Отиди на
Форум "Наука"

"Руския" паравоенен "башибозук" - казаците


Recommended Posts

  • Потребители

http://rus-turk.livejournal.com/103726.html

В предгорьях Заилийского Алатау Н. А. Северцов. Путешествия по Туркестанскому краю и исследование горной страны Тянь–Шаня, совершенные по поручению Императорского Русского географического общества доктором зоологии, членом Императорского Русского географического и других ученых обществ Н. Северцовым. — СПб., 1873.

( ... )Это холмистые предгория, пересеченные бесчисленными лощинами, которых вершины не доходят до главного хребта — между тем как речки, стекающие с последнего, чрез каждые 10–15 верст прорывают предгория. Последние между Верным и Талгаром образуют весьма узкую холмистую полосу так называемого мелкосопочника, не выше 500–800 над степью, но к востоку все расширяются, а за Тургенью быстро возвышаются, образуя самостоятельный хребет, с которым и мелкосопочник между Верным и Тургенью геологически одинаков, именно порфировый, между тем как главный хребет гранитный. Весь мелкосопочник зарос густой травой, и его бесчисленные лощины доставляют казакам обильные, хотя и весьма разбросанные сенокосы.

Относительно самых казачьих поселений в Заилийском крае, у северной подошвы Заилийского Алатау (в теперешнем Верненском уезде) я должен отослать читателя к статье г. Абрамова о городе Верном (Зап. Геогр. Общ., по общей географии, 1867 г., стр. 255), где находятся обстоятельные статистические сведения за 1863 год. Позднейших я дать не могу, бывши в этих станицах только проездом; могу только сказать, что с тех пор усилились и население, и благосостояние жителей, основанное на земледелии и скотоводстве — несмотря на казачью лень.

Развитию земледелия, кроме местного приволья, плодородия почвы и легкости орошения, весьма способствовало восстание дунгеней, загнавшее из–под Кульджи вниз по Или, в наши пределы, множество дочиста ограбленных китайцев и калмыков, что доставило нашим семиреченским казакам дешевых рабочих. И при моем проезде беспрестанно встречались у подошвы гор, на казачьих землях, бедные оборванные кибитки этих калмыков, между тем как китайцы уже уходили в Западную Монголию, к Улясутаю и Хобдо, по вызову тамошнего китайского губернатора.

Но и независимо от этой временной, легкой наживы от чужого труда, казакам привольно жить у Заилийского Алатау.

( ... )Живут они в просторных, чистых, светлых домах, срубленных из великолепных еловых бревен; одеты исправно;( ... )едят сытно,( ... )и, не разоряясь, могут проводить большую часть времени за штофом, чем большей частью и ограничивается казачья роскошь: пьянство у них самое разгульное, и пьяные драки так же часты, как обильна скандальная хроника заилийских казачек;( ... ). И песни их большей частью удивляют своим цинизмом даже человека, обстрелянного в этом отношении в Уральском войске.Вообще, незавидным представился мне казачий характер в Семиречье: лень, пьянство, грубость и распущенность нравов

( ... )так и бросались в глаза во всех казачьих рассказах о их житье–бытье, и никто этого не стыдился; так и быть должно, да и чужая собственность, а паче киргизская, по искреннему убеждению Семиреченского войска, создана для казачьей поживы.( ... )Для наряда этих «подвод» посылались казаки — и возвращались с даровыми халатами, баранами и даже лошадьми. Теперь, впрочем, это приволье поубавилось: дешевые работники, калмыки, большей частью ушли на Черный Иртыш, а любезная казачьему сердцу подводная повинность киргизов упразднена и заменена кибиточной податью. Осталось только естественное приволье: пахотной земли, пастбища, сенокосов, лесного зверя и самого леса. Но леса не всякого: он рубится казаками беспощадно.

( ... )Особенно истреблены урюковые рощи у Верного; у Талгарской станицы они более сберегаются.Да и самые казаки, говорят, в станицах трезвее, домовитее и менее ленивы, нежели в Верном; на них несколько действует добрый пример переселенцев–крестьян, преимущественно из малороссов, вышедших, конечно, не прямо из Малороссии, а из Сибири, но все–таки чумаковавших на волах, как в Украйне, до падежа волов в 1868 г.

