Отиди на
Форум "Наука"

Идеология на етносъзнанието в Епир и Трапезундската империя


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Ами, КГ, аз не знам дали франкски Кипър е бил толкова свързан икономически с Константинопол, а не повече с кръстоносните държави в Близкия Изтока (докато са съществували), с Киликийска Армения и с венециански Крит и Венеция изобщо.

Да, но франкски Кипър все пак не пада от небето, той преди това си е ромейски, пази си православните църкви, гръцкият...Наскоро чета Вилхелм Тирски и други, минали през византийския период оттука - всички пишат "България". Народите не забравят току така. Друг е въпросът как се е формирало самовъзприемането от имперска гл.т. като я няма империята. Остава народността??

Точно така е както казва Аспандиат. А за да се върнем към темата да погледнем към Трапезунд. При все доказаната малоценност на "Великите" Комнини спрямо колегите им от "Града", то не остава ли това съревнование малко изкуствено? След един определен период за Трапезунд е много по-важно кой управлява в Табриз или Диарбекир или Грузия, а не във Византион. Така местните на практика, мисля, се "откъсват" от Рим. Но двупосочието, разбира се, е и тук, въпреки "упадъка", та дори и малоазийските турци се водят "Рум", т.е. "римляни/ромеи".

Митът и концепцията за "Рим" следователно проникват здраво и в представите на Ориента, ислямските и останалите. Така представата къде е "истинският" Рим - сещате ли се какво става с нея?

Мда, отива към османците и гърците се дърпат от нея? Да...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, но франкски Кипър все пак не пада от небето, той преди това си е ромейски, пази си православните църкви, гръцкият...Наскоро чета Вилхелм Тирски и други, минали през византийския период оттука - всички пишат "България". Народите не забравят току така. Друг е въпросът как се е формирало самовъзприемането от имперска гл.т. като я няма империята. Остава народността??

Не ми е ясно какво искаш да кажеш. Горе и двамата с Негово Рицарство ти казахме, че икономически Кипър не е свързан с Константинопол. За справка - аналогична картинка имаш в английска Аквитания, която е на територията на Франция, но икономически Бордо и провинцията са свързани с английските пристанища, а местните барони са положили клетва за вярност пред английския крал, който пък покрай владеенето на Нормандия и Аквитания е васал.... на френския.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Икономически да, но културно? Преди да го грабнат франките е част от империята; след това си остава православен, с гръцко население, в т.ч. и благородници и ако не греша - религиозно подчинен на патриаршията? Т.е културните връзки се запазват. Това имах предвид - през франския период може би са пазели някаква идея за ромейство, макар вече при Махера тя да не се вижда?

Но пък с умирането на империята кой да остане ромей, като, както казва Негово Рицарство :) имперската идея отива в османците..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според мен напразно търсим разграничение на всяка цена между думите "грък" и "ромей".

Да, вярно, може императорите да продължават по традиция да настояват за едната дума вместо за другата. За това си има политически причини, религиозни причини, културни традиции, пък и известна канцеларска закостенялост.

Но населението? Представете си примерно гръцки търговец, който участва в съдебен процес в чужбина (в България, в Италия или където и да е) в хиляда и тристатната година. Местният съд ще го нарече "грък" и човекът няма да възрази, за да помоли да го наричат "римлянин". Сетне ще иде на литургия в местната църква, отстъпена на неговите хора и пак ще се кръсти набожно при ектенията за здравето на императора "на ромеите".

Ромеят отговаря на две условия в късното Средновековие - той е И православен, И гръкоезичен. Не е нито само едното, нито само другото. Разбира се, по-горе посочих, че някои ромеи стават униати и си остават ромеи. Но униатите са по-особен случай. Примерно гръкоезичните католици от Южна Италия в XIV в. вече отдавна не са ромеи. Славяноезичните православни поданици на василевса примерно в Солунско също не са смятани точно за ромеи. Рънсиман доста правилно отбелязва, че след 1261 г. Византия вече на практика е царство на гърците. Не единственото такова, но пар екселанс такова. За да ви го аргументирам, ще ви припомня, че примерно в османска Гърция "ромеи" се наричат само гръкоезичните жители на Цариград. А същевременно паметта на Константин Палеолог като народен светец се чества навсякъде където има гръкоговорящи православни, дори те да не се наричат "ромеи". В известен смисъл "ромейството" от късновизантийския период е протонационализъм на гръцкото православно население.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...