Отиди на
Форум "Наука"

Кратки новини - Космически науки


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Американската компания Рокет Лаб обяви планове за възвръщаемост на първата степен на ракетата Електрон

2019-rocket-lab-announces-reusability.pn

Първата степен на ракетата "Електрон" ще е възвръщаема. Image credit : Rocket Lab

7 август 2019 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Американската компания Рокет Лаб, която понастоящем е световен лидер в изстрелването на микроспътници, оповести своите планове за възвръщаемост на първата степен на ракетата-носител "Електрон". Според Рокет Лаб това се налага, за да няма нужда компанията да строи постоянно първи степени за всяка една мисия.

В компанията се работи по проекта за възвръщаемост от края на 2018-та. Програмата ще бъде изпълнена на два етапа. По време на първия етап екипите ще се опитат да върнат първа степен след нейното приводняване в океана и ще я рециклират. По време на втория етап степента ще се завръща с парашут и ще бъде прихваната във въздуха посредством хеликоптер. Според Рокет Лаб опитите за връщане на степени ще започнат през 2020-та година.

Фирмата вече е предприела стъпки в посока на възвръщаемостта - по време на последното космическо изстрелване на 29-ти юни на ракетата са били качени критични инструменти, които са изпратили ценни данни, необходими за постигането на целта. Следващият полет е насрочен за август и отново ще бъдат качени подобни прибори. 

Напомням на читателите, че ракетата "Електрон" е летяла седем пъти. Шест от тези полети са успешни. 

За повече информация: Рокет Лаб

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2925-2019-rocket-lab-announces-reusability-plans

Link to post
Share on other sites
  • Replies 616
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

УСПЕХ: Платноходката Лайтсейл 2 бе освободена от спътника-носител Prox-1 и се свърза със Земята! 2 юли 2019 г. 17:13 ч. Днес Планетното общество ни информира, че платноходката "Лайтсейл 2" се е о

заснет е 'хоризонтът на събитията'. Самата дупка няма как да се снима.

То и хоризонта на събитията няма как да се снима. Заснет е светещият газ около черната дупка. "Хоризонт на събитията" е името на проекта на ЕС, чрез който е направена снимката. https://m.dnevnik.

Posted Images

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Американската ракета Атлас 5 излетя на последния си полет преди Старлайнър!

2019-8-aug-atlas-v-launches.jpg

Снимка от успешното изстрелване днес, на 8-ми август. Photo credit : ULA

8 август 2019 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа ракета "Атлас 5" проведе днес своя 80-ти полет, в рамките на който изведе благополучно модерен телекомуникационен спътник за нуждите на военновъздушните сили на САЩ. Статистиката е следната: 80 полета, 80 успеха. Успеваемост - 100%. Това са числа, с които компанията-производител Юнайтед лонч алайънс основателно се гордее. Не е чудно, че НАСА се доверява на "Атлас 5" за изстрелване на хора в космоса. Днешната мисия бе последната преди дебюта на кораба на Боинг "Старлайнър", който сега е насрочен най-рано за 17-ти септември. Този дебют ще е безпилотен, а ако е успешен, до края на 2019-та или в началото на 2020-та корабът ще полети и с хора на борда! 

Днешното изстрелване бе осъществено в 13:13 ч. българско време след половинчасово забавяне, за да бъдат коригирани някои дребни технически проблеми. Ракетата "Атлас 5" в конфигурация 551 притежава на първата степен един двигател РД-180, произведен от руското предприятие НПО "Енергомаш" плюс още пет американски твърдогоривни двигателя AJ-60A на предприятието Аероджет Рокетдайн. На втората степен "Атлас 5" има американска степен "Центавър" с един двигател RL10, пак построен от Аероджет Рокетдайн. Пилотираната версия на "Атлас 5", която ще лети другия месец, обаче ще има два американски двигателя RL10 на "Центавър". 

По време на днешната мисия ракетата летя в продължение на почти шест часа, като полетът включваше многократни запалвания на двигателя на "Центавър". 

Сега, след като този полет е в историята, Юнайтед лонч алайънс може да се фокусира върху предстоящото изстрелване на "Старлайнър". Когато влезе в експлоатация, корабът ще може да превозва до седем астронавти в околоземна орбита. Септемврийският полет ще бъде сходен с този на "Крю Драгън" през месец март, който бе напълно успешен. Ако дебютната мисия на "Старлайнър" мине според очакванията, САЩ ще разполага с два кораба за превоз на астронавти до Международната космическа станция! 

За повече информация относно днешния полет: ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2927-2019-8-august-atlas-v-flight-success 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Успех: Американската среднотоварна ракета Делта 4 приключи своя последен полет и изведе в орбита GPS спътник

22 август 2019 г. 19:25 ч. Днес в 16:06 ч. българско време ракета "Делта 4" в среднотоварен вариант излетя успешно за последен път и изведе в космоса GPS спътник. Оттук насетне повече среднотоварни "Делта 4" няма да летят. Тежкотоварната ракета "Делта 4 Хеви" обаче ще продължи да лети и през следващите години, поне докато новата ракета "Вулкан" стане готова. "Делта 4 Хеви" ще си остане втората най-мощна ракета в света след "Фолкън Хеви" на СпейсЕкс и тя е далеч от пенсиониране. 

Да се върнем обаче на среднотоварната "Делта 4". Ракетата полита за пръв път на 20-ти ноември 2002-ра година. Досега в продължение на 17 години тя е летяла общо 29 пъти. Всички полети са успешни. Защо тогава Юнайтед лонч алайънс пенсионира една толкова добра ракета по отношение на безопасността? 

Отговорът е прост: пазарът. За "Делта 4" просто няма пазар в среднотоварните изстрелвания, особено в новата реалност, която е доминирана от нови американски компании като СпейсЕкс (с ракети "Фолкън 9") и Рокет Лаб (с ракети "Електрон"). 

