Отиди на
Форум "Наука"

Морските катастрофи


Recommended Posts

  • Потребител

"Синята лента" на Атлантика, дрейфуващата смърт, плитковините Гудуин, Тасмания, корабните гробища край о. Сейбъл, Сеймурските теснини, Бермудският триъгълник, пощата на Нептун, призраци в океана, морските чудовища, потъналите съкровища и пр. - проект за тема!

---

Бележка на модератора

Направих няколко козметични корекции на файла.

1.doc

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според канадските архиви жертвите на Сейбъл са повече от 350, а според английския "Лойд" - повече от 500!

Тук са известните жертви през 20-ти век.

_________________________________________________________._______.doc

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
"Синята лента" на Атлантика

Макар стремежът към "Синята лента" да е докарал "Титаник" до катастрофа, все пак това е приз за най-бърз кораб прекосил Атлантика.

"Пощата на Нептун" - това са разните послания в бутилки, които са пуснати в морето. Явно идеята е, че някой корабокрушенец може да прати по този начин зов за помощ. Трябва да кажа, че не трябва много-много да се надява на успех. Преди 20г. бях пуснал няколко такива бутилки с адреса ми, ама до сега никой не ми е отговорил.

:hmmm: Май някой наскоро е чел Лев Скрягин и е пуснал сбор от съдържанието. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, има и от Скрягин, но не само от него. Но ти ми даде добра идея, понеже неговата книга е издадена в края на 50-те години, не е преиздавана и едва ли някой от близо 5 000 потребители в този форум знае нещо за писаното там.

"Пощата на Нептун" са наистина писма, затворени в бутилки и хвърлени в океана, но не за помощ, а за да информират света какво е станало или по други причини. Например парахода "Президент" напуснал английското пристанище Портсмът (ако не се лъжа) и се отпровил за Америка. В пристанището на назначението той не пристигнал. Почти 100 години нищо не се знаело за съдбата на парахода и той бил вписан в графата "изчезнали без вест". Обаче в океана открили бутилка с писмо. С голям труд успели да го разчетат - след близо сто годишно лашкане из океана в бутилката се просмукала вода. Писмото на практика било завещание. В него, богат американец от Сан Франсиско, завещавал цялото си състояние на дъщеря си. Накрая той споменал, че "Президент" попаднал в силен щорм в океана, получил теч и потъвал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Моята книга не се казва "Тайните на морските катастрофи", а "По следите на морските катастрофи"! Явно са две различни книги. Аз бих му дал 20 лв.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Синята лента" на Атлантика не е причина за гибелта на Тайтаник! Това беше една пропагандна приказка, раздухвана в комунистическия свят за да убеди затворения и лековерен читател в този свят, колко лош е капитализЪмЪ. Карали бързо и безотговорно! Мръсни капиталисти, не зачитат човешкия живот, а гледат само печалби. Пък то си е самата човешка природа! Аз не желая да пътувам един месец, ако е възможно да е за три дни. Дали ще се сблъскаме с айсберг - това е възможно (има случай) и за единия месец и за трите дни! Кого баламосват те?

До 1986-та година, когато "Тайтаник" беше открит от Балард, никой не знаеше защо е потънал! А как те знаеха? На Сейбъл няма потънали руски (съветски) кораби, но не защото те са по отговорни, а защото просто трафика им е бил незначителен. Те какво, искат да кажат, че са най-добрите мореплаватели ли?

Сигурен съм, че и днес в България никой не знае, защо е потънал "Титаник" ("Тайтаник").

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Най-страшната морска катастрофа е тази в Халифакс.

http://paper.standartnews.com/archive/2003...folio/index.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Сигурен съм, че и днес в България никой не знае, защо е потънал "Титаник"...

От всички 2205 души на борда на „Титаник”, загиват 1502, между които 1346 мъже, 103 жени и 53 деца. Спасените са едва 703-ма, сред които 315 мъже, 336 жени и 52 деца.

При потъването на "Титаник" сред намиращите се на борда 2228-те души е имало поне 50 българи. Според изплатените от "Лойд" обезщетения загиналите при катастрофата българи са 38.

