Отиди на
Форум "Наука"

Европа остава без никакви орбитални космически ракети от юли


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Европа остава без никакви орбитални космически ракети на 17-ти юни

ariane-6-1024x803.jpg

Европейската ракета “Ариана 6” е морално остаряла в сравнение с “Фалкън 9” – и все още не е готова за полет. Image credit : ESA

РЕДАКЦИЯ: ПОЛЕТЪТ БЕ ОТЛОЖЕН ЗА ЮЛИ

15 юни 2023 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. На 17 юни в 00:26 ч. ще излети последната космическа ракета “Ариана 5” с немския спътник “Хайнрих Херц” и френския “Сиракуз 4б”, след което Европа ще остане без никакви орбитални космически носители. Започва черен период, през който, ако дадена европейска държава ще иска да изпрати свой товар в орбита, няма да има възможност това да стане с разработена на Стария континент ракета, а ще трябва да се разчита на милостта на други държави като САЩ.

Разбира се, това не означава, че европейските космически мисии ще спрат да летят – уникалният космически телескоп “Евклид”, например, ще бъде изстрелян през юли, но с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Именно това означава да нямаме самостоятелен достъп до орбита.

Никой не знае колко време ще продължи този период. Изключвайки ракетата “Ариана 5”, която е пред пенсиониране, европейската космонавтика разполага само с още една космическа ракета – “Вега-С”, разработена от италианското предприятие Авио. Но тя претърпя провал през декември, а последващите анализи показаха, че има производствен дефект, засягащ вторите ѝ степени и по-точно соплото на двигателя “Зефиро”. Като резултат на 3 март бе оповестено, че “Вега-С” ще се завърне в експлоатация най-рано съвсем в края на 2023 година (да се разбира 2024 г., по Закона на журналиста Ерик Бъргър, който гласи следното – ако бъде оповестено, че дадена ракета ще лети в последната четвърт на дадена година и към датата на оповестяването остават повече от шест месеца, изстрелването ще бъде отложено за следващата година).

Някъде в началото на 2024 г. се очаква да дебютира и новата ракета “Ариана 6” – но всички признаци свидетелстват, че това е оптимистичен график и вероятно ще има още измествания в бъдеще – просто не се знае колко още ще чакаме.

За унизителното положение на Европа е виновна, разбира се, бюрокрацията, която спъва ракетните стартъпи, наличието на малко такива стартъпи, липсата на достатъчно политически и финансови стимули, липсата на визионери от калибъра на Илон Мъск