Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Американската компания Рокет Лаб обяви планове за възвръщаемост на първата степен на ракетата Електрон

2019-rocket-lab-announces-reusability.pn

Първата степен на ракетата "Електрон" ще е възвръщаема. Image credit : Rocket Lab

7 август 2019 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Американската компания Рокет Лаб, която понастоящем е световен лидер в изстрелването на микроспътници, оповести своите планове за възвръщаемост на първата степен на ракетата-носител "Електрон". Според Рокет Лаб това се налага, за да няма нужда компанията да строи постоянно първи степени за всяка една мисия.

В компанията се работи по проекта за възвръщаемост от края на 2018-та. Програмата ще бъде изпълнена на два етапа. По време на първия етап екипите ще се опитат да върнат първа степен след нейното приводняване в океана и ще я рециклират. По време на втория етап степента ще се завръща с парашут и ще бъде прихваната във въздуха посредством хеликоптер. Според Рокет Лаб опитите за връщане на степени ще започнат през 2020-та година.

Фирмата вече е предприела стъпки в посока на възвръщаемостта - по време на последното космическо изстрелване на 29-ти юни на ракетата са били качени критични инструменти, които са изпратили ценни данни, необходими за постигането на целта. Следващият полет е насрочен за август и отново ще бъдат качени подобни прибори. 

Напомням на читателите, че ракетата "Електрон" е летяла седем пъти. Шест от тези полети са успешни. 

За повече информация: Рокет Лаб

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2925-2019-rocket-lab-announces-reusability-plans

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Американската ракета Атлас 5 излетя на последния си полет преди Старлайнър!

2019-8-aug-atlas-v-launches.jpg

Снимка от успешното изстрелване днес, на 8-ми август. Photo credit : ULA

8 август 2019 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа ракета "Атлас 5" проведе днес своя 80-ти полет, в рамките на който изведе благополучно модерен телекомуникационен спътник за нуждите на военновъздушните сили на САЩ. Статистиката е следната: 80 полета, 80 успеха. Успеваемост - 100%. Това са числа, с които компанията-производител Юнайтед лонч алайънс основателно се гордее. Не е чудно, че НАСА се доверява на "Атлас 5" за изстрелване на хора в космоса. Днешната мисия бе последната преди дебюта на кораба на Боинг "Старлайнър", който сега е насрочен най-рано за 17-ти септември. Този дебют ще е безпилотен, а ако е успешен, до края на 2019-та или в началото на 2020-та корабът ще полети и с хора на борда! 

Днешното изстрелване бе осъществено в 13:13 ч. българско време след половинчасово забавяне, за да бъдат коригирани някои дребни технически проблеми. Ракетата "Атлас 5" в конфигурация 551 притежава на първата степен един двигател РД-180, произведен от руското предприятие НПО "Енергомаш" плюс още пет американски твърдогоривни двигателя AJ-60A на предприятието Аероджет Рокетдайн. На втората степен "Атлас 5" има американска степен "Центавър" с един двигател RL10, пак построен от Аероджет Рокетдайн. Пилотираната версия на "Атлас 5", която ще лети другия месец, обаче ще има два американски двигателя RL10 на "Центавър". 

По време на днешната мисия ракетата летя в продължение на почти шест часа, като полетът включваше многократни запалвания на двигателя на "Центавър". 

Сега, след като този полет е в историята, Юнайтед лонч алайънс може да се фокусира върху предстоящото изстрелване на "Старлайнър". Когато влезе в експлоатация, корабът ще може да превозва до седем астронавти в околоземна орбита. Септемврийският полет ще бъде сходен с този на "Крю Драгън" през месец март, който бе напълно успешен. Ако дебютната мисия на "Старлайнър" мине според очакванията, САЩ ще разполага с два кораба за превоз на астронавти до Международната космическа станция! 