Както пояснява астрофизикът Саймън Портър, "Делта 4" е била предназначена да е евтина ракета. Целта на Боинг е била да произвежда до 100 ракети годишно - именно затова фабриката е толкова огромна. За съжаление обаче "Делта 4" се оказала изключително скъпа - един полет възлиза на $164 милиона, а товароподемността е сходна с тази на новата американска ракета "Фолкън 9". "Делта 4" е екипирана само с американски ракетни двигатели - тези на първата степен са RS-68, които са базирани на двигателите на совалката. Те не са достатъчно икономични, на практика разработчиците не са се възползвали от автоматичните компютъризирани системи, които правят двигателите "Мерлин" на СпейсЕкс толкова евтини. На горната степен "Делта 4" използва двигатели RL-10, като конструкцията им е базирана до голяма степен на ръчен труд, следователно са супер скъпи!

Ако все още се чудите защо "Делта 4" си отива, ето го отговорът накратко: Икономиката! Винаги икономиката! Модерните частни компании в САЩ, а вече и в Китай, все повече ще подбиват цените и ако старите корпорации не си вземат поуката, просто ще влязат в историята - космическият пазар няма да има нужда от тях. 

Предстои да видим дали новата ракета на Юнайтед лонч алайънс "Вулкан" ще бъде конкурентноспособна не само на "Фолкън 9", но и на следващите частни ракети, които ще влязат в експлоатация - като "Ню Глен". Чакат ни интересни времена! 

2019-22-august-launch-success.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2943-2019-delta-4-last-flight-success

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Успех: Един и същ космически кораб Драгън се завърна за трети път на Земята!

28 август 2019 г. 02:00 ч. Снощи, на 27-ми август, американският космически кораб "Драгън" се завърна на Земята. Това се случи посредством приводняване в Тихия океан в 23:20 ч. българско време. От Международната космическа станция обратно на планетата ни бе прибран полезен товар с обща маса над един тон. 

Напомням на читателите, че товарният кораб на САЩ "Драгън" е единственият космически кораб, който притежава способност да връща голямо количество полезен товар от орбита на Земята. Останалите товарни кораби - руският "Прогрес", японският "HTV" и другият американски "Сигнус" изгарят в атмосферата след техните мисии. 

Уникалното при полета, който приключи снощи, е че това бе третата мисия на един и същи кораб "Драгън" до МКС. Един и същ космически кораб, три успешни космически полета! Това е огромен напредък за възвръщаемостта на космическите технологии.

Следващото изстрелване на кораб от серията "Драгън" до станцията е планирано за месец декември. Междувременно НАСА подогвя и втори полет на кораб "Крю Драгън", този път с астронавти на борда. Полетът ще е факт в края на 2019-та или по-вероятно в началото на 2020-та година. Дебютът на "Крю Драгън" бе осъществен през месец март и бе напълно успешен. 

Източник: НАСА

2019-28-aug-spacex-dragon-returns-to-ear

Космическият кораб "Драгън" след вчерашното му разкачване от МКС. Photo credit : NASA/Christina Koch 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2951-2019-28-august-dragon-returns-earth

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Астронавтката на НАСА Марша Айвинс се възмути от джендърщината в космонавтиката

29 август 2019 г. 00:40 ч. В своя статия за Тайм астронавтката на НАСА Марша Айвинс, ветеран от пет совалкови мисии, се възмути от джендърщината в космонавтиката. Айвинс бе провокирана от реч на Саралайн Марк, доктор по медицина и специалист в областта на медицината на пола. В своята реч Марк говорила за половите предпочитания и намекнала, че НАСА трябва да осмисли разликите между мъжете и жените при планиране на експедиции до Марс.  

"Ние изпращаме разнополови екипажи в космоса от 1983-та година насам. Жени са успявали да свършат всяка работа, която мъжете вършат в космоса. Космически разходки? Да. Командир на космическа совалка? Да. Командир на Международната космическа станция? Да. Рекорд за най-дълъг полет? Да", твърди Айвинс и недоумява каква е днешната ситуация, при която жените са поставени в неравностойно положение спрямо мъжете.

"Аз бях там, за да подкрепя нашите първи жени, които излитаха в космоса", казва Айвинс. "Но говорим за периода в края на 70-те и началото на 80-те години. До настъпването на времената, когато почнах да летя в космоса, т.е. през 90-те години, нещата се промениха".

"Това вече не е голям проблем. Защо тогава настояваме да го превърнем в голям проблем?", чуди се астронавтката.

Айвинс коментира и провалената женска космическа разходка по-рано през годината. Тя напомня, че решението за прекратяването на подготовката е било взето от жена - т.е. от астронавтката Ан МакКлейн, която осъзнала, че има нужда от по-удобен костюм. Решила е напълно професионално да позволи на нейния колега-мъж Ник Хейг да я замести. "Имаш нужда от друг инструмент, за да свършиш работата? Еми отваряш кутията и избираш друг инструмент", категорична е Айвинс.

"Какво да кажем за присъствието на шестима мъже и жени на космическата совалка или космическата станция, които представляват множество нации, различни етноси и религии и конкуриращи се идеологии? Нима това разнообразие не е достатъчно? НАСА го прави това тихомълком и без суетня през последните 36 години", смята Айвинс. 

Прочетете и интервюто на Светослав Александров с Марша Айвинс по време на нейното посещение в България през 2010-та година.

marsha-ivins.jpg

Астронавтката на НАСА Марша Айвинс. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2952-2019-marsha-ivins-gender-issues

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Пожар на стартовата площадка попречи на Япония да изстреля кораба Кунотори към МКС

11 септември 2019 г. 08:05 ч. Късно тази нощ Япония трябваше да изстреля поредния товарен кораб "Кунотори" към Международната космическа станция. В района на стартовата платформа обаче възникна неочакван пожар, който доведе до прекратяване на обратното броене и отлагане на полета за друг ден.

