Отиди на
Форум "Наука"

Полет 402 на Ел Ал, 27.07.1955 г.


Recommended Posts

  • Потребител

Покрай един епизод на тв поредицата Air Crash Investigation се разрових малко из Уикипедията, където попаднах на статията за сваления от българските ВВС израелски пътнически самолет през 1955 г.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82_402_%D0%BD%D0%B0_%D0%95%D0%BB_%D0%90%D0%BB

На български в интернет не можах да открия никакви по-точни подробности, и ми се струва, че случаят е бил потулен доста добре... Затова може би и няма епизод на Air Crash Investigation за това. Другото е от някакъв форум на летци, но и там има само общи приказки по случая

http://www.airgroup2000.com/forum/viewtopic.php?t=1506

Въпреки че статията на български в Укито не изглежда като превод на английската, в нея се споменават няколко неясни неща-

1. маршрутът на самолета - от Лондон или Ню Йорк ли е тръгнал.

2. конспиративно наличие на контрабандно сребро на борда и агенти на Мосад.

3. не става ясно имало ли е връзка между българското ВВС и пилота на самолета или е било "стреляй пък после мисли" (както в случая с иранския самолет, свален от американците при Дубай през 80-те.)

4. списъкът с пътниците на борда - учудва ме наличието на 5 граждани на СССР на борда на израелския самолет...

Питам се откъде може да се научи нещо по-подробно за случая и дали има разсекретени документи след 1990 г.?

И дали това не е първият случай на свален цивилен самолет след Втората световна в Европа...

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Няма кой знае каква голяма загадка в списъка на пътниците - самолетът пътува за Израел и влиза в българското пространство, не реагират пилотите на предупрежденията на излетелия изтребител, опитват се да избягат. В тази напрегната обстановка, корейската война и т.н., разгара на българския сталинизъм, всичко това води до единствено логичното и българските ВВС го свалят.

Не мисля, че не са знаели по какво стрелят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не бих нарекъл юли 1955 г. разгар на българския сталинизъм. Корейската война е свършила. Тодор Живков е вече шеф на БКП, а до Априлския пленум остават 9 месеца.

Ясно е, че изтребителят го е прострелял. И че подбни случки се повтарят многократно по света през следващите десетилетия. Оказва се дори, че съветският Миг, свалил корейския Боинг над остров Сахалин, не е имал сигнални ракети, ами е стрелял за предупреждение, очаквайки, че вътре в кабината другите ще го чуят.

Ако самолетът беше паднал върху някое петричко село, щеше да е още по-интересно....

В крайна сметка интересува ме има ли някакво разкритие на случая и информация, публикувана след 1990 г., или нещата си остават както е било през 1955 г. - за 3 дена отломките са събрани и всичко е потулено "по български". Така тръгват конспиративните слухове за контрабанда, Мосад и т.н.... Русия в крайна сметка предава на международната агенция за въздухоплаване документите за сваления корейски самолет след 1991 г.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

1. маршрутът на самолета - от Лондон или Ню Йорк ли е тръгнал.

2. конспиративно наличие на контрабандно сребро на борда и агенти на Мосад.

3. не става ясно имало ли е връзка между българското ВВС и пилота на самолета или е било "стреляй пък после мисли" (както в случая с иранския самолет, свален от американците при Дубай през 80-те.)

4. списъкът с пътниците на борда - учудва ме наличието на 5 граждани на СССР на борда на израелския самолет...

Питам се откъде може да се научи нещо по-подробно за случая и дали има разсекретени документи след 1990 г.?

И дали това не е първият случай на свален цивилен самолет след Втората световна в Европа...

1. Маршрута му е бил: Ню Йорк-Лондон-Париж-Виена-Белград-Истанбул-Тел Авив. До последните два така и не стига.

2. Това е изцяло в сферата на конспиративните теории, различните документи макар и остро противоречащи си по повечето въпроси по случая никъде не споменават такова нещо.

3. Има връзка между пилота на самолета и двамата български летци, които го предупреждават да кацне на определеното от тях най-близко летище, но той мълчи и с действията си дефакто не се подчинява. Израелската версия по въпроса между другото обяснява това с предполагаемо заспиване на екипажа.

Според доклада на двамата пилоти до щаба на ВВС те не разпознали самолета като пътнически(било е тъмно и е имало буря), а като товарен и затова решили да го свалят.

4. Това си е бил международен полет, въпреки че самолета е на израелските авиолинии в него от всички 58 души на борда само 15 са евреи, освен 5-имата граждани от СССР е имало и американци, англичани, шведи, поляци,австрийци.

Иначе няма начин примерно в Корейската война да не е минало и без свалени пътнически самолети.

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Не бих нарекъл юли 1955 г. разгар на българския сталинизъм. Корейската война е свършила. Тодор Живков е вече шеф на БКП, а до Априлския пленум остават 9 месеца.

Рано е за промяна. Стилът и всичко останало са си такива, какивто и преди. И в тази обстановка просто по-лесно се поема отговорността за свалянето, отколкото за това да се пропусне един евентуално вражески самолет да излезе от въздушното пространство след прихващането му и заповедта да кацне. Някои разведки са използвали този начин, със "заблудени" граждански самолети, за да заснемат това-онова, в онези времена не е било рядкост.

Днес вече е обратното - страхът е от отговорността за евентуалните щети, отколкото за отговорността от нанасяенето на удара.

Спомням си в началото на демокрацията "турската страна" беше взела да вкарва в български води риболовни гемии, уж нарушители. И в тогавашната бездържавност и хаос, никой не смееше да ги закачи, докато не се появи един министър на външните работи от старата генерация, покойния Христо Данов, който беше голям юрист, но по-малко знаят, че е бил и офицер през ВСВ и беше един от малкото, на които такива не му минаваха.

След първия случай, за който му докладват, нарежда по гемиите да се стреля. Не се изпълнява. На втория пак. На третия той просто се свързва директно с командира на граничния катер и му казва: "Ако тоя път не стреляш, ще акостираш без пагони." Оттам нататък тази практика се прекратява. (За съжаление?) в новите времена такова мислене е изключение, но тогава, през 50-тте е били правило.

Екипажът, впрочем мисля, че поне капитанът, ако не и всички, са англичани на работа в Ел Ал, е пренебрегнал ясните послания на българския самолет.

Заспиване .... абсурд. Това да не е ТИР, че да му дремнеш в кабината във време на движение :hmmm:

Вината е основно на капитана на самолета, просто не си представям в ония времена да ти наредят да кацнеш и да не го изпълниш. Това е все едно някой да бяга от полицията и после да се обвинява тя защо го е гръмнала.

post-727-061878200 1312702160_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...