За повече информация относно днешния полет: ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2927-2019-8-august-atlas-v-flight-success 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Успех: Американската среднотоварна ракета Делта 4 приключи своя последен полет и изведе в орбита GPS спътник

22 август 2019 г. 19:25 ч. Днес в 16:06 ч. българско време ракета "Делта 4" в среднотоварен вариант излетя успешно за последен път и изведе в космоса GPS спътник. Оттук насетне повече среднотоварни "Делта 4" няма да летят. Тежкотоварната ракета "Делта 4 Хеви" обаче ще продължи да лети и през следващите години, поне докато новата ракета "Вулкан" стане готова. "Делта 4 Хеви" ще си остане втората най-мощна ракета в света след "Фолкън Хеви" на СпейсЕкс и тя е далеч от пенсиониране. 

Да се върнем обаче на среднотоварната "Делта 4". Ракетата полита за пръв път на 20-ти ноември 2002-ра година. Досега в продължение на 17 години тя е летяла общо 29 пъти. Всички полети са успешни. Защо тогава Юнайтед лонч алайънс пенсионира една толкова добра ракета по отношение на безопасността? 

Отговорът е прост: пазарът. За "Делта 4" просто няма пазар в среднотоварните изстрелвания, особено в новата реалност, която е доминирана от нови американски компании като СпейсЕкс (с ракети "Фолкън 9") и Рокет Лаб (с ракети "Електрон"). 

Както пояснява астрофизикът Саймън Портър, "Делта 4" е била предназначена да е евтина ракета. Целта на Боинг е била да произвежда до 100 ракети годишно - именно затова фабриката е толкова огромна. За съжаление обаче "Делта 4" се оказала изключително скъпа - един полет възлиза на $164 милиона, а товароподемността е сходна с тази на новата американска ракета "Фолкън 9". "Делта 4" е екипирана само с американски ракетни двигатели - тези на първата степен са RS-68, които са базирани на двигателите на совалката. Те не са достатъчно икономични, на практика разработчиците не са се възползвали от автоматичните компютъризирани системи, които правят двигателите "Мерлин" на СпейсЕкс толкова евтини. На горната степен "Делта 4" използва двигатели RL-10, като конструкцията им е базирана до голяма степен на ръчен труд, следователно са супер скъпи!

Ако все още се чудите защо "Делта 4" си отива, ето го отговорът накратко: Икономиката! Винаги икономиката! Модерните частни компании в САЩ, а вече и в Китай, все повече ще подбиват цените и ако старите корпорации не си вземат поуката, просто ще влязат в историята - космическият пазар няма да има нужда от тях. 

Предстои да видим дали новата ракета на Юнайтед лонч алайънс "Вулкан" ще бъде конкурентноспособна не само на "Фолкън 9", но и на следващите частни ракети, които ще влязат в експлоатация - като "Ню Глен". Чакат ни интересни времена! 

2019-22-august-launch-success.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2943-2019-delta-4-last-flight-success

Share this post


Link to post
Share on other sites

Успех: Един и същ космически кораб Драгън се завърна за трети път на Земята!

28 август 2019 г. 02:00 ч. Снощи, на 27-ми август, американският космически кораб "Драгън" се завърна на Земята. Това се случи посредством приводняване в Тихия океан в 23:20 ч. българско време. От Международната космическа станция обратно на планетата ни бе прибран полезен товар с обща маса над един тон. 

Напомням на читателите, че товарният кораб на САЩ "Драгън" е единственият космически кораб, който притежава способност да връща голямо количество полезен товар от орбита на Земята. Останалите товарни кораби - руският "Прогрес", японският "HTV" и другият американски "Сигнус" изгарят в атмосферата след техните мисии. 

Уникалното при полета, който приключи снощи, е че това бе третата мисия на един и същи кораб "Драгън" до МКС. Един и същ космически кораб, три успешни космически полета! Това е огромен напредък за възвръщаемостта на космическите технологии.