Огънят гореше в продължение на близо два часа, преди да бъде напълно потушен. Все още не се знае дали той е причинил някакви повреди по ракетата. 

Нова дата за изстрелване не е определена. 

2019-10-sep-htv-fire.jpg

На снимката: ракетата-носител H-IIB, заснета скоро след вчерашната аномалия. Photo credit : JAXA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2973-2019-htv-launch-scrubbed-fire

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Учени откриха водни пари в атмосферата на извънслънчева планета от обитаемата зона!

Kepler 20e is an Earth-sized planet

От архива: извънслънчевата планета "Кеплер 20е". Image credit : NASA/Ames/JPL-Caltech

11 септември 2019 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Учени са успели да установят наличието на водни пари в атмосферата на екзопланета, която се намира в т.нар. обитаема зона около своята звезда. Откритието стана обществено достояние след като електронно копие от научната статия бе качено на базата данни arXiv вчера, на 10-ти септември. 

Тук се налага да направя едно уточнение, което е важно, за да не се заблудят хората, когато прочетат израза "обитаема зона". Това е тази зона около звездата, която би позволила на намиращите се в нея планети да притежават вода в течно агрегатно състояние. Ако в обитаемата зона на дадена звезда съществува планета, това означава, че тя притежава най-основното условие за наличието на живот - но не е гаранция, че такъв наистина има. 

Посредством космически телескопи като "Кеплер" (изстрелян през 2009 г.) и "Тес" (изстрелян през 2018 г.) учените са придобили способност да откриват извънслънчеви планети с размер близък до този на Земята или по-малки. Това е сериозен пробив - само допреди 15-тина години човешките технологии позволяваха да се откриват единствено газови гиганти с размери от калибъра на Юпитер и Сатурн или по-големи. 

Но независимо че вече сме в състояние да намираме дребни, скалисти планети като Земята, все още едва смогваме да определяме най-елементарните им факти като орбиталната им характеристика и разстоянието от звездата. Най-интересните характеристики, например атмосферен състав, метеорологични явления, газови молекули-биомаркери, доскоро убягваха на учените.

От статията, която бе публикувана вчера на arXiv, става ясно, че изследователите са сполучили да открият наличието на водни пари в атмосферата на планетата K2-18b. Тази планета обикаля за около 33 дни около своята звезда (толкова продължава една местна година), като звездата е от класа M3 - т.е. температурата ѝ е по-ниска от тази на Слънцето. Макар и разстоянието между планетата и звездата да е значително по-малко от това между Земята и Слънцето, K2-18b получава такова количество светлина, каквото получава и нашата Земя.

Учените са наблюдавали общо осем пасажа на планетата пред диска на звездата посредством космическия телескоп "Хъбъл" и неговата камера WFC3. Получените данни също така загатват, че в атмосферата на K2-18b има облаци и кръговрат на водата! 

K2-18b не е истински аналог на Земята, тъй като изследователите са на мнение, че атмосферната ѝ покривка е твърде плътна. Планетата е открита през 2015-та година от американския космически телескоп "Кеплер". Тя се намира сравнително близко до нас - само на 124 светлинни години от Слънчевата система. 

Източник : Arxiv

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2976-2019-exoplanet-water-habitable-zone

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Последното откритие на Хъбъл показва колко много не знаем за планетите

2019-exoplanet-water-vapor-ws.jpg 

Планетата K2-18b през погледа на художник. Това е единствената известна на нас планета, която се намира в т.нар. "обитаема зона" около своята звезда и за която знаем, че притежава водни пари в атмосферата. Credits: ESA/Hubble, M. Kornmesser

16 септември 2019 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Преди броени дни беше оповестено важно откритие, направено с помощта на данни от американския космически телескоп "Хъбъл". Планетата K2-18b, която е на разстояние 124 светлинни години от Земята, се намира в т.нар. "обитаема зона" около своята звезда. Това означава, че тя притежава нужните предпоставки, за да може на нея да има вода в течно агрегатно състояние. Измерванията от "Хъбъл" потвърждават, че в атмосферата на планетата има водни пари и вероятно облаци, което свидетелства за наличие на кръговрат на водата. Откритието безспорно е забележително, но за мен интересното е не това, което е известно, а това, което не е. 

Но за да ви разкажа повече, първо трябва да ви припомня някои елементарни факти за планетите. 

В Слънчевата система, най-общо казано, има две групи планети. Първата група са т.нар. "планети от земен тип" - това са Меркурий, Венера, Земята и Марс. Те са вътрешните планети, разположени най-близко до Слънцето и общото при тях е, че имат твърда и скалиста повърхност. Втората група са т.нар. "газови гиганти", която включва Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. 

През 2009-та година НАСА изстреля космическия телескоп "Кеплер" и с това бе положено началото на една велика цел - да бъдат открити извънслънчевите планети, които са сходни с нашата собствена Земя. Телескопът престана да работи в края на миналата година, но в началото на 2018-та американската космическа агенция успешно изпрати в космоса нов телескоп на име "Тес". Данните от двата телескопа обогатиха неимоверно нашето познание за извънслънчевите планети.

Още щом "Кеплер" полетя и започна да изпраща данни, учените си зададоха въпроса: какви планети се срещат по-често в нашата Галактика? Газови гиганти или скалисти планети като Марс и Земята? Ако скалистите планети се окажеха повече, това щеше да е супер и да открие много възможности да търсим организми, подобни на земните. Ако ли пък бяха газовите гиганти - е, и тогава не всичко щеше да е загубено, те биха могли да притежават скалисти луни с условия за живот. 

