Отиди на
Форум "Наука"

Интуитив Машинс и мисия до Луната "Одисей" - старт февруари 2024 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Интуитив Машинс и СпейсЕкс са в готовност за полет до Луната

2024-intuitive-machines-1024x683.jpg

Спускаемият апарат “Одисей” излита утре към Луната. Photo credit : Intuitive Machines

13 февруари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американските компании Интуитив Машинс и СпейсЕкс обявиха, че са изпълнили успешно изпитанията преди предстоящата мисия до Луната “Одисей”. Ракетата-носител “Фалкън 9” е на стартовата площадка, а изстрелването е насрочено за утре, на 14-ти февруари, в 07:57 ч. българско време.

СпейсЕкс разполага с тридневен срок да изстреля мисията. Ако полетът бъде забавен поради метеорологична или техническа причина, резервна възможност има на 15-ти февруари. В случай че “Одисей” не отлети до 16-ти февруари, следващият опит ще бъде направен през март. Тук е коректно да напомня, че отлаганията са напълно нормална част от космонавтиката и наличието им не е показател за фундаментален проблем с космическите програми. През януари СпейсЕкс постави рекорд за най-много изстрелвания в рамките на календарен месец, но дори тогава едно от тези изстрелвания бе отложено цели седем пъти.

Да се върнем на предстоящата мисия. НАСА се завръща на Луната, но не по начина, по който е било през 60-те години, когато близо 5% от федералния бюджет е отивал за лунни мисии. Агенцията вече не разполага с това финансиране, затова бюджетът се преразпределя на малки порции към фирми, които с ограничени ресурси се опитват да постигнат това, което НАСА е постигала преди шест десетилетия с неограничени такива. Затова рисковете пред тези комерсиални мисии са огромни. Агенцията изчислява, че шансът за успех възлиза само на между 30% и 50%. Така че, както в случая с “Перегрин” през януари, отново вероятният изход при този първи опит за полет на фирмата Интуитив машинс до Луната ще е провал.

Интуитив Машинс, фирмата-създател на спускаемия апарат “Одисей”, обаче прави всичко възможно, за да не се стигне до провал. Договорът, който фирмата е сключила с НАСА, възлиза на $77 милиона – добра сума, но все пак ограничена. Една от най-важните задачи пред фирмата бе да разработи нов ракетен двигател – и тя се спря на двигател, работещ на течен метан и течен кислород. Криогенните горива са трудни за работа, летливи са и затова е за предпочитане да се зареждат непосредствено преди старта. За тази цел Интуитив Машинс си сътрудничеше с компанията, отговаряща за изстрелването – СпейсЕкс, и те адаптираха ракетата “Фалкън 9” така, че да позволява спускаемият апарат да се зарежда с гориво в последните часове. Тази събота и неделя зареждането с гориво бе отрепетирано на два пъти, като и двете изпитания бяха успешни.

Самият двигател е напечатан на 3D-принтер. Понеже парите, връчени на Интуитив машинс, са ограничени, компанията не разполагаше с възможността да конструира гигантски стенд за изпитанията му. Но там, където средствата не достигат, има умни хора, които се опитват да импровизират. Ето защо за тестовете беше пригоден … обикновен камион. Бяха проведени общо 145 запалвания на разположената на каросерията установка, които доказаха надеждността на двигателя за полет до Луната.

“Одисей” е спускаем апарат от серията на Интуитив Машинс “Нова-С”. Фирмата е построила до този момент три апарата, всичките от които са насрочени да летят през тази година. Конкретно “Одисей” се очертава да кацне в района на Южния полюс на Луната на 22-ри февруари, след няколкодневно пътешествие. За тази цел ракетата “Фалкън 9” ще изпрати спускаемия апарат на директна траектория към естествения ни спътник, без предварително навлизане в паркираща околоземна орбита.

На борда на “Одисей” ще пътуват общо шест прибора, за които НАСА си е платила да бъдат извозени към Луната. Сред тях е LN-1, малък маяк с размера на кюбсат, който ще демонстрира технологии за автономно позициониране за бъдещи кацания. Стерео камерите SCALPSS ще наблюдават как двигателят влияе на лунната повърхност по време на спускането. Приборът ROLSES ще изучава тънкия слой зареден лунен прах, който се рее над повърхността вследствие на нейното взаимодействие със слънчевите лъчи. Специален навигационен датчик NDL ще измерва разстоянието между космическия апарат и повърхността, но не както е било при предходни мисии, посредством радар, а чрез лазерни пулсации. И не на последно място, “Одисей” превозва пасивен ретрорефлектор – умалено копие на отражателите, оставени на повърхността на астронавтите от “Аполо”, които дълги десетилетия спомагаха за измерване на разстоянието Земя-Луна.

За повече информация: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/13/intuitive-machines-spacex-ready/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изведе частната спускаема мисия Одисей на път към Луната!

2024-15-feb-im-1-launches-1024x703.png

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

15 февруари 2024 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Американските космически компании СпейсЕкс и Интуитив Машинс изстреляха днес успешно частната спускаема мисия “Одисей”, която ще се опита да извърши меко кацане в района на Южния полюс на Луната! Това е втората комерсиална мисия, осъществявана под егидата на програмата на НАСА “Артемис” за подпомагане на фирми, които тепърва трупат опит в областта на полетите до естествения ни спътник.

Полетът започна в 08:05 ч. българско време със запалването на двигателите на първата степен ракетата-носител “Фалкън 9”. На 45-тата минута бе отчетено успешно разделяне на “Одисей” от горната степен, с което самостоятелната му мисия започна. Към този момент имаме потвърждение, че “Одисей” се е свързал със Земята и изпраща данни.

2024-Im-1-sc-sep-1024x568.png

Снимка от борда на “Фалкън 9”, показваща разделянето на “Одисей” от ракетата. Photo credit : SpaceX

Напомням на читателите, че първата комерисална мисия от този тип на име “Перегрин”, разработена от фирмата Астроботик, бе изстреляна през януари и макар че тя не постигна лунно кацане, послужи за оттрениране на технологии, които по-нататък ще се използват за бъдещи роботизирани мисии – в това число на лунохода “Вайпър” в края на тази година.

Под израза “УСПЕХ” в заглавието на тази публикация трябва да се разбира, че изстрелването е успешно, космическият апарат “Одисей” се е разделил от горната степен на ракетата-носител и е на правилната траектория към Луната. Това не гарантира, че останалите елементи от полета също ще са успешни.

Нещо повече – по-вероятният развой за мекото кацане е провал. НАСА изчислява, че при тези дебютни полети на комерсиални частни лунни мисии шансът за цялостен успех и меко кацане възлиза на между 30% и 50%. Каквото и да се случва, всички новини ще бъдат отразявани подробно на страниците на КОСМОС БГ.

