Отиди на
Форум "Наука"

28 юни 2022 г. - изстрелване на ракета Електрон с мисия Кепстоун към Луната


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

 

УСПЕХ: Американска ракета Електрон изпрати към Луната мисията Кепстоун на НАСА!

2022-28-June-capstone-launches.jpg

На кадъра: ракетата "Електрон" на Рокет Лаб изпраща към Луната мисията на НАСА "Кепстоун". Photo credit : NASA TV

28 юни 2022 г. 13:45 ч.

Светослав Александров. Днес НАСА започна своето дългоочаквано завръщане към Луната след като бе даден ход на първата мисия от програмата "Артемис"! В 12:55 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия излетя ракетата "Електрон" на частната американска компания Рокет Лаб. На борда ѝ се намираше транспортния блок "Фотон" с космическия апарат "Кепстоун", построен от американската фирма Адвансд Спейс по поръчка на американската космическа агенция. Задачата на мисията е да се достигне уникалната окололунна орбита, в която НАСА ще построи станцията "Гейтуей" - наследницата на Международната космическа станция. 

"Перфектно изстрелване", написа в Туитър основателят на Рокет Лаб Питър Бек. "Лунният "Фотон" е в ниска околоземна орбита".

Но изстрелването е само началото - през следващите пет дни американският двигател "Хиперкюри" на "Фотон" ще се запалва периодично, докато първичната кръгова 170-километрова орбита стане елипсовидна. На шестия ден посредством едно последно запалване на двигателя мисията ще напусне околоземната орбита със скорост 39 500 km/h. 

В 13:45 ч. българско време бе потвърдено, че първото от серията запалвания на "Хиперкюри" е успешно и орбитата на "Кепстоун" е вече с параметри 170 на 1040 километра. 

Разделянето на "Кепстоун" от "Фотон" ще е факт на 20-тата минута след финалното запалване на двигателя. Космическият апарат е създаден по стандарта CubeSat от общо 12 универсални единици и е с размера на микровълнова фурна. Той няма да каца на Луната, а ще лети до т.нар. почти-праволинейна ореолна орбита, в каквато космически апарат досега никога не е навлизал. Изследователите предполагат, че тази орбита е гравитационно стабилна и позволява в нея да се изгради постоянна база. Именно там НАСА иска да построи станцията "Гейтуей", от която астронавтите ще имат достъп до лунната повърхност. Но за да се потвърди концепцията, "Кепстоун" е първата мисия, която ще разузнае характеристиките на орбитата.

Пристигането е насрочено за 13-ти ноември. Това е дълго пътешествие - спомнете си, че астронавтите на НАСА от програмата "Аполо" в края на 60-те и в началото на 70-те са пътували три дни към Луната. Но полетната схема на "Аполо" е била съвсем различна - корабите са били изпращани към естествения ни спътник по т.нар. траектория на свободно връщане. Поетапното запалване на "Хиперкюри" и бавното ускоряване на "Кепстоун" до Луната крие други предимства - достигането на Луната става с минимален разход на гориво и в бъдеще ще позволи на малки ракети и космически апарати да летят до Луната. Методологията ще може да се използва и за икономично изгодни полети на товарни кораби и на модули на окололунни бази.

След пристигането на "Кепстоун" в орбитата си около естествения ни спътник, космическият апарат ще работи там минимум шест месеца.

Видеозапис от днешното изстрелване - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4602-2022-28-june-capstone-launches

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американският ракетен двигател Хиперкюри отваря пътя на частния сектор към Луната и планетите

hypercurie.jpg

Двигателят на Рокет Лаб "Хиперкюри", който се използва на междупланетния модул "Фотон". Photo credit : Rocket Lab

29 юни 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера американската компания Рокет Лаб изстреля успешно лунната мисия на НАСА "Кепстоун". Това е първият опит на фирмата да изпрати космически апарат отвъд околоземна орбита и за тази цел се използва модул "Фотон" с иновативен ракетен двигател "Хиперкюри". Тъй като полетът е дебютен за "Хиперкюри", реших да напиша тази статия, за да ви разкажа за усилията на американския частен сектор да достигне до Луната и планетите. 