Но когато отговорът пристигна, той шокира всички ... 

Най-често срещащите се планети в Галактиката не са нито от единия, нито от другия тип. Тези планети са по-големи от Земята (най-голямата скалиста планета в Слънчевата система), но по-малки от Нептун (най-малкия газов гигант в Слънчевата система). Такива планети обикновено биват описвани в научната литература с термина "супер земи" или "мини нептуни".

Както ни информира изследователката Емили Лакдауола в Туитър, ние изобщо не знаем как изглежда една "супер земя" (т.е. "мини нептун"). В Слънчевата система такива планети не съществуват! Най-близката планета от този тип е отдалечена на светлинни години от нас и вероятно няма надежда да изпратим космически апарат до нея в рамките на нашия живот. Надали и внуците или правнуците ни ще имат този шанс. И все пак положението не е безнадеждно. НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) строят нови и по-мощни телескопи, които ще излетят в космоса - като "Джеймс Уеб" (който ще полети в началото на следващото десетилетие) или "Хеопс" (който ще бъде изстрелян през тази есен). Приборите стават все по-чувствителни и вече ще е възможно да правим по-качествени спектроскопски анализи на извънслънчевите планети, които означава, че ще може да научим по-подробна информация за тях. 

Планетите Уран и Нептун, пише Хана Уейкфорд за The Planetary Society, често биват наричани "ледени гиганти". Те представляват преходна форма - за разлика от Юпитер и Сатурн, които са доминирани от водород, масата на ледените гиганти е доминирана от течен или твърд материал, състоящ се от "тежки елементи" (т.е. по-масивни от хелия). Уран и Нептун все още притежават атмосферна обвивка от водород и хелий, но във вътрешността им има дълбок, течен океан от тежки елементи и може би дори има скалисто ядро. В сравнение с тях планетите от земен тип (Меркурий, Венера, Земя и Марс) са съставени основно от скали, докато атмосферата им е тънка и в нея почти няма водород и хелий.

Питаме се: коя е тази критична маса, която, след като бъде достигната, планетата престава да е скалиста и се превръща в газов гигант с водород и хелий? Това е въпрос, на който все още няма отговор.

Планетата K2-18b, за която е направено гореописаното откритие, е от типа "супер земя" или "мини нептун". Като изключим факта, че в атмосферата ѝ има вода, ние практически не знаем нищо конкретно за нея. Дали тя е повече скалиста или не? Наподобява ли повече на Земята, или напротив - повече прилича на Нептун? Не знаем...

В бъдеще новите телескопи ще позволят по-подробно характеризиране на атмосферите на извънслънчевите планети, но докато това се случи, те ще продължат да са загадка за учените. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2982-2019-latest-exoplanet-discovery-what-we-dont-know

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Успех: Япония изстреля осмия си космически кораб Кунотори към МКС!

24 септември 2019 г. 20:15 ч. Тази вечер в 19:05 ч. българско време от космодрума Танегашима излетя ракетата "H-IIB" с осмия товарен космически кораб от серията "Кунотори". След около 15-тина минути корабът се отдели успешно от горната степен на носителя и започна своето четиридневно сближаване с Международната космическа станция.

Процедурите по сближаване и прикачване ще бъдат координирани от американските астронавти Кристина Кук и Ендрю Морган. За тази цел те ще прихванат кораба с канадската роботизирана ръка "Канадарм 2". Ръката ще трябва да закачи "Кунотори" към американския модул на МКС "Хармъни".

Мисията на космическия кораб се очаква да продължи около месец.

За повече информация: НАСА

2019-24-sep-kounotori-launches.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : JAXA/NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2996-2019-24-sep-kounotori-launches

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Стратолонч възкръсна!

27 септември 2019 г. 08:08 ч. Нещата не изглеждаха да вървят добре за американската космическа компания Стратолонч след смъртта на нейния основател и един от бившите създатели на Майкрософт Пол Алън. Преди около пет месеца самолетът-носител "Рух", който държи световния рекорд за най-голям самолет по размах на крилата, проведе своя пръв и единствен полет. След това Стратолонч затихна, много от работниците напуснаха и тръгнаха слухове, че наследничката Джоди Алън, която изобщо не е космически ентусиаст, търси начин да продаде самолета и да закрие компанията.

Преди няколко дни обаче Никола Песил, който е тестов пилот на Върджин Галактик и работи буквално срещу хангара на Стратолонч, оповести, че са намерени инвеститори и той, както и негови колеги-пилоти, са получили покана за работа в компанията. В сайта Indeed са публикувани общо 11 обяви за работни места. Вероятно скоро Стратолонч ще оповести официално плановете си за бъдещето, а изпитателната полетна програма ще бъде възобновена.

Напомням на читателите, че самолетът "Рух" е замислян като въздушна стартова платформа за изстрелването на космически ракети. Общо три ракети "Пегас" могат да бъдат изстрелвани наведнъж от борда му.  

stratolaunch-pegasus.jpg

На илюстрацията : гигантският самолет на Стратолонч с прикачени към него три ракети "Пегас". Image credit : Stratolaunch

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2999-2019-stratolaunch-is-risen

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Американският космически телескоп Спицер засне междузвезден регион с гигантски мехури от газ

2019-spitzer-gas-bubble.jpg

Американският космически телескоп "Спицер" засне това изображение на регион от съзвездието Орел, който изобилства от мехури с междузвезден газ. Всеки мехур е голям от 10 до 30 светлинни години и изпълнен с множество звезди. Credits: NASA/JPL-Caltech

2 октомври 2019 г. 19:00 ч.

Светослав Александров. Горепосоченото инфрачервено изображение е заснето от космическия телескоп на НАСА "Спицер". На него се вижда огромен облак от газ и прах, пълен с мехури. Мехурите се "надуват" от материята на млади и масивни звезди. Във всеки един от тях изобилства от хиляди звезди, които заедно създават плътни слоеве от газ и прах.