Следващото изстрелване на кораб от серията "Драгън" до станцията е планирано за месец декември. Междувременно НАСА подогвя и втори полет на кораб "Крю Драгън", този път с астронавти на борда. Полетът ще е факт в края на 2019-та или по-вероятно в началото на 2020-та година. Дебютът на "Крю Драгън" бе осъществен през месец март и бе напълно успешен. 

Източник: НАСА

2019-28-aug-spacex-dragon-returns-to-ear

Космическият кораб "Драгън" след вчерашното му разкачване от МКС. Photo credit : NASA/Christina Koch 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2951-2019-28-august-dragon-returns-earth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Астронавтката на НАСА Марша Айвинс се възмути от джендърщината в космонавтиката

29 август 2019 г. 00:40 ч. В своя статия за Тайм астронавтката на НАСА Марша Айвинс, ветеран от пет совалкови мисии, се възмути от джендърщината в космонавтиката. Айвинс бе провокирана от реч на Саралайн Марк, доктор по медицина и специалист в областта на медицината на пола. В своята реч Марк говорила за половите предпочитания и намекнала, че НАСА трябва да осмисли разликите между мъжете и жените при планиране на експедиции до Марс.  

"Ние изпращаме разнополови екипажи в космоса от 1983-та година насам. Жени са успявали да свършат всяка работа, която мъжете вършат в космоса. Космически разходки? Да. Командир на космическа совалка? Да. Командир на Международната космическа станция? Да. Рекорд за най-дълъг полет? Да", твърди Айвинс и недоумява каква е днешната ситуация, при която жените са поставени в неравностойно положение спрямо мъжете.

"Аз бях там, за да подкрепя нашите първи жени, които излитаха в космоса", казва Айвинс. "Но говорим за периода в края на 70-те и началото на 80-те години. До настъпването на времената, когато почнах да летя в космоса, т.е. през 90-те години, нещата се промениха".

"Това вече не е голям проблем. Защо тогава настояваме да го превърнем в голям проблем?", чуди се астронавтката.

Айвинс коментира и провалената женска космическа разходка по-рано през годината. Тя напомня, че решението за прекратяването на подготовката е било взето от жена - т.е. от астронавтката Ан МакКлейн, която осъзнала, че има нужда от по-удобен костюм. Решила е напълно професионално да позволи на нейния колега-мъж Ник Хейг да я замести. "Имаш нужда от друг инструмент, за да свършиш работата? Еми отваряш кутията и избираш друг инструмент", категорична е Айвинс.

"Какво да кажем за присъствието на шестима мъже и жени на космическата совалка или космическата станция, които представляват множество нации, различни етноси и религии и конкуриращи се идеологии? Нима това разнообразие не е достатъчно? НАСА го прави това тихомълком и без суетня през последните 36 години", смята Айвинс. 

Прочетете и интервюто на Светослав Александров с Марша Айвинс по време на нейното посещение в България през 2010-та година.

marsha-ivins.jpg

Астронавтката на НАСА Марша Айвинс. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2952-2019-marsha-ivins-gender-issues

Share this post


Link to post
Share on other sites

Пожар на стартовата площадка попречи на Япония да изстреля кораба Кунотори към МКС

11 септември 2019 г. 08:05 ч. Късно тази нощ Япония трябваше да изстреля поредния товарен кораб "Кунотори" към Международната космическа станция. В района на стартовата платформа обаче възникна неочакван пожар, който доведе до прекратяване на обратното броене и отлагане на полета за друг ден.

Огънят гореше в продължение на близо два часа, преди да бъде напълно потушен. Все още не се знае дали той е причинил някакви повреди по ракетата. 

Нова дата за изстрелване не е определена. 

2019-10-sep-htv-fire.jpg

На снимката: ракетата-носител H-IIB, заснета скоро след вчерашната аномалия. Photo credit : JAXA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2973-2019-htv-launch-scrubbed-fire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Учени откриха водни пари в атмосферата на извънслънчева планета от обитаемата зона!

