Отиди на
Форум "Наука"

„Няма деца – има само хора“


Recommended Posts

  • Администратор

В Конферентната зала на Ректората започна международна конференция, посветена на правата на детето, „Закрила на правата на уязвимите деца – проблеми и предизвикателства“.

Конференцията се провежда във връзка с годината на Януш Корчак. Сеймът на Република Полша обявява 2012 за Година на Януш Корчак. През 2012 се навършват 70 години от трагичната смърт на Януш Корчак в нацисткия концлагер в Треблинка и сто години от създаването на сиропиталището на ул. Крохмална във Варшава, уникална възпитателна институция за еврейски деца, в която д-р Корчак формулира и развива педагогическите си идеи за евгениката и възпитанието.

На 5 декември по време на тържество, обобщаващо отбелязването на Годината на Януш Корчак, което се състои по време на Международния конгрес за правата на детето във Варшава, организиран от омбудсмана, бе приета „Варшавската декларация“. Този символичен документ, базиращ се на идеите на големия педагог ни припомня за достойнството на детето, за неговата личност и ценността на всяко човешко същество. Варшавската декларация е подкрепена от много учени от цял свят, хора, работещи в неправителствени организации, дейци на културата, представители на правителството и парламента на Република Полша. Можете да подпишете декларацията тук.

През 2012 година театър-лаборатория „@лма @лтер“, съвместно с Полски Институт в София, Фонд Научни изследвания и Фондация "Етюд", създаде спектакъла „Когато отново ще бъда малък“, който можете да видите като част от редовната програма на Университетския театър. Между историческите факти в него пулсира живото, онова, което историята не може да обхване и да предаде за поколенията. Онова, което не само е БИЛО, но и днес Е.

"Този, който казва, че се жертва на някого или нещо, лъже. Някой обича да играе карти, друг се интересува от жени, трети от коне, а пък аз обичам децата. Аз не се жертвам, не го правя за тях, а за себе си. Аз съм този, който има нужда." - Януш Корчак.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересно.

По принцип аз не съм даскал, но от време на време все идва някой, когото трябва на нещо да науча.

И днес това беше едно момче на 14 години. Гледам как колегите му говорят - общо взето успяват да използват изречения, в които дори глаголът да му е непознат. Аз нямам техните стремежи да показвам мускули на калинка и му бърборих с прости думи.

Тези редове ги пиша, само за да стане ясно, че виждам как се възпитават и образоват младите хора, макар и да не съм в училищна среда.

Интересно ми е да науча, че на запад преди да кандидатстват в гимназии или техникуми, децата обикалят различни занаяти - и прекарват няколко дни в работна среда. За да могат по-лесно да преценят кое точно им се прави. Макар че те така всъщност биха направили своя избор въз основа на хората, които са видели, а не въз основа толкова на това, което се прави. Защото за тях /а и за всички нас/ е важно отношението.

...

Иначе да получа признание за работата си в науката надали бих могъл да очаквам, тъй като дори моя екип не разбира какво правя, камо ли някой, който е съвсем вън от специалността. Как да те оцени някой, който не разбира какво говориш? А и не търся, защото не ми е нужно. Аз не се имам за велик учен, предпочитам да си стоя в образа на котарак с папийон, който си играе с кълбо прежда и от време на време си слага очилата, за да напише по нещо. И през останалото време спи. Или пък си играе с мишки. Днес си играх с три мишки /но ги получавам от централно управление, не ги ловя из полето/.

...

Децата са много чувствителни същества. Веднага виждат кой е лицемерен и кой е изгубил чистотата на сърцето си. А и имат нужда от динамика - не могат да те слушат с монотонен глас 30 мин, че ще изкукат. Затова - подскоци, игри, гримаси, жестове, думи - всичко в едно.

И децата гледат и слушат. Някои престават да мигат : )

Ей, едно време така си изкарах "Тройката" по Ботаника - изиграх на професора едно проводящо снопче как се отваря и как се затваря. И той беше толкова изумен, че каза, че тази постановка го лишава от критичност към моето незнание в ботаниката. Ми ботаника. Аз се интересувам от зоология, все пак.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В кръга на шегата...

Предполагам, че с мишките, които ти се "дават отгоре", играете шахмат.

И, когато ти ги победиш, ги молиш да те почешат по корема. Обаче - отвътре! :harhar:

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз съм културен, възпитан котарак. Затова с мишките се отнасям с нужната доза културност и ги превръщам в култури.

Взимам им панкреаса, изолирам островчетата на Лангерханс и после тези островчета ги използвам за ин витро експерименти.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А мишките оживяват ли след интервенцията?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мишките се сбогуват първо с цялостта на гръбначния си стълб /цервикална дислокация/, после с главата си, след това им отварям коремната кухина и отделям гръдния кош, катетаризирам дуктус холедохус и инжектирам ензимен разтвор, който да подуе панкреаса и да го направи видим. Обирам всичкото панкреас и го слагам в една паничка.

А мишката - за рециклиране.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преди години в училището на дъщеря ми идвал един учЕн да им говори за вредата от тютюнопушенето. Той взел да им описва опитите, които правел с мишки. Децата се възмутили не толкова от тютюнопушенето, колкото от опитите с животни и го нахокали, направо лекцията завършила доста неприятно за учения човек. :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

* * *

И днес това беше едно момче на 14 години. Гледам как колегите му говорят - общо взето успяват да използват изречения, в които дори глаголът да му е непознат. Аз нямам техните стремежи да показвам мускули на калинка и му бърборих с прости думи.

* * *

...

Иначе да получа признание за работата си в науката надали бих могъл да очаквам, тъй като дори моя екип не разбира какво правя, камо ли някой, който е съвсем вън от специалността. Как да те оцени някой, който не разбира какво говориш?

* * *

ОТ, извинете за което...

Звучи интересно /за мен, пък и надявам се за уважаемите колеги от форума/ да разкажеш в отделна тема за работата си, но с простички думи, като на четиринадесет годишно момче или момиче за науката, която правиш.

С тези островчета - звучи много любопитно.

Край на ОТ

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз всичко съм описал в този форум.

Първата тема е тази:

http://nauka.bg/foru...showtopic=13699

Мнение 4 и 19 описват моята работа.

После пуснах ето тази тема:

http://nauka.bg/foru...pic=14479&st=60

Мнение 68 и 71 описват двата основни метода, които използвам.

С първия метод наскоро направих ето този експеримент:

http://nauka.bg/foru...pic=13699&st=20

Мнение 26 и нататък.

Това е. Довечера мога да направя едно кратко резюме.

Редактирано от Emil z Lonneberg
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз всичко съм описал в този форум.

Първата тема е тази:

http://nauka.bg/foru...showtopic=13699

Мнение 4 и 19 описват моята работа.

После пуснах ето тази тема:

http://nauka.bg/foru...pic=14479&st=60

Мнение 68 и 71 описват двата основни метода, които използвам.

С първия метод наскоро направих ето този експеримент:

http://nauka.bg/foru...pic=13699&st=20

Мнение 26 и нататък.

Това е. Довечера мога да направя едно кратко резюме.

OK, благодаря

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...