Трудно е да се оцени точният размер на мехурите, тъй като разстоянието между тях и Земята е огромно и обектите изглеждат по-малки, отколкото са в действителност. Счита се обаче, че всеки един мехур е приблизително с размера между 10 и 30 светлинни години.

Този активен регион се намира в съзвездието Орел и е част от нашата собствена галактика Млечен път. В него се раждат множество нови звезди. Тъмните региони от изображението показват къде газът е най-плътен - там се очаква да се появят още повече звезди.

Американският космически телескоп "Спицер" може да заснема изображения в инфрачервения диапазон, който е недостъпен за човешкото око. Множество междузвездни мъглявини се изучават най-добре в инфрачервената област на електромагнитния спектър, защото инфрачервените лъчи могат да преминават през праховите слоеве на Млечния път. Видимата светлина, за съжаление, се блокира от тях.

Цветовете на снимката не са реални - те са визуализация на инфрачервеното лъчение с различна дължина на вълната. Синьото представлява тази светлина, която се излъчва от звездите, прахът и органичните съединения изглеждат зелени, а горещият и нагрят от околните звезди прах е червен.

Източник: НАСА 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3005-2019-spitzer-images-gas-bubble

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Учени откриха планетата с най-къса година

2019-shortest-year-exoplanet-found.jpg

Планетите, които наричаме условно с термина "горещи юпитери", се намират твърде близко до своята звезда и са абсолютно непригодни за живот. Credit: ESA/C. Carreau

4 октомври 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Понякога, когато очаквам нещо с голямо нетърпение, времето се влачи ужасно бавно. Друг път, когато съм погълнат от радостно събитие и минутите летят, се надявам пред мен да има още много години. Но на Земята една година продължава цели 365 дни! Други планети в нашата Вселена нямат този късмет.

Да вземем например тази планета, известна в каталозите под обозначението NGTS-10b. Намираща се на около 1,060 светлинни години от Земята, тя прави една пълна обиколка около звездата си само за 18 земни часа! 

Планетата NGTS-10b бе открита от международен екип, работещ с прибора Next Generation Transit Survey (NGTS). Този прибор се намира в Европейската южна обсерватория в Чили и се използва от консорциум от европейски университети и агенции, които търсят извънслънчеви планети. 

По-голямата част от големите планети, които имат кратък орбитален период около своята звезда, са от класа на т.нар. "горещи юпитери" - те се откриват много лесно на базата на пасажния метод, тъй като често преминават пред диска на слънцето си. Но дори и тяхната година продължава обикновено около 10 земни дни. Планети с ултра-къса година (т.е. по-кратка от 24 земни часа) съществуват, но са изключително рядко явление. До този момент само 6 от откритите 337 "горещи юпитери" имат година, която е по-къса от земен ден.

Новооткритата планета NGTS-10b притежава същия размер като планетата Юпитер в нашата собствена Слънчева система, но има два пъти по-голяма маса от него. Нейната звезда е от класа на оранжевите джуджета, което означава, че е малко по-малка, по-бледа и по-хладна от нашето Слънце. Но това няма значение - като се има предвид, че планетата обикаля около звездата си за 18 часа, тя поема цялата топлина и радиация!

Подобен тип планети са важни за науката, защото изследователите могат да изучат рядък феномен: приливи и отливи между звезда и планета.

Учените изчисляват, че съдбата на NGTS-10b не е за завиждане - звездата я придърпва постепенно и за няколко десетилетия орбиталният период се скъсява със седем секунди. След около 38 милиона години планетата ще се приближи толкова близо до звездата, че ще бъде разкъсана.

Източник: Universe Today

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3011-2019-planet-shortest-year

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Днес отбелязваме 62 години от изстрелването на първия изкуствен спътник

4 октомври 2019 г. 10:00 ч. На днешния ден през 1957 г. СССР изстрелва в космоса "Спутник 1". Това е първият изкуствен спътник в историята на човечеството.

Реално погледнато "Спутник 1" не е нищо особено - алуминиева сфера с радиопредавател и четири антени. Изстрелването не изненадва особено американския президент Дуайт Айзенхауер. Но неговата администрация сериозно подценява обществената реакция към събитието. Американските граждани са шокирани. СССР успяват да изпратят спътник в космоса преди американският проект "Вангард" да достигне до стартовата площадка.  Нещо повече - "Спутник 1" тежи около 83.6 килограма, докато американският "Вангард 1", който към този момент е в етап на разработка, е едва 1.5 килограма. Това създава илюзия, че СССР са много по-напред от САЩ в научно и технологично отношение. Американското правителство няма друг избор, освен да отговори подобаващо - драстично е увеличен бюджетът за наука и аерокосмически проекти. И макар че след няколко месеца САЩ успешно изстрелват свой спътник в космоса, това не е достатъчно. Около година по-късно, на 1-ви октомври 1958-ма, е създадена Националната аеронавтическа и космическа администрация на САЩ, или иначе казано НАСА.

Така започва космическата надпревара. 

Sputnik

Спутник 1 - общ вид. Изображение : НАСА 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3012-2019-sputnik-50-years

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Космическият телескоп на НАСА Хъбъл засне първите детайлни снимки на междузвездна комета!

2019-Borisov-comet-Hubble.gif

Тази анимация комбинира снимки на 2I/Борисов от космическия телескоп "Хъбъл", заснети в рамките на седемчасов период. Credits: NASA, ESA and J. DePasquale (STScI)

17 октомври 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Космическият телескоп на НАСА "Хъбъл" успя да заснеме най-детайлните снимки на обект, който идва извън пределите на Слънчевата система. Става въпрос за кометата 2I/Борисов, която е едва второто тяло, открито от човечеството, за което е потвърдено, че е с междузвезден произход.

