Отиди на
Форум "Наука"

Делта 2 с ICESat-2


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Сбогом, Делта 2! Последната ракета от този тип изведе УСПЕШНО в орбита мисията на НАСА АЙССат-2!

2018-15-sep-delta-2-cesat-2.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : NASA TV

15 септември 2018 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Днес в 16:02 ч. българско време от космодрума Ванденберг в Калифорния излетя успешно космическата ракета "Делта 2". В орбита беше изведена роботизираната мисия на НАСА "АЙССат-2", която ще измерва с безпрецедентни детайли промените в ледената покривка на Гренландия и Антарктида. Това ще бъде постигнато посредством мощен лазерен инструмент, който ще може да засича съвсем дребни колебания във височината на леда - по-малки от дебелината на обикновен молив. 

Днешният полет бе последният за ракета от типа "Делта 2" - едно от най-успешните ракетни семейства в историята на американската космонавтика. "Делта 2" бе последният пряк наследник на носителите "Тор" и много от технологиите на ракетите бяха от 50-те и 60-те години на миналия век. Първоначално "Тор" влиза в служба през 1959 година за нуждите на военновъздушните сили. По-късно към "Тор" се добавят степени от "Вангард" и така се получават космическите ракети "Тор-Ейбъл". "Тор-Ейбъл" еволюират в "Тор-Делта", а накрая ракетите остават просто известни като "Делта". Те извеждат много американски мисии до 80-те години на миналия век, след което САЩ планира да ги пенсионира в полза на космическите совалки. Совалките са планирани да са бързи, евтини, възвръщаеми и надеждни. Това обаче никога не се случва. Много мечти загиват с катастрофата на совалката "Чалънджър" през 1986-та година, а от пепелищата на аварията се появява подобрена версия на невъзвръщаемите ракети "Делта", или иначе казано "Делта 2".

Започва най-великата епоха в безпилотната американска космонавтика.

Първият полет на "Делта 2" е през 1989 година със спътник за системата GPS. С носители "Делта 2" са изведени общо 48 спътника за GPS в периода между 1989 до 2009 година, което е един от най-важните приноси на тези ракети. Програмите за навигация, които днес всеки човек има на смартофона си, са възможни благодарение на GPS, а GPS е възможен благодарение на "Делта 2". Следващият път като търсите къде се намирате с телефона или GPS устройството - спомнете си за "Делта 2".

Ракетите "Делта 2" оставят траен отпечатък в междупланетната космонавтика. Първите три марсохода на НАСА: "Съджърнър", "Спирит" и "Опортюнити" са изведени с "Делта 2". Орбиталните мисии "Марс Глобъл Сървеър" и "Марс Одисей" - също. Ракети "Делта 2" изпращат на път към Меркурий мисията "Месинджър", а към Луната - двата спътника "Граал". Космическата астрономия също дължи много на "Делта 2" - без тези ракети нямаше да ги има телескопите "Суифт", "Уайз", "Спицер" и търсача на извънслънчеви планети "Кеплер". 

Времената обаче се менят. През последните няколко години Юнайтед лонч алайънс все по-трудно намираше клиенти, които са готови да изпратят мисия на борда на "Делта 2". Причината съвсем не е само в СпейсЕкс, които създадоха най-евтините и най-добрите ракети през последните години. Самите Юнайтед лонч алайънс се фокусираха върху по-новите си ракети "Атлас 5" и "Делта 4" след 2009-та година. 

Но изглежда, че самото име "Делта" може да остане в историята на космонавтиката. Понастоящем компанията разработва ракета "Вулкан", която се очертава да замени както "Атлас 5", така и "Делта 4". Среднотоварните варианти на "Делта 4" са в етап на пенсиониране, като сега за неопределено бъдеще се очаква да бъде оставен само тежкотоварния вариант: "Делта 4 - Хеви". Първият полет на "Вулкан" е предвиден за не по-рано от средата на 2020 година.

Бъдещето пред Юнайтед лонч алайънс ще е трудно, особено с конкурент като Илон Мъск. И все пак Тори Бруно, президент на компанията, има план. Планът не включва връщане на целите степени на "Вулкан", но двигателите ще бъдат възвръщаеми и рециклирани след всеки полет. Бруно е на мнение, че двигателите съставляват 2/3-ти от цената на степента, поради което няма смисъл да се връща цялата степен, а само най-скъпите и важни компоненти. 

Понастоящем една ракета "Атлас 5" струва $109 милиона. "Делта 4" е в пъти по-скъпа ракета - едно тежкотоварно изстрелване възлиза на $350 милиона. Бруно смята, че "Вулкан" ще струва под $100 милиона на полет, което ще направи ракетата конкурентноспособа на "Фолкън 9".

Запис от днешния полет: тук (Youtube връзка)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2364-2018-15-sep-delta-2-conducts-last-flight

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...