Тук отварям една голяма скоба - не става въпрос за полети на хора до Луната и за космическа колонизация, а за евтин достъп до междупланетното пространство посредством малки космически апарати - най-съществената революция в космонавтиката през последния четвърт век, случила се благодарение на миниатюризацията на електронните компоненти. 

Фирмата Рокет Лаб е добре позната сред космическите ентусиасти - тя е основана от Питър Бек през 2006 г. в Нова Зеландия. Впоследствие компанията се мести в Калифорния, САЩ, като продължава да поддържа новозеландско дъщерно дружество. Изстрелванията, включително вчерашното лунно, засега се провеждат от п-ов Махия в Нова Зеландия, а в близко бъдеще очакваме откриването на стартова площадка и на Средноатлантическия регионален космодрум в САЩ. 

Още преди да се устреми към Луната, Рокет Лаб постигна някои много важни успехи - тя създаде двустепенната ракета "Електрон" с двигатели (девет на първата и един на втората степен) "Ръдърфорд", които притежават електрически турбопомпи. През 2018 г. ракетата успешно достигна до орбита, с което се превърна в първия в историята на космонавтиката орбитален носител с двигатели с електрически турбопомпи. На 2-ри май 2022 г. компанията успешно върна на Земята първа степен, залавяйки я с хеликоптер. Реално Рокет Лаб е единствената друга американска, а и световна компания след СпейсЕкс, която е способна да рециклира степени на орбитални ракети. При това "Електрон" е микроракета - нейната товароподемност е 300 килограма полезен товар до околоземна орбита. С вчерашното изстрелване "Електрон" постави рекорд за най-малкия носител, използван за междупланетна мисия.

Но една от най-големите иновации на Рокет Лаб представлява "Фотон" - горна степен, която се използва за доставката на спътници до околоземна орбита, като след тяхното освобождаване степента не изгаря в атмосферата, а се превръща в самостоятелен сателит. Всеки "Фотон" е оборудван с един двигател "Кюри" със скромна тяга от 120N. Двигателят е достатъчно добър, за да довежда комерсиалните спътници до орбити с най-разнообразни параметри, но за междупланетни мисии той не е ефективен. Тук е важно да се спомене, че Питър Бек иска да достигне до Венера, като мисията му е планирана за догодина. Така че изстрелването на "Кепстоун" на 28-ми юни, освен че е важно за НАСА, представлява тренировка за венерианската роботизирана експедиция. 

За да може "Електрон" да се използва за междупланетни полети бе създаден нов двигател за "Фотон" - "Хиперкюри". "Кюри" е с просто устройство - той няма турбопомпи, а посредством сгъстен газ (хелий) се поддържа налягането в горивните резервоари. "Хиперкюри" е с по-големи резервоари в сравнение с "Кюри" и за разлика от него притежава електрически турбопомпи, по подобие на "Ръдърфорд". Това позволява на "Електрон" да извежда малки междупланетни мисии на път към Луната или към планетите с тегло до 40 килограма. 

Тъй като това е фирмен двигател, а не е създаден от държавна агенция, много от характеристиките му са неясни. Знае се със сигурност, че използва двукомпонентна горивна смес, че се печата на 3D принтер, а delta-V е 3.2 km/sec. Това е официалната информация. Неофициално се предполага, че специфичният импулс (Isp) е 310 sec, но докато сме наясно, че "Хиперкюри" работи с хиперголична горивна смес, много е вероятно това да не класическата хидразин и диазотен тетроксид. Тази горивна смес е изключително токсична, но от Рокет Лаб твърдят, че горивото на "Хиперкюри" е "зелено" и безопасно. Рокет Лаб е известна като фирма, която патентова собствени горивни смеси (примерен линк тук). Сред предположенията, които се спрягат в космическите форуми, може да се използва комбинация от водороден пероксид и алкохол или водороден пероксид и алканово гориво. 