Это казачий быт и характер в мирное время; видал их и на войне, при походе генерала Черняева в 1864 г. На войне они удалой народ… на разграбление беззащитных аулов, если киргизы разбегутся; но если есть хоть некоторое основание ожидать сопротивления, то семиреченские гаврилычи, как и сибирские, весьма берегут жизнь от опасности. Я видел, напр., в 1864 г., как три самых удалых из полусотенного отряда, с штуцерами, побоялись одного киргиза с ружьем, на хромой лошади: что насмешило бывшего тут же солдата, оконенного стрелка.

( Дальше )Излишне говорить, что и между семиреченскими казаками встречаются храбрые и честные, даже трезвые — изредка даже трудолюбивые, но общий характер незавиден. Хороша только относительная опрятность: самый бедный и пьяный казак живет лучше богатого воронежского мужика, закапывающего кубышки с деньгами, или кормящего мышей десятками своих хлебных скирдов.

Таков самый недостаточный очерк быта и нравов семиреченских казаков, которые мне хорошо известны, из 4–летнего с ними обращения, и их же собственных, многочисленных и подробных рассказов о своем житье–бытье. Но, винюсь, не мастер я на этнографические очерки — да и не охотник, в Средней Азии меня природа края интересовала более населения и русского, и инородческого. А семиреченские казаки не так еще худы, как можно бы заключить по только что изложенным, весьма действительным недостаткам: обращаю внимание на то, что эти недостатки я узнал всего более из их же откровенных и простодушных рассказов, что показывает не испорченность, а нравственную тупость; они с чистой совестью обирают, напр., киргизов при всяком удобном случае, и не скрывают этого (когда безопасно признаться), потому что не считают грехом [слыхал я, что и убить киргиза для поживы с него не грешно; так как у басурмана не душа, а пар — как у скотины; и по всей степной окраине, от Гурьева до Верного, я слыхал еще, что нехристь и пес все одно]. Так и пьянство, и легкое поведение женщин, все это в Верном не грех, а забавное дело. В умственном отношении они лучше, как все казаки. Народ ловкий и сметливый.

Пройдя станицу Иссык, мы надолго простились с русскими поселениями, и, верст 12 далее, вошли в горы, поднимаясь вверх по долине Тургени, притока Или, это довольно значительная горная речка, подобная Талгару и Иссыку.

Още

http://pohodd.ru/article_info.php?articles_id=691

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 98
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

http://rus-turk.livejournal.com/103726.html

В предгорьях Заилийского Алатау Н. А. Северцов. Путешествия по Туркестанскому краю и исследование горной страны Тянь–Шаня, совершенные по поручению Императорского Русского географического общества доктором зоологии, членом Императорского Русского географического и других ученых обществ Н. Северцовым. — СПб., 1873.

( ... )Это холмистые предгория, пересеченные бесчисленными лощинами, которых вершины не доходят до главного хребта — между тем как речки, стекающие с последнего, чрез каждые 10–15 верст прорывают предгория. Последние между Верным и Талгаром образуют весьма узкую холмистую полосу так называемого мелкосопочника, не выше 500–800 над степью, но к востоку все расширяются, а за Тургенью быстро возвышаются, образуя самостоятельный хребет, с которым и мелкосопочник между Верным и Тургенью геологически одинаков, именно порфировый, между тем как главный хребет гранитный. Весь мелкосопочник зарос густой травой, и его бесчисленные лощины доставляют казакам обильные, хотя и весьма разбросанные сенокосы.

Относительно самых казачьих поселений в Заилийском крае, у северной подошвы Заилийского Алатау (в теперешнем Верненском уезде) я должен отослать читателя к статье г. Абрамова о городе Верном (Зап. Геогр. Общ., по общей географии, 1867 г., стр. 255), где находятся обстоятельные статистические сведения за 1863 год. Позднейших я дать не могу, бывши в этих станицах только проездом; могу только сказать, что с тех пор усилились и население, и благосостояние жителей, основанное на земледелии и скотоводстве — несмотря на казачью лень.