От фирмата Интуитив Машинс обаче са уверени, че мисията може да постигне кацане. “Аз съм уверен, че ще кацнем успешно на Луната”, смята Стивън Алтемъс, президент и изпълнителен директор на фирмата. “Направили сме изпитанитя. Тествахме, тествахме и тествахме. Направихме колкото се може повече тестове”.

Но предишни фирми, които се опитаха да кацнат на луната – израелската СпейсАйел, международната Айспейс и американската Астроботик, също бяха провеждали тестове, но нито една от тях не сполучи да кацне.

За нуждите на днешния полет бе използвана ракетата на СпейсЕкс “Фалкън 9”, но с важна модификация. Построеният от Интуитив машинс апарат “Одисей” работи на течен метан и кислород и ръководството на мисията искаше той да бъде зареден колкото се може по-скоро преди старта с тези летливи горива. За тази цел СпейсЕкс се облегна на технологиите от програмата “Старшип”, посредством която астронавти отново трябва да кацнат на Луната през 2026 година. Така че днешното изстрелване послужи като оттрениране на зареждането с гориво при мисиите на “Старшип”.

И така, НАСА се завръща на Луната – но не по начина, по който е било през 60-те години, когато близо 5% от федералния бюджет е отивал за лунни мисии. Агенцията вече не разполага с това финансиране, затова бюджетът се преразпределя на малки порции към фирми, които с ограничени ресурси се опитват да постигнат това, което НАСА е постигала преди шест десетилетия с неограничени такива. Договорът, който Интуитив машинс е сключил с НАСА, възлиза на $77 милиона – добра сума, но все пак ограничена. Една от най-важните задачи пред фирмата бе да разработи нов ракетен двигател – и тя се спря на двигател, работещ на течен метан и течен кислород. Самият двигател е напечатан на 3D-принтер. Понеже парите, връчени на Интуитив машинс, са ограничени, компанията не разполагаше с възможността да конструира гигантски стенд за изпитанията му. Но там, където средствата не достигат, има умни хора, които се опитват да импровизират. Ето защо за тестовете беше пригоден … обикновен камион. Бяха проведени общо 145 запалвания на разположената на каросерията установка, които доказаха надеждността на двигателя за полет до Луната.

“Одисей” представлява спускаем апарат от серията на Интуитив Машинс “Нова-С”. Фирмата е построила до този момент три апарата, като освен днешния изстрелян, другите два също са насрочени да летят през настоящата година. Конкретно “Одисей” се очертава да кацне в района на Южния полюс на Луната на 23-ти февруари, след осемдневно пътешествие.

На борда на спускаемия апарат пътуват общо шест прибора, за които НАСА си е платила да бъдат извозени към Луната. Сред тях е LN-1, малък маяк с размера на кюбсат, който ще демонстрира технологии за автономно позициониране за бъдещи кацания. Стерео камерите SCALPSS ще наблюдават как двигателят влияе на лунната повърхност по време на спускането. Приборът ROLSES ще изучава тънкия слой зареден лунен прах, който се рее над повърхността вследствие на нейното взаимодействие със слънчевите лъчи. Специален навигационен датчик NDL ще измерва разстоянието между космическия апарат и повърхността, но не както е било при предходни мисии, посредством радар, а чрез лазерни пулсации. И не на последно място, “Одисей” превозва пасивен ретрорефлектор – умалено копие на отражателите, оставени на повърхността на астронавтите от “Аполо”, които дълги десетилетия спомагаха за измерване на разстоянието Земя-Луна.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/15/falcon-9-launches-odyssey-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната американска лунна мисия Одисей е в добро състояние след изстрелването

2024-Im-1-sc-sep-1024x568.png

Снимка от разделянето на “Одисей” от ракетата-носител по време на днешното изстрелване. Photo credit : Intuitive Machines

15 февруари 2024 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Частната спускаема мисия “Одисей” на фирмата Интуитив Машинс е в добро състояние след изстрелването си по-рано днес посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. На този етап всичко се развива по-добре в сравнение с мисията на Астроботик “Перегрин” през януари, когато нещата се объркаха скоро след старта.

Според Интуитив Машинс “Одисей” поддържа стабилна ориентация, слънчевите батерии се зареждат според очакванията и е осъществена надеждна радиовръзка между мисията и центърът за управление в Хюстън.

“Добре сме наясно с големите предизвикателства, които лежат пред нас”, съобщава изпълнителният директор на фирмата Стийв Олтемъс. “Въпреки това, именно благодарение на изправянето пред тези предизвикателства, ние осъзнаваме мащаба на задачата пред нас: да върнем Съединените щати обратно на повърхността на Луната за пръв път след 52-годишна пауза”.

Източник: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/15/odysseus-good-condition/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Идната нощ предстои най-сериозното изпитание за лунната мисия Одисей

odysseus-lander-1024x576.jpg

Метановият двигател на “Одисей” никога не е работил в космоса. Image credit : Intuitive Machines

15 февруари 2024 г. 22:40 ч.

Светослав Александров. Идната нощ, на 16-ти февруари, някъде в около 03:00 ч. българско време, екипът на частната лунна мисия “Одисей” ще премине през най-сериозното изпитание след изстрелването: първото тестово запалване на метановия двигател на спускаемия апарат.

Използването на двигатели на течен метан и кислород е новост в съвременната космонавтика. Миналото лято китайската метанова ракета “Чжюкуе-2” бе първата в света, която достигна околоземна орбита. Но сега “Одисей” е първият космически апарат в света без прецедент, който работи на метан отвъд околоземна орбита, в пространството между Земята и Луната. Тъй като никой никога досега не е използвал метанови двигатели за лунни и междупланетни мисии, неяснотите са много, а рисковете – големи.

“Ние трябва да докажем, че двигателят действително работи в космическия вакуум. Никога не сме могли да демонстрирали това, защото никога досега не сме летяли в космоса”, съобщава Трент Мартин, вицепрезидент на фирмата Интуитив Машинс, създала “Одисей”.

Мартин подчерта, че засега са тествали единствено запалителя във вакуум, и то успешно. Ако идната нощ двигателят сработи, шансовете за успех на мисията драстично ще се увеличат.

Криогенните горива като течния водород или течния метан са трудни за работа – те са летливи (ето защо Интуитив Машинс заредиха “Одисей” в последните два часа преди изстрелването). Съхраняването им в космически условия е още по-голямо предизвикателство, макар че НАСА има някои успехи – на един от товарните кораби “Карго Драгън” бе проведено изпитателно съхранение в продължение на четири месеца. Също така степените “Центавър” на Юнайтед Лонч Алайънс са провеждали запалвания в космоса след десет часа престой и само 2% загуба на гориво вследствие на изпарението му – при това тук говорим даже за течен водород, а не за метан, което е по-трудна задача.

