Отиди на
Форум "Наука"

Край на епохата РД-180! САЩ приключи с покупката на историческите ракетни двигатели от Русия!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

2021-rd-180-testing.jpg

Двигателят "РД-180" по време на стендово изпитание в САЩ през 1998 г. Photo credit : NASA

27 август 2021 г. 11:15 ч.

Светослав Александров. Епохата на двигателите "РД-180", които в продължение на близо две десетилетия се използваха на американските ракети "Атлас 5", вече приключи! Компанията Юнайтед лонч алайънс (ЮЛА) окончателно преустанови покупката им от Русия, а вече закупените ще стигнат само за още 29 изстрелвания. 

Новината беше съобщена вчера от The Verge, а тази сутрин се цитира и от Газета.Ру.

Президентът на ЮЛА Тори Бруно потвърждава, че "Атлас 5" е пред пенсиониране. От тези останали 29 ракети, които ще бъдат изстреляни до средата на десетилетието, част ще се използват за комерсиални мисии, част - за мисии на НАСА, част - за военни спътници и част - за интернет групировката на Амазон "Кайпер".

Ракетата "Атлас 5" за пръв път полита през 2002 година и благодарение на нея ЮЛА се превръща в почти пълен монополист на пазара за изстрелванията в САЩ, като носителят се използва за най-важните военни мисии и за междупланетните полети на НАСА. Всяка една роботизирана експедиция на Щатите до Марс след 2005 г. е изстреляна посредством "Атлас 5", съответно с участието на построените в Русия двигатели "РД-180". За известно време изглежда, че партньорството между руснаците и САЩ е бетонирано, но през 2014 година, след като Путин анексира Крим и западът отвръща със санкции, външнополитическите отношения се влошават. Американският Конгрес одобрява закон, който забранява на военните да използват построени в Русия двигатели и военните стартове с "Атлас 5" следва да приключат най-късно през 2022 г.

Но позицията на ЮЛА като монополист се разклаща не само поради геополитическите сътресения, а и заради появата на СпейсЕкс. Ракетите "Фалкън 9" на Илон Мъск са изцяло американски и са оборудвани с двигатели "Мерлин", които са американско производство. Нещо повече - "Фалкън 9" са най-евтините носители на пазара, като един старт възлиза на $62 милиона. Един полет на "Атлас 5" възлиза на $182 милиона, а отскоро цената е смъкната на $100 милиона. Но пак СпейсЕкс предлага услугата си почти два пъти по-евтино.

Двете компании също така се съревновават за военни договори. Миналата година Пентагонът връчи милиарди долари на ЮЛА и СпейсЕкс, като ЮЛА трябва да изведе 60% от военните товари, а останалите 40% следва да бъдат поети от Мъск. Проблемът е, че договорът с ЮЛА предвижда извеждането на спътниците посредством новите ракети "Вулкан", а доставката на двигателите на Блу Ориджин "BE-4" продължава да се бави. Военните са сериозно притеснени от подобен развой на събитията, но решения има. Част от тях включват прехвърлянето на определени партиди сателити към ракетите "Фалкън 9". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4135-2021-end-of-rd-180-era

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...