Отиди на
Форум "Наука"

Българската авиация през Втората световна война


Recommended Posts

  • Потребител

Българската авиация по време на Втората световна война Част I - до 9.IX.1944 г.

На 2 март 1941 г. България се включва във Втората Световна Война на страната на Германия. България обаче запазва мирни отношения със СССР.

Още преди влизането на България във Втората Световна Война великобританските RAF (Royal Air Force) бомбардират български селища. До 1943 г. бомбардировките над България не са интензивни - единични самолети бомбардират някои градове и села, като пускат и играчки-бомби.

Обърнете внимание на "Х"-ът, който е изобразен на самолетите (на снимката) - това е българският боен знак по времее на Втората световна война.

В началото на 1943 пристигат и първите 16 Messerschmitt Bf-109 G-2. От окупирана Франция Германия изпраща 100 изтребителя Dewoitine De-520.

На 1 август 1943 г. формации B-24 Liberator минават над България за да бомбардират румънските петролни находища. Започва операцията Tidal Wave със задача спиране на петролните доставки за немската армия. Първите български изтребители които атакуват тези огромни бронирани бомбардировачи са Avia 534. На връщане от Румъния B-24 приближават София. Четири изтребителя Messerschmitt Bf-109 водени от поручик Стоян Стоянов атакуват 18 В-24 над град Фердинанд (днес Монтана). В разгара на битката поручик Стоянов сваля два бомбардировача, а останалите изтребители общо три. Тези победи още не значат нищо. Връщащите се малки групи бомбардировачи трудно се защитават от Messerschmitt.

Първоначално американските бомбардировачи не са съпроводени от изтребители, но много скоро се осигурява изтребително прикритие от P-38 Lightning. По-късно съпровождащите изтребители са P-47 Thunderbolt и P-51 Mustang.

В края на 1943 и началото на 1944 започва операция Point Blank - с цел чрез въздушен терор България да капитулира - това обаче не става. При тази операция загиват 99% мирни граждани. На снимката са част от разрушените софийски сгради.

На 20 декември 1943 г. няколко вълни от по 50 В-24 и повече от 100 изтребителя Р-38 атакуват София. За защита на столицата излитат 36 Dewoitine De-520 и 20 Messerschmitt Me-109 G-2. В жестоката битка става нещо нечувано - поручик Димитър Списаревски, след катто сваля един бомбардировач, се врязва в друг Liberator и го унищожава. Това е първия въздушен таран в България. Списаревски загива, но се превръща в легенда.

На 17 април 1944 г. в 11 ч. и 35 мин. е дадена тревога. Атакуват четири вълни В-17 - общо 350 бомбардировача, и 100 изтребителя Р-47 и Р-51. На този ден става една голяма грешка - предупредителните служби не съобщават, че охраната на В-24 и В-17 не е от двутелите Р-38, а от новите еднотели Р-47 и Р-51. Излетелите от две летища наши самолети смятат вражеските изтребители за свои. Когато разбират грешката си е късно - свалени са шест български изтребителя, а 10 са повредени. Загиват трима пилоти. 17 април е наречен "Черният ден". Въпреки това нашите изтребители свалят три Flying Fortress. Поручик Неделчо Бончев прави въздушен таран на една летяща крепост. Бомбардировачът е свален, а поручик Бончев изхвърлен от взрива успява да се спаси с парашут. Същия ден излитат и четири учебни изтребителя Avia B-135 (въоръжени само с две 7.92 мм. картечници). Те атакуват противника и свалят един бомбардировач.

По някога от бомбардировачите, освен бомби са пускани играчки заредени с експлозив.

Вражеските самолети са ожесточено обстрелвани и от зенитната артилерия. За това не всички бомбардировачи успяват да бомбардират София. Те хвърлят бомбите си или над софийското поле или над близки по-малки градове.

На българска територия падат 117 вражески самолета - 65 от които доказано са свалени от нашите изтребители. Много от повредените четиримоторни бомбардировачи не се завръщат в италианските си бази.

Пленени са 329 американски и великобритански летци, а около 200 загиват над България.

Червената армия достига българската граница. И на 8 срещу 9 септември 1944 г. е извършен преврат. С идването на власт на Отечествения фронт България скъсва с Третия райх.

Част II - Срещу нацистите

След 9 септември 1944 г. българската авиация започва настъпателни действия срещу германските войски.

За деблокирането на 15-та Пехотна дивизия останала в немския тил е дадена заповед за използване на щурмовите Junkers Ju-87 и Dornier Do-17 (на снимката).

За да бъдат защитени нашите бомбардировачи от германските изтребители е необходимо разрушаването им още на земята. С тази мисия се заемат три Messerschmitt Bf-109 G-6 водени от поручик Дамев. Задачата е изпълнена и на летището в Ниш са унищожени 6 немски изтребителя Messerschmitt. За нещастие един от нашите самолети е свален.

Българската авиация активно съдейства на сухопътните ни армии за отблъскването на немските войски.

Българските летци имат значителен опит при воденето на въздушен бой, натрупан при отбраната на България. Но малкия опит при атакуването на наземни цели от изтребителите си казва думата - общо загиват 18 летци.

Атакувано е и немското летище в Прищина - разрушени са всички самолети намиращи се там.

От 9 септември до 2 декември 1944 г. са извършени 3744 бойни полета. Унищожени са 25 немски самолета, 85 артилерийски батареи, 694 бойни коли, 23 локомотива, 496 ЖП вагона, 11 гари и др.

