Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

През Русе в България влезе супер луксозната влакова композиция Ориент експрес, в която от Париж до Истанбул се возят 84 пътници срещу над 6 000 евро в едната посока.

Влакът има 15 вагона, сред които, освен спални места, има ресторанти и пиано-бар. Част от разточителния разкош в експреса е и предлаганата френската кухня. Цената на еднопосочния билет е над 6300 евро. 1360 евро отгоре трябва да се плати за самостоятелна едноместно купе. За да се качат на легендарния влак, желаещите пътници трябва не само да могат финансово да си позволят този лукс, но и да бъдат избрани сред многобройните желаещи. Веднъж годишно специална туристическа агенция организирала това пътуване, а пътниците са щателно проучвани и внимателно подбирани. Ориент експрес започна тези свои нови пътувания през Дунав мост от 1998 г. Първото пътуване на легендарния влак е на 5 юни 1883 г. То е траело 15 дни и е предизвикало сензация в цяла Европа. Сред пътниците са били министри, посланици и журналисти. След Втората световна война обаче, този превоз е изместен от самолетите. В края на 20-ти век, носталгията по романтиката на влаковите пътешествия връща в международните разписания "Ориент експрес" в целия му блясък.

---

05.09.2006 17:33

С близо 30-минутно закъснение днес на гара Варна пристигна легендарният "Ориент експрес", чиито пътници бяха посрещнати от деца в народни носии с традиционните хляб и сол. С него в морската столица пристигнаха 84 туристи от Австралия, Англия, Белгия, Бразилия, Германия, Италия, Мексико, Холандия, Швейцария САЩ и Франция. Най-малкият пътник бе 3 годишният Франческо, който пътуваше в трена със своите родители, съобщи представителят на "Балкан сервиз травел" Димо Атанасов. Влакът е отпътувал от френската столица преди 5 дни и се обслужва от 42-ма души персонал.

15-вагонната влакова композиция, която е теглена от български локомотив ще остане във Варна за 4 часа. По време на престоя, пътниците на трена ще посетят резиденция "Евксиноград", където ще има коктейл в тяхна чест. Предвидени са класически изпълнения на роял и цигурка. Програмата на гостите включва разходиха из парка на ВИП-комплекса, а по-късно и посещение на катедралния храм "Св. Успение Богородично", където специално за тях са предвидени църковни песнопения изпълнени от свещеници от храма. Тази година туристите имаха възможност да разгледат и експозицията "Златото на траките”, която е разположена в Археологическия музей в морската столица.

Около 6300 евро струва 8-дневното пътуване с "Ориент експрес" от Париж до Истанбул. В цената на билета са включени всички екстри. По време на воаяжа влакът спира във Виена, Будапеща, Букурещ, Русе, Варна и след това отпътува за турската столица. На 8 септември трена си заминава обратно за Париж, но ще премине през България транзит. Главният готвач на влака Кристиян Бодигел зареди от Варна сладководни раци и кисело мляко, както и част от хлебните вълшебства на Жорж Лагард.

За първи път "Ориент експрес" тръгва от Париж през 1883 г. Първоначално влакът се казвал Express d'Orient, а през 1891 е преименуван на Orient Express. Пътувал два пъти седмично по маршрута Париж-Страсбург-Мюнхен-Виена-Будапеща-Гюргево, където с ферибот се пресичал Дунав и се стигало до Русе. В българския град чакал втори влак за 7-часов преход до Варна, откъдето с австрийски параход за 14 часа се прекосявало Черно море и се стигало до Истанбул. Цялото пътуване траело 85 часа.

Най-силният период на "Ориент експрес" са 20-те и 30-те години на ХХ век. Влакът престава да обслужва редовна линия през 1977, но се запазва като сезонна туристическа атракция.

Сега, по маршрута върви т. нар. Nostalgie-Istanbul-Orient Express. Той пътува за първи път до Истанбул през 1920 г. Влакът е собственост на частната шведска транспортна компания Mittelhurgau. За него са използвани оригиналните вагони на "Ориент експрес", произведени през 30-те години и реставрирани. Обзавеждането е много луксозно, предимно в дърво и кожа в модерния за времето стил "Ар деко". Във влака могат да пътуват около 100 души, за които се грижи 60-членен екипаж. Композицията е от общо 15 вагона, от които 7 спални, 3 вагон-ресторанта, 1 клуб-бар, 1 вагон-баня със 7 самостоятелни кабини и фризьорски салон и още 3 сервизни вагона.

В "Ориент експрес" са пътували някои от най-известните и богати личности на ХIХ и ХХ век - Балзак, Флобер, Теофил Готие, Мата Хари, Марлене Дитрих, Кралица Елизабет II, Шарл де Гол и Никита Хрушчов. В него се развива и действието в романа на Агата Кристи "Убийство в Ориент експрес". Света кръстосват няколко влака с името "Ориент експрес". Копия на легендарния трен преминават още през Австралия, ЮАР и Тайланд.

---

В историята на пътешествията има много митични ветроходи и параходи, но влакът-легенда е само един. И по ориенталски - неточен. Дори и през ХХІ-ви век той закъснява с повече от 20 минути.