Напомням на читателите, че първият такъв обект, който е известен под името Оумамуа, бе открит през 2017-та година. "Но докато Оумамуа изглеждаше да е скалисто тяло, 2I/Борисов е твърде активно тяло, което прилича на обикновените комети. Загадка е защо двете тела са толкова различни", съобщава астрономът Дейвид Джуит от Калифорнийския университет.

Скоростта на 2I/Борисов е изключителна, като възлиза на 177 028 км/ч спрямо Слънцето. С тази скорост кометата изобщо няма да се спре в нашата система, а ще я напусне и отново ще се отправи към междузвездното пространство. Най-голямото сближение между 2I/Борисов и звездата ни ще е факт на 7-ми декември, когато разстоянието между двата обекта ще е два пъти по-голямо от това между Земята и Слънцето. До средата на 2020-та кометата ще прекоси орбитата на Юпитер, след което пак ще навлезе в космическата пустота. Никой не знае колко милиони години ще минат, преди 2I/Борисов отново да доближи някоя друга звездна система.

Оумамуа и 2I/Борисов са първите обекти в Слънчевата система с междузвезден произход, които бяха изучени от астрономите. И това е само с началото - няма спор, че с течение на времето ще открием още подобни нашественици. Съгласно един от научните модели, в нашата Слънчева система има постоянно няколко хиляди междузвездни обекта, но повечето от тях са твърде бледи, за да бъдат наблюдавани от телескопите.

Снимките на 2I/Борисов, направени от "Хъбъл", безспорно са много интересни. Наблюденията на кометата ще продължат поне до януари 2020-та.

Източник: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3030-2019-hubble-photographs-borisov-comet

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Космическата компания Върджин Галактик представи скафандрите за бъдещите частни астронавти и туристи

17 октомври 2019 г. 08:00 ч. След като в края на миналата и в началото на тази година Върджин Галактик проведе два изпитателни пилотирани космически полета, компанията направи още една стъпка напред към осъществяването на първите си туристически мисии. Компанията представи новите туристически скафандри ... или може би е по-уместно да кажем просто "космически костюми". 

Костюмите са разработени в сътрудничество между Върджин Галактик и Ъндър Армър. Това е първото космическо облекло, специално предназначено за частни астронавти. И макар че е видно, че то е създадено, за да осигурява удобство, фокусът си остава върху безопасността. Костюмите са създадени от специална олекотена материя, подходяща за пилоти и имат предпазители за лактите, колената и ходилата. Освен скафандри за полет, има и тренировъчно облекло, което трябва да облекчава предполетната подготовка. Материята е тествана щателно в лабораторни условия.

Скоро космическият кораб "Юнити" ще бъде преместен на космодрума Спейспорт Америка в Ню Мексико, където ще бъде завършена изпитателната полетна програма. Тестовите пилоти на Върджин Галактик ще облекат костюмите по време на тези финални космически изпитания, преди да започнат комерсиалните превози през 2020-та. 

Източник : Върджин Галактик

2019-vg-spacesuit.jpg

Новите скафандри на Върджин Галактик. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3031-2019-virgin-galactic-shows-spacesuit

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Първата руска възвръщаема космическа ракета ще лети през 2020-та

23 октомври 2019 г. 17:10 ч. Изстрелването на първата частна руска възвръщаема ракета е планирано за 2020-та година, съобщи днес ТАСС.

Ракетата се разработва от стартъп компанията Ларос, а новината бе съобщена от нейния основател Олег Ларионов. Това е ракета от лекотоварен тип, работеща със смес от водороден прекис и керосин. При дебютната мисия, която трябва да е факт догодина, се очаква ракетата да достигне до височина 120-130 километра, след което да се завърне на Земята.

Понастоящем Ларос работи по усъвършенстването на ракетните двигатели, които се печатат на 3D принтер. След като бъде създадена суборбиталната ракета, компанията ще пристъпи към конструирането на орбитален носител, способен да извежда малки спътници с тегло 200 килограма. 

14-jan-17-Falcon9-Launches.png

Ракетите "Фолкън" на СпейсЕкс са единствените възвръщаеми орбитални носители. Credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3038-2020

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

АВАРИЯ: Малката суборбитална ракета Сардж на американската компания Ексос аероспейс се разби след изстрелването

27 октомври 2019 г. 12:00 ч. Снощи американската компания Ексос аероспейс изстреля "Сардж" - малка суборбитална ракета, която е предвидена да извежда експерименти на височина 80 километра - границата, която в САЩ се приема за начало на космическото пространство. Това бе четвъртият полет на ракетата. При предишни полети "Сардж" не успяваше да премине 80-километровата бариера, но въпреки всичко ракетата се завръщаше успешно на Земята. 

Този път това не се случи - скоро след началото на полета ракетата се разби в близост до стартовата площадка, тъй като парашутът не се разтвори. Това бе първият цялостен провал за Ексос.

Напомням на читателите, че Ексос е наследник на фалиралата фирма Армадило, която се състезаваше в рамките на наградата Ансари Екс Прайз за пилотиран суборбитален полет. 

Пълен запис от изстрелването : тук (Youtube връзка) 

2019-26-oct-sarge-rocket-crashes.jpg

Кадър от вчерашния полет на "Сардж". Photo credit : Exos Aerospace

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3044-2019-sarge-rocket-crashes

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Военната космическа совалка на САЩ се завърна на Земята след рекордна 780-дневна мисия в орбита!

2019-27-oct-military-shuttle-lands.jpg

На снимката: космическата совалка "X-37В" се завърна днес, на 27-ми октомври. Photo credit : US Air Force

27 октомври 2019 г. 13:30 ч.