Сега, след като "Кепстоун" е вече на път към Луната, може би Питър Бек ще благоволи да удовлетвори любопитството на космическите ентусиасти. Все пак вероятно истинското предимство на "Хиперкюри" пред "Кюри" не е толкова в специфичния импулс, горивната смес или дори във факта, че двигателят притежава електрически турбопомпи. Истинското предимство е, че "Фотон" може да се използва за продължително време в космоса, тъй като двигателят е способен да се запалва многократно. Напомням, че по време на изстрелването вторите степени на "Електрон" използват три литиево-полимерни батерии, като в началото работят само две от тях - те се изтощават много бързо и се изхвърлят с цел освобождаване на излишна маса, след което работата на турбопомпата се поема от третата батерия. Това е процедура, наречена hot swap. Вече в космоса обаче "Фотон" е осветен от Слънцето и това позволява посредством слънчеви панели да се презареждат батериите. Така работата на турбопомпата може да бъде подсигурена за дни напред. 

Относно настоящата мисия, "Фотон" заедно с "Кепстоун" ще лъкатушат около Земята в продължение на шест дни, като на всеки 24 часа "Хиперкюри" ще се запалва, увеличавайки елипсата на орбитата. Понастоящем нейните параметри са 220 на 1075 километра. 

Едно е сигурно - частният сектор иновира, патентова, тества и изстрелва. Космическата революция е в ход! 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4603-2022-hypercurie-engine

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Кепстоун на път към Луната: двигателят Хиперкюри се запали успешно за трети път!

30 юни 2022 г. 08:05 ч. Продължаваме да следим полета на новата мисия на НАСА до Луната "Кепстоун", която е и първата мисия от програмата "Артемис". Вчера, на 29-ти юни, двигателят "Хиперкюри" на довеждащия блок "Фотон" беше запален успешно за трети път. Допълнителни маневри са планирани за днешния ден и през следващите три дни. 

Напомням на читателите, че "Кепстоун" беше изстреляна на 28-ми юни с частната американска ракета "Електрон", построена от фирмата Рокет Лаб. Понастоящем роботизираната мисия се намира в ниска околоземна орбита, като с периодични запалвания на "Хиперкюри" апогеят ѝ се увеличава, докато перигеят остава същият. На шестия ден след излитането, след едно последно запалване на "Хиперкюри", "Кепстоун" ще придобие нужната скорост за напускането на ниската околоземна орбита и ще се отдели от "Фотон". 

Пристигането остава насрочено за 13-ти ноември.

Питър Бек, основателят на Рокет Лаб, подчертава, че създаването на двигателя "Хиперкюри" е било изключително предизвикателство и е отнело на фирмата две години и половина, за да го завърши. Но днешната мисия до Луната е само началото - предприемачът е насочил взор и към другите планети. Още догодина може да излети частна мисия до Венера. 

"Ние може да отидем до Марс и астероидите също толкова ефективно", категоричен е Бек. "Това е изцяло нова система за изследвания на дълбокия космос на абсурдно ниска цена".

Прочетете подробната статия на КОСМОС БГ за новия американски ракетен двигател "Хиперкюри"

capstone-moon-orbit.jpg

На илюстрацията: "Кепстоун" в окололунна орбита. Image credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4605-2022-capstone-hypercurie-third-burn

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Кепстоун на път към Луната: двигателят Хиперкюри се запали успешно за пети път!

capstone-orbit-raise.jpeg

На илюстрацията: схема на полета на "Кепстоун". Натиснете тук, за да разгледате илюстрацията в пълен размер. Image credit : NASA

1 юли 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Продължаваме да следим полета на новата мисия на НАСА до Луната "Кепстоун", която е и първата мисия от програмата "Артемис". Вчера, на 30-ти юни, американският ракетен двигател "Хиперкюри" на трансферния модул "Фотон" се запали двукратно, изпълнявайки четвъртата и петата маневра, необходими за ускоряването на мисията към естествения ни спътник. Сега апогеят на орбитата на "Кепстоун" достига 12 826 километра.

Изминали са три дни, откакто автоматичната лунна станция беше изстреляна посредством ракетата на Рокет Лаб "Електрон". Първата фаза, т.е. самото изстрелване, приключи безпроблемно и "Кепстоун" бе въведена в първична околоземна орбита. След това започна втората фаза - повдигането на орбитата и ускоряването на мисията, които ще доведат до напускането на околоземното пространство. След вчерашното успешно изпълняване на петата маневра може да кажем, че втората фаза е вече преполовена.

