Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Super Heavy и кораб Starship на СпейсЕкс


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Илон Мъск не изключва Старшип SN15 да полети отново

7 май 2021 г. 18:30 ч. Прототипът "Старшип SN15", който вчера изпълни за пръв път успешно 10-километров полет и кацна на Земята без да експлодира, може да излети отново. 

"Може да се опитаме да изстреляме повторно SN15 скоро", написа Илон Мъск в Туитър

Със сигурност обаче екипите първо ще анализират състоянието на прототипа и неговите три двигателя "Раптор", коментира журналистът Ерик Ралф за сайта Тесларати. Макар че и предходните прототипи "SN8", "SN9", "SN10" и "SN11" са изпращали огромно количество данни, сега СпейсЕкс разполага за пръв път със "Старшип", който е летял и е непокътнат.

Напомням на читателите, че вчерашният успех бе много важен. Той ще проправи пътя и към първия космически орбитален полет, който предварително е запланиран за юли.  

2021-6-may-starship-launches.jpg

Кадър от изстрелването на "Старшип SN15" на 6 май. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3965-2021-starship-sn-15-could-fly-again

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 85
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс изкара за пръв път степента Супер Хеви на стартовата площадка!

2021-super-heavy-rolled-launch-pad.jpg

Първата степен "Супер Хеви" беше изкарана на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

2 юли 2021 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Най-сетне - американската компания СпейсЕкс изкара за пръв път първата степен "Супер Хеви" на стартовата площадка към базата Старбейз в Южен Тексас! Със своите 70 метра височина, "Супер Хеви" поставя рекорд като най-голямата първа степен в историята на човечеството. 

Новината бе съобщена от самия Илон Мъск в Туитър.

Напомням на читателите, че "Супер Хеви" ще притежава 32 двигателя на течен метан и кислород от серията "Раптор". Очаква се степента да генерира два пъти повече тяга от историческата ракета "Сатурн 5", която през 60-те и 70-те години на миналия век закара първите хора на Луната. Макар че проектът "Старшип" е избран официално от НАСА за следващото поколение лунни мисии, Мъск има по-амбициозни цели - той се надява да колонизира Марс. 

Самите кораби "Старшип" ще летят прикачени като втора степен към "Супер Хеви", като цялостната ракетна система ще е дълга 120 метра. 

Тази степен "Супер Хеви", която днес бе изкарана на стартовата площадка, няма да лети - тя ще се използва за редица наземни изпитания, които ще потвъртят готовността на системите. Но следващата е предвидена да бъде изстреляна.

Илон Мъск очаква първият полет да е факт до няколко месеца. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4061-2021-spacex-rolls-super-heavy-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: СпейсЕкс проведе първото статично огнево изпитание на Супер Хеви!

2021-20-july-first-static-fire.jpg

Снимка от статичното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

20 юли 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Много важен напредък по отношение на проекта на Илон Мъск "Старшип"! Късно тази нощ СпейсЕкс успя да проведе първото пълновременно статично огнево изпитание на гигантския ускорител "Супер Хеви", който в близко бъдеще ще извежда новото поколение космически кораби към околоземна орбита, Луната и Марс. 

"Пълновременно изпитание на три двигателя Раптор на ускорител Супер Хеви", оповести Илон Мъск в Туитър.

Предприемачът предостави и информация за бъдещите планове в тестовата програма. Понастоящем СпейсЕкс е построила два прототипа на "Супер Хеви" - "Бустър 3" и "Бустър 4". Тестът тази нощ включваше "Бустър 3" (който не е проектиран да може да лети). В зависимост от напредъка по "Бустър 4" (вече способен да лети), през следващите дни "Бустър 3" може да бъде оборудван с общо девет двигателя "Раптор" и изпитан отново.

СпейсЕкс няма проблем с множеството двигатели на ракетите - например, действащата свръхтежка ракета на компанията "Фалкън Хеви" има 27 двигателя на първата степен. "Супер Хеви" може да бъде оборудвана с повече от 30.