Така че стискаме палци – ние се завръщаме на Луната, но го правим с нови, нетествани досега технологии, а не с утвърдените технологии от 60-те и 70-те. Шансовете за провал са големи, но важен е опитът и някой ден ще се стигне и до успех.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/15/odyssey-big-test/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Интуитив Машинс отложи изпитанието на метановия двигател в цислунарното пространство

odysseus-lander-1024x576.jpg

На илюстрацията: метановият двигател на “Одисей”. Image credit : Intuitive Machines

16 февруари 2024 г. 22:30 ч.

Светослав Александров. Ден втори от началото на частната американска лунна мисия “Одисей” – космическият апарат продължава да е в отлично състояние и всички системи да функционират изправно. Екипът обаче реши да си даде време, докато придобие опит с управлението на мисията, и отложи критично важното изпитание на метановия двигател.

Забавянията в комуникациите и периодичните прекъсвания са нормална част от планирането на мисия до Луната и те са отчетени като фактор. През изминалата нощ, докато екипът се е готвил за изпълнението на двигателния тест, били констатирани временни прекъсвания между наземните станции и “Одисей”. Това може да затрудни получаването на критично важна информация за изпитанието.

Когато данните бяха получени, екипът реши да ги сравни с тези, направени по времето на наземни изпитания. Така беше установено, че има нужда от повече време за доброто охлаждане на тези тръбопроводи от горивната система, които пренасят кислород. Новите настройки за времето на изпълнение на маневрата и секвенцията, която трябва да бъде изпълнена, са вече качени.

Екипът отново потвърждава, че на този етап “Одисей” е в отлично състояние и обещава, че ще публикува новини от мисията минимум веднъж дневно.

Източник: Интуитив машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/16/intuitive-machines-engine-test-delayed/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Исторически миг: метановият двигател на лунната мисия Одисей заработи успешно!

2024-clapping-methane-engine.png

На кадъра: ръководството на Интуитив Машинс ръкопляска след успешното включване на метановия двигател на “Одисей”! Photo credit : Intuitive Machines

17 февруари 2024 г. 10:45 ч.

Светослав Александров. Исторически момент в космонавтиката – за пръв път двигател, работещ с течен метан и кислород, заработи отвъд околоземна орбита, в цислунарното пространство! Това се случи тази нощ, след като екипът на частната американска компания Интуитив Машинс успешно изпробва двигателя на новоизстреляната лунна мисия “Одисей”.

Запалването бе осъществено, докато “Одисей” е бил на разстояние 270 000 километра от Земята. Двигателят бе изпробван в два профила, при пълна тяга, като така трябва да работи при навлизане в окололунна орбита, и при редуцирана тяга, като така трябва да работи при кацането на Луната.

Напомням на читателите, че двигателите на течен метан и кислород са новост в космонавтиката. Макар че СССР проектират такива през 70-те и 80-те години, разработката стига само до стенд – никога не се използват при реални космически мисии. Чак през лятото на изминалата 2023 г. китайската комерсиална метанова ракета “Чжюкуе-2” стана първата в световен мащаб, която достигна до околоземна орбита. Сега американците отново поведоха в т.нар. нова “лунна надпревара” – те са първите, които изпробваха метанов двигател в дълбокия космос, между Земята и Луната!

Двигателят е изцяло разработка на американската фирма Интуитив Машинс и е напечатан на 3D принтер.

Така че, независимо дали “Одисей” ще постигне цялостен успех или не, мисията вече влезе в историята на космическото дело.

Кацането остава насрочено за 23-ти февруари.

Напомням на читателите, че мисията бе изстреляна на 15-ти февруари посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. За да може полетът до Луната да бъде осъществен, ръководството на Интуитив Машинс трябваше да си сътрудничи тясно с фирмата на Илон Мъск – именно тя осигури възможността “Одисей” да бъде зареден с летливия течен метан и кислород непосредствено преди старта. Така настоящата мисия представляваше и първата сериозна проверка за технологиите, създадени в хода на разработката на кораба “Старшип”.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/17/intuitive-machines-engine-works-successfully/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната лунна мисия Одисей изпрати към Земята първите си снимки от космоса

image-2.jpg

Снимка, заснета от борда на “Одисей” скоро след разделянето му от ракетата-носител “Фалкън 9”. Photo credit : Intuitive Machines

17 февруари 2024 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Американската частна космическа мисия “Одисей”, който бе изстреляна на 15-ти февруари към Луната, изпрати своите първи снимки, заснети от космоса.

Снимките са били предадени успешно чак вчера, макар че са били фотографирани съвсем скоро след разделянето на “Одисей” от ракетата-носител “Фалкън 9”. Те показват част от хардуера на спускаемия апарат и Земята от космоса.

Вижте останалите изображения по-долу – прави впечатление, че на една от тях се вижда втората степен на “Фалкън 9”.

image-1.jpg image-3.jpg image-4.jpg

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/17/odysseus-first-photos/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната мисия Одисей се готви за влизане в орбита около Луната

image-1.jpg

Снимка на Земята, получена от борда на “Одисей” на 16-ти февруари. Photo credit : Intuitive Machines

19 февруари 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Днес се навършват 5 дни, откакто ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9” изведе на път към Луната мисията на Интуитив Машинс “Одисей”. Ръководството на полета потвърждава, че “Одисей” продължава да е в отлично състояние и всички системи на борда работят нормално.

Сега целият фокус пред екипа е да изпълни планираните маневри за корекция на траекторията, които са нужни за навлизането на апарата в окололунна орбита.

Пристигането в орбита около Луната остава насрочено за 21 февруари, а кацането – за 22 февруари. Точният час на кацане ще бъде оповестен утре. Планирано е и излъчване на живо на сайта на Интуитив Машинс (линк).

Източник: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/19/odysssey-loi-preview/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Интуитив Машинс обяви очаквания ден и час за кацането на Луната

2024-intuitive-machines-burn.jpg

Кадър от борда на “Одисей”, заснет по време на работата на двигателя му. Photo credit : Intuitive Machines

20 февруари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Интуитив Машинс обяви кога се очаква спускаемият апарат “Одисей” да кацне на Луната.

Според последната публикация на сайта на фирмата, кацането трябва да е факт на 23 февруари (в петък), малко след полунощ, в 00:49 ч. българско време.

Междувременно “Одисей” продължава да е в отлично състояние и всички системи на борда функционират изправно. Екипът анализира данните от 21-секундното пълномащабно изпитание на метановия двигател, проведено на 16-ти февруари, и стигна до извода, че то е успяло да доведе до промяна в скоростта на спускаемия апарат с 21 m/s. Всичко е протекло според очакванията.

На 18-ти февруари “Одисей” запали двигателя си успешно за втори път. Предстои още едно запалване, преди навлизането в орбита около Луната – което се очаква да е факт утре, на 21-ви февруари.

