Потребители К.ГЕРБОВ 1777 Публикува Май 5, 2012 Потребители Report Share Публикува Май 5, 2012 Картината „Вик (Skrik)” е рисувана от норвежкия художник- експресионист Едвард Мунк в 1893 г. Както при много свои творби, в периода 1893 - 1910 г. Мунк рисува няколко нейни версии. „Вик” е от серията „Сцени от живота”, в която норвежкият експресионист изследва темите за живота, любовта, страха и смъртта. На картината е изобразена крещяща човешка фигура, с широко отворени уста и очи, обхванала главата си с ръце. Значително място във фона е заета от надвиснало ниско червено-оранжево небе. Под него се очертават неясните обобщени контури на морски пейзаж В дневника си художникът е записал ситуацията, при която се е родила идеята за картината: „ Вървях по пътя с двама приятели - слънцето залязваше - внезапно небето стана кърваво-червено - спрях, почувствал изнемога и се опрях на парапета - кръв и огнени езици стояха над синьо-черния залив и града - моите приятели отминаха напред, а аз стоях там, треперещ от тревога - и усещах един безкраен вик, пронизващ природата.” Този спомен, записан в дневника на Мунк на 22.01.1892 г., ни дава сведението, че природата в картината представлява залива Осло-фиорд, край който е разположен едноименният норвежки град. Изказвани са различни мнения за изказа на картината. Някои виждат фигурата на преден план като обхваната от някакъв ужас и считат изобразеното за символ на „универсалия ужас” (?). Други считат картината за икона на екзистенциалното страдание. Несъмнено много точна е оценката, че „картината внушава на зрителя чувството за вик: огромен вик, изпълващ цялото пространство, безнадежден, безпомощен, вик, действащ като символ” (Атанас Стойков). Казват, че първоначално картината е озаглавена „Викът на природата” (Der Schrei der Natur). Но това не е точното й обяснение. Към горния цитат можем да добавим, че „Вик” е блестящо изражение на душевната самота, в която често изпадат интелектуалците. Безпомощната човешка фигура в предния план, неясните отдалечаващи се фигури и тревожният пейзаж, подчертават викът, изразяващ безсилието на човек, почувствал се слаб и самотен сред величието на природата. От философска гледна точка картината е продукт на екзистенциализма и е предвестник на популярната в ХХ век тема за алиенацията - темата за отчуждението и самотата. Известни са няколко версии на „Вик”. В музея на Едвард Мунк (Munchmuseet) в Осло се излага един от живописните варианти,изпълнен със смесена художествена техника: масло, темпера и пастел върху картон, който вариант се счита, че е създаден през 1910 г. В Националния музей за изкуство, архитектура и дизайн в Осло се съхранява най-известният маслен вариант на „Вик”, който тук е показан в началото на статията. Картината е крадена на два пъти: през 1994 и 2004 г. Първия път творбата е върната след няколко месеца, а при втората кражба - чак през 2006 г. и то с някои повреди. След реставрация, в 2008 г. отново е изложена, но в десния край на картината личи петно, което е резултат на повредата. Съществува и литография на картината, направена в 1895 г.: Единствената версия на сюжета, която се намира в частни ръце, е изпълнена с пастелна техника. Рисувана е през 1894 г. На 2 май 2012 г. тази картина бе продадена за сумата от 119 922 500 долара, което е засега рекорд за произведение на изкуството. http://www.abc.net.au/news/2012-05-03/the-scream-sells-for-1199m/3987820 Пародия на сюжета от картината „Вик” присъства в първата серия на филмовата комедия „Сам в къщи”: 1 Цитирай Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Напиши мнение
Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.