Отиди на
Форум "Наука"

УСПЕХ: И Джеф Безос излетя! Корабът Ню Шепърд извърши първия си космически полет с хора!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: И Джеф Безос излетя! Корабът Ню Шепърд извърши първия си космически полет с хора!

2021-20-july-ns-launch.jpeg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Blue Origin

20 юли 2021 г. 18:15 ч.

Светослав Александров. Най-после! След дълго чакане звездата на Джеф Безос най-накрая изгря, а в САЩ има нов кораб за извеждане на хора в космоса! 

Изстрелването на "Ню Шепърд" от базата на частната компания Блу Ориджин, намираща се в Тексас, бе осъществено днес, на 20-ти юли, в 16:11 ч. българско време. Датата бе избрана умишлено, тъй като на този ден празнуваме 52-годишнината от първото стъпване на човек на Луната. На борда на кораба летяха четирима души, сред които основателят на фирмата Джеф Безос, неговият брат Марк, американската авиаторка Уоли Фънк и студентът по физика Оливър Деймън. 

След днешния полет Джеф Безос се превърна във втория милиардер, летял в космоса със собствен космически кораб. Първият бе Ричард Брансън, който стана астронавт на 11-ти юли. Но тук трябва да се отбележи, че подходът на двамата предприемачи е различен. Корабът "Юнити" на основаната от Брансън фирма Върджин Галактик представлява ракетоплан, изстрелван от борда на самолет-носител, докато "Ню Шепърд" е класическа капсула, изстрелвана посредством обикновена ракета.

Има и още една особеност. "Юнити" е проектиран да надхвърля единствено 80-километровата височина, която в САЩ се счита за долната граница, разделяща земната атмосфера от космическото пространство. "Ню Шепърд" обаче без проблеми минава 100-километровата Линия на Карман, която се приема от повечето държави за начало на космоса. По време на днешния полет максималната височина, достигната от "Ню Шепърд", бе 107 километра. 

Със сигурност спорът по темата откъде започва космосът ще се води и през следващите месеци и години. Астрофизикът Джонатан МакДауъл открито заявява, че съгласно научните данни 80-километровата височина е по-точна граница. МакДауъл се бори тази граница да бъде международно призната още от 90-те години на миналия век, т.е. много преди да се появят космическите компании като Върджин Галактик.

Но да оставим този спор на учените и да представим екипажа. За разлика от кораби като "Юнити" (който задължително изисква пилот) и "Крю Драгън" (който може да бъде управляван ръчно при необходимост), корабът "Ню Шепърд" е изцяло автоматизиран и няма нужда от пилот, затова и за него понятието "пилотиран кораб" не е съвсем точно. Така че е по-добре да представим четиримата души като пътници. 

Петдесет и седем годишният Джеф Безос е познат на всички като основателя на книжната компания Амазон. Той реши да вземе със себе си своя 50-годишен брат Марк.

Третият член на екипажа бе 82-годишната Уоли Фънк. Така бе счупен рекордът на Джон Глен, който до днес бе най-възрастният човек, летял в космоса (по време на мисията му на совалката "Дискавъри" през 90-те години той бе 77-годишен). Уоли Фънк е забележителна жена - през 60-те години тя е избрана в женския отряд "Мъркюри 13" и започва да се готви за пилотиран космически полет. Но НАСА не желае да изстреля жена-астронавт - тогава дискриминацията срещу жените в космическия отрасъл е реалност и Фънк никога не получава своя шанс. Днес една историческа несправедливост бе поправена, а Фънк се превърна в най-дълго чакалия обучен астронавт да полети в космоса. 

Тийнейджърът Оливър Деймън спечели четвъртото място на кораба посредством търг, който се разигра на сайта на Блу Ориджин. Никога досега толкова млад човек не е летял в космоса. Деймън е 18-годишен - до днес рекордът за най-млад космически пътешественик се държеше от съветския космонавт Герман Титов (който е на 25 години, когато лети). Така днешната мисия на "Ню Шепърд" счупи рекордите за най-млад и най-възрастен астронавт. 

Трудно е да се омаловажи днешният ден и от гледната точка на факта, че е преломен за космическата компания Блу Ориджин. През последните години фирмата и нейният основател Джеф Безос бяха подложени на заслужена критика. Блу Ориджин съществува от 2000 г. - основана е две години преди Мъск да създаде СпейсЕкс. Но досега Безос все още не е създал орбитална ракета, доставките на двигателите "BE-4" още се бавят, а суборбиталният кораб "Ню Шепърд" допреди днешния ден бе летял само 15 пъти (изобщо не може да става и дума за сравнение със СпейсЕкс и проведените над сто орбитални полета на Мъск). Нищо чудно, че напоследък Безос бе изнервен и искаше категорична победа. 