Последният човек, когото са извадили към 8 часа сутринта от водата, се оказал един от готвачите, който преди да скочи със спасителната жилетка в океана, се е сетил да се запасио с едно солидно количество уиски и благодарение на това е останал жив в ледената вода.

Потъването на „непотопимия” довежда до революционни промени в света на корабоплаването. Изместват се по на юг презокеанските пътища, създава се Международен ледови патрул със задача да открива и премахва айсбергите, всички кораби се задължават да имат 24-часова радиовахта. SOS окончателно се налага като сигнал за бедствие. Въвеждат се строги изисквания за брой на лодки и други спасителни съоръжения на борда на корабите. Прави се реформа в разделението на пътниците по класи и заключените врато общо взето отпадат. Няма нужда да се споменава, че самите екипажи стават в пъти по-внимателни и вече не допускат нехайства или липса на бинокли например.

Има различни версии за потъването на кораба "Титаник":

- Заради сблъсък с айберг, пробойна и навлизане на критична маса океанска вода в кораба

- Заради отклонения от първоначалните конструктивни планове на кораба

- Заради примеси в нитовете и болтовете на кораба (силикатни шлакови добавки), които ги направили неспособни да издържат тежестта на кораба или сблъсъка с айсберга и триенето в него.

Вариант на тази теза е тезата за отчупване/откъртване на структурни елементи от дъното на кораба, докато траело триенето му в айсберга.

- Заради пожар (Запалване на въглищата в един от складовете на кораба още преди отплаването му, по време на ходови изпитания. Очаквали са пожарът да изгасне заради ограниченото количество въздух в склада. Натрупал се обаче газ и станал взрив или се е стопил металът на кораба. Първото плаване на кораба не било отложено, вероятно - заради продадените вече билети!, и пожарът се разрастнал.)

- Заради взрив (Заложен бил тротил - с цел атентат или пък - опит да се вземе застраховката на кораба. Това е най-конспиративната теория.)

Джон Морган, собственик на кораба, 24 часа преди отплаването е анулирал билета си. Никой не може да твърди със сигурност, защо Морган се е отказал от плаването. Възможно е той да е бил наясно, че "Титаник" е обречен.

- Когато Титаник се отправил на път, ключът за шкафа (или - чекмеджето), в който бил сложен вахтеният бинокъл, не бил на борда. Вторият капитан Дейвид Блеър го носел със себе си, когато бил свален от кораба в последния миг. В бързината той забравил да го предаде на заместника си, така че вахтата останала без бинокъл. Един от хората на вахта, който бил сред оцелелите, заявил на следователите, че ако имал бинокъл, айсбергът е можело д бъде забелязан по-рано. Айсбергът бил забелязан от една пътничка, която имала театрален бинокъл в себе си. Но тя преценила, че не е необходимо да съобщи за него на капитана.

- Заради немарливост на персонала преди отплаването и по време на самото плаване (невнимание; липса на бинокли; недостатъчнен брой спасителни лодки; липса на сигнални ракети; телеграфистът не е бил на поста си, когато други кораби, чийто екипаж е забелязал айсберга, са подавали сигнали за наличието му или радиостанцията се е повредила; липса на достатъчен брой спасителни жилетки за всички пътници; късно подаване на сигнала за помощ...)

- Заради огромните размери на кораба, "благодарение" на които е невъзможно избягването на сблъсъка с айсберга.

- Заради разместванията сред капитанския състав, породени от идването на капитан Уайлд и изваждането на Дейвид Блеър. По принцип, втория помощник-капитан отговаря за биноклите на наблюдателите, но след внезапното напускане на Блеър заелият този пост Лайтолър така и не може да ги намери, а те се оказват заключени в досегашната кабина на Блеър. Другата последица от това „ако” е, че то променя вахтените смени на капитаните, а всеки човек в труден момент реагира по различен начин и от това произлизат различни последици.

- Заради високата скорост, с която се движи, корабът не успява да избегне сблъсъка с айсберга.

- Един огняр и няколко пожарникари дезертират от кораба, по време на спиране на брега за почивка по пътя.

