Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

АВАРИЯ: За втори път през 2020 г. китайска ракета не успя да изведе спътник!

9 април 2020 г. 17:15 ч. Космонавтиката на Китай навлезе в период на криза, след като от осем изстреляни космически ракети през 2020 г. вече две са се провалили. 

Днес ракета "Лонг Марч 3B" трябваше да изведе в космоса индонезийски спътник. Изстрелването бе проведено в 14:45 ч. българско време от космодрума Сичан. Но според информация от информационната агенция Синхуа е настъпила аномалия в работата на третата степен. Спътникът е обявен за изгубен.

Към 9-ти април 2020 г. статистиката е следната: САЩ имат изстреляни 9 орбитални ракети и всичките полети са завършили успешно. След днешното изстрелване на "Союз МС-16" Русия има четири орбитални изстрелвания, отново всичките успешни. Европа има два успеха, а Япония - един успех. Иран има едно изстрелване, завършило с провал. 

Китайците са на второ място след Щатите по брой изстреляни ракети, но както вече споменах - от осем изстрелвания шест са успешни и едно е провалено. 

2020-16-march-long-march-7a.jpg

От архива: предишният провален полет на Китай през март. Photo : CNSA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3285-2020-9-april-china-failure

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изстрелването на Старлинк подранява с един ден

21 април 2020 г. 08:05 ч. Изстрелването на американската космическа ракета "Фолкън 9" със спътниците на СпейсЕкс "Старлинк", което първоначално бе планирано за 23-ти април, ще подрани с един ден. 

Новината бе съобщена официално от компанията.

Според СпейсЕкс на 22-ри април метеорологичните условия ще са по-благоприятни в сравнение с тези на 23-ти. И така, вече датата официално е 22-ри април в 22:37 ч. българско време. 

Напомням на читателите, че за нуждите на полета "Фолкън 9" ще се оборудва с първа степен, летяла на три предишни мисии - първия полет на "Крю Драгън" до МКС, изстрелването на спътника "Радарсат" и четвъртата мисия на "Старлинк".

Ракетата ще лети и с вече използвани обтекатели - тези от мисията на "AMOS-17" през август 2019-та. 

2019-2-march-crew-dragon-launches.jpg

Кадър от историческото излитане на "Крю Драгън" през март 2019 г. Photo credit : NASA TV/Space

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3307-2020-starlink-to-the-left

Share this post


Link to post
Share on other sites

Любопитно: космонавтът Иван Вагнер е закарал плетен Йода на МКС

4 май 2020 г. 22:00 ч. Когато пилотираният космически кораб "Союз МС-16" излетял към МКС на 9-ти април тази година, космонавтът Иван Вагнер взел със себе си плетен Йода. 

Това съобщи космонавтът в профила си в Туитър днес. Като доказателство Вагнер изпрати снимка, на която се вижда Йода на фона на Земята и слънчевия панел на американския космически кораб "Сигнус", изпълняващ понастоящем мисия до МКС.

"Моята любима жена го изплете за мен", похвали се Иван Вагнер. "Всеки път, когато го погледна, аз си спомням за легендарните думи: Нека силата бъде с теб". 

pleten-ioda.jpg

Плетеният Йода, който днес лети на борда на МКС. Credit : Roscosmos/Ivan Vagner

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3331-2020-pleten-ioda-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Драма в НАСА: Шефът на пилотираната програма Дъг Ловеро подаде оставка седмица преди полета на Крю Драгън!

douglas-loverro.jpg

Дъглас Ловеро

19 май 2020 г. 23:50 ч.

Светослав Александров. Уникална драма се разрази в НАСА седмица преди първия пилотиран полет на космическия кораб "Крю Драгън". Дъглас Ловеро, ръководителят на пилотираната програма на агенцията, неочаквано подаде оставка. Ловеро заемаше поста по-малко от шест месеца. Съгласно съобщение от НАСА напускането на Ловеро няма да се отрази на графика по изстрелването на "Крю Драгън" и полетът ще се осъществи навреме. 

Наистина, оставката (или по-точно принудителното освобождаване на Ловеро) изглежда да няма нищо общо с "Крю Драгън" и с възобновяването на пилотираната космонавтика на САЩ.