Развитию земледелия, кроме местного приволья, плодородия почвы и легкости орошения, весьма способствовало восстание дунгеней, загнавшее из–под Кульджи вниз по Или, в наши пределы, множество дочиста ограбленных китайцев и калмыков, что доставило нашим семиреченским казакам дешевых рабочих. И при моем проезде беспрестанно встречались у подошвы гор, на казачьих землях, бедные оборванные кибитки этих калмыков, между тем как китайцы уже уходили в Западную Монголию, к Улясутаю и Хобдо, по вызову тамошнего китайского губернатора.

Но и независимо от этой временной, легкой наживы от чужого труда, казакам привольно жить у Заилийского Алатау.

( ... )Живут они в просторных, чистых, светлых домах, срубленных из великолепных еловых бревен; одеты исправно;( ... )едят сытно,( ... )и, не разоряясь, могут проводить большую часть времени за штофом, чем большей частью и ограничивается казачья роскошь: пьянство у них самое разгульное, и пьяные драки так же часты, как обильна скандальная хроника заилийских казачек;( ... ). И песни их большей частью удивляют своим цинизмом даже человека, обстрелянного в этом отношении в Уральском войске.Вообще, незавидным представился мне казачий характер в Семиречье: лень, пьянство, грубость и распущенность нравов

( ... )так и бросались в глаза во всех казачьих рассказах о их житье–бытье, и никто этого не стыдился; так и быть должно, да и чужая собственность, а паче киргизская, по искреннему убеждению Семиреченского войска, создана для казачьей поживы.( ... )Для наряда этих «подвод» посылались казаки — и возвращались с даровыми халатами, баранами и даже лошадьми. Теперь, впрочем, это приволье поубавилось: дешевые работники, калмыки, большей частью ушли на Черный Иртыш, а любезная казачьему сердцу подводная повинность киргизов упразднена и заменена кибиточной податью. Осталось только естественное приволье: пахотной земли, пастбища, сенокосов, лесного зверя и самого леса. Но леса не всякого: он рубится казаками беспощадно.

( ... )Особенно истреблены урюковые рощи у Верного; у Талгарской станицы они более сберегаются.Да и самые казаки, говорят, в станицах трезвее, домовитее и менее ленивы, нежели в Верном; на них несколько действует добрый пример переселенцев–крестьян, преимущественно из малороссов, вышедших, конечно, не прямо из Малороссии, а из Сибири, но все–таки чумаковавших на волах, как в Украйне, до падежа волов в 1868 г.

Это казачий быт и характер в мирное время; видал их и на войне, при походе генерала Черняева в 1864 г. На войне они удалой народ… на разграбление беззащитных аулов, если киргизы разбегутся; но если есть хоть некоторое основание ожидать сопротивления, то семиреченские гаврилычи, как и сибирские, весьма берегут жизнь от опасности. Я видел, напр., в 1864 г., как три самых удалых из полусотенного отряда, с штуцерами, побоялись одного киргиза с ружьем, на хромой лошади: что насмешило бывшего тут же солдата, оконенного стрелка.

( Дальше )Излишне говорить, что и между семиреченскими казаками встречаются храбрые и честные, даже трезвые — изредка даже трудолюбивые, но общий характер незавиден. Хороша только относительная опрятность: самый бедный и пьяный казак живет лучше богатого воронежского мужика, закапывающего кубышки с деньгами, или кормящего мышей десятками своих хлебных скирдов.

Таков самый недостаточный очерк быта и нравов семиреченских казаков, которые мне хорошо известны, из 4–летнего с ними обращения, и их же собственных, многочисленных и подробных рассказов о своем житье–бытье. Но, винюсь, не мастер я на этнографические очерки — да и не охотник, в Средней Азии меня природа края интересовала более населения и русского, и инородческого. А семиреченские казаки не так еще худы, как можно бы заключить по только что изложенным, весьма действительным недостаткам: обращаю внимание на то, что эти недостатки я узнал всего более из их же откровенных и простодушных рассказов, что показывает не испорченность, а нравственную тупость; они с чистой совестью обирают, напр., киргизов при всяком удобном случае, и не скрывают этого (когда безопасно признаться), потому что не считают грехом [слыхал я, что и убить киргиза для поживы с него не грешно; так как у басурмана не душа, а пар — как у скотины; и по всей степной окраине, от Гурьева до Верного, я слыхал еще, что нехристь и пес все одно]. Так и пьянство, и легкое поведение женщин, все это в Верном не грех, а забавное дело. В умственном отношении они лучше, как все казаки. Народ ловкий и сметливый.