Няма и закъде да бърза, защото онези шейсетина авантюристи, които са го избрали, се интересуват повече от пътуването, отколкото от пристигането. Най-накрая лъскавите сини вагони със златни гербове застават на слънчевата гара. Американци, швейцарци, млади двойки от Англия и Франция си отчупват от домашен български хляб. Няколко японци за пръв път изпитват емоцията "Ориент експрес" и позират на фоторепортерите.

Странна е цялата тази церемония: Варна не е трябвало да бъде спирка на "Ориент експрес", в годините когато той потегля. В края на ХІХ в. и началото на ХХ век синият трен е тръгвал от Париж, но линията Белград-Истанбул не е била направена още. Затова той продължава към Букурещ през Русе и Варна. Оттам пътешествието до Босфора продължава с кораб.

Дори знаменитият Френсис Форд Копола документари този факт във филма си "Дракула на Брам Стокър". Той качва на влак Киану Рийвс и компания да гонят вампир номер едно в света. За да стигнат до Трансилвания те взимат "Ориент експрес" от Варна. В лентата сегашната морска перла е показана като някакъв навес насред хълмовете - малка спирка покрай релсите. Това не е далеч от истината, защото в края на ХІХ в. градът е бил повече турски и е изглеждал доста скръбно.

Сега обаче не е така. Преди 6 години, "Балкан сервиз травел" и мениджърът Димо Атанасов убеждават собствениците на "Ориент експрес", че влакът непременно трябва да спре във Варна. Тук пътешествениците се разхождат из царската резиданция "Евксиноград", опитват евксиноградските вина и слушат музика на живо, докато съзерцават морето. После влизат в катедралния храм и присъстват на православна служба.

Пребиваването им в България е съпроводено от българска кухня и музика. Постоянният готвач на "Ориент експрес" Кристиян Бодигел им готви ястия от раци и им сервира истинско кисело мляко. 4 часа до Ямбол музика от всички етнографски области свири Красен Господинов - акордеонист в ансамбъл "Тракия" и преподавател в Пловдивската академия. Той, разбира се, разнообразява с предкласика и вечно зелени мелодии.

Гостите се ширят в дузина вагони с пищен интериор в барок и сецесион. Освен разкошен ресторант, на разположение е и пиано-бар. В "Ориент експрес" няма бани, защото той спазва дизайна на прадядо си от началото на ХХ-ти век. Гостите всяка вечер отсядат в голям европейски град. Те имат само две нощувки във влака, за да се избегне неудобството от липсата на душ. Но това също е част от авантюрата. Влакът е създаден специално и само за пътешественици.

През 1881 г., младият белгийски инженер Жорж Нагелмакерс основава своя компания за производство на луксозни вагони. На 5 октомври 1883-та той и още 40 гости се качват на трена от Париж в своето първо пътешествие към Истанбул. Това е първият железопътен маршрут, който свързва Запада и Изтока. Съвременниците им прегръщат идеята и проектът се разраства.

През 1889 г. Нагелмакерс и Джордж Пулман създават Venice Simplon Orient Express. Той е бил най-разкошното и модерно средство за придвижване по онова време. И естествено, веднага става любимо на крале, политици, кинозвезди и шпиони. Нека споменем само Франц-Йосиф, Мата Хари и Агата Кристи, която написва своята знаменита книга "Убийство в "Ориент експрес". По-късно филми по романа снимат Сидни Лъмет и Хичкок. В ролите на героите са влизали Ингрид Бергман, Джон Гилгуд, Лорен Бакол, Шон Конъри.

С обновяването на железниците и прокопаването на тунели влакът е сменял маршрутите си като е минавал през Лозана, Милано и Венеция, Белград, София. И така до 1960-та, когато легендарният влак се отправя на последния си круиз. Просто бил твърде скъп не само за пътниците, но и за мениджърите си.

Жаждата за приключения обаче връща "Ориент експрес". В момента из света пътуват няколко влака с това име. Те кръстосват Тайланд, Австралия и ЮАР. Най-разкошният - Venice Simplon Orient Express също се движи. Той е възстановен през 1982-ра и част от вагоните му са оригинални. Влакът, който минава през Русе и Варна, тази година гостува на България за шести път. Той тръгва от Париж през Виена и Будапеща, продължава през Букурещ, България и стига до Истанбул.

Билетът в едната посока струва около 6 хиляди евро. Не всички пасажери са графове и барони, нито мултимилионери, а просто авантюристи, които искат да усетят аромата на миналото.

С ИМЕТО НА ОРИЕНТ ЕКСПРЕС

Първият хотел в това име бил създаден през 1976-та във Венеция. Сега съименник на митичния влак посреща гости и в Истанбул. Точно като вагон-ресторанта на трена е решен миланският ресторант на Виа Фиори Чиари. Коктейл "Ориент експрес" влиза в барманската бибилия като 16-градусов long drink. Съдържа сокове от ананас и груйпфурт, ликьор Коантро, бяло ром и няколко капки гренадин.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...