Отиди на
Форум "Наука"

Енергия през оптично влакно


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

На клипа е квадрокоптер, захранван през оптично влакно - електрическата енергия се превръща в свтлина на вход, посредством лазерен диод, а на изход става обратната трансфирмация посредством вид фотоволтаик вероятно от GaAs. Обратната трансформация може да има по-висока ефективност (50% някъде гледах) защото лазерното лъчение е монохроматично и може да се подбере фотоволтаичен материал с подходяща чувствителност

От моя гледна точка е допустимо да се постват и примери за захранване по лъч и захранване на други неща по този начин.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

захранване по лъч е интересно, но конкретната идея не ми е много ясна

по-точно практическото и приложение

защо трябва да се използва фиброоптично влакно вместо проста жица с ток, фиброоптичното влакно е по-леко или по-гъвкаво, каква е идеята?

по принцип при всякакви движещи се джаджи винаги стои въпрос как да ги захранваме - с батерия, с гориво, с фотоволтаик, с жици или т.н.

така и се развиват технологиите - по-ефективни двигатели с вътрешно горене по-добри батерии и т.н.

но при конкретната джаджа ми се губи идеята

фиброоптично влакно дълго с километри? скъпо и ще се оплита

ако пък трябва да държиш нещо стационарно във въздуха балонът е по-добър вариант

както и да е ще се радвам да порасзсъждаваме по темата

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

И аз..

Нека почнем с това че масово приложение и аз не виждам. Тоест виждам, но по реда си..

Темата може да има два или повече аспекта - лазерно задвижване (laser propulsion - wikipedia) и пренасяне неа енергия по светлина. Безжичен пренос по микровълни не знам дали можем да разглеждаме тук, понеже до момента е предимно оптика.

По първия - Идеята да се направи ракета или реактивен снаряд дето не си носи горивото е примамлива и не е нова.

Накратко от Wiki (това ако има хора със затруднения с английския) начините за такова задвижване са:

- аблационно лазерно задвижване/тласкане - мощен импулсен лазер цели ракетата отзад и изпарява / превръща в плазма част от мателриала предвиден за това. Плазмените експлозии тласкат ракетата, всеки импулс на лазера се превръща в механичен. Такова задвижване ще работи и във вакуум

- празмено импулсно - подобно на горното, но енергията на лазера се фокусира (задната част на ракетата е фокусиращ отражател) в газ, получава се лазерен разряд в газа и съответно ударна вълна. Енергията може да се фокусира и в нещо друго, но идеята е че топлинното разширение на обкръжаващия газ движи ракетата, тоест - не е за космоса.

- Задвижване от лазер в непрекъснат режим - фокусиран лазер /с непрекъснат режим/ в газов поток създава устойчива плазма. Топлинното разширение на газа /който излиза през конвенционална дюза/ тласка ракетата. Газът може да се носи втечнен в резервоар, трябва да е лек - водород примерно, иначе постановката ще работи и с вода;

- Лазерно задвижване с топлообменник - като по-горното, но наличието на топлообменник /да не го наричаме колектор/ който се нагрява от лъча, елиминира нуждата от прецизно фокусиране.

- Лазер-електрическо - показано в началото.

- Фотонно-лазерно - използва се фотонното налягане, което светлинта оказва в по-голяма степен върху отразяваща повърхност...



Ще продължавам утре май..



Не дадох линк за захранван по микровълни хеликоптер, иначе и такива опити има..

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Захранване по оптично влакно

В пак няма да има много масова употреба, но първото което се сещам е абсолютно безопасно подводно осветление на джакузита, басейни и фонтани; Там според мен си струва както и да го погледнеш. Надеждно и безопасно. Сега широко се ползва ниско напрежение, светодиоди и непромокаеми кабели и осветителни тела.

Светлината от лазерите за терапевтични процедури и хирургически операции достига до предназначението си по световод, което е почти същото. В днешно време не знам как е, защото технологиите се развиват и мощни лазерни диоди могат да се направят компактни.

Едно друго приложение по-по моята част...

Повтарям се, някъде споменавах - метеорологичните станции нерядко са жертва на атмосферното електричество. То достига до електрониката им посредством захранващите кабели и тези на сензорите. Не е нужно и пряко попадение даже - светкавица паднала в близост индуцира ток във всяко вертикално парче жица /или дори мачтата/ около метър (индиректно попадение). Има защити, но не са стопроцентови. Е, по този начин защитата ще стигне 100%;

В подстанции където превключват 100 и нагоре киловолти - задвижването на ключовете може да се осигури от такова захранване /не само управлението както е сега/.

При мен има нужда от подобно нещо, но няма да занимавам сега...

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да, летателните засега не си носят преобразувателите - имам предвид и един MW Хеликоптер



Ракетата всъщност може..

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...