"Рисковете, които поемаме, било то технически, политически или лични, имат потенциални последици, ако отсъдим неправилно. Аз поех такъв риск по-рано през годината, защото сметнах, че е необходим, за да си изпълним мисията си. Сега, през призмата на баланса на времето, аз отчитам, че направих грешка в избор, за който сам трябва да нося последствията", написа Ловеро в публичен и-мейл към работещите в НАСА. Бившият шеф обаче не конкретизира каква е тази "грешка".

Спекулациите са много. Според някои източници в ракетно-космическия отрасъл на САЩ, възникнали са разногласия между Ловеро и администратора на НАСА Джим Брайденстайн. Но толкова ли са тежки тези разногласия, че оставката трябва да стане точно сега... а не след полета на "Крю Драгън"?

Други източници твърдят, че причината може да се корени в избора на Ловеро за фирмите, които ще превозят астронавти до повърхността на Луната през 2024-та година. НАСА се спря на компаниите Блу Ориджин, СпейсЕкс и Дайнетикс. Въпреки че първоначално беше даден знак, че агенцията ще финансира четири фирми, Боинг бяха изхвърлени от подборката. 

Възможно ли е зад освобождаването на Ловеро да стои дългата ръка на Боинг? Именно това е водещата теза сред спекулациите в публичното пространство.

Пилотираната програма на НАСА бе поета от Кен Бауърсокс, астронавт и ветеран с пет совалкови полета зад гърба си. Въпреки че напускането на Ловеро е отвратително събитие преди полета на "Крю Драгън", няма спор, че Бауърсокс е един от най-компетентните хора и ще докара предстоящата мисия до пълен успех. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3352-2020-doug-loverro-leaves-nasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Руска ракета Союз-2.1б изведе в космоса военния спътник Космос-2546

22 май 2020 г. 17:45 ч. Днес в 10:31 ч. българско време от космодрума Плесецк в Русия излетя космическата ракета "Союз-2.1б" с военен спътник, който по-късно получи назначение "Космос 2546". 

Съгласно информация от РИА Новости, предстартовите процедури и самото изстрелване протекоха в нормален режим. Ускорителният блок "Фрегат" се отдели по план от третата степен на ракетата-носител в 10:41 ч. българско време. Отделението на спътника от "Фрегат" бе осъществено няколко часа по-късно, след три запалвания на степента.

Очаква се това да е четвъртият спътник от групировка, която ще осигури на руското разузнаване възможност да следи полетите на балистични ракети. 

2020-snimka-polet.jpg

Кадър от днешния полет - Россия 1

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3357-2020-22-may-russia-flight-success

Share this post


Link to post
Share on other sites

Дебютното изстрелване на ракетата на Върджин Орбит приключи преждевременно

25 май 2020 г. 23:10 ч. Тази вечер частната компания Върджин Орбит на Ричард Брансън се опита да осъществи първото изстрелване на ракетата "Лончър Уан" от модифициран самолет-носител "Боинг-747". Както вицепрезидентът на компанията Уилям Померанц предсказа, дебютният полет не завърши с достигането на орбита и беше прекратен преждевременно.

Съгласно съобщение, публикувано в Туитър акаунта на компанията, разделянето на ракетата от самолета е било успешно. Полетът на самата ракета е бил прекратен скоро след това. Не става ясно дали е имало запалване на двигателя на "Лончъруан". Знае се обаче, че наземните екипи, самолетът и неговите пилоти са в безопасност.

Почти винаги първите изстрелвания на нови ракети-носители не завършват с цялостен успех. Поради тази причина по време на днешния полет "ЛончърУан" не носеше със себе си изкуствен спътник, а само баласт. 

2020-virgin-orbit-last-major-test.jpg

На кадъра: модифицираният "Боинг 747" лети с прикачената към него ракета "ЛончърУан" по време на изпитание на 12-ти април. Credit : Virgin Orbit

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3364-2020-first-launcher-one-flight-ends-prematurely

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роскосмос оповести за успешно изпълнен етап на създаването на кислородно-метанов двигател

methane-engine-roscosmos.jpg

Руският кислородно-метанов двигател. Фото: Роскосмос

3 юни 2020 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Метанът е безспорно ракетното гориво на бъдещето - за разлика от петрола, той е възобновяем енергиен източник, изгаря чисто, без да образува сажди, а освен това бъдещите жители на Марс ще могат да го произвеждат от наличните суровини на планетата - въглероден диоксид и вода. В САЩ усилията по създаването на ракетни двигатели, работещи с кислород и метан, се оглавяват от компаниите Блу Ориджин и СпейсЕкс. 