Напомням на читателите, че през месец май прототипът "Старшип SN15" излетя благополучно на 10-километрова височина, след което кацна безпроблемно. След това постижение СпейсЕкс се фокусира върху подготовката за първия си орбитален полет. Стига всичко да продължава да се развива по плановете, този полет може да е факт още през това лято. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4083-2021-super-heavy-first-static-fire

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Американската компания СпейсЕкс произведе 100-тния си двигател Раптор

28 юли 2021 г. 18:00 ч. Фирмата на Илон Мъск е построила успешно стотния си двигател на течен метан и кислород "Раптор" - постижение, което ярко контрастира с постигнатото от конкурентната фирма Блу Ориджин на Джеф Безос. 

За завършването на стотния двигател научихме от Туитър страницата на СпейсЕкс

Но какво се случва в лагера на Блу Ориджин? Според журналиста Ерик Бъргър от Арс Текника е трудно да схванем общата картина, тъй като Безос никога не коментира темата в публичното пространство. Бъргър се позовава на неофициални източници и от тях научаваме, че към днешна дата са произведени едва девет двигателя "BE-4". 

И нито един от тях не е в етап на стендови изпитания.

Очевидно Тори Бруно ще почака още, докато получи заветните двигатели за ракетата "Вулкан". 

2019-4-aug-raptor-fires.jpg

Снимка от успешно огнево изпитание на двигател "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4095-2021-spacex-100-raptor-engines

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Правителствената служба за отчетност отхвърли протестните искания на Блу Ориджин и Дайнетикс спрямо конкурса на НАСА за лунен модул

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

1 август 2021 г. 20:40 ч.

Светослав Александров. Правителствената служба за отчетност на САЩ отхвърли протестните искания на Блу Ориджин и Дайнетикс, които оспориха конкурса на НАСА за избор на компания за строеж на пилотиран лунен модул. НАСА не е нарушила държавния закон, като е решила да се довери само на СпейсЕкс и да връчи на Илон Мъск поръчката за изпълнение. 

Напомням на читателите, че огромното желание на ръководството на американската космическа агенция бе да бъдат избрани минимум две фирми. Това е в тон с доскорошните политики на НАСА - спомнете си, че досега винаги са били селектирани два различни кораба на два доставчика ("Крю Драгън" на СпейсЕкс и "Старлайнър" на Боинг за пилотирани превози и "Драгън" на СпейсЕкс и "Сигнус" на Орбитал за товарни). 

За съжаление този път Конгресмените не осигуриха нужните средства, които да позволят на агенцията да спонсорира две фирми. Така НАСА се принуди да даде всичките $2.9 милиарда на Мъск. 

Основната претенция на Блу Ориджин, фирмата на Джеф Безос, бе, че НАСА е нарушила закона, като е позволила на СпейсЕкс да ревизира проектопредложението си съобразно ограничения бюджет, докато на Блу Ориджин такава възможност не била предоставена. Правителствената служба за отчетност намери тази претенция за неоснователна. 

Протестното искане на Блу Ориджин и Дайнетикс забави с няколко месеца напредъка по лунната програма "Артемис", тъй като оспорването на процедурата пред държавния регулатор означаваше, че НАСА не бе в състояние да даде своевременно парите на СпейсЕкс до края на разследването. Сега, след като Правителствената служба за отчетност се е произнесла, официалната работа по строежа на специална версия на кораба "Старшип" за лунни експедиции може да потръгне. 

За повече информация: Правителствена служба за отчетност на САЩ

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4100-2021-gao-denies-blue-dynetics

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Инженерите на СпейсЕкс инсталираха 29 двигателя на ракетата Супер Хеви за 14 часа

3 август 2021 г. 14:30 ч. Инженерите на СпейсЕкс успяха буквално за една нощ да оборудват ракетата "Супер Хеви" с общо 29 двигателя "Раптор". Счита се, че общото време за монтаж е възлизало на 14 часа.