Пройдя станицу Иссык, мы надолго простились с русскими поселениями, и, верст 12 далее, вошли в горы, поднимаясь вверх по долине Тургени, притока Или, это довольно значительная горная речка, подобная Талгару и Иссыку.

Още

http://pohodd.ru/article_info.php?articles_id=691

Защо поне не си направихте поне труда да преведете този текст, все пак сме български форум.

Не спазвате основно правило:

- 15. не пускайте постинги, състоящи се само от цитат.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Защо поне не си направихте поне труда да преведете този текст, все пак сме български форум.

Не спазвате основно правило:

- 15. не пускайте постинги, състоящи се само от цитат.

То почти никой не спазва това правило.

Иначе ми е много интересно по какви критерии авторът на темата сравнява казаците с башибозук.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Също така не бих казал и че са паравоенна структура в смисъла, в който влагаме по отношение на башибозука. Казаците са военизирано общество, за тях битките са начин на живот. За башибозука основната цел са грабежът и малтретиране на мирното население.

Казаците си имат структура, различни подразделения, специфични униформи и въоръжение. Давам за пример една статия за казаческите подразделения, участвали в Наполеоновите войни:

http://history.scps.ru/table/Rus_Army_1812_3.asp

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Вероятно по начинът по който минават през "наше село"

Ми доколкото знам, като е минал, сме взели та сме станали държава. Как е минал? Оттогава е лафът "пиян като казак", но друго няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То и башибозукът е военна структура, запас един вид. Само че е практикувал и други работи.

Kазаците обаче не са запас, а напълно редовни и действащи части във всички руски кампании /дори и в италианските и швейцарските походи на Суворов/. За да не съм голословен - линк:

http://hist.ctl.cc.rsu.ru/don_nc/XVI-XIXbeg/Voina_%201792.htm

Всъщност по-скоро бих направил аналогия с помощните войски /auxilia/ в Римската империя. Всяка империя ги има. Иначе по логиката на ник1 и сипаите на британска служба трябва да бъдат набедени за башибозук. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не вярвайте на всичко което се пише по блоговете и сайтовете (било то с историческа насоченост) за казаците, особено що се отнася до техните военни подвизи и военна смелост (дано се досещате че патритарството не е само българска черта)

Северцов е учен и човерк който е живял и правил изследвания в туркестан..

/Може да се разгледат и другите публикации/разкази, със таг "казаци" от сайта "руски туркестан"/

Ето какво пише той:

Это казачий быт и характер в мирное время; видал их и на войне, при походе генерала Черняева в 1864 г. На войне они удалой народ… на разграбление беззащитных аулов, если киргизы разбегутся; но если есть хоть некоторое основание ожидать сопротивления, то семиреченские гаврилычи, как и сибирские, весьма берегут жизнь от опасности. Я видел, напр., в 1864 г., как три самых удалых из полусотенного отряда, с штуцерами, побоялись одного киргиза с ружьем, на хромой лошади: что насмешило бывшего тут же солдата, оконенного стрелка.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Доколкото показва историята, казаците са били ударна сила, на която доста са разчитали руските армии, тъй като неведнъж са демонстрирали високата си боеспособност /примери бол/. Иначе така и не разбрах от цялата тема, какво общо има тя с казаците? Виждам, че съдържа лично мнение на някакъв географ, мотал се не покрай Дон и Кубан, а предприел Путешествия по Туркестанскому краю и исследование горной страны Тянь–Шаня, където пътьом отбелязал разпуснатия характер на разквартируваните в Централна Азия казаци. :smokeing:

Та били ни разяснил аргументите, които си ползвал при сравняването на казаците с башибозук.:)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ми доколкото знам, като е минал, сме взели та сме станали държава. Как е минал? Оттогава е лафът "пиян като казак", но друго няма.

Глупости..Имаш ли представа какви части участват в Руско-турската война?!?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не вярвайте на всичко което се пише по блоговете и сайтовете (било то с историческа насоченост) за казаците, особено що се отнася до техните военни подвизи и военна смелост (дано се досещате че патритарството не е само българска черта)

Северцов е учен и човерк който е живял и правил изследвания в туркестан..