Роскосмос също създава свои собствени ракетни двигатели на метан и днес агенцията оповести за успешно завършен етап от тяхната разработка. Във Воронежкия двигателостроителен център са осъществени множество огневи изпитания на моделен газогенератор. 

Основната цел на работата е била да се проучи процесът на газообразуването в този моделен газогенератор. Направен е избор от няколко варианта на конструкторско-технологични решения, като фокусът е бил насочен към повишаване на стабилността на газогенератора и възможността за неговото многократно използване в състава на двигателя.

"Ние сме изпълнили всички задачи в рамките на този етап на работа", съобщава главният конструктор Виктор Горохов. "Резултатите от изпитанията ни дадоха очевидно разбиране за най-добрата конструкция на газогенератора, която следва да се използва при създаването на двигателя. Следващият етап от работата, към която ние вече сме пристъпили и планираме да изпълним в близко бъдеще, се явява разработката на още един ключов компонент - горивната камера. След това можем да пристъпим към производството и сглобяването на прототип на кислородно-метановия двигател РД-0177".

Разработката на двигателя се осъществява съобразно държавен договор с "Роскосмос", който цели създаването на ново поколение двигатели и системи за задвижване. Първичната работа бе завършена в периода между 2016 и 2019 г., когато бе изготвена работната документация и бяха изпълнени някои моделни тестове относно процесите за запалване и образуването на газовите смеси.

Източник: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3391-2020-roscosmos-methane-engine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Китайските проекти за кислородно-метанови двигатели сериозно напредват

6 юни 2020 г. 10:00 ч. Според информация, публикувана от журналиста Ендрю Джоунс на страниците на СпейсНюз, две частни китайски фирми напредват сериозно с разработката на кислородно-метанови двигатели. Това са Ландспейс и айСпейс.

Конкретно Ландспейс са извършили три огневи теста на двигателя Тианкуе-12 през първата половина на май. По-малкият Тианкуе-11 също е преминал през 2 000 - секунден огневи тест на 5-ти юни. Двигателите ще се използват на 48-метровата ракета "Чжукуе 2", която ще притежава капацитет да доставя 4 000 килограма товар в ниска околоземна орбита и 2 000 килограма в слънчево-синхронна орбита.

айСпейс са провели 200-секунден огневи тест на кислородно-метанов двигател на 19-ти май. Двигателят ще се използва на ракетата "Хипербола 2" с капацитет да доставя 1 900 килограма товар в ниска околоземна орбита. 

landspace-tests-methane-engine.jpeg

Снимка от тест на кислородно-метанов двигател, проведен от Ландспейс. Photo credit : Landspace

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3403-2020-landspace-engine-tests

Share this post


Link to post
Share on other sites

Полетните изпитания на руския хидрометеорологически спътник Електро-Л №3 продължават нормално

elektro-l-photo.jpg

Първата снимка, заснета от "Електро-Л" №3 през февруари. Фото: Роскосмос/РКС/НПО Лавочкин

7 юни 2020 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Един от безспорните успехи на модерната космонавтика на Русия, за който няма да прочетете почти нищо в медиите, е възстановяването на орбиталната спътникова групировка на страната. Само допреди 15-тина години съветските и руските граждански спътници бяха почти на изчезване. Днес дейността на навигационната система "ГЛОНАСС" е възобновена, а в орбита работят спътниците за дистанционно сондиране на Земята "Ресурс-П" и "Канопус-В". Руснаците вече разполагат и със съвременни метеорологични сателити "Метеор-М" и "Електро-Л". Възстановяването на руската орбитална групировка е забележително постижение и плод на тежките усилия от постсъветско време.

Днес ще съобщя как протичат изпитанията на най-новия хидрометеорологически спътник "Електро-Л" №3, който бе изстрелян на 24-ти декември миналата година с ракета-носител "Протон-М".

На 31-ви май приключи важен етап от полетните тестове, като бяха завършени проверките на геостационарния спътник "Електро-Л" №3 в точката на стоене на 165.8 градуса източна дължина.