А пък вчера НАСА и комерсиалните партньори на мисията, които са си платили за превоза до Луната, изпълниха всички задачи на научните си прибори, планирани по времето на пътешествието към естествения ни спътник.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/20/intuitive-machines-landing-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната лунна мисия Одисей изпълни всички маневри преди пристигането около Луната

2024-21-feb-odie-moon-1024x768.png

Снимка на Луната, заснета от широкоъгълната камера на “Одисей” при разстояние от естествения ни спътник 100 000 километра. Photo credit : Intuitive Machines

21 февруари 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Частната американска мисия “Одисей” изпълни всички необходими маневри преди предстоящото пристигане днес в орбита около Луната. При това метановият двигател беше запален толкова прецизно по време на втората маневра, че вече няма необходимост да бъде провеждана трета маневра.

Двигателят работеше в продължение на 8 секунди при тази втора маневра.

Интуитив Машинс потвърждава, че всички системи на борда на “Одисей” са в изправност. През следващите часове екипът ще продължи на анализира постъпилите данни преди навлизането в окололунна орбита. От фирмата не са обявили кога точно ще е пристигането в тази орбита и то няма да бъде излъчвано на живо. Вече за кацането подробно излъчване в реално време ще има в петък, малко след полунощ, на сайта на Интуитив Машинс.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/21/odyssey-completes-all-tcm/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната мисия Одисей изпрати първите снимки на Луната от окололунна орбита

2024-intuitive-machines-image-moon-orbit

Снимка, получена от борда на “Одисей” след вчерашното пристигане в орбита около Луната. Photo credit : Intuitive Machines

22 февруари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Частната мисия “Одисей”, създадена от американската фирма Интуитив Машинс, изпрати първите снимки на Луната след вчерашното ѝ пристигане в ниска окололунна орбита.

2024-intuitive-machines-image-moon-orbit

Снимка на кратера Белкович, заснета от Terrain Relative Navigation camera. Photo credit : Intuitive Machines

Към настоящия момент “Одисей” продължава да е в отлично състояние и всички системи на борда работят изрядно.

Най-големият тест пред мисията обаче тепърва предстои – кацането на Луната, което трябва да е факт малко след полунощ на 23-ти февруари. Към днешна дата не е имало нито една частна компания, която да постигне това. През 2019 г. израелският апарат на стартъпа СпейсАйел “Берешийт” се разби след грешна команда, която доведе до повреда на двигател. Миналата година мисията “Хакуто-Р” на японския стартъп Айспейс не успя да постигне меко кацане.

Лунното кацане не е тривиална задача. Когато компютърът на лунния модул “Ийгъл” на мисията “Аполо 11” го насочва към опасен каменист терен, астронавтът Нийл Армстронг поема управлението в ръчен режим и успява да постигне меко кацане на ръба от изразходването на цялото гориво. Днес, когато говорим най-вече за роботизирани мисии (първото пилотирано кацане след програмата “Аполо” е насрочено за 2026 г. от “Артемис 3”), се разчита единствено на бордовия софтуер – и много често той оплесква нещата. Класически сценарий за провал, който се е случвал нееднократно в историята, е бордовият компютър на спускаемия апарат да бъде заблуден (поради грешка в изчисленията или измерванията), че се намира близо до повърхността или е кацнал на нея, след което двигателите или изразходват горивото си, или се самоизключват. По този класически сценарии се провалиха марсианската мисия на НАСА “Марс Полър Лендър” през 1999 г., европейската марсианска мисия “Скиапарели” през 2016 г. и гореспоменатата лунна мисия “Хакуто-Р” през 2023 година.

В случая с “Одисей” има и още един фактор – разчита се на двигател на течен метан и кислород, какъвто никога досега не е бил използван в междупланетната космонавтика. Интуитив Машинс разчита, че това е предимство – двигателят почва да работи на пълна тяга, но с изразходването на горивото тягата може да се редуцира. Така двигателят работи постоянно. Много от класическите хидразинови двигатели не го могат – те трябва да бъдат изключени, след което се рестартират и винаги има шанс рестартирането да не сработи. Това е още една точка на провал, която Интуитив Машинс се надява да е премахната.

Двигателят на “Одисей” тестван щателно, както в наземни условия, така и в космоса през дните след изстрелването на 15-ти февруари. Но истинският тест е идната нощ. Историята не е на страната на частните компании, а и не само на тях – повечето от дебютните опити на държавни агенции също са завършвали с провал.

“Одисей” ще започне своето снижаване в 23:17 ч. българско време тази вечер, като кацането ще се случи в 00:30 ч. време.

Остава ни само да чакаме.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/22/odysseus-sends-first-photos-lunar-orbit/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Частната американска мисия Одисей кацна на Луната!

2024-intuitive-machines-landing-succes-1

На кадъра: екипите на НАСА и Интуитив Машинс празнуват първото американско кацане на Луната след 52-годишно прекъсване. Photo credit : NASA TV

23 февруари 2024 г. 01:45 ч.

Светослав Александров. За пръв път след пауза, която продължи точно 51 години, един месец и 26 дни, космическа мисия на САЩ извърши меко кацане на Луната! Това се случи тази нощ в 01:24 ч. българско време, след като комерсиалният апарат “Одисей” се спусна в кратера Малаперт А, който е част от лунния полярен регион.

В интерес на истината ние не знаем какво е цялостното състояние на “Одисей”, тъй като радиосигналът е нестабилен и съществува възможност апаратът да се е преобърнал или най-малкото антената да не е позиционирана добре спрямо Земята. Но е факт, че “Одисей” комуникира (потвърдено и от радиолюбителите в Бохум), което е сигурен показател за меко кацане.

gene-cernan-salutes-apollo-17-flag.jpg

На снимката: Астронавтът Юджийн Сърнан козирува пред американското знаме след кацането на “Аполо 17” – последното успешно прилуняване на САЩ преди днешното. Photo credit : NASA

За последен път преди днешния ден американска мисия кацна на Луната на 11 декември 1972 година, когато лунният модул на “Аполо 17” с астронавтите Юджийн Сърнан и Харисън Шмит се спусна в региона Тавър Литроу. На 14-ти декември, преди да си тръгне от естествения ни спътник, Сърнан направи следното изявление: “Тръгваме си както дойдохме, и с Божията воля ние ще се завърнем, с мир и надежда за цялото човечество”.

Сърнан, разбира се, е наясно, че след “Аполо 17” скъпоструващата лунна програма на НАСА неизбежно ще бъде прекратена… но вероятно нито той, нито мнозина други предполагат за времето си, че ще мине повече от половин век до следващото американско кацане на естествения ни спътник! Засега то е безпилотно, но през 2026 г. очакваме завръщането и на хора на лунната повърхност.

