Отиди на
Форум "Наука"

Държавите в Африка,Азия и америките


Recommended Posts

  • Мнения 726
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

По-скоро затворени докато са били на етиопска територия(макар че по-това време Етиопия съществува като държава само на думи).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Задържани, задържани, адвокатино ингилизки ;) отвлечени щяха да са, ако това се беше случило в Англия или някъде другаде. Какво търсят в Етиопия. И въобще да не би това по някакъв начин да оправдава плячкосването и горенето на църкви?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Когато британската армия се е връщала към брега,след подпалването на Магдала...

Цитатът е от книгата на Алън Мурхед "The Blue Nile".


"His army began to retrace its steps back to Zula, "an imposing
procession, with the bands playing and the flags leading the way, but
the army soon learned that they had earned no gratitude in Ethiopia;
they were treated as simply another warlike tribe on the move, and now
that they were going away like weak and defeated men they were an
obvious target for attack."

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не.Всъщност при експедицията дори един етиопски благородник е на тяхна страна.

Цитата го дадох,за да се види отношението на обикновените етиопци към тях.Те са считали,че британците са просто още едно войнствено племе(такива в региона доста е имало)-дошло,постигнало целта си и си отишло с плячката.Не са осъзнавали,че това е част от армията на най-могъщата държава в света по това време.

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Доколкото схванах, става въпрос за невъоражени мисионери. Ако трябва да назовем хората които през колониалната епоха искрено желаят да помогнат на африканците, то това са мисионерите и свещениците, което често е едно и също. Та етиопците са отвлекли тези, които са желаели да им помогнат. Но това се е случвало често, понеже мисионерите са били често наивни и са пътували без оръжие и охрана.

В този смисъл Глостъре, това не са някакви агресори.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Много е възможно етиопският водач да е възприел мисионерите като еретици или сектанти и това да е локален религиозен конфликт.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

КГ-причините изобщо не са религиозни,а политически.През 1864 дори главата на етиопската църква е бил затворен в Магдала(едва ли е бил хвърлен в затвора,но не е можел да я напуска и скоро починал там) от императорът на Етиопия(поне формално е император,а не водач на нещо си).

През 60те години на 19 век Етиопия не е централизирана държава.Императорът има много врагове и изпраща писма до пет европейски държави,търсейки някаква помощ,но само французите му отговарят и то незадоволително.Останалите изобщо не му отговарят,което доста го ядосва.Затова когато на негова територия пристига британски мисионер и неговия асистент,той нарежда да ги оковат.Британците 2 пъти пращат пратеници,опитващи се мирно да ги освободят,но всички те също за затворени.

Фружине определено мисионерите не са агресори.

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Битката при Фандане-Тхиоутхиоуне-18 юли 1867.

Част 1.

Писал съм за тази битка в началото на темата(на страница 3),ама....абе можеше и по-добре да се справя.Тогава едва започвах да чета за черна Африка и доста неща не са ми били ясни.

Става въпрос за една от най-значителните битки в доколониална черна Африка,която се е водела между местни сили.Тя заслужава внимание и поради това,че е една от малкото такива битки,за които имаме някакви подробности.

Конфликта е често срещан в черна Африка през 19 век.Мюсюлмани джихадисти(водещи "свещена война") нападат малките езически(или смесени религиозно) държавици на юг.Мюсюлманските водачи имат истински армии,сравнително добре въоръжени и те почти винаги успяват да извоюват победа в тези походи.Малките кралства на юг не могат да сформират голями армии и без помощ от европейските колонизатори са обречени.Разбира се под призивите за "свещена война" освен чисто религиозните мотиви,стои стремеж за бързо набавяне на роби и плячка.В мюсюлманска черна Африка вътрешната търговия с роби процъфтявала,дори когато европейските държави се отказват от нея.

Но при Фандане-Тхиоутхиоуне(в днешен Сенегал) малкото серерско кралство Сине успява да разгроми джихадистите,без колониална помощ.Това е изключително важно събитие в цялата история на черна Африка.