Понастоящем ръководството на мисията премества спътника към новата точка на стоене, позиционирана на 76 градуса източна дължина. Планира се тази точка да бъде достигната в началото на месец юли. Именно там ще продължат полетните изпитания.

Производителят на спътника НПО Лавочкин също така съобщава, че продължава нормалното функциониране на спътника "Електро-Л" №2, който вече пет години се намира на геостационарна орбита в точка на стоене на 76 градуса източна дължина.

За повече информация: НПО Лавочкин

https://cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3404-2020-elektro-l-poletni-izpitaniq

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Излитане на Фолкън 9, безпроблемно кацане, в орбита бе изведен GPS спътник!

2020-30-june-falcon-9-gps-lifts-off.jpg

Кадър от днешния полет. Photo credit : SpaceX

1 юли 2020 г. 00:50 ч.

Светослав Александров. Вечерта на 30-ти юни в 23:10 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал във Флорида, САЩ, излетя чисто нова ракета на СпейсЕкс "Фолкън 9" с третия GPS спътник от най-новата серия "Блок 3". Това бе втората мисия, поверена на Илон Мъск, която цели подмяната на застаряващите GPS спътници от серията "Блок 2".

Освобождаването на спътника от горната степен на ракетата-носител бе проведено на 1-ви юли в 00:38 ч. българско време. 

След днешния полет в орбита има вече три нови "Блок 3" спътника, от които два са изведени посредством ракети на СпейсЕкс. Единствено през август 2019 г. за изстрелването на втория спътник бе използвана ракета "Делта 4" на Юнайтед Лонч Алайънс в среднотоварен вариант. Това бе и последният полет на среднотоварна ракета "Делта 4", след което тази серия носители бе пенсионирана.

По време на дебютната мисия на СпейсЕкс с GPS спътник през декември 2018 г., от Спейс Форс (настоящият оператор на GPS) поискаха да използват пълния капацитет на "Фолкън 9", което означаваше, че първата степен на ракетата не бе възвръщаема и след нейния полет тя беше потопена в океана.

Днешната мисия бе различна - СпейсЕкс най-после получи разрешение да задели гориво и ресурси за връщането на първата степен от "Фолкън 9". Самото кацане на степента върху кораба "Просто прочети инструкциите" бе безпроблемно!

Това бе 63-ти последователен успех за ракетите "Фолкън" на СпейсЕкс от началото на тяхната експлоатация, както и пето последователно кацане на първа степен. Конкретно за 2020-та година, днешният полет бе 11-ти за компанията на Илон Мъск. СпейсЕкс продължава да се справя блестящо - и нека не забравяме, че на 30-ти май фирмата влезе в историята на космонавтиката, като изстреля първия пилотиран кораб "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. 

Очакванията са новите GPS спътници да са три пъти по-точни в сравнение с предишните. Сателитите са произведени от аерокосмическия гигант Локхийд Мартин.

Запис от днешното изстрелване: ТУК (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3446-2020-1-july-gps-launch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Американският астронавт Боб Бенкен от екипажа на Крю Драгън засне ярка комета

6 юли 2020 г. 08:05 ч. Американският астронавт Боб Бенкен, който на 30-ти май бе изстрелян в космоса посредством американския космически кораб "Крю Драгън", успя да заснеме ярка комета. 

Съгласно информация от Туитър акаунта на астронавта, фотографията бе направена на 4-ти юли от борда на Международната космическа станция.

Става въпрос за кометата C/2020 F3 NEOWISE, която бе открита на 27-ми март тази година посредством американския космически телескоп "Неоуайз". Най-голямото сближение на кометата със Земята ще е на 23-ти юли, когато C/2020 F3 NEOWISE ще е само на 103 милиона километра от нас.

2020-bob-benkhen-icon-comet.jpg

На снимката: кометата C/2020 F3 NEOWISE, заснета от околоземна орбита. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3456-2020-bob-benkhen-comet

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Американската ракета Минотавър 4 изведе в космоса 4 разузнавателни спътника!

2020-15-jul-minotaur-launch.png

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : NASA Wallops

15 юли 2020 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Днес в 16:46 ч. българско време от Средноатлантическия регионален космодрум на о-в Уолопс, САЩ, излетя космическата ракета "Минотавър 4" на американската компания Нортроп Груман.