За разлика от 60-те и 70-те години на миналия век, днес се завръщаме по различен начин на Луната. НАСА не строи космическите кораби, а вместо това е делегирала тази задача на частни компании. Така че агенцията просто плаща за превоз.

Но именно този превоз днес спаси кацането. Часове преди началото на маневрите за спускане Интуитив Машинс установи, че технологията за дистанционно измерване на разстояния посредством лазерна светлина LiDAR, която е разработена от фирмата, не работи! За огромно щастие обаче се оказа, че НАСА е качила свой собствен прибор за дистанционно измерване, чиято първоначална задача бе само да събира данни с цел вализиране на работоспособноста му. Трябваше спешно да бъде изпратена софтуерна кръпка, която да позволи на компютъра на “Одисей” да използва основно прибора на НАСА, а не този на Интуитив Машинс.

Така че през следващите дни безспорно ще има дискусии за бъдещето на комерсиалната лунна програма на САЩ, подпомагана от НАСА в рамките на глобалната инициатива за завръщане на Луната “Артемис”. И дали агенцията не трябва да се намеси по-сериозно при планирането на новите мисии.

Но днес е време за празнуване. Частна компания кацна на Луната – и това със сигурност ще заглуши гласовете на тези критици, които настояваха, че комерсиалният сектор не е готов да поеме лунните превози.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/23/odysseus-lands-on-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Защо отне 51 години на САЩ да се завърне на повърхността на Луната?

eugene_cernan-full-a-1024x548.jpg

На снимката: Юджийн Сърнан по време на придвижване с лунохода на “Аполо 17”. Photo credit : NASA

23 февруари 2024 г. 19:05 ч.

Светослав Александров. Когато Юджийн Сърнан се готви да отлети от Луната на 14-ти декември 1972 година, той знае, че ще е последният човек, разходил се на нея за известен период от време… но изобщо не предполага, че ще минат 51 години, докато нова американска мисия, макар и роботизирана, пак кацне на естествения ни спътник. Сърнан е наясно, че за НАСА се задават тежки времена – войната във Виетнам се превръща в тежко бреме за САЩ, икономиката на страната се влошава, а ако днес ние се питаме “Защо отнема толкова време да се върнем на Луната?”, тогава американците са се питали друго – “Защо продължаваме да изпращаме лунни експедиции, при положение, че сме победили СССР в космическата надпревара?”.

Американските правителства започват да орязват бюджета на НАСА още през 1967 година, но Сърнан смята, че това ще е временно. Със сигурност ще дойдат по-добри времена, но астронавтът предполага, че това ще се случи след около две десетилетия. Космическите ентусиасти даже не са допускали вероятността в началото на 21-ви век да няма никакви полети до повърхността на Луната.

НАСА е принудена да се справя в условията на бюджетен дефицит. В началото на 70-те агенцията поставя за следващата си цел да построи космическа совалка, която да доведе до снижаване на разходите за полетите до орбита. Совалката обаче полита чак през 1981 година след серия от отлагания. Тогава нещата изглеждат да потръгнат отново добре – президент става Роналд Рейгън, който има положително отношение към космонавтиката. Той поставя за основна цел строеж на орбитална станция. Уви, оптимизмът се оказва неоснователен – през 1986 г. совалката “Чалънджър” със седемчленен екипаж експлодира, а до края на 80-те станцията вече е погълнала милиони долари без строежът да е започнал. В началото на 90-те НАСА е в дълбока криза – бюрократизирана агенция, страхуваща се да поеме рискове, за да не претърпи нов провал и да не загуби и малкото си финансиране. Проектите куцат – станцията не е готова, всички ресурси отиват за поддържането на полетите на совалките, а телескопът “Хъбъл” се поврежда, което нанася още една имиджова щета на НАСА. Като за капак и СССР се разпада и докато светът си отдъхва, че ядрената заплаха е отминала, в отсъствието на голям враг отсъства още един стимул да се дават пари за космоса.

Между администрациите на Рейгън и тази Клинтън в Щатите властва президентът Джордж Буш – Старши. На 20-годишнината от стъпването на човек на Луната Буш-Старши прави изявление, че иска човек да се завърне там, но за постоянно, т.е. да бъдат построени лунни бази, след което астронавти да се отправят към Марс. Специална комисия на НАСА провежда проучване и стига до извода, че за тази цел са нужни трилиони долари. Конгресът губи интерес, но с идването на Клинтън на Власт и разпадането на СССР, поне космическата станция оцелява – руснаците са поканени да участват в проекта, за да не изтичат технологии и кадри към тоталитарни държави като Иран и Северна Корея. Така Международната космическа станция се превръща в символа на световния мир – без надежда да служи като отправъчен център за нови мисии към Луната и Марс.

Катастрофата на совалката “Колумбия” през 2003 г. води до сериозна ревизия на пилотираната космонавтика на САЩ и до осъзнаване, че ако изобщо има необходимост астронавти да летят в космоса, те трябва да правят нещо смислено, а не само да кръжат около Земята. По времето на Буш-Младши отново се заговаря за завръщане на Луната и е даден ход на програмата “Съзвездие”, която трябва да поеме щафетата след пенсионирането на совалките и да доведе до ново кацане на човек на Луната през 2018 година. Уви, времето отново не е подходящо – програмата гълта колосални средства, а когато Обама идва на власт през 2008 г., той прави цялостна ревизия и я прекратява. Луната отново се отдалечава от нас…

Но след 2010 година се случва поредица от щастливи събития. След като совалката бива окончателно пенсионирана, това води до две последствия: първо, НАСА е освободена от отговорността да поддържа совалковата програма, и съответно агенцията отново има финансови ресурси, с които да разполага. Второ, в отсъствието на совалкова програма, съществува риск инженерите от авиокосмическите предприятия да останат без работа. Ето защо конгресмени (в това число Бил Нелсън, който днес е администратор на НАСА) започват да проектират нова голяма ракета (което е уникално – не инженери, а политици проектират ракета и казват как тя трябва да се построи!). Ракетата става известна като “Спейс Лонч Систъм”, но дълго време НАСА не знае какво да прави с нея, защото администрацията на Обама не иска нови лунни мисии. Но за “Спейс Лонч Систъм” единствената близкосрочна цел е Луната.

Най-накрая по времето на Тръмп е одобрена официално програма за завръщане на Луната, която добива името “Артемис”. Този път са взети сериозни мерки, за да не могат последващите политици да я прекратят. Първо, програмата бива обвързана със сериозен международен ангажимент – оттук идва съглашението “Артемис”, което и България е подписала, проектът за станция “Гейтуей” и широкото участие на чуждестранни астронавти. Второ, програмата бива обвързана с частния сектор. НАСА трябва да се завърне на Луната – но не както е било преди, еднократна програма и след това-край, а да се създаде икономическа сфера, която да доведе до трайно усвояване на цислунарното пространство. През 2018 г. е приета програмата CLPS за подпомагането на частници като Интуитив Машинс, фирмата, която днес най-после постигна лунно кацане.