За последен път подобно постижение се е случвало в СССР - в края на 60-те и в началото на 70-те години съветските специалисти са монтирали по 30 двигателя на лунната ракета "Н1" за общо два дни. Тогава тези двигатели "НК-15" са били с размер като на "Раптор"-ите на СпейсЕкс и 80% от тяхната мощност, съобщава журналистът Ерик Ралф за Тесларати. За времето си "Н1" е била най-мощната ракета в света, но за съжаление тя никога не е успяла да изпълни цялостен успешен полет - всички четири старта са завършили с провал.

Надяваме се, че "Супер Хеви" няма да последва съдбата на "Н1". Засега остава неясно кога ракетата ще бъде изстреляна на своя дебютен полет. Първо трябва да бъде проведено огнево изпитание, с което "Супер Хеви" ще задмине рекорда на "Н1" на най-мощната ракета в света, запалила двигателите си. 

Източник: СпейсЕкс

2021-29-raptors-installed-super-heavy.jp

Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4102-2021-29-engines-super-heavy

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин: Старшип е ненадежден проект, не е летял в орбита.

4 август 2021 г. 17:55 ч. Блу Ориджин с нова атака спрямо СпейсЕкс. Компанията публикува нова инфографика, в която разкритикува проекта "Старшип".

Основната критика на фирмата на Джеф Безос е, че за да може да бъде доказана системата "Старшип", тя трябва да премине през повече от 10 полета на "Суперхеви", докато Блу Ориджин следва да проведе само три мисии на лунния модул, проектиран с вече утвърдени технологии.

Ако не можете да си спомните къде вече сте го чували подобно нещо - същият аргумент беше изказван, когато НАСА се довери на СпейсЕкс за "Крю Драгън" и превозите на астронавти до МКС. Докато "Крю Драгън" и конкурентният кораб на Боинг "Старлайнър" бяха в етап на разработка, от Боинг не спираха да ни облъчват с информация как разполагат с готова и утвърдена ракета "Атлас 5", докато "Фалкън 9" трябваше да проведе седем последователни и успешни полета. Ха познайте днес кой вози астронавти до МКС и кой е корабът, който непрекъснато бива отлаган :)

Що се касае до Джеф Безос, може би критиката му би била основателна, ако някой ден успее да изпрати спътник в орбита. Но това все още не е е случило. Междувременно предприемачът е добре да се замисли защо НАСА се доверява на "Старшип". Дали няма нещо общо с факта, че корабът и неговата ракета "Супер Хеви" са вече налице, докато "Блу Муун" съществува само на картинка? 

Чакам Блу Ориджин да се фокусира върху реалния хардуер, а не върху инфографики.

lunar-starship.jpg

Credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4108-2021-blue-origin-starship

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс сглоби най-голямата ракета в човешката история!

2021-starship-fully-stacked.jpg

На снимката: "Старшип" и "Супер Хеви" - напълно сглобени. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

9 август 2021 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. На 6-ти август се случи знаково събитие за човешката космонавтика. СпейсЕкс, основаната от Илон Мъск космическа фирма, за пръв път прикачи кораба "Старшип" към неговия ускорител "Супер Хеви". Общо двата компонента доведоха до образуването на най-голямата ракетна система в човешката история, задминаваща историческите носители на САЩ "Сатурн 5" и на СССР "Н1". 