След края на Втората Световна Война България получава много трофейни немски самолети, но БКП (Българската Комунистическа Партия - на власт след 9.IX.1944 г.) решава че авиацията ни трябва да е въоръжена със съветски самолети. За това всички немски самолети са унищожени.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Глобален Модератор

Тази тема заслужава побутване!

Това е един от най-героичните епизоди в българската военна история. При съотношение 1/20 в полза на вражеските самолети българските летци са бранели София и България до последно и то блестящо. За това свидетелства и ББС, която казва:"Ние знаем, че сте много смели, но сте малко":)

Препоръчвам книгата "Ние бранехме тебе, София", на о.з.полк.Стоян Стоянов.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Добре, де, а какво става след 1944 г.?

Какво става след 1989 г.?

Какво е положението днес?

Какво би било то утре?

---

Я да хвърля малко съчки в огъня и аз...

Ето малко линкове за музея на авиацията в Пловдив...

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%83%...B4%D0%B8%D0%B2)

http://www.airshow-bg.com/bma/museumbg.html

http://www.snimka.bg/album.php?album_id=279233

http://plovdivguide.com/photogalleries/gal...ha=&hpage=1

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пара статей с русского ресурса airwar.ru

http://airwar.ru/history/av2ww/axis/bulgavia/bulgavia.html

Из книги Михаила Зефирова "Асы второй мировой. Союзники Люфтваффе". На мой взгляд, неплохая и достаточно полная компиляция материалов о действиях ВВС Болгарии.

http://airwar.ru/history/av2ww/axis/bulgaria/bulgaria.html

"Авиация Болгарии в действиях против Черноморского флота". Статья болгарского автора Стефана Бошнакова и рецензия на неё российского историка Сергея Богатырёва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ето малко линкове за музея на авиацията в Пловдив...

Можете рассказать историю F-104? Откуда он?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

От Турция. Разменен е за наш МиГ-17.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Пара статей с русского ресурса airwar.ru

http://airwar.ru/history/av2ww/axis/bulgavia/bulgavia.html

Из книги Михаила Зефирова "Асы второй мировой. Союзники Люфтваффе". На мой взгляд, неплохая и достаточно полная компиляция материалов о действиях ВВС Болгарии.

http://airwar.ru/history/av2ww/axis/bulgaria/bulgaria.html

"Авиация Болгарии в действиях против Черноморского флота". Статья болгарского автора Стефана Бошнакова и рецензия на неё российского историка Сергея Богатырёва.

Много има още да се проучва. Има една история с кораб с евреи, емигриращи за Палестина, потопен от съветска подводница. Преди 2-3 години имаше документален филм по БНТ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Питам се защо по иницианива на БКП всички немски самолети след края на ВСВ са унищожени. Новата власт решава, че авиацията ни трябва да е въоръжена със съветски самолети. Това – хубаво, но да бяха запазили някой и друг модел за Националния военноисторически музей или Музея на авиацията в Крумово.

Като трофеи от войната сме имали Arado, Dornier, Messerschmitt Bf-109 E-4 и Junkers Ju-87 Stuka. Всичко се претопява.

Като по чудо в Музея на авиацията в Крумово е оцелял хидропланът “Арадо 196 А3 Акула”. Той е произведен през 1937 г. в Германия и е доставен в България през 1943 г. Предназначен е за борба с подводни и надводни лодки. Този самолет е уникален, защото е единственият по рода си, запазен в света. Няма друг музей, който притежава самолет от този тип.

Ето го и оцелелият „Арадо 196 А3 Акула” в Крумово:

post-4896-1260718914.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тогава са робували на прекалена политизация на всичко. Това са фашистки самолети, те не могат да останат! А и никой не е мислел за историята, напротив, царяла е тенденция цялата история на България да се пренапише, особено от последните години, така, че няма как да се казва, че българската армия е била въоръжена с добро оръжие и преди 1944 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Този факт е подобен на онзи с претопените 20 трофейни "Пантери", които в началото на 1945г. руснаците ни предават за подсилване на нашите войски на фронта. Всички са претопени от глупост и недомислие след края на войната. Да бяха оставили поне една машина, та днес освен САУ „Майбах” Т-3, САУ „Майбах” Т-4, среден танк „Майбах” Т-4 в двора на Националния военноисторически музей да имаме и танк „Пантера”. Уви...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Наистина само можем да съжаляваме, че сега в двора на ВИМ не можем да видим Панцер, но е голяма глупост да претопят и трофейните!!! Пак е можело да ги оставят като доказателство, че сме воювали срещу райха примерно. Ама от съвършено гъзоблизачество така става - най-добре да ги разкараме та случайно някой нещо откъм Москва да не измрънка.

Ама не са само тогава издънките, дори торпедоносеца "Дръзки" свършва в пещите на Перник по усмотрение на разни нашенски умници... :cardR:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
....дори торпедоносеца "Дръзки" свършва в пещите на Перник по усмотрение на разни нашенски умници...

Не знам дали е претопен, но това което ни се представя за „Дръзки” във Военно-морският музей във Варна реално е само едно оръдие, една димна тръба, табелите с името и други запазени елементи монтирани на бракувания еднотипен "Строги".

А истинският „Дръзки” е използван като плаваща мишена за есминеца "Георги Димитров"! Това което е оцеляло от него е монтирано на "Строги". Луда работа!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...