Отиди на
Форум "Наука"

7 чудеса на съвременния свят


Recommended Posts

  • Администратор

7 чудеса на съвременния свят

Съставени са много списъци на седемте антични чудеса на света. Но тези "седем чудеса" отбелязват монументалните инженерни и строителни постижения на ХХ век. Избрани са през 1994 г. от Американското общество на строителните инженери.

Емпайър стейт билдинг

post-1-038813600 1284461534_thumb.jpg

Емпайър стейт билдинг е в Централен Манхатън, Ню Йорк Сити, на Пето авеню, между 33-та и 34-та улица. Сградата е проектирана от фирмата Shreve, Lamb, and Harmon и е построена през 1930–31 г. За дълги години нейните 102 етажа (с височина 1 250 фута/ 381 м) я правят най-високата сграда в света. Построяването на Световния търговски център обаче слага край на царуване на Емпайър стейт билдинг като най-висок небостъргач в света и града, но печели отново втората титла след като Световният търговски център бе унищожен от терористични атаки през 2001 г. Емпайър стейт билдинг е офис сграда с 25 000 наематели. В много ясни дни гледката от най-високата кула обхваща близо 200 мили (320 км).

Бентът Итаипу

post-1-025866300 1284461535_thumb.jpg

Бентът Итаипу е построен от Бразилия и Парагвай на река Парана и е най-голямата водноелектрическа централа в света. Завършен е през 1991 г., като е отнело 16 години за да бъде изградена тази поредица от бентове с обща сължина 7744 м. Използвани са 15 пъти повече бетон отколкото в тунела под Ламанша свързващ Англия и Франция.

Кулата CN

post-1-095691900 1284461535_thumb.jpg

От 1976 г. до 2007 г. (когато е надмината от Бурж Дубай), Кулата CN е най-високата свободно стояща постройка в света. Издига се над Торонто, Канада на близо една трета от милята (1 815 фута, 553 м). Стъкленият под на наблюдателницата позволява да се гледа към земята от височина 1 122 фута (342 м).

Панамският канал

post-1-071050800 1284461536_thumb.jpg

Каналът през Панамския провлак е дълъг 51 мили ( 82 км) и цялата работа по построяването му е отнело 34 г. Работата по изкопаването и размерите на шлюзовете го прави най-скъпия проект в историята на Америка по него време, а и най-смъртоносния - по време на строежа на Панамския канал умират 80 000 човека - предимно от заболявания.

Панамския канал е воден път през Панамския провлак и свързва Атлантическия океан (Карибско море) с Тихия океан. Каналът строен от САЩ през 1904 - 1914 г. на територия, която са наели от Република Панама. Каналът започва от Колон на залива Лимон, Атлантическия океан и продължава на юг и югоизток до Балбоа на Панамския залив, Тихия океан, дължината на канала е 40 мили (64 км) от бряг до бряг и 51 мили (82 км) между входовете на канала. Крайната точка в Тихия океан е на 27 мили (43 км) на изток от крайната точка в Карибите. Най-малката дълбочина е 41 фута (12.5 м).

В залива Лимон корабите се издигат на 85 фута (29.5 м) в шлюза Гатун (трикамерен шлюз), прекосяват езерото Гатун, след това преминават континенталния вододел през канала Гаярд (бивш Кулебра) и в шлюза Педро Мигел се спускат до езерото Мирафлорес, а след това чрез шлюза Мирафлорес (двукамерен шлюз) - до моркото ниво. Средното ниво на приливите в страната откъм Атлантическия окен е по-малко от фут (0.3 м), а в страната към Тихия океан е 12.6 фута (3.8 м).

Тунела в канала (под Ламанша)

post-1-036831000 1284461537_thumb.jpg

Известен e като Chunnel (от наименованието на английски - Channel Tunnel) и свързва Франция и Англия. Дълъг е 31 мили (50 км), а 23 от тези мили са на 150 фута (45.7 м) под дъното на Ламанша. В тунелите профучават високоскоростни влакове.

Каналът представлява три-тунелна железопътна връзка минаваща под Ламанша и свързваща Фолкстън, Англия с Кале, Франция. Тунелите са дълги 31 мили (50 км). Два от тунелите са железопътни и са с диаметър 25 фута (7.6 м), а централния тунел има диаметър 16 фута (4.8 м) и се използа за вентилация и поддръжка. Тунелите са на около 150 фута (45 м) под морското дъно. Проектът е съвместен между Англия и Франция и e основата на високоскоростната железопътна връзка между Лондон и Париж. На частната фирма Eurotunnel е дадена 55-годишна концесия върху тунела. Проектът започва след като Франция и Великобритания подписват през 1986 г. Договор за тунел в Ламанша. Превозът на пътници започва през 1994 г. Цената на прокопаването на тунела обаче е по-висока от очакваната, а трафикът през тунела - по-слаб и Eurotunnel остава с големи дългове, изплащането на които изцежда финансите на фирмата и я поставя под угрозата от фалит, затова френският съд дава защита на компанията през 2006 г. докато се реорганизира (като Groupe Eurotunnel през 2007 г.) и преструктурира дълга си.