Светослав Александров. Днес малката военна космическа совалка на САЩ "X-37В" се завърна на Земята след рекордна 780-дневна мисия в околоземна орбита, съобщиха американските ВВС. Това бе петият полет на совалката в космоса. 

Постижението е забележително, защото този възвръщаем космически кораб е бил първоначално проектиран само за 270-дневни космически мисии. 

"Х-37B продължава да ни показва колко е важно да имаме възвръщаем космически самолет", съобщава секретарката на ВВС на САЩ Барбара Барет. "С всяка следваща успешна мисия ние придвижваме напред космическите способности на нашата нация".

Според официалната информация, разпространена от американските военни, мисията на "X-37B" е свързана с намаляването на рисковете и изпробването на нови опити и концепции при създаването на космически кораби за многократна употреба.

Напомням на читателите, че совалката бе изстреляна успешно на 7-ми септември 2017-та година посредством ракета на СпейсЕкс "Фолкън 9". Шестата мисия на "Х-37B" е планирана за 2020-та година. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3046-2019-27-oct-military-shuttle-back-earth

Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Изстрелването на руския кораб Прогрес МС-13 бе отложено заради дребен технически проблем

25 ноември 2019 г. 17:30 ч. Днес Роскосмос оповести, че в хода на изпитанията на товарния космически кораб "Прогрес МС-13" бе установена техническа неизправност, която налага отлагане на изстрелването, предвидено първоначално за 1-ви декември.

По-късно руската космическа агенция потвърди, че става въпрос за проблем с кабел. Кабелът е подменен и проблемът е решен, но все пак се налагат допълнителни проверки. Сега стартът е пренасрочен за 6-ти декември в 11:34 ч. българско време. 

2019-25-nov-progress-delayed.jpg

Photo credit : Roscosmos

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3076-2019-progress-ms-13-delayed

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Отложиха изстрелването на ракетата Електрон поради нужда от проверка на наземните системи

29 ноември 2019 г. 10:00 ч. Частната компания Рокет Лаб оповести, че изстрелването на ракетата "Електрон" с шест микроспътника PocketQube се отлага за днес поради нужда от допълнителни проверки на наземните системи. Ракетата, както и спътниците, са изправни.

Нова дата за изстрелване ще бъде оповестена скоро. Рокет Лаб има срок до 12-ти декември да изстреля ракетата и ако това не се случи, вероятно ще има продължително отлагане. 

2019-29-nov-electron-scrubbed.jpg

Снимка на ракетата "Електрон" на стартовата площадка. Photo credit : Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3081-2019-electron-launch-delayed

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Уошингтън поуст: липсата на космически туризъм е едно от разочарованията на десетилетието

27 декември 2019 г. 18:30 ч. Отминава не просто поредната година, а второто десетилетие на 21-ви век. През това десетилетие станахме свидетели на голям технологичен бум под формата на модерни мобилни телефони, таблети и други джаджи. Но много предсказания, които бяха обещани, че ще се случат, не се сбъднаха. 

Уошингтън поуст е предоставил на читателите си интересна класация (линк-тук) за най-големите технологични разочарования на изминаващото десетилетие. Класацията включва дезинформацията и разпространението на фалшиви новини в интернет (особено по време на избори), пълният монопол на Фейсбук и липсата на алтернативна социална мрежа, неуспехът на много групово финансирани проекти в Kickstarter, неуспехът на електронните цигари да се наложат като безопасна алтернатива.

Авиацията и космонавтиката също са дали своите разочарования. В областта на авиацията е несбъднатото пророчество, че доставката на храна и товари за нуждите на клиенти ще става посредством дронове. Обещано още през 2013-та година от предприемача Джеф Безос, основателят на Амазон, засега имаме само изпитания - но не и масова практика. 

Неслучилият се космически туризъм е големият пропуск в космонавтиката. Ричард Брансън обеща, че Върджин Галактик ще превозва туристи в космоса до началото на 2020-та - но последната му пилотирана космическа мисия бе през февруари и оттогава насам - нищо... Безос също каза, че човек ще полети в космоса през 2018-та година, а Илон Мъск предвиди полет на турист до Луната в края на 2018-та. 

Нищо подобно не се е случило.

И все пак Уошингтън поуст признава - ако има нещо от цялата класация, за което не бива да съжаляваме, че не се е случило, то е именно космическият туризъм. Нека туристическите кораби да станат готови, когато са готови, без да се бърза. Извеждането на хора в космоса не е тривиална работа. 

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: космическият кораб "Юнити" по време на втория му пилотиран полет в космоса през февруари. Оттогава досега, вече 10 месеца по-късно, "Юнити" не е летял отново и все още не превозва туристи.  Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3117-2019-space-tourism-disappointment-decade

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Фолкън 9 на СпейсЕкс изведе в космоса 60 спътника от групировката Старлинк!

2020-7-jan-falcon-9-launches.jpg

Кадър от днешното излитане. Photo credit : SpaceX

7 януари 2020 г. 06:00 ч.

Светослав Александров. Американската компания СпейсЕкс откри космическата Нова година! По време на първото изстрелване за 2020-та днес, на 7-ми януари, в 04:19 ч. българско време, ракета "Фолкън 9" изведе в космоса третата порция от спътници "Старлинк". С това Илон Мъск се превърна в най-големия спътников оператор в света.

СпейсЕкс спази традицията да изстрелва спътниците си с ракета, която притежава рециклирана първа степен. Степента, която летя днес, е извеждала в космоса три предходни мисии - "Телстар 18" през септември 2018-та, "Иридиум 8" през януари 2019-та и "Старлинк 1" през май 2019-та. След днешния полет степента отново се завърна успешно на Земята посредством кацане върху плаваща платформа в Атлантическия океан. Това бе 48-мото благополучно връщане на ракета. Последният вариант на "Фолкън 9" е предвиден да лети в космоса до 10 пъти с минимално обслужване и до 100 пъти с малко по-сериозно обслужване. Все още компанията не е изстрелвала една и съща ракетна степен дори 5 пъти, но сега, след като на разположение има степен, летяла 4 пъти, постижението вероятно ще стане факт през 2020-та.