- Радистите били заети с това да предават частни телеграми от Англия, САЩ и Канада до богатите пътници и игнорирали съобщенията за опасност, изпращани им от други кораби.

---

На борда на „Титаник” се събрал интелектуалният и състоятелен елит от Стария и Новия свят. Хората, които биха определяли световната икономика в близките двадесет, а и повече години напред. И ето, всички те изчезват за един миг.

Когато човек чете биографиите на пътниците, отишли в тъмната бездна заедно с „Титаник”, разбира, че нищо не се случва просто така, че няма нищо случайно на този свят. Аристократи, учени, млади икономисти, получили блестящо образование и жадуващи час по-скоро да променят този свят към по-добро, инженери, пълни с новаторски идеи...

Корабът потъва в бездната и на света не остават младите амбициозни финансисти, способни да предотвратят Великата депресия. Няма ги и бъдещите политици, тези, които могат да спрат надигащата се световна война. Никой не заплашва и не пречи на болшевишката революция в Русия. Икономическата криза заставя Германия да хлътне в бездната на националсоциализма. Със загубата на „Титаник” някой или нещо е попречило да се появи златният век на човечеството. Векът на благородство, на прогрес, на просвещение и разум...А дали цялата вина за всичко това е поради една трагична случайност?

Тази трагедия е най-голямата застрахователна измама на ХХ в. и от смъртта на хиляди невинни човешки същества някой е спечелил много пари.

---

Имената, възрастта и професиите на пътниците, пътували с кораба "Титаник" по време на неговия съдбовен рейс, се появиха през 2007 г. в Интернет за пръв път 95 години, след като корабът потъна по време на първото си пътуване, предаде Ройтерс. В мрежата са публикувани десетки страници писани на ръка списъци на пътниците на "Титаник". Списъкът, който е бил на разположение безплатно за една седмица в сайта http://www.findmypast.com/home.jsp , може да помогне на генеалозите да проследят съдбата на членовете на различни семейства.

---

http://www.bg-history.info/?p=statia&statiaid=861

http://www.bg-history.info/?p=statia&statiaid=583

http://www.bg-history.info/?p=statia&statiaid=595

http://www.titanick.hit.bg/menu.html

http://www.encyclopedia-titanica.org/plans.php?angle=Index

http://www.titanichistoricalsociety.org/

http://aftitanic.free.fr/titanic.php

http://www.anesi.com/titanic.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всичко казано от Историк е съвсем вярно! Най-голямата грешка обаче, която се изтъква днес е, че след сигнала за айсберг по курса те се опитали да избегнат удара, завивайки. Всички експерти са единодушни, че ако са посрещнали удара челно, "Титаник" нямало да потъне. Той бил непотопим, в буквалния смисъл на думата! Никакъв челен удар не може да потопи този кораб! Наместо това, при завиването кораба се "остъргал" в айсберга. При това остъргване айсберга изкъртил главите на определен брой нитове. Налягането на нахлуващата вода било такова, че и останалите нитове започнали да се чупят. Станало нещо, като "ефект на доминото". Корпусът на "Титаник" започнал да се отваря, като зип. Това обяснило и думите на механика, който в момента на удара бил в котелното отделение. Чувал странно пукане и чаткане, но никой не обърнал внимание на неговите думи. Сега е ясно, че пукането е от чупенето на главите на нитовете, а чаткането от рикуширането им из котелното отделение.

Истмън (директор или собственик на "Уайт стар"), отишъл при капитана и казал:

-Той потъва! Защо?

-Да! - рекъл Смит - След около два часа ще е на дъното!

-Но те ме уверяваха, че е непотопим, и че и трите отсека да се наводнят, четвъртият ще държи кораба ...

-Проблема е - прекъснал го Смит - че и четирите отсека се пълнят с вода!

Известно време след трагедията с "Титаник" друг кораб - "Аризона" бил поставен в това положение. Капитана на "Аризона", помнейки станалото с "Титаник" решил да посрещне удара челно. От удара носа на "Аризона" бил сплескан 7 м. Двама моряци, намиращи се на бака били убити, но кораба и пътниците оцелели и стигнали до най-близкото пристанище без проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
"Синята лента" на Атлантика не е причина за гибелта на Тайтаник! Това беше една пропагандна приказка, раздухвана в комунистическия свят за да убеди затворения и лековерен читател в този свят, колко лош е капитализЪмЪ.