/Може да се разгледат и другите публикации/разкази, със таг "казаци" от сайта "руски туркестан"/

Историята се гради не на лични мнения, а на факти /мнението на въпросния Северцов е точно такова/. А фактите показват, че редовните казашки части са участвали пълноценно в сраженията, печелили са бойни награди и са били напълно пригодени за всякакъв род война /дори и в нехарактерни за тях условия като швейцарския поход на Суворов/.

Дадох няколко линка по-горе, спокойно мога да изровя и още /също така е доста субективно е да твърдиш че са недостоверни или преувеличени, израз на 'патриотарщина'/, но в края на краищата ти си авторът на тезата за 'башибозука' и ти трябва да я защитиш с необходимите доказателства. Ако твоята 'аргументация' се изчерпва с един цитат, едва ли има смисъл да продължаваме дискусията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Доколкото показва историята, казаците са били ударна сила, на която доста са разчитали руските армии, тъй като неведнъж са демонстрирали високата си боеспособност /примери бол/. Иначе така и не разбрах от цялата тема, какво общо има тя с казаците? Виждам, че съдържа лично мнение на някакъв географ, мотал се не покрай Дон и Кубан, а предприел Путешествия по Туркестанскому краю и исследование горной страны Тянь–Шаня, където пътьом отбелязал разпуснатия характер на разквартируваните в Централна Азия казаци. :smokeing:

Та били ни разяснил аргументите, които си ползвал при сравняването на казаците с башибозук.:)

Казаците може да са били "ударна сила" в руската армия, но манталитета, и културата им е на башибозук (сложил съм "башибозук" в кавички в заглавието, ако виждаш)

Виждам, че съдържа лично мнение на някакъв географ, мотал се не покрай Дон и Кубан, а предприел Путешествия по Туркестанскому краю и исследование горной страны Тянь–Шаня, където пътьом отбелязал разпуснатия характер на разквартируваните в Централна Азия казаци

Северцов не е минал "пътьом", а е живял в Туркестан..

"Личното" мнение на Северцов хвърля поглед именно манталитета, и културата на казаците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А нещо потвърждава ли това мнение, или просто авторът им има зъб? Един автор - никакъв автор. Поне що се отнася до новото време.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Глупости..Имаш ли представа какви части участват в Руско-турската война?!?

Нещо конкретно ли имаш предвид, или е просто за заяждане? Факти, източници, за това, че казаците са правили някакви изстъпления от башибозушки тип към българското или към турското население?

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Казаците може да са били "ударна сила" в руската армия, но манталитета, и културата им е на башибозук (сложил съм "башибозук" в кавички в заглавието, ако виждаш)

"Личното" мнение на Северцов хвърля поглед именно манталитета, и културата на казаците.

Доста ялови аргументи. Манталитета на казаците бил не знам си какъв, били пияници, затова са 'башибозук'. Ми така можем да изкараме ландскнехтите и хусарите башибозуци. За рицарите, викингите и пр. да не говорим. :bigwink:

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А нещо потвърждава ли това мнение, или просто авторът им има зъб? Един автор - никакъв автор. Поне що се отнася до новото време.

Потвърджава го това че не е адвокат или модератор, а съвестен изследовател и честен човек (може да вземеш да прочетеш нещо от Северцов:)

Шегата на страна..Като цитирам тесст, значи има за какво да го цитирам (само трява да се чете)

Ако не знаете руски - кажете..

Это казачий быт и характер в мирное время; видал их и на войне, при походе генерала Черняева в 1864 г. На войне они удалой народ… на разграбление беззащитных аулов, если киргизы разбегутся; но если есть хоть некоторое основание ожидать сопротивления, то семиреченские гаврилычи, как и сибирские, весьма берегут жизнь от опасности. Я видел, напр., в 1864 г., как три самых удалых из полусотенного отряда, с штуцерами, побоялись одного киргиза с ружьем, на хромой лошади: что насмешило бывшего тут же солдата, оконенного стрелка. Он догнал киргиза, прицелился — и тот сдался без выстрела; пленный оказался выехавшим тайком на баранту, с товарищами, из киргизов, сопровождавших наш же отряд.

