Отиди на
Форум "Наука"

Какво (не) знаят днешните гимназисти?


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

За трета поредна година социологическа агенция "Медиана" (Кольо Колев) е извършила проверка на знанията на учениците в навечерието на 24 май.

И съвсем не става дума за подбор на някои от "най-загубените" училища. Изследването е било проведено в слаби, средни, добри и елитни гимназии. Препитани са ученици от 15 до 19 годишни (8-12 клас).

Учениците са получили тест с 12 въпроса, с по няколко възможни отговора.

Средният успех на изследваните ученици е Много добър - 4,91.

Потресаващ е резултатът - едва 3% от анкетираните са дали верен отговор на всички 12 въпроса.

На 7 от по-лесните въпроси са отговорили правилно 31,5% от "отличниците" - 1 от 3-ма; 14% от "добрите" ученици - 1 от 7; 6,5% от "слабите" ученици - 1 от 16!

Ето въпросите:

1. Каква е стойността на числото "пи"?

2. Какво означава число, повдигнато на квадрат?

3. Кога е избухнало Априлското въстание?

4. Какво събитие е Октомврийската революция?

5. Съюзници или врагове са били САЩ и СССР (Русия) през Втората световна война?

6. С какво свързвате датата 10.11.1989 г.?

7. Откъде извира река Дунав?

8. Къде се намира държавата Андора?

9. Къде се намира Балтийско море?

10. Кой е Чарлз Дарвин?

11. Какво представлява птицечовката?

12. Кой е авторът на стихотворението "Хаджи Димитър"?

Всеки пети ученик не знае стойността на числото "пи" и какво измерва то - значи, че не може да се оправи с нищо по-кръгло от правоъгълник.

Една трета от учениците не знаят и какво е число на квадрат - тях и квадратът ги озорва.

Знанията по история са шеметни - две трети от гимназистите искрено вярват, че САЩ и СССР са били врагове през Втората световна война и, че американците са спукали руснаците от бой в името на демокрацията. Априлското въстание се мята някъде във времето от кръстоносните походи до Априлския пленум на БКП.

Да не говорим за въпросите от "висшия пилотаж" - най-трудни се оказват тези за Чарлз Дарвин и еволюционната теория (това пък какво беше?!), за местоположението на Балтийско море и Андора, за птицечовката и двуутробните животни, за Втората световна война...

Процентът на учениците, дали верни отговори варира от 81% - за числото "пи" и 28% - за Андора.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз не бях много добра по математика, но доколкото си спомням неговата стойност е 3.14 . В науката е известно и като лудолфово число. То носи името на немския математик Лудолф фон Цойлен.

Ето и малко инфо:

Немския учен прекарва значителна част от живота си в изчисляване на точната стойност на числото пи, използвайки най-вече метода на Архимед. През 1596 публикува книгата Van den Circkel („За кръга“), където публикува стойността на числото пи, с точност до 20-тия знак, като по-късно подобрява резултата си, стигайки до 35-тия знак. „Лудолфовото число“ е изписано на надгробната му плоча в Лайден:

3.14159265358979323846264338327950288...

Ако нашите абитуренти бяха решавали повечко кръстословици щяха да научат поне стойноста на това число. То винаги присъства в нашите и чужди кръстословици.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много ми е интересно какви са били възможните варианти в теста. Понякога "верните" отговори съдържат толкова грешки, че трудно може да сметнат верни. И в такъв случай ситуацията по-скоро е хвани тестоотговарящия, цапни тестосъставителя.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, важни са дистракторите (вариантите, които разсейват и объркват решаващият теста). Ако те са твърде идиотски, верният отговор се набива в очите, а ако са теоретично възможни, поне - на първо четене, могат сериозно да те подведат...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хах..каква смешка...как няма да могат да отговорят на тези лесни въпросчета :) Само да ми ги дадат на мен.... :whistling:

Като се има впредвид, че съм в 11-ти клас (т.е в гимназията)..бих могла да го реша това тестче....жалко е, че са толкова малко, само 3 %, тези, които са го решили без грешка... :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Сещам се преди време като бях в гимназията (ако не се лъжа в 10 клас бях тогава) дойде комисия и ни даде да решаваме един тест...теста беше социален и засягаше социалното положение на учениците и включваше морал и етика...как мислят младите хора...за жалост повечето не го взеха на сериозно и гледаха как да се отърват решаването му..., а то си беше цяла книжка за решаване...

В момента не се взимат на сериозно тези неща...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз не мога да разбера защо пък трябва всички да го решат без грешка:) научаването на енциклопедични данни за дати, години, имена и класификации при съвременния достъп до бази данни се обезмисля... Що му е да го помни като има къде да направи справка за 5 мин в нета.. Пък и наизустяването особено на дати и години..или автори и имена товари ума. Важното е гимназистите да си знаят онова, което после ще ги издигне като специалисти и да са грамотни - т.е. да могат и да знаят, да имат амбицията да прочетат. Точно това им липсва на някои младежи, а не знанията, тъй като знанията за това кой кой е и къде е и защо е и кога е се запаметяват най-добре, когато са свързани с интерес а не просто наизустени. Сигурна съм че половината гимназисти нерешили теста просто са наизустявали уроците в училище или просто не са ги учили.., но това е свързано с нещо много по-гадно - фактът че образователната ни система куца, програмата е отвратително скучна и недобре представена, а учителите нямат никаква стимулация и власт да променят нещо...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Съюзници или врагове са били САЩ и СССР (Русия) през Втората световна война?

А този въпрос не е доста подвеждащ? Кога се открива западния фронт срещу Германия? Кокато вече е 100% сигурно че СССР ще спечели войната. Това действия на съюзници ли са - формално да, но на практика... Иначе ако наистина е имало нещо от вида на "че американците са спукали руснаците от бой в името на демокрацията" в отговорения отговор, то взимам си думите обратно...

Това, че не се знае числото пи вобще не е съществено от математическа гледна точка. Тези приблизителни стойности няма къде да ги ползваш днес (ако ще изчисляваш нещо на компютър, то ползваш константите - така е доста по-точно и професионално). Ето например числото е знам че е 2 и нещо. Май беше и "2,7..." но не съм съвсем сигурен. И това някак не ми пречи в математиката...

ПП Не съм историк и затова ако не съм прав с казаното по-горе не ме плюйте много ;).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

1. Въпросите са от изучавания материал в различни класове, затова по-малките ученици (8-9-10 клас) може да не знаят отговорите на някои от тях.

2. Въпросите не обхващат всички изучавани учебни предмети.

3. Въпросите са малко.

4. Не са известни дистракторите.

5. Не е известно, дали "верните" отговори са коректни. Може да са сгрешени.

Имаше такъв случай тази година с въпросите за викторината по история. Въпросникът за Пловдив съдържаше един тестов въпрос, в който трябваше да бъде посочен верният град, център на един от революционните окръзи по време на Априлското въстание. За верен бе посочен друг град, близък до правилния.

6. Това са произволни въпроси. Може повечето от препитаните ученици да не знаят отговорите на тези въпроси, но да знаят отговорите на други, които обаче не са зададени.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...