Kepler 20e is an Earth-sized planet

От архива: извънслънчевата планета "Кеплер 20е". Image credit : NASA/Ames/JPL-Caltech

11 септември 2019 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Учени са успели да установят наличието на водни пари в атмосферата на екзопланета, която се намира в т.нар. обитаема зона около своята звезда. Откритието стана обществено достояние след като електронно копие от научната статия бе качено на базата данни arXiv вчера, на 10-ти септември. 

Тук се налага да направя едно уточнение, което е важно, за да не се заблудят хората, когато прочетат израза "обитаема зона". Това е тази зона около звездата, която би позволила на намиращите се в нея планети да притежават вода в течно агрегатно състояние. Ако в обитаемата зона на дадена звезда съществува планета, това означава, че тя притежава най-основното условие за наличието на живот - но не е гаранция, че такъв наистина има. 

Посредством космически телескопи като "Кеплер" (изстрелян през 2009 г.) и "Тес" (изстрелян през 2018 г.) учените са придобили способност да откриват извънслънчеви планети с размер близък до този на Земята или по-малки. Това е сериозен пробив - само допреди 15-тина години човешките технологии позволяваха да се откриват единствено газови гиганти с размери от калибъра на Юпитер и Сатурн или по-големи. 

Но независимо че вече сме в състояние да намираме дребни, скалисти планети като Земята, все още едва смогваме да определяме най-елементарните им факти като орбиталната им характеристика и разстоянието от звездата. Най-интересните характеристики, например атмосферен състав, метеорологични явления, газови молекули-биомаркери, доскоро убягваха на учените.

От статията, която бе публикувана вчера на arXiv, става ясно, че изследователите са сполучили да открият наличието на водни пари в атмосферата на планетата K2-18b. Тази планета обикаля за около 33 дни около своята звезда (толкова продължава една местна година), като звездата е от класа M3 - т.е. температурата ѝ е по-ниска от тази на Слънцето. Макар и разстоянието между планетата и звездата да е значително по-малко от това между Земята и Слънцето, K2-18b получава такова количество светлина, каквото получава и нашата Земя.

Учените са наблюдавали общо осем пасажа на планетата пред диска на звездата посредством космическия телескоп "Хъбъл" и неговата камера WFC3. Получените данни също така загатват, че в атмосферата на K2-18b има облаци и кръговрат на водата! 

K2-18b не е истински аналог на Земята, тъй като изследователите са на мнение, че атмосферната ѝ покривка е твърде плътна. Планетата е открита през 2015-та година от американския космически телескоп "Кеплер". Тя се намира сравнително близко до нас - само на 124 светлинни години от Слънчевата система. 

Източник : Arxiv

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2976-2019-exoplanet-water-habitable-zone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Последното откритие на Хъбъл показва колко много не знаем за планетите

2019-exoplanet-water-vapor-ws.jpg 

Планетата K2-18b през погледа на художник. Това е единствената известна на нас планета, която се намира в т.нар. "обитаема зона" около своята звезда и за която знаем, че притежава водни пари в атмосферата. Credits: ESA/Hubble, M. Kornmesser

16 септември 2019 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Преди броени дни беше оповестено важно откритие, направено с помощта на данни от американския космически телескоп "Хъбъл". Планетата K2-18b, която е на разстояние 124 светлинни години от Земята, се намира в т.нар. "обитаема зона" около своята звезда. Това означава, че тя притежава нужните предпоставки, за да може на нея да има вода в течно агрегатно състояние. Измерванията от "Хъбъл" потвърждават, че в атмосферата на планетата има водни пари и вероятно облаци, което свидетелства за наличие на кръговрат на водата. Откритието безспорно е забележително, но за мен интересното е не това, което е известно, а това, което не е. 

Но за да ви разкажа повече, първо трябва да ви припомня някои елементарни факти за планетите. 