На шестия ден след началото на полета "Хиперкюри" ще се запали за последен път, при което скоростта на "Кепстоун" ще достигне 11 км/сек и автоматичната лунна станция ще се отправи на т.нар. балистична лунна преходна траектория. След като роботизираната мисия се отдели от "Фотон" на 20-тата минута след това окончателно запалване, управлението ще бъде прехвърлено от Рокет Лаб към Адвансд Спейс - фирмата, която е построила "Кепстоун" по поръчка на НАСА.

Напомням на читателите, че "Кепстоун" е първият космически апарат, който ще навлезе в т.нар. почти-праволинейна ореолна орбита, каквато космически апарат досега никога не е посещавал. Изследователите предполагат, че орбитата е гравитационно стабилна и позволява в нея да се изгради постоянна база. Именно там НАСА иска да построи станцията "Гейтуей", от която астронавтите ще имат достъп до лунната повърхност. Посредством "Кепстоун" агенцията ще придобие опит в управлението и поддържането на космическите мисии в тази уникална орбита. 

Източник: Рокет Лаб

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4608-2022-capstone-fifth-burn

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ДОПЪЛНЕНИЕ НА 1 юли В 14:00 ч.: Питър Бек, основателят на фирмата Рокет Лаб, ни информира току-що, че двигателят "Хиперкюри" се е запалил успешно за шести път и повече няма да бъде запалван до финалната маневра за вмъкване на "Кепстоун" в балистична лунна преходна траектория! Нещо повече - екипът на мисията е определил, че новият американски ракетен двигател е достатъчно надежден, поради което са комбинирали 6-тото и 7-мото планирани запалвания в едно. Сега апогеят на орбитата е 69 680 километра. Чакаме единствено тази последна маневра, която ще прати "Кепстоун" на път към Луната - тя ще е факт до няколко дни. Стискаме палци!!! 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Ден 1 след извеждането към Луната: Кепстоун се сблъска с проблеми с радиовръзката, Фотон е в отлично състояние

capstone.jpg

На илюстрацията - мисията "Кепстоун" около Луната. Image credit : NASA

5 юли 2022 г. 22:15 ч.

Светослав Александров. Продължаваме с интерес да следим новата американска мисия до Луната, която бе изстреляна на 28-ми юни, а вчера, на 4-ти юли, бе окончателно доведена на правилната траектория към естествения ни спътник. Самият "Кепстоун" на НАСА, който представлява 12-U CubeSat, се е сблъскал с неочаквани проблеми с радиокомуникацията със Земята. На другия полюс е модулът "Фотон" на Рокет Лаб, който е в отлично състояние, комуникира нормално и е в готовност за разширена мисия. 

Относно "Кепстоун", НАСА публикува днес следната информация: проблемите с връзката са възникнали по време на редовна радиокомуникационна сесия с антените на Дийп Спейс Нетуърк. Благодарение на първия цялостен и на втория частичен радиосеанс екипите са получили информация, че траекторията на "Кепстоун" е точна и че на борда има достатъчно гориво. Това позволява на екипа да проведе няколко дни по-късно нужните маневри за промяна на орбиталната позиция. Засега ръководството се опитва да възстанови радиоконтакта и да разбере какво точно се е случило.

Относно "Фотон", след като транспортният модул доведе "Кепстоун" на правилната траектория към Луната, той бе преконфигуриран в самостоятелен изкуствен спътник. По информация от Рокет Лаб всички бордови системи работят нормално и има достатъчно гориво за осъществяване на вторични мисии.

"Бихме могли да отидем на много интересни места с "Фотон" оттук насетне", съобщава Питър Бек, основателят на Рокет Лаб.

Това предполага, че ако настъпи най-лошият възможен сценарий с "Кепстоун" - т.е. ако екипът не възобнови работоспособността на мисията, тя би могла да бъде спасена от "Фотон". В такъв случай модулът ще бъде въведен в орбита около Луната. 