Но кацането на новата мисия “Одисей”, макар и успешно, бе трудно, като в последните часове преди спускането се наложи спешно да се изпратят софтуерни кръпки, които да пренастроят бордовия компютър да използва работещ компонент на НАСА, вместо неработещ комерсиален такъв. Защо е толкова трудно за частниците да стигнат до Луната, дори на фона на технологичния напредък след 60-те години?

Всъщност, както пише Лорън Гъш за Блумбърг, иронията се състои в това, че корпорациите през 21-ви век нямат никакъв опит с лунните мисии. Да, изминали са 50 години, откакто хората са проектирали апарати, предназначени да кацат на Луната, но днес модерните фирми започват практически от нулата.

“Ние казваме, че сме били там преди, но самите компании не са били там преди”, оповестява Филип Мецгер, планетарен учен от Университета в Централна Флорида. “Тепърва новата технология бива понастоящем изпипвана и съзрява”.

Допълнителна трудност се корени в това, че НАСА иска да посети и нови региони. Някога мисиите “Аполо” са кацали край екватора. Модерни орбитални мисии откриха, че интересните места на Луната са край полюсите, защото там кратерите са дълбоки, вечно затъмнени и до тях никога не достига слънчева светлина. Това означава, че вероятно са богати на вода, кислород и ресурси, от които могат да се извличат и горива. Но кацането на полюсите е по-трудно.

“Отиваме на места, на които никога не сме били”, съобщава Ади Дов, също професор от Университета в Централна Флорида. “Иначе е все едно да кажем, че сме изучили цялата Африка или цялата Антарктида, ако реално сме били само по крайбрежито на тези континенти”.

Истината е, че първоначалното намерение на Интуитив Машинс бе днешното кацане да бъде край екватора, но НАСА помоли то да е на полюса. Това усложни задачата, макар и фирмата да се справи.

Да, днес западният свят се завръща на Луната след 50-годишно прекъсване. Струва ни се, че е минало много време от епохата на “Аполо” – и то си е така. Но по-добре късно, отколкото никога.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/23/why-it-takes-51-years-usa-return-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Дежавю: И Одисей се е прекатурил настрани при кацането си на Луната!

pic-1024x723.jpg

Снимка, заснета от борда на “Одисей” по време на кацането му вчера, при височина 10 километра над повърхността. Photo credit : Intuitive Machines

24 февруари 2024 г. 00:45 ч.

Светослав Александров. Днес екипът на Интуитив Машинс сподели нова снимка на Луната, заснета от борда на “Одисей”, и оповести, че имаме дежавю – също както японската мисия “Слим” миналия месец, така и тази частна американска се е прекатурила настрани при кацането! Но този път това не е проблем – слънчевите панели на “Одисей” са в нужната ориентация, за да генерират електроенергия, а научните прибори са добре позиционирани за изследователска дейност.

При всички положения кацането върху пресечена местност на Луната е много трудна задача. Вече две мисии, “Слим” и “Одисей”, са срещали трудности при навигацията в последните секунди преди кацането. В миналото, съветската “Луна 23” също се е прекатурила. А през 1969 година астронавтът Нийл Армстронг от мисия “Аполо 11” се е справил ръчно и е паркирал модула “Ийгъл” безупречно. Друго е, когато има астронавт на борда. Сега ние се опитваме да научим и роботите да го правят. Някой ден ще успеем.

Ръководството на мисията все още се опитва да получи качествени снимки на повърхността, но това ще отнеме малко повече време. Докато чакаме, на Земята пристигна фотография, която е била заснета по време на вчерашното спускане, от височина 10 километра (вж. горе). В лявата част на снимката се намира кратерът Шомбергер.

Снимки от самата повърхност вероятно ще пристигнат до края на уикенда. Също през уикенда чакаме и снимка, заснета на “Одисей” от орбиталната американска мисия “Лунар Риконисънс Орбитър”!

Стана ясно каква е и причината за проблема, поради който се е наложило на екипите спешно да прибегнат до прибора за дистанционно измерване на разстояние на НАСА, вместо на комерсиалния Лидар. Оказало се, че преди да качат “Одисей” на ракетата-носител, екипите забравили да върнат обратно ръчката, която при наземни тестове е служила за изключването на лазера с цел предпазване на очите. Абсурдна грешка от типа да забравиш да махнеш покритие с надпис “Remove before flight”. Истинско чудо е, че на кораба е имало резервен прибор… в противен случай успешното кацане нямаше да е възможно.

Хубавото е, че късметът се усмихна както на “Слим” през януари, така и на “Одисей” през февруари. Понякога си е нужно точно това – късмет. Затова през 2024 г. имаме две успешни кацания на Луната.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/23/odyssey-lying-on-its-side/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Американската мисия Одисей изпрати нови снимки от повърхността на Луната

2024-odysseus-lunar-surface-fisheye-1.pn

Снимка, заснета от борда на “Одисей” около 35 секунди след като апаратът се е наклонил при сближаването си с мястото на кацане. Photo credit : Intuitive Machines

26 февруари 2024 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Частната американска космическа мисия “Одисей”, която в петък успешно кацна на повърхността на Луната, изпрати оттам нови снимки.

2024-odysseus-lunar-surface-fisheye-2.pn

Снимка на повърхността на Луната, получена от борда на “Одисей”. Photo credit : Intuitive Machines

Един от най-често задаваните въпроси, които читателите задават във връзка с мисията, е защо снимките изглеждат толкова различно в сравнение с фотографиите, получени от всички останали лунни мисии. Причината затова е, че “Одисей” е първата роботизирана лунна експедиция, която използва камери с обектив тип “рибешко око”. Обективите от този тип се характеризират с много широк зрителен ъгъл, поради което са изключително удобни за заснемането на панорамни изображения. При останалите мисии, които не притежават такъв тип камери, изготвянето на панорамно изображение е трудоемка задача – камерата фотографира множество снимки, след което наземните екипи трябва да ги съшият в комплексно мозаечно изображение посредством графичен софтуер. Камерите тип “рибешко око” със своя широк зрителен ъгъл представят цялостен панорамен изглед наведнъж, ето защо на Земята те са удобни да се използват там, където е необходимо непрекъснато наблюдение – на летища, в болници, в магазини (защита срещу крадци), в казина (защита срещу играчи, които мамят). Но те притежават и съществен недостатък – образът е изкривен в краищата.