2021-starship-vs-others.png

Сравнение между "Старшип" и останалите ракетни системи (исторически, настоящи или в етап на разработка). Photo credit : Thorenn wiki user

"Старшип" е наистина внушителен - заедно с долната степен "Супер Хеви" той е висок 120 метра, а ако вземем предвид и издигнатият стартов стенд на площадката, общата височина надхвърля 145 метра. За сравнение ракетата на НАСА "Спейс Лонч Систъм", която агенцията сглобява за предстоящия ѝ полет в края на годината с кораба "Орион", е висока 98.1 метра. По-нататъшен ъпгрейд с усъвършенствана горна степен за сериозни товарни мисии ще увеличи нейната височина до 111.3 метра - и тя пак ще отстъпва на "Старшип", макар и да заема второто място в класацията. На трето място е историческата ракета "Сатурн 5", която през 60-те и 70-те години е извеждала астронавти до Луната - тя е била висока 110.6 метра. Съветската ракета "Н1" със своите 105 метра е на четвърто място. Може само да съжаляваме, че тя никога не е осъществявала напълно успешен космически полет - програмата на СССР за пилотирано кацане на Луната се е провалила. 

Понастоящем Китай и Русия разработват свои собствени свръхтежки ракети, но те изглеждат съвсем скромно в сравнение със "Старшип", "Спейс Лонч Систъм" и "Сатурн 5". Китайската "Лонг Марч 9" ще е висока 93 метра, а руската "Енисей" - 80 метра. 

Разбира се, далеч по-важен показател не е размерът, а товароподемността. Счита се, че "Супер Хеви" със "Старшип" ще могат да изпращат в невъзвръщаем вариант до околоземна орбита около 250 тона провизии. "Сатурн 5" е притежавала способност да извежда товари от 140 тона. Очертава се "Лонг Марч 9" също да може да извежда космически апарат с тегло от 140 тона. Руската "Енисей" ще е с малко по-скромни възможности - създателите ѝ дават капацитет в интервала между 103 и 140 тона. Първата версия на "Спейс Лонч Систъм" (т.е. тази, която ще лети в краяна годината), е с капацитет от 95 тона, а усъвършенстваната (т.нар. "Блок 2") - 130 тона. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4110-2021-spacex-biggest-rocket

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Илон Мъск предвижда огневи тест на Супер Хеви през следващата седмица

2021-elon-musk-fire-super-heavy-next-wee

На снимката: двигателите "Раптор" на ракетата "Супер Хеви". Photo credit : SPadre

10 септември 2021 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск оповести в Туитър, че първият огневи тест на прототипа "Бустър 4" на свръхтежката ракета "Супер Хеви"  може да е факт още през следващата седмица. 

Както ни информира журналистът Ерик Ралф от уебсайта Тесларати, това се очертава да е възможно, тъй като за втори път в период от пет седмици инженерите успяха да монтират всичките 29 двигателя на течен метан и кислород "Раптор" към носителя. 

За тези пет седмици както ракетата, така и стартовата установка са претърпели драстични промени. Eкипите на СпейсЕкс сериозно са се потрудили, за да окабелят комплекса, да монтират горивопроводите или иначе казано, да превърнат забележителните стоманени структури във функционални съоръжения за изстрелване.

Разбира се, редно е да подчертаем, че вероятността за огневи тест през идната седмица е оптимистичният сценарий, според най-амбициозните предвиждания на Мъск. Далеч по-обозримо е да станем свидетели на т.нар. "мокър тест", при който ракетата ще бъде заредена с гориво за проверка на всички бордови и наземни системи. Освен това все още не разполагаме с информация колко двигателя ще бъдат запалени по времето на първичните огневи изпитания - един, няколко или всички. Едно е сигурно - предстои интересна есен. 

Напомням на читателите, че "Супер Хеви" е ракетата, която ще трябва да ускорява кораба от ново поколение "Старшип" на път към околоземна орбита, Луната и Марс. По-рано през годината СпейсЕкс осъществиха няколко суборбитални полета на различни прототипи на "Старшип", но към настоящия момент все още нямаме изстрелване на "Супер Хеви". Мъск се надява, че сегашният прототип "Бустър 4", който през идните седмици ще бъде използван за статични изпитания, пръв ще бъде изстрелян. 

По-рано през юли "Бустър 3" премина през огнево изпитание със запалване на три "Раптор"-а, но този ускорител не беше пригоден за реален полет и бе използван само за статични тестове

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4151-2021-super-heavy-tested-next-week

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...