Идеята е преди комунизъмъ да победи по света.

Сигурен съм, че и днес в България никой не знае, защо е потънал "Титаник"...

Но около потъването на "Титаник" мистерия няма.

Тъй като корабособственика е искал още с първия рейс "Титаник" да грабне приза "Синята лента" кораба се е движел с твърде висока за този участък скорост за сезона.

Радистите пренебрегват съобщенията, тъй като са изпращали телеграми на пътниците.

Корабът опитва да завие, при което се получава надъжен срез и се наводняват няколко отсека. "Непотопяемостта" иде от това, че корабът е разделен на отсеци и затова дори да се наводни една част от кораба той може, макар и с крен да достигне пристанище. Но ако се наводнят повече отсеци може да потане. В случая са се наводнили няколко отсека и от свързващите врати е проникнала вода в други (поради бързото нахлуване на водата не успели да изолират останалите сектори), тъй че количеството се оказало фатално.

Другата грешка е, че освен завой е дадена команда и "пълен назад" да са ке избегне удара. Когато кораба се удря, движението напред по инерция спира и той тръгва назад. При това положение, айсбергът, който от удара е направил пробойна, но същевременно я е и затапил отпушва отвора и навлиза огромна маса вода.

За големият брой жертви:

Малко спасителни лодки

Неправилно товарене - част от тях останали напълнени под капацитета си

До тогава не е имало определен цвят светлинни сигнали за бедствие. Тъй че светлинните сигнали били възприети като увеселителни фоейрверки (клюката е, че всъщност е пренасяна контрабанда и като са видели светлините, са помислили, че това не е бедстващ кораб, а патрулен кораб и са побягнали). . След този случай е определено белите сигнални ракети в открито море да са сигнал за бедствие.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нищо, че е даже от преди "Титаник", но на другарите им дойде отръки!

В книгата на Скрягин "По следите на морските катастрофи" - първо издание, защото видях, че през 1984-та има и второ, но аз по него време вече съм напуснал България, се говори на практика само за това! В нея няма дори дума за руско (съветско) корабокрушение. Явно, той не е могъл да надскочи себе си и кошарата, в която живее! Честно казано, освен няколко снимки от нея нищо не може да се използува. Хлъзгави описания. Липсват конкретни данни! Иначе е написана добре, но аз не знам това от него ли идва или от преводача. Все пак за него време и толкова е било добре.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз поне имам 2 книги от Лев Скрягин:

"Тайната на летящия холандец" и

"По следите на морските катастрофи"

В поредицата на алманаха "Фар" има също статии, които са свързани с темата.

В нея няма дори дума за руско (съветско) корабокрушение.

Книгата все пак не е чак толкова нова, а руско-съветското морско корабоплаване далеч не може да се сравнява по обем и маршрут с това между Европа и Америка. Някои от по-нашумелите руско-съветски катастрофи станаха след излизането на книгите. А и разрастването на този флот и морските му пътища поради сухопътния характер на империята се прояви с глобализацията на световната икономика.

Пък нашия принос е доста слаб - просто флота ни не е бил особенно голям.

Тъй че има и други причини освен съветската цензура.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

както написа galahad, спасителните средства са били недостатъчни. сега на всеки кораб на всеки борд има спасителни лодки с капацитет максимално допустимия брой лица на борда на кораба, плюс спасителни ризи и термоизолиращи костюми, като допълнително трябва да има и детски и т.н.

проблема на титаник е паниката и това, че малко хора са си свършили работата при евакуацията на пътниците.

за сравнение може да потърсите информация за трагедията с birkinhead - кораб превозващ английски военни и техните семейства към южна африка (през 19-ти век). когато се установява, че евакуацията е задължителна (а лодките са лошо ремонтирани и почти негодни за употреба) капитан робърт салмън дава легендарната заповед "women and children first", въпреки огромният брой жертви (в англия има паметник) почти всички жени и деца са спасени...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...