Но това означаваше да поеме риск. Безос реши дебютната мисия на "Ню Шепърд" да включва турист - без преди това на кораба да са летели обучени от фирмата служители. Нещо повече - предприемачът сам се осмели да стане част от екипажа. Това е сериозна заявка, че космическият кораб е безопасен и може да се използва и занапред за развитието на космически туризъм. 

Очевидно е, че на фона на останалите забавяния, поне в близко бъдеще този космически туризъм ще е основната дейност, развивана от Блу Ориджин. 

Видеозапис от днешния полет - Youtube връзка

 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4085-2021-20-july-new-shepard-launches

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Американският космически кораб Ню Шепърд изведе в космоса 18 научни експеримента!

2021-26-aug-new-shepard-launch.png

Кадър от днешния полет. Photo credit : Blue Origin

26 август 2021 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Днес, на 26-ти август, в 17:31 ч. българско време от космическия център на Блу Ориджин в Тексас, излетя частният суборбитален кораб "Ню Шепърд". Полетът бе осъществен малко повече от месец след историческата дебютна пилотирана мисия на Блу Ориджин, когато в космоса пътуваха четирима души, в това число създателят на компанията Джеф Безос. 

По време на днешния старт на борда на кораба нямаше хора. Вместо това бе използвана друг тип капсула, подходяща за превозване на опитни постановки. 

Така в космоса бяха изведени общо 18 научни опита, от които 11 за американската космическа агенция НАСА. Един от тях е особено важен, тъй като включваше изпитването на иновативни системи за кацане на Луната, които ще се използват по-нататък при завръщането на човек на естествения ни спътник в рамките на програмата "Артемис". 

Традиционно на борда на "Ню Шепърд" пътуваха и няколко хиляди пощенски картички благодарение на инициатива на основаното от Блу Ориджин сдружение "Клуб за бъдеще". От външната страна на кораба беше монтирана арт инсталация на известния художник Амоако Боафо.

Напомням на читателите, че "Ню Шепърд" е иновативен суборбитален кораб за товарни и пилотирани мисии, състоящ се от основен ускорител и капсула. Капсулата се приземява посредством парашути, а ускорителят запалва повторно двигателя си и се завръща върху площадка на суша, по подобие на ракетите на СпейсЕкс "Фалкън 9". В хода на днешния полет както капсулата, така и ракетата бяха прибрани без проблем. Горивната комбинация, използвана в ракетния ускорител, е течен водород и кислород. Внедрен е единичен ракетен двигател "BE-3" с тяга 490 kN.

Няма спор, че "Ню Шепърд" е най-успешният космически проект на компанията на Джеф Безос. И фактът, че след дълго чакане човечеството най-после разполага с надежден суборбитален кораб, не бива да се подценява. Но за съжаление това не се празнува сред космическите ентусиасти, тъй като те са силно разочаровани от ръководството на фирмата, олицетворявано от президента Боб Смит. Смит е бивш служител на Хъниуел Аероспейс, стара аерокосмическа компания, и ръководи Блу Ориджин по типичния за бюрократизирания космически сектор начин - с лобизъм и юридически похвати. 

Така, макар че днес Блу Ориджин успешно превозва в космоса провизии и астронавти, фирмата е известна повече с противоречивите си похвати, включващи черен пиар спрямо конкурентите си (Върджин Галактик и СпейсЕкс) и също така е навлязла в юридически спор с НАСА. Това съдебно дело ще блокира с месеци работата по новия лунен модул и благодарение на забавянето завръщането на човек на Луната през 2024 година няма да е възможно. 

Нещо повече - като изключим "Ню Шепърд", всички останали проекти на Блу Ориджин отчитат сериозни забавяния. Това включва орбиталната ракета "Ню Глен", както и прословутите двигатели за Юнайтед Лонч Алайънс "BE-4". За разлика от използваните днес на "Ню Шепърд" "BE-3" (двигатели на течен водород и кислород), "BE-4" са двигатели, работещи на течен метан и кислород. Именно те ще бъдат интегрирани на новото поколение ракети "Вулкан", които ще заменят летящите с построени в Русия двигатели "РД-180" ракети "Атлас 5". "BE-4" ще се използват и на първата степен на "Ню Глен".

Слава Богу Джеф Безос изглежда силно разтревожен от бавното развитие на Блу Ориджин под ръководството на Боб Смит. И докато засега предприемачът най-вероятно няма да уволни своя президент, той е положил началото на нов независим проект, наречен "Джарвис". Проектът предвижда създаване на възвръщаема горна степен за "Ню Глен", по подобие на корабите "Старшип" на СепйсЕкс. На инженерите е осигурена цялостна независимост, без бюрократични пречки, а преди броени дни Арс Текника публикува снимки на първия построен от Блу Ориджин горивен резервоар

Това дава надежди, че Блу Ориджин най-после се завръща към своите NewSpace кораби.

Видеозапис от днешната мисия - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4133-2021-august-blue-origin-launch-success

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...