Отиди на
Форум "Наука"

Последната българо-византийска война


Recommended Posts

  • Потребител

В последните два дена съм в недоумение. Някой може ли да ми каже на какво основание последната българо-византийска война се датира в 1364 г.? Едва ли не всички изследователи, от Златарски та до Матанов, приемат тази дата, и всички се позовават на Cant., III , pp. 362 - 363. Доколкото става ясно от текста обаче Кантакузин описва събитие от последната си година като император, а конкретно войната е поставена след разказите за коронясването на Матей, турските набези в Тракия и пратеничество при сърбите, което е синхронно на войната.

П. П. Надявам се това да не се възприеме като някакъв ревизионистичен порив. Въпроса ми все пак е основателен, защото не намирам никакви аргументи за датирането на това известие към лятото на 1364 г.

Редактирано от boilad
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Май ключа към датирането ще е в този пасаж, обаче ползвам ГИБИ - 10, а там го няма. Според Матанов той засяга мисията на патриарх Калист в Сяр, където патриарха умира.

П. П. Ако в ГИБИ е допусната такава груба грешка да се приписва на Кантакузин действия от 1364 г. каква тогава е ползата от такъв сборник?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да видим предходният текст. В този, който си дал не се споменава сезона, говори се за малко вода. Ще да е лятото.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз съм скаран с латинския, но някой може да помогне. Това е Cant., III, 360 - 365

П. П. Кой знае защо местата на прикачените файлове се размениха.

Редактирано от boilad
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Допусната е тъпа, но все пак техническа грешка. Ако в ГИБИ беше издадена цялата Кантакузинова история, нямаше да пише, че той е бил на трона по време на въпросната война, защото щеше да присъства и собствената му абдикация (1354), и смъртта на Душан (1355), и тая на патриарх Калист (1364). А когато се правят изрезки...

Издънката е на редактора, не на преводача.

Е, сега ако нашият изискан опонент професор Табов прочете тази тема, най-вероятно ще я размаха като доказателство как българските историци преиначават изворите - както е казано и предречено от Св.Ганчо Ценов. Почти като "предречено от Пагане". :grin:

Редактирано от T.Jonchev
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е, не, може и само от писаното в ГИБИ да се сети човек, защото в бележките се споменава за пратеничеството до сърбите, по време на което умира патриархът. Но независимо от това такива неизпипаности в академични издания са си гаф и бая дразнят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, не, може и само от писаното в ГИБИ да се сети човек, защото в бележките се споменава за пратеничеството до сърбите, по време на което умира патриархът.

Да, ама не. Бележката буквално гласи:

В непреведения пасаж става дума за византийско пратеничество в сръбския кралски двор, което настоявало византийци и сърби да обединят усилията си за борба срещу турските нашественици.

Няма нито дума, че това е мисия на патриарха, и то Калист, при царица Елена, или, че сръбския цар тогава е Урош Лудия.

Вариантите бяха два: 1. грешка в ГИБИ; 2. грешка на изследователите (малко вероятна при цялото им единодушие). Аз предпочетох второто предположение, което ме вкарва в малко конфузна ситуация. Както и да е, все пак грешка има и се изясни каква е и чия е.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, четох я. Но човек може да се съобрази коя е тая мисия. А и погледнах маркировката под оригиналния гръцки текст - разликата между предишния публикуван откъс и този беше някъде към 100 страници, което също ме подсети. Но все едно, прав си, че не е коректно - човек отваря това издание, за да го ползва спокойно, а не за да решава кръстословици.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител

Аха, схванах! Не годината, а императора е под въпрос. Така озаглавена темата, а и дискусията са малко двусмислени. Още веднъж благодаря за уточнението. Имам един въпрос към медиавистите. Последната ни война с Византия не е ли похода на Амедей Савойски? А този поход е малко по късен като датировка, нали?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Имаме си и тема, посветена на тази последна българо-византийска война, в която византийците ползват своята поредна "маша", в случая - Зеления граф Амедей VI Савойски.

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=7198&st=0

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...