Но това би било поредното доказателство, че в последните години частният сектор се справя много по-добре от една държавна агенция като НАСА. Вярно, 12-U CubeSat-ът е построен от фирмата Адвансд Спейс, но по поръчка на американската космическа агенция и е нейна собственост. От друга страна "Фотон" е изцяло проектиран и е собственост на Рокет Лаб. Ако се стигне дотам "Фотон" да спасява мисията и сам да изпълнява целите на "Кепстоун", това ще е интересен развой, но все пак ще е благодарение на частната компания. НАСА вероятно би желала да има собствен космически апарат в орбитата, където през следващите години построи станцията "Гейтуей".

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4614-2022-5-july-capstone-foton-updates

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА възстанови радиовръзката с новата си лунна мисия Кепстоун

capstone.jpg

На илюстрацията - мисията "Кепстоун" около Луната. Image credit : NASA

6 юли 2022 г. 21:15 ч.

Светослав Александров. Автоматичната лунна станция "Кепстоун" успя да възстанови своята радиовръзка със Земята след неочаквано прекъсване, проточило се в продължение на близо две денонощия. Бордовите системи са в добро състояние. 

Напомням на читателите, че "Кепстоун" е първата мисия от програмата на НАСА "Артемис", която цели установяването на постоянно роботизирано и пилотирано присъствие в окололунното пространство и на лунната повърхност. Тя бе изстреляна на 28-ми юни посредством частна американска ракета "Електрон". След няколкодневно криволичене в околоземна орбита и многократно запалване на двигателя "Хиперкюри" на довеждащия модул "Фотон", на 4-ти юли автоматичната лунна станция се отправи към естествения ни спътник. 

Но по време втория радиосеанс радиоконтактът изненадващо прекъсна. Космическите ентусиасти, следящи уебсайта на антените на НАСА Дийп Спейс Нетуърк, първи установиха липсата на сигнал. Същото бе потвърдено от радиолюбители, които със собствена апаратура проследяват космическите мисии. Вчера, на 5-ти юли, фирмата Адвансд Спейс, която е построила "Кепстоун" по заявка на НАСА, офииално призна за проблема. 

Слава Богу, днес изглежда, че изпитанието е преодоляно успешно.

Заради липсата на радиовръзка "Кепстоун" пропусна да проведе първата си самостоятелна корекция на полета, планирана за 5-ти юли. НАСА уверява, че няма проблем тя да бъде осъществена и по-късно.

Засега от Адвансд Спейс не съобщават какво е причинило радиопрекъсването, тъй като получените на Земята данни тепърва се анализират. Знае се обаче, че бордовият компютър притежава авангарден софтуер, който автоматично може да диагностицира и да се справя с всякакви аномалии. 

За повече информация: Адвансд спейс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4617-2022-capstone-communications-restored

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Лунната мисия на НАСА Кепстоун изпълни успешно първата си корекция на полета

capstone.jpg

На илюстрацията - мисията "Кепстоун" около Луната. Image credit : NASA

7 юли 2022 г. 21:50 ч.

Светослав Александров. Днес, на 7-ми юли, автоматичната лунна станция на НАСА "Кепстоун" запали успешно за пръв път двигателите си, за да коригира курса си към Луната. Маневрата беше първоначално планирана за 5-ти юли, но бе изпълнена с двудневно закъснение поради временната загуба на радиовръзка. 

Новината бе съобщена от компанията Адвансд Спейс, която е построила "Кепстоун" по заявка на американската космическа агенция. 

Пристигането на автоматичната лунна станция в окололунна орбита остава насрочено за 13-ти ноември. 

Техниците успяха да разберат напълно и причината за паузата в радиокомуникацията. По време на първия радиосеанс ръководството на полета се е опитало да проведе диагностика във връзка с некорекно получени данни за местоположението на космическия апарат. По погрешка била изпратена неправилно форматирана команда, която изключила радиото на "Кепстоун". В такъв случай бордовият софтуер би следвало незабавно да рестартира радиото, но това не се случило своевременно заради бъг.