В рамките на днешния полет бяха изведени още 60 сателита "Старлинк", с което общият брой изведени спътници от групировката възлиза на 180. Това превръща СпейсЕкс в най-големия спътников оператор в световен мащаб - нито една друга компания няма толкова много спътници, предишният рекордьор Планет Лабс (отново американска фирма) разполага с 30 сателита по-малко. "Старлинк" е опит на Мъск да осигури световен интернет в целия свят и ако замисълът на предприемача е успешен, той ще налее доста пари в неговия джоб. Пари, които Мъск от своя страна ще налива в неговата мечта да засели Марс.

"Старлинк" ще придобие минимално покритие, когато бъдат изстреляни 400 спътника, а за средно покритие са нужни 800. Разбира се, Мъск не открива спътниковия интернет - има много интернет доставчици, които притежават спътници в геостационарна орбита. Но тъй като спътниците в тази орбита са на разстояние 35 000 от земната повърхност, сигналът пътува дълго и сателитният интернет е бавен. За сметка на това спътниците "Старлинк" са в ниска околоземна орбита и се очаква да предоставят високоскоростен нет.

Не всички са щастливи от амбициите на предприемача. Мъск вече си навлече гнева на професионалните астрономи, които се оплакват, че неговите спътници "Старлинк" пречат на нощните наблюдения. Очакванията са в рамките на мисията, която започна тази нощ, да бъде тествано ново покритие, при което сателитите няма да са толкова ярки. 

Запис от днешното излитане: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3132-2020-7-jan-falcon-9-launches

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Успех: космическият кораб Драгън на СпейсЕкс се завърна на Земята

7 януари 2020 г. 20:10 ч. Днес в около 17:42 ч. българско време в района на Тихия океан, около крайбрежието на Калифорния, се завърна товарният кораб на СпейсЕкс "Драгън". Така приключи 19-тата мисията на компанията за доставката на полезен товар до Международната космическа станция.

На Земята бе прибран много важен компонент - повредено зарядно устройство. Специалистите не успяха да го активират след инсталацията на нови литиево-йонни батерии към МКС на 11-ти октомври. По-късно американските астронавтки Джесика Меър и Кристина Кук сполучиха да го сменят с друго устройство по време на извънбордовата дейност на 18-ти октомври. Сега компонентът ще бъде щателно анализиран, за да се установи причината за повредата.

Напомням на читателите, че товарният кораб "Драгън" бе изстрелян на 5-ти декември. Корабът се скачи с МКС два дни по-късно. Мисията бе напълно безпроблемна.

За повече информация: НАСА

2020-7-jan-dragon-returns-earth.jpg

На кадъра: космическият кораб "Драгън" преди днешното му разделяне от Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3133-2020-7-jan-dragon-returns-earth

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • Модератор Космически науки

Сериозна повреда на ракетата-носител отложи първото руско изстрелване за 2020-та

24 януари 2020 г. 21:30 ч. Днес трябваше да се състои първото изстрелване на Русия за 2020-та година: на ракета "Союз-2.1а" с втория военен спътник от серията "Меридиан-М". Стартът трябваше да бъде осъществен от северния космодрум на Русия - Плесецк.

Сутринта ни бе съобщено, че поради технически проблем полетът се измества за резервната дата - 25 януари. Тази вечер информационната агенция ТАСС разкри, че проблемът се оказва сериозен и няма как спътникът да излети утре. Изстрелването сега се отлага за неопределено време. 

Дефектирала е не апаратурата на стартовата площадка, а самата ракета - носител. Аномалията е настъпила на ниво трета степен. Сега ракетата трябва да бъде премахната от стартовата площадка, върната в хангара и разглобена с цел диагностика и ремонт. 

2019-soyuz-ms-14-launch-pad.png

От архива: снимка на ракета-носител "Союз-2.1а". Фото: РКК Енергия

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3159-2020-first-russian-spaceflight-delayed

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Успех: частната ракета Електрон изведе за пръв път в космоса американски военен спътник

31 януари 2020 г. 08:00 ч. Днес беше много любопитен ден за американската космонавтика: за пръв път американски военен спътник бе изстрелян от територията на Нова Зеландия, макар че изстрелването бе проведено с американска ракета, оборудвана с изцяло американски ракетни двигатели. 

Полетът бе осъществен в 04:56 ч. българско време, а 70 минути по-късно Питър Бек, шеф на компания Рокет Лаб, потвърди, че спътникът "NROL-151" е влязъл успешно в своята целева орбита.

Това бе първата мисия на Рокет Лаб за 2020-та година. Напомням на читателите, че по време на последната мисия на компанията през декември 2019-та в космоса бе изведена спътникова група на компания Алба Орбитал, а записана на борда бе книгата на Светослав Александров "Аз, виртуалният астронавт". 

Също както по време на декемврийския полет, така и сега Рокет Лаб отново изпробва контролирано завръщане на първата степен на ракета през горните слоеве на атмосферата. В бъдеще компанията ще връща степените чрез парашут и захващане от хеликоптер.

Рокет Лаб е иновативна американска фирма, която е създала уникалните американски ракетни двигатели "Ръдърфорд" - първите в света, работещи с електрически турбопомпи. 

Видеозапис от днешния полет: тук (Youtube връзка)

2020-31-jan-rocketlab-launches.png

Кадър от днешното излитане. Credits : Rocket Lab

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3167-2020-31-jan-rocket-lab-launches

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...