В Слънчевата система, най-общо казано, има две групи планети. Първата група са т.нар. "планети от земен тип" - това са Меркурий, Венера, Земята и Марс. Те са вътрешните планети, разположени най-близко до Слънцето и общото при тях е, че имат твърда и скалиста повърхност. Втората група са т.нар. "газови гиганти", която включва Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. 

През 2009-та година НАСА изстреля космическия телескоп "Кеплер" и с това бе положено началото на една велика цел - да бъдат открити извънслънчевите планети, които са сходни с нашата собствена Земя. Телескопът престана да работи в края на миналата година, но в началото на 2018-та американската космическа агенция успешно изпрати в космоса нов телескоп на име "Тес". Данните от двата телескопа обогатиха неимоверно нашето познание за извънслънчевите планети.

Още щом "Кеплер" полетя и започна да изпраща данни, учените си зададоха въпроса: какви планети се срещат по-често в нашата Галактика? Газови гиганти или скалисти планети като Марс и Земята? Ако скалистите планети се окажеха повече, това щеше да е супер и да открие много възможности да търсим организми, подобни на земните. Ако ли пък бяха газовите гиганти - е, и тогава не всичко щеше да е загубено, те биха могли да притежават скалисти луни с условия за живот. 

Но когато отговорът пристигна, той шокира всички ... 

Най-често срещащите се планети в Галактиката не са нито от единия, нито от другия тип. Тези планети са по-големи от Земята (най-голямата скалиста планета в Слънчевата система), но по-малки от Нептун (най-малкия газов гигант в Слънчевата система). Такива планети обикновено биват описвани в научната литература с термина "супер земи" или "мини нептуни".

Както ни информира изследователката Емили Лакдауола в Туитър, ние изобщо не знаем как изглежда една "супер земя" (т.е. "мини нептун"). В Слънчевата система такива планети не съществуват! Най-близката планета от този тип е отдалечена на светлинни години от нас и вероятно няма надежда да изпратим космически апарат до нея в рамките на нашия живот. Надали и внуците или правнуците ни ще имат този шанс. И все пак положението не е безнадеждно. НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) строят нови и по-мощни телескопи, които ще излетят в космоса - като "Джеймс Уеб" (който ще полети в началото на следващото десетилетие) или "Хеопс" (който ще бъде изстрелян през тази есен). Приборите стават все по-чувствителни и вече ще е възможно да правим по-качествени спектроскопски анализи на извънслънчевите планети, които означава, че ще може да научим по-подробна информация за тях. 

Планетите Уран и Нептун, пише Хана Уейкфорд за The Planetary Society, често биват наричани "ледени гиганти". Те представляват преходна форма - за разлика от Юпитер и Сатурн, които са доминирани от водород, масата на ледените гиганти е доминирана от течен или твърд материал, състоящ се от "тежки елементи" (т.е. по-масивни от хелия). Уран и Нептун все още притежават атмосферна обвивка от водород и хелий, но във вътрешността им има дълбок, течен океан от тежки елементи и може би дори има скалисто ядро. В сравнение с тях планетите от земен тип (Меркурий, Венера, Земя и Марс) са съставени основно от скали, докато атмосферата им е тънка и в нея почти няма водород и хелий.

Питаме се: коя е тази критична маса, която, след като бъде достигната, планетата престава да е скалиста и се превръща в газов гигант с водород и хелий? Това е въпрос, на който все още няма отговор.

Планетата K2-18b, за която е направено гореописаното откритие, е от типа "супер земя" или "мини нептун". Като изключим факта, че в атмосферата ѝ има вода, ние практически не знаем нищо конкретно за нея. Дали тя е повече скалиста или не? Наподобява ли повече на Земята, или напротив - повече прилича на Нептун? Не знаем...

В бъдеще новите телескопи ще позволят по-подробно характеризиране на атмосферите на извънслънчевите планети, но докато това се случи, те ще продължат да са загадка за учените. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2982-2019-latest-exoplanet-discovery-what-we-dont-know

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...