Работите по защитата на нидерландския бряг на Северно море

post-1-007307600 1284461538_thumb.jpg

Тъй като Нидерландия е под морското равнище са изградени редица бентове, шлюзове и щормови бариери, които да защитят страната от наводнения по време на бури. Най-голямата част от Съоръженията за предпазване на брега на Нидерлания на Северно море е дългата 2 мили (3.2 км) подвижна бариера поставена на естуар и завършена през 1986 г. Направена е от 65 бетонни пирса, всеки от които тежи 18 000 тона. Твърди се, че проектът е близък по мащаб до Великата китайска стена.

Мостът Голдън Гейт (Златната Порта)

post-1-043048400 1284461530_thumb.jpg

post-1-085240100 1284461540_thumb.jpg

post-1-093033500 1284461543_thumb.jpg

post-1-063526600 1284461544_thumb.jpg

Дори с гледките към Тихия океан от едната страна и Сан Франциско от другата, в наши дни най-важното място, към което да гледате от моста Голдън Гейт е право надолу. За да си напомнят тези, които са на моста, че са уязвими за земетресения.

Днес инженерите специалисти по сеизмология бързат да модернизират моста чрез нови технологии за да го предпазят при земетресения. Милионите преминаващи по моста всеки месец, 200-футовата височина и близките разломи Сан Андреас и Хейуърд са искрите дали началото на надпреварата с времето за решаването на тази задача. Мостът Голдън Гейт се е представил добре при предишни трусове, но инженерите смятат, че дизайнът му от 30-те години на ХХ век няма да издържи ако в района има голямо земетресение.

През 1937 г. мостът Голдън Гейт за първи път е отворен за превозни средства и е голяма пътна артерия между окръг Марин и Сан Франциско. Днес снимките на града направени преди построяването на моста изглеждат непълни. Със своите 746 футови (227 м) оранжеви кули, разпрострелите се кабели и разположението си на океансия бряг мостът Голдън Гейт е както основен път за голям брой пътници, така и популярна туристическа атракция.

От отварянето му по моста са преминали близо 1.5 милиарда души. През първите 30 години от експлоатацията му трафикът на превозни средства се увеличава на 750 процента и става причина са създаване на автобусна и фериботна линия, които са субсидирани от тридоларовата такса за преминаване в южна посока.

И докато инженерите са намерили начин да подсигурят кулите на моста срещу силните океански течения, защитата от земетресения не е предвидена в първоначалния проект.

Разположеният наблизо мост между Оъкланд и Сан Франциско, който също е построен в 30-те години на ХХ век е пример за това, какво може да се случи, когато стар мост бъде ударен от трус. Мостът претърпява сериозни щети при земетресението през 1989 г, като горното платно на моста пада и убива няколко човека.

Построяването на Голдън Гейт е отнело четири години, но сеизмолозите изчисляват, че ще са нужни по-малко от шестдесет секунди за да бъде разрушен, ако епицентърът на земетресение е близо до моста. Дори и по-слабо земетресение би причинило тaкива щети, които ще затворят моста.

Целостта на моста не е нарушена, но сеизмолозите вярват, че е необходима модернизация на стойност 175 милиона долара за да се предотврати катастрофата. За проектиране на тази модернизация в духа на новите технологии са използвани суперкомпютри, които правят симулация за да се разбере какъв би бил ефекта от земетресение върху всяка една част от моста. Обновяването ще отнеме около пет години и въпреки, че стойността е значителна, тя е едва около една десета от евентуалните 1.4 милиарда долара, които би струвала подмяната на моста.

Модернизацията ще помогне за намаляване на въздействието на разместването на земните пластове. За да се постигне това ще бъдат подсилени няколко зони за да предпазят моста при трусове. Основната работа ще бъде при структурната стомана, виадуктите при подстъпите, бетонните пирсове, пилоните и основите. Също ще бъдат подсилени и кабелните седла. Ще бъдат ремонтирани колоните и подпорите на кулите. След като бъде извършен ремонт инженерите се надяват, че независимо от това колко силен е труса, мостът ще бъде проходим за аварийните превозни средства, а трафикът ще може да бъде възстановен до месец.

Засега всичко на Голдън Гейт остава същото. Превозните средства бързат към града, туристите се разхождат край парапета и се наслаждават на великолепната гледка. И ако вие сте сред щастливците имащи възможност за да посетят тази зебележителност помнете къде да гледате и кога да се махнете оттам.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...