Сине било управлявано от крал Кумба Ндофене Фамак Жооф(управлявал 1853-1871).При управлението си той бил заплашен от френските колонизатори,които все повече навлизали в региона(през 1855 завзели една от държавиците-Ваало) и от мюсюлманските джихадисти настъпващи от север.На 18 май 1859 той бил разгромен от французите в битката при Логандеме.

Джихадистът Маба Диахоу Ба(1809-1867) произхождал от фуланската династия Денианкобе и бил

марабут и последовател на едно от суфиските братства там(марабутите били ислямски лидери и учители в западна черна Африка и Магреб).Освен езическите кралства той се борел и срещу французите.Тъй като в региона имало твърде много езически и смесени племена и държавици,които не можели да бъдат подчинени само с един поход,той основал своя собствена държавица,като база за бъдещи завоевания-малкото кралство Рип(в днешен централен Сенегал).Негов съюзник била силната Тукулурска империя,която също провеждала свой джихад срещу езичниците,макар и не в Сенегал,където я спряли французите.

Той скоро успял да свали местната династия управляваща серерското кралство Салоум.След това се устремил към Баол,Джолоф,Кайор и Сине.Владетелят на Кайор Лат Диор хитро се съгласил да приеме исляма и станал съюзник на Маба.С негова помощ Маба завладял(макар и временно) Баол и Джолоф.Той вече носел титлата Алмами-"командир на вярващите" или "принц на вярващите".Британския губернатор на колонията Гамбия снабдил войските на Маба с британско оръжие.Тогава Маба започнал да се подготвя за кампания в Сине,чието завладяване щяло да бъде по-трудно.

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Част 2.

Първата джихадиска атака над Сине започнала в началото на 1867.

Според сереските легенди било сряда,защото в този ден кралят събирал данъците.В същия ден той също така присъствал на погребението на един от войните си.След това кралят трябвало да връчи в специална церемония свещеното дърво "сомб"(prosopis africana) на млади обрязани момчета.Серерските празници били свещени и те по-никакъв начин не били подготвени за вражеска атака.Тогава един от приближените на краля го уведомил,че нещо е станало в малкото селце Мбин о Нгор,където се намирала по-това време дъщерята на краля на Сине и един от братовчедите му.

Смята се че атаката над селцето е започната не от Маба,а от съюзника му Лат Диор-краля на Кайор,който имал лична вражда с краля на Сине,защото последния не му помогнал в борбата му с френските колонизатори.Серерите в селцето били напълно изненадани и малобройни.Дъщерята на краля била отвлечена и дадена за жена(против нейното желание) на братът на Маба.Братовчед му бил оставен жив,но от срам,че не успял да им попречи се самоубил.Били отвлечени още няколко млади серерски знатни,а един от съветниците на краля убит.

Крал Кумба Жооф бързо изпратил войски към селцето,но те закъснели.Тогава той приканил Маба да се върне с цялата си армия и да се срещнат в открита битка.След като станало ясно,че Маба се връща и битка ще има,серерите провели езически ритуали.Специалният ритуал на предците трябвало да предскаже изхода от битката.Един от серерските благородници извикал "Роог"-името на върховния Бог,вдигнал символично копието си към небето и го забил в земята,крещейки "Победа".Знае се също,че малко преди битката Маба рецитирал Корана.

На бойното поле серерската армия била разделена на няколко части,всяка командвана от благородник.Имало няколко души,биещи специалните серерски бойни барабани.Маба бил придружен от двамата си братя,краля на Кайор и Баол Лат Диор,кралят на Джолоф и вожда на племето Санжал,както и няколко военни съветника.

Серерите определили битката да бъде близо до Сомб-тяхното свещено дърво,около което имало селце.Серерската стратегия била да принудят мюсюлманите да ги атакуват именно там,защото знаели,че войниците им няма да отстъпят никога свещеното дърво и ще се сражават там най-упорито.