По-малко от час след началото на полета, в орбита бяха изведени общо четири спътника за разузнаването на Щатите. За изстрелването бяха похарчени общо $38 милиона.

"Минотавър 4" е уникална космическа ракета. Първите три степени са базирани на твърдогоривни ракетни двигатели от изоставените балистични ракети "Пийскийпър". Двигателите са създадени още по времето на Студената война и са заредени с твърдо гориво в периода между 1988 и 1990 година. Когато американските военни прекратяват програмата "Пийскийпър" през 2005 година, двигателите са преобразувани за нуждата на космическата програма на САЩ. Веднага щом възникне нужда от изстрелването на спътник, двигателите се вадят от хангара във военната база в щата Юта и с минимални усилия се подготвят за полет.

Четвъртата степен на "Минотавър 4" е създадена на по-късен етап, тя използва комерсиално разработен двигател "Орион 38" от компанията Нортроп Груман.

Днешният полет бе 7-ми за ракетата-носител от началото на въвеждането в нейната експлоатация през 2010 година, като всичките досега проведени мисии са 100%-ово успешни. 

Иначе "Минотавър 4" лети рядко - предишното изстрелване бе през 2017 година. Но въпреки сравнително разредения график, със своята товароподемност от 1 735 килограма до околоземна орбита, ракетата заема важна ниша в космическата програма на САЩ. Капацитетът ѝ е по-голям от този от свръхлеките ракети, напр. "Лончър Уан" на Върджин Орбит "Лончър Уан" и "Електрон" на Рокет Лаб, но по-малък от този на среднотоварните носители (между 2 000 и 20 000 килограма до околоземна орбита). Понякога възниква необходимост и от такъв тип изстрелвания, а щом военните плащат, няма проблем. 

Запис от днешния полет: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3474-2020-minotaur-rocket-launches-spy-satellites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Най-старият работещ спътник? След 53 години LES-5 още излъчва радиосигнали!

12 август 2020 г. 08:10 ч. Невероятна история! Космически спътник, изстрелян преди епохата на лунната програма "Аполо" и преди астронавти да се разходят на Луната, все още излъчва радиосигнали!

Става въпрос за спътника LES-5. Той е изстрелян през юли 1967 година. Целта на екипа на мисията е да тества УКВ комуникации в геосинхронна орбита. Спътникът се използва активно в началото на 70-те години на миналия век, след което е позициониран в гробищна орбита. Оттогава насетне стои забравен, но на 24-ти март т.г. радиолюбителят Скот Тили установява, че LES-5 все още излъчва на честота 236.75 MHz. 

"Моето впечатление е, че получените данни са валидни", съобщава специалистът по радиокомуникации д-р Даниел Естивис. "Поне един важен компонент от компютърните системи работи. Би било много интересно, ако можехме да декодираме данните, тъй като те биха могли да ни покажат някои неща за състоянието на космическия апарат. Но това може да се окаже сложна задача, тъй като документацията за този много стар спътник може да е отдавна загубена".

Източници: Skyriddles, Hackaday

LES-5-satellite.jpg

Космическият спътник LES-5

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3518-2020-les-5-still-transmitting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Русия отново отложи изстрелването на навигационния спътник от трето поколение Глонасс-К

15 август 2020 г. 11:30 ч. Изстрелването от космодрума Плесецк на ракета "Союз-2.1б" с навигационния спътник от трето поколение "Глонасс-К", което редовно се отлага от месец март насам, се забавя отново. Този път стартът е насрочен за октомври.

Новината бе съобщена от РИА Новости.

По-рано в началото на август бе оповестено, че стартът се пренася от края на настоящия месец за септември.

Събеседници на агенцията твърдят, че няма технически проблеми.

Понастоящем глобалната групировка на Русия "ГЛОНАСС" включва 27 изкуствени спътника. От тях 23 работят по целево назначение, един е в етап на изпитания, а два са в резерва. Общо 25 от спътниците са от стария модел "Глонасс-М", а два са от новия "Глонасс-К".

Първият от тези нови спътници бе изпратен в космоса през 2011-та, а вторият - през 2014-та. 

От 2014-та досега ново изстрелване на "Глонасс-К" не е имало. 

2020-17-march-glonass-launches.png

Кадър от изстрелването на "Глонасс-М" през март. Фото: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3523-2020-glonass-k-delayed-again

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...