Излишне говорить, что и между семиреченскими казаками встречаются храбрые и честные, даже трезвые — изредка даже трудолюбивые, но общий характер незавиден. Хороша только относительная опрятность: самый бедный и пьяный казак живет лучше богатого воронежского мужика, закапывающего кубышки с деньгами, или кормящего мышей десятками своих хлебных скирдов.

Таков самый недостаточный очерк быта и нравов семиреченских казаков, которые мне хорошо известны, из 4–летнего с ними обращения, и их же собственных, многочисленных и подробных рассказов о своем житье–бытье. Но, винюсь, не мастер я на этнографические очерки — да и не охотник, в Средней Азии меня природа края интересовала более населения и русского, и инородческого. А семиреченские казаки не так еще худы, как можно бы заключить по только что изложенным, весьма действительным недостаткам: обращаю внимание на то, что эти недостатки я узнал всего более из их же откровенных и простодушных рассказов, что показывает не испорченность, а нравственную тупость; они с чистой совестью обирают, напр., киргизов при всяком удобном случае, и не скрывают этого (когда безопасно признаться), потому что не считают грехом [слыхал я, что и убить киргиза для поживы с него не грешно; так как у басурмана не душа, а пар — как у скотины; и по всей степной окраине, от Гурьева до Верного, я слыхал еще, что нехристь и пес все одно]. Так и пьянство, и легкое поведение женщин, все это в Верном не грех, а забавное дело. В умственном отношении они лучше, как все казаки. Народ ловкий и сметливый.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нещо конкретно ли имаш предвид, или е просто за заяждане? Факти, източници, за това, че казаците са правили някакви изстъпления от башибозушки тип към българското или към турското население?

Ти имаш ли да кажеш нещо за броя на казаците (които твърдиш са ни освободили) в руската армия през Руско-Турската война, и за тяхното участие или просто си спамиш и продължаваш с популизма?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Пак въртиш едни и същи цитати. Тоя Северцов като е толкова голям 'казаколог', да беше минал барем през Дон, Днепър, да опише бита и нравите на тамошните казаци. Не за друго - просто щеше да е интересна съпоставката. :bigwink:

Други аргументи и факти, с които да ни смаеш имаш ли? :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Пак въртиш едни и същи цитати. Тоя Северцов като е толкова голям 'казаколог', да беше минал барем през Дон, Днепър, да опише бита и нравите на тамошните казаци. Не за друго - просто щеше да е интересна съпоставката. :bigwink:

Други аргументи и факти, с които да ни смаеш имаш ли? :smokeing:

Ти имаш нещо с което да ме "смаеш" за бита, културата и нравите на донските и днепърските казаци?

Или си въртиш приказки само?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Иначе ако говорим за РТОВ /макар че не ми е особено ясно какво цели авторът на темата и защо я отклонява в тази посока/, мога да кажа на прима виста, че единна казашка форма от този период няма. Там казаците са основно кавалерийски части (изключение правят Кубанските пластунски части), които са обучени отлично в езда, стрелба, сеч с шашката, мушкане с пиката, задължителна и волна джигитовка, вземане на светкавични решения в непозната местност, заместване на командира при нужда и всичко, което се полага, но на униформата почти не е обръщано внимание и есаулите и войсковите старшини доста често са гледали през пръсти на шаренията им в строя.

и понеже повлачихме оффтопика, прилагам и интересна статия за участието на братята казаци в РТОВ /на който му е интересно, ще я прочете/.

Voloshina.doc

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ти имаш нещо с което да ме "смаеш" за бита, културата и нравите на донските и днепърските казаци?

Или си въртиш приказки само?

ти си авторът на темата, който пуска произволни сравнения, за да подкрепи несъстоятелната си теза, така че ти трябва да доказваш, не аз. Така че чакам разкрития.:)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

(Забележете малките момчета в униформа на последната снимка, която е от 1916 г. )

като заговорихме за униформа, интерес представлява и този цитат, от дадения от мен материал:

Что касается обмундирования казачества, то единая форма защитного цвета была введена в иррегулярный войсках, как и во всей армии, только накануне Первой мировой войны, в 1909 году. [vii] До этого обмундирование казаков было традиционным: синие шаровары с красными лампасами, белая холщовая рубаха, казачья фуражка или бескозырка с красным околышем. Это обмундирование приобреталось казаками за свой счет.