Слава Богу изкуственият интелект на бордовия компютър е достатъчно напреднал и дори и с близо двудневно закъснение той все пак успял да възстанови радиокомуникацията със Земята. Тук е коректно да се подчертае, че макар и радиото да е било временно изключено, мисията "Кепстоун" в автоматичен режим и без намеса от земните екипи е сполучила да поддържа ориентацията си, да насочва слънчевите панели към Слънцето и по този начин да презарежда батерията си. 

Междувременно продължаваме да следим и мисията на довеждащия модул "Фотон" на Рокет Лаб, който след изстрелването на "Кепстоун" се превърна в самостоятелна автоматична междупланетна станция. Днес Питър Бек, основателят на Рокет Лаб, съобщи, че "Фотон" е прекосил орбитата на Луната и вече се намира на 390 000 километра от Земята. Накъде ли се е запътил този модул? Може само да гадаем, но фирмата определено ще ни изненада. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4621-2022-capstone-first-maneuver

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американската мисия Кепстоун коригира успешно за втори път курса си към Луната

capstone.jpg

На илюстрацията - мисията "Кепстоун" около Луната. Image credit : NASA

13 юли 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Продължаваме да следим с интерес полета на "Кепстоун" - първата мисия от програмата на НАСА "Артемис", която цели установяването на постоянно роботизирано и пилотирано присъствие в окололунното пространство и на повърхността на Луната. Вчера, на 12-ти юли, автоматичната междупланетна станция успешно запали за втори път двигателите си, коригирайки своя курс към естествения ни спътник. "Кепстоун" продължава да е в отлично състояние и всички бордови системи работят нормално. 

Съгласно информацията, разпространена от фирмата Адвансд Спейс, която е построила "Кепстоун" по заявка на НАСА, горивната система е работила в продължение на 53 секунди и са били изразходени 35 грама гориво. Маневрата е била осъществена в автоматичен режим, без намеса от наземните екипи, след което автоматичната станция се е свързала със Земята, за да докладва за състоянието си. Към момента на запалването на двигателите "Кепстоун" е била на 789 000 километра от Земята и на 405 000 километра от Луната. Апогеят на орбитата е бил повдигнат от 1.47 на 1.48 милиона километра.

Пристигането на "Кепстоун" в орбита около Луната остава насрочено за 13-ти ноември. 

Източник: Адвансд спейс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4637-2022-13-july-capstone-correction

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Американската мисия Кепстоун коригира успешно за трети път курса си към Луната

capstone.jpg

На илюстрацията - мисията "Кепстоун" около Луната. Image credit : NASA

28 юли 2022 г. 23:00 ч.

Светослав Александров. Продължаваме да следим с интерес полета на "Кепстоун" - първата мисия от програмата на НАСА "Артемис", която цели установяването на постоянно роботизирано и пилотирано присъствие в окололунното пространство и на повърхността на Луната. В понеделник, на 25-ти юли, автоматичната лунна станция успешно запали за трети път двигателите си, коригирайки своя курс към естествения ни спътник. "Кепстоун" продължава да е в отлично състояние и всички бордови системи работят нормално.

Съгласно информацията, разпространена от НАСА, след изпълнението на маневрата "Кепстоун" се намира на 1.25 милиона километра от Земята и се движи със скорост 267 метра в секунда. Автоматичната лунна станция ще изпълни още няколко маневри, преди да пристигне в окончателната си орбита около Луната.

Пристигането остава насрочено за 13-ти ноември. Това е коренно различен начин за достигането на естествения ни спътник - спомнете си, че астронавтите на НАСА от програмата "Аполо" в края на 60-те и в началото на 70-те са пътували три дни към Луната. Но полетната схема на "Аполо" е била съвсем различна - корабите са били изпращани към естествения ни спътник по т.нар. траектория на свободно връщане. Дългото пътешествие на "Кепстоун" притежава други предимства - достигането на Луната става с минимален разход на гориво. 

Напомням на читателите, че мисията на НАСА "Кепстоун" бе изстреляна на 28-ми юни посредством ракета "Електрон" на американската компания Рокет Лаб. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4667-2022-capstone-third-correction-success

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...