Това, разбира се, може да се коригира допълнително с графичен софтуер. Ако вземем например публикуваната в петък снимка от “Одисей”:

pic-1024x723.jpg

Ето как би изглеждала тя след премахване на изкривяването:

quick-dewardped-1024x849.jpg

Странична вметка: камерите тип “рибешко око” са любим аргумент на плоскоземците – те твърдят, че космическите кораби нарочно използват камери тип “рибешко око”, за да може, благодарение на изкривяването на образа, Земята да изглежда сферична. Разбира се, същите тези плоскоземци пренебрегват факта, че не всички снимки на Земята са заснети с обектив “рибешко око”, напротив – много от тях са получени с обикновени камери. И това може да се провери лесно – ако се използва обектив “рибешко око”, ще е изкривена не само Земята, но и компонентите на космическия кораб или космическата станция. На много от снимките се вижда изкривяването само на Земята, но не и на останалия хардуер, което е показател, че кривината на нашата планета е истинска и не е използван обектив “рибешко око”.

Интуитив Машинс съобщава, че позицията на слънчевите панели е такава, че Слънцето ще престане да ги огрява във вторник, така че утре (27-ми февруари) се очаква да е последният ден на мисия “Одисей”. Така тя ще приключи два дни по-рано в сравнение с първоначално планираното (29-ти февруари).

Понеже “Одисей” се е преобърнал при кацането, възможностите за комуникация са ограничени – антените, позволяващи пренос на данни с висока скорост, не са насочени правилно към Земята, затова всички данни се предават с ниска скорост. Това обяснява защо отне време, докато получим тези снимки. Екипът се бори неуморно, за да могат да бъдат извлечени колкото се може повече научни данни, преди “Одисей” да преустанови работа.

Източник: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/26/odysseus-new-photos/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Орбиталната лунна мисия на НАСА ЛРО засне частния спускаем апарат Одисей!

lroc-odysseus.png

На тази фотография със стрелка е отбелязан спускаемият апарат “Одисей”. Photo credit : NASA/Goddard/Arizona State University

26 февруари 2024 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. На 22-ри февруари спускаемият апарат на Интуитив Машинс “Одисей” извърши меко кацане на Луната – първото успешно американско кацане след 11 декември 1972 г., когато астронавтите на “Аполо 17” Юджийн Сърнан и Харисън Шмит се разходиха на лунната повърхност. На 24-ти февруари орбиталната мисия на НАСА “Лунар Риконисънс Орбитър” прелетя над “Одисей” и го засне.

“Одисей” бе локализиран на 88.13 градуса южна ширина и 1.44 градуса източна дължина, в кратер с диаметър 1 километър и при наклон на терена 12 градуса. Кратерът се намира само на 300 километра от Южния полюс на Луната.

Това бе първото успешно кацане на Луната, проведено от частна компания, както и първото посредством ракетен двигател, работещ с течен метан и кислород.

Видео от заснемането на “Одисей”:

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/26/lro-photographs-odysseus/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната мисия Одисей изпрати най-подробните снимки на южния полюс на Луната

odyssey-1-1024x768.jpg

Снимка, заснета от “Одисей”, докато бе само на 30 метра над лунната повърхност. Photo credit : Intuitive Machines

27 февруари 2024 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Днес комерсиалната мисия на Интуитив Машинс “Одисей” изпрати поредната порция данни от повърхността на Луната – и сред тях присъстват най-подробните снимки, правени някога на южния полярен регион. Фотографиите са били заснети, докато “Одисей” се е носил само на 30 метра над лунната повърхност, броени секунди преди кацането.

Спускаемият апарат продължава да е изправност. Ръководството на мисията изчислява, че пред него има още между 10 и 20 часа работа.

odyssey-2-1024x768.jpg odyssey-3-1024x768.jpg odyssey-4-1024x768.jpg odyssy-5-1024x768.jpg

Източник: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/27/odysseus-new-photos-2/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Кацането на Одисей е било на ръба да се провали

odyssey-3-1024x768.jpg

Снимка, получена от борда на “Одисей” непосредствено преди кацането. Photo credit : Intuitive Machines

28 февруари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Кацането на “Одисей” на Луната бе забележителен успех … но както се изясни през последните дни, успехът е висял на косъм. Тази вечер в 21:00 ч. НАСА и Интуитив Машинс ще изнесат пресконференция, на която ще бъде показана драматична снимка, изобразяваща “Одисей” докато все още е бил изправен на Луната, но със счупен крак и все още работещ двигател.

Преди да се стигне до тази пресконференция, вчера Интуитив Машинс покани в офиса си журналиста от Арс Текника Ерик Бъргър, който впоследствие написа материал (горещо препоръчвам да го прочетете в оригинал). Материалът разкрива, че на път към Луната екипът е трябвало да преодолее 11 кризисни ситуации. И ако приемем, че шансът мисията да бъде възстановена след всяка една от тях е възлизал 70%, то вероятността за меко кацане би паднал под 2%. И въпреки това кацането е било успешно – което е показател за посветеността на екипа и за упорития труд, който е бил положен.

Част от историята вече я знаем – по време на подготовката на “Одисей” за полет, някой забравил да натисне ключ на комерсиалния лидар – приборът за дистанционно измерване на разстоянието посредством лазер. Ключът е служил за изключването на лазера по време на наземните тестове на прибора с цел безопасност. По-късно ключът е трябвало да бъде върнат в изходно положение, но това не се случило. Абсурдна грешка – и нямало начин приборът да бъде активиран дистанционно от Земята, посредством команда.

Слава Богу, на борда на “Одисей” е имало резервен прибор – на НАСА, който първоначално е трябвало да събира данни само с изпитателна цел. Така че екипите трябвало много спешно да пренапишат софтуера, за да може да използва резервния прибор. Такава работа обикновено отнема около месец, но тя била свършена за час…

Тази част от историята знаем. Ето какво научихме още след посещението на Ерик Бъргър: софтуерният пач сработил, но само временно. Последното точно измерване “Одисей” получил, докато е бил на височина 15 километра над повърхността на Луната. Оставали още 12 минути до съприкосновението с нея. Оттук насетне бордовият компютър не разполагал с никакви данни за височината!

Ето защо “Одисей” започнал да се ориентира само на базата на изображения, получени в реално време от навигационната камера. Компютърът почнал да сравнява кадър по кадър, и знаейки първоначалната скорост, изчислил ориентировъчно каква е реалната височина.

Изкуственият интелект реагирал доста адекватно, но все пак, наближавайки лунната повърхност, “Одисей” преценил, че се намира на височина 100 метра, докато реално вече е бил почти кацнал. И вместо да кацне със скорост 1 метър в секунда и без латерално движение, “Одисей” кацнал с три пъти по-голяма скорост и латерална скорост от 2 метра в секунда.

Благодарение на данни, получени от кораба след кацането, и на снимки от орбиталната мисия “Лунар Риконисънс Орбитър”, екипът успя да установи, че в момента на съприкосновението с повърхността “Одисей” се е приплъзнал. Едно от шестте крачета е започнало да поддава и се е прекършило. “Одисей” е стоял изправен няколко секунди, преди да се наклони настрани и да легне.