Двама серерски благородника с частите си започнали първи атаката с цел да прилъжат мюсюлманите на контраатака към свещеното дърво.Маба обаче не проявил никакъв интерес към него и атакувал близо разположеното селище Тхиоутхиоуне,където също имало серерски войски.Битката за селото била изключително упорита и продължила с часове.Мюсюлманите бавно започнали да надделяват.Един от значимите серерски благородници бил убит,а друг се самоубил,за да не бъде заловен от обкръжилите го джихадисти.Около 12 часа на обяд над бойното поле завалял силен дъжд.Огнестрелните оръжия на мюсюлманите станали безполезни поради дъжда(все пак британците им дали остаряли оръжия).Тогава Маба решил армията му да се оттегли към гъстата гора до близкото серерско селце Фандане,където да изсъхне барута.Самият крал на Сине Кумба Жооф помислил,че селцето е в беда и се придвижил със своята част от армията,за да го защити.Макар и неволен,това бил най-успешния му ход.

Кралете на Кайор и Джолоф решили,че Кумба Жооф ги напада и избягали от бойното поле около 2 часа следобед.Лат Диор казал на Маба,че чува звука на бойните барабани на Сине и му предложил всички да се оттеглят,защото поради дъжда серерската армия е твърда силна.Маба му отвърнал,че няма да се оттегли,той бил дошъл да завладее и ислямизира Сине.Междувременно серерите осъзнали своето добро положение на бойното поле и с части от армията си отрязали пътя на Маба за отстъпление към неговото кралство Рип.Виждайки това кралете на Кайор и Джолоф изоставили Маба и избягали с войските си,като дори им се наложило да си пробиват път с бой.Скоро след това Маба бил убит в селцето Фандане от малкия брат на същия този братовчед на краля,който се самоубил след нападението над Мбин о Нгор.В края на битката дори Кумба Жооф бил ранен,но не било сериозно.Бил пленен поне един от съветниците на Маба,който след 2 дни бил освободен,за да се върне и разкаже какво се е случило.

Крал Кумба Жооф лично отрязал главата на мъртвия Маба и разчленил остатъка от тялото му.След това изпратил като знак на победата си главата и една от ръцете на французите.След няколко дни французите му отвърнали,като го попитали какво иска да направят с тези останки.Останалите части от тялото на Маба били разпръснати по цялата територия на Сине.Братът на Маба,който се оженил за пленената дъщеря на краля на Сине,против волята й(тя дори забременяла от него),също бил пленен и кастриран за наказание.

Дори приблизителната численост на двете армии не е известна.


Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

През 1867 западноафриканското езическо кралство Каабу било завладяно от мюсюлманите фулани от Фута Джалон,след като загубило битката при Кансала.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kaabu

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kansala

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител

Я, интересен репортаж за положението в доскоро процъфтяващия Йоханесбург.

http://tannen.livejournal.com/66587.html

Темата не е за съвремието,а за периода от 15 до началото на 20 век.Може и да не съм го казал(в темата която я предшестваше го бях отбелязал,а тази е нейно продължение и за нея важи същата времева граница),така че грешката е моя.

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Я, интересен репортаж за положението в доскоро процъфтяващия Йоханесбург.

http://tannen.livejournal.com/66587.html

Колониализмът беше най-доброто за Африка и даже за самите негри. Преди него и след него -нескончаеми борби и от зле по-зле.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител
  • Потребител

1.История на народа Басуто

http://www.wdl.org/en/item/3269/view/1/1/#q=zulu

2.Nursery Tales, Traditions, and Histories of the Zulus in Their Own Words

http://www.wdl.org/en/item/4324/view/1/1/#q=zulu

3.Етиопкото евангелие-

http://www.wdl.org/en/item/13018/view/1/1/

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител

Фотографии на някои африкански крале

http://avivas.ru/topic/afrikanskie_koroli__fotografii_ischezayschei_epohi.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Малко литература за ацтеките и за (и дори от) инките.Запазени инкски пиеси,химни и поезия.Всичко е на руски.

http://www.mezoamerica.ru/indians/aztec/religion.html

http://www.mezoamerica.ru/indians/south/inca-lit.html

http://www.mezoamerica.ru/indians/south/inca_history.html

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...