Покрай ПСВ, за казаците е въведена куртка и фуражка с цвят каки, докато шароварите си остават традиционно сини (вече тъмно-сини), с червени лампаси.

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Казаците са интересно явление - остатък от старите имперски практики на свободни гранични стражи или пък обусловено от географията и големите пространства явление, или може би и двете..?

Една от версиите е, че са призлезли от т.нар. "бродници" - славянско източноправославно население на хазаргия хаганат, след падането му заселено в степите.

Основната им характеристика е, че са свободни (във времена, в които повечето руски селяни от вътрешността са крепостни). Освен, че са напълно свободни, притежават си земята, добитъка и целия стопански ресурс, другото интересно е, че не генерират собствена феодална аристокрация, ами живеят в общности от преимуществено средни, с малко богати и малко бедни селски общности.

Тези общности са самоуправляващи се, като се избират военни главно лидери на изборен принцип и въз основа на личен авторитет и военни способности. Гражданското управление се осъществява по обичайното право.

Четвъртата особеност е, че са земеделско - военни общности. В мирно време обработват земята и отглеждат животни, но са въоръжени и готови за война винаги.

Имат силна военна традиция, по мъжка линия в семействата се ценят особено много военните качества, като момчетата още от малки са силно ангажирани с различните воински умения. Интересен, сравнително прост и ясен живот, в който мъжете са земеделци и воини, жените са силно привързани към семейството.

Съвкупността на всичко това създава известно чувство за лична гордост и за превъзходство донякъде над хората от вътрешността. Казаците въобще са хора с лично достойнство и това се проявява и когато техни представители са губели това качество, вкл. и след революцията, когато са сменяли начина си на живот и са отивали в градовете на Русия. Такъв е например писателят Гогол, чието истинско име е Николай Василиевич Яновскии, произхождащ от заможно семейство на украински казашки атаман.

Традиционно казаците формират кавалерийски части в руската армия. За казак пехотинец и казак артилрист много не се чува. Тази кавалерия е известна с агресивността си и с високите ездови умения, както и с масираните максимално бързи атаки, наречени "лава" (дали имат общо с бойният строй или по-скоро движение "кариер" в европейската конна традиция не знам...).

По начало има известна прилика в манталитета на казака с източните "джигити".

Много пият и доста зазяпват чуждите жени, което е впечатлило и българите при контактите с тях.

При такъв манталитет не е изключено ексцесивно поведение и не много висока военна дисциплина - при тях ефективността и висотата на военните действия са базирани на позитивна мотивация - да не се изложат, отколкото на страх от наказания.

За да ги коткат така руските императори, явно са им били много от полза. Въпреки, че са с висока степен на самостоятелност, частите им са инкорпорирани в армията, военните звания им се дават от нея, освен от тяхната собствена общност и атаманите им са с военни звания и длъжности от армията. Те не са отделна армия, а специфични части от армията на руската империя.

Краят им идва с идването на комунистите, които предприемат истински геноцид срещу тях, не на последно място заради собствената им незаинтересованост и общностна деградация в политически смисъл по време на революцията. Адмирал Колчак със сълзи моли атаманите да се включат в армията му, но на тях към настоящия момент не им се воюва... После се включват някои от тях и някои авторитетни военни лидери, но без успех.

Традициоонно се считат за врагове на съветската власт и биват брутално унищожени от нея. По време на ВСВ Сталин се опитва да възроди традицията им, дори позволява на казаците да носят традиционната си униформа съчетана с тази на РККА. но това е след дъжд качулка.

На степите вече не им трябват конници, а летци и танкисти. Днес в Русия се правят опити традицията да се възроди, не землячески и общностен принцип, но дали и какво ще се получи от това не е особено ясно. Във всеки случай, поне традицията ще се помни.

Ето малко фотоматериал:

http://www.youtube.com/watch?v=5d1HWklOlN8&feature=related

(Забележете малките момчета в униформа на последната снимка, която е от 1916 г. )

post-727-098948000 1329983605_thumb.jpg

post-727-030158900 1329983627_thumb.jpg

post-727-026085800 1329983646_thumb.jpg

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...