Интуитив Машинс разполага със снимка, на която се вижда изправеният “Одисей”, прекършеният крак и все още работещият двигател. Тази снимка ще бъде публикувана днес.

Ерик Бъргър като журналист стига до извода, че мисия “Одисей” е забележителен успех. За разлика от епохата на “Аполо”, когато НАСА получава над 4% от федералния бюджет и когато за лунната програма работят над 400 000 души, днес за Интуитив Машинс работят само 250 души. Хората може да се изкушат, гледайки кацанията на Индия и Китай (държави, влагайки сериозни средства в лунните си програми), и да стигнат до извода, че Щатите вече не го могат, но би било проява на невежество. Ако една малка компания с 250 души персонал успява да кацне на Луната, макар и след проблеми, това е голям триумф.

Инуитив Машинс е по-успешна компания от СпейсЕкс преди 20 години. Тогава първите ракети “Фалкън 1” се взривяваха и чак четвъртата успя. Докато Интуитив Машинс от раз успя да достигне Луната, да кацне меко на нея и до този момент апаратът изпраща голямо количество данни.

Изумително постижение.

Гледайте тази вечер пресконференцията по НАСА ТВ от 21:00 ч. на този линк:

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/28/odysseus-almost-failed/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Частната мисия Одисей най-накрая изпрати фотографии от самата повърхност на Луната

2024-first-surface-photo-768x1024.jpg

Първа снимка от повърхността на Луната, заснета от борда на “Одисей”. Photo credit : Intuitive Machines

28 февруари 2024 г. 21:55 ч.

Светослав Александров. Частната американска космическа мисия “Одисей” най-после успя да изпрати фотографии от самата повърхност на Луната! До този момент ние видяхме множество снимки, но всичките те бяха заснети по време на спускането, на височина от няколко метра до няколко десетки километра. След кацането и допреди 27-ми февруари екипите не можеха да настроят правилно камерата и тя изпращаше некачествени данни. Сега най-после можем да видим какъв е пейзажът около “Одисей”!

На горната снимка се вижда както лунната почва, така и корпусът на спускаемия апарат и американското знаме. Фотографията също така доказва, че дори и “Одисей” да се е килнал настрани, наклонът му спрямо повърхността е 30° – т.е. спускаемият апарат е в по-изправено положение, отколкото си мислехме. Не лежи изцяло хоризонтално.

Сега ще ви покажа още една снимка – изключително драматична, защото тя е заснета в момента на самото кацане, когато “Одисей” е вече стигнал повърхността. За съжаление скоростта на кораба е по-висока от допустимата и на снимката се вижда как едно от крачетата се счупва! Към този момент “Одисей” все още е напълно изправен, тъй като метановият двигател работи:

odysseus-broken-strut-1024x559.jpg

Снимка, заснета от борда на “Одисей” в самия момент на кацането. Двигателят работи, а лявото краче е счупено. Photo credit : Intuitive Machines

Историята на тази снимка бе разказана по-рано днес на този линк.

НАСА определя мисия “Одисей” за изключително успешна – това е така, защото всички научни инструменти на агенцията, които са били доставени на лунната повърхност са изпратили ценни данни.

През следващите няколко часа се очаква Слънцето да престане да огрява батериите на “Одисей” и над региона ще се спусне нощ. Лунната нощ е сурова и продължава две седмици. Дали “Одисей” ще оцелее? Шансовете не са големи, но напомням, че японската мисия SLIM оцеля след последната нощ и вчера се свърза успешно със Земята. Така че стискаме палци и за “Одисей”!

Източник: Интуитив Машинс

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/28/odysseus-photos-surface-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Добре дошли в епохата на лунната астрономия!

ILO-X-Photo-1024x824.jpg

Снимка, получена посредством инструмента ILO-X от повърхността на Луната. Вижда се лунният грунд и краче от спускаемия апарат, което се е откъснало и отлетяло настрани. Photo credit : Intuitive Machines/ILOA/Phil Stooke

29 февруари 2024 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Космическите телескопи като “Хъбъл” и “Джеймс Уеб”, работещи съответно в околоземна орбита и една от точките на Лагранж, доведоха до революция в астрономията. А днес на повърхността на Луната заработиха нови съвременни прибори, които са предшественици на по-сложни лунни телескопи. Те вече изпратиха своите първи снимки и данни.

Международната лунна наблюдателна асоциация (International Lunar Observatory Association) получи първите снимки от прибора ILO-X, който бе доставен на Луната от частната мисия на Интуитив Машинс “Одисей”:

GHeHD1eaEAA73bo-1024x1024.jpg

Цялостна версия на изображението, получено от ILO-X. Photo credit : Intuitive Machines/ILOA

Горното изображение (увеличен фрагмент от което е показано съвсем в началото на статията) e било заснето на 25-ти февруари в 02:30 ч. българско време. За съжаление ориентацията на ILO-X е такава, че не може да бъде заснета нашата галактика Млечен път от повърхността на Луната. Вместо това обаче е наблюдавано Слънцето, а встрани на изображението се вижда лунният реголит и очевидно краче от спускаемия апарат “Одисей”, което се е откъснало и отлетяло настрани.

odysseus-crater-descend.png

ILO-X има и широкоъгълна камера, която е била използвана по времето на кацането на “Одисей”. Горната снимка е била заснета 4.2 минути преди съприкосновението с повърхността и се виждат кратери.

Към настоящия момент ILOA е получила 9 снимки с висока резолюция и 105 миниатюри. Засега са публикувани горните две – останалите ще бъдат качени след като бъдат анализирани от екипа.

“Одисей” достави на Луната още един астрономически прибор – ROLSES, който може да провежда радиоастрономически наблюдения.

“Определено може да кажем, че зората на радиоастрономическите наблюдения от Луната е настъпила”, съобщава Джак Бърнс от университета в Колорадо (изт: Ленърд Дейвид).

ROLSES е съкращение от Radio wave Observation at the Lunar Surface of the photo-Electron Sheat и е прибор, предназначен да изучава радиоенергийната обстановка в близост до лунната повърхност. Екипът потвърждава, че антените, необходими за работата на прибора, са разгърнати успешно и също така е включен спектрометър, който е получил качествени нискочестотни радиовълнови данни.

“Това е дебютен момент за апарат на НАСА на повърхността на Луната. Все още не сме сигурни за количеството данни и колко научни наблюдения може да направим”, коментира Бърнс. Но инструментът работи съобразно очакванията.

Подобрена версия на ROLSES, наречена ROLSES-2, ще бъде качена на друг комерсиален спускаем апарат, който ще се отправи към Луната през 2026 година.

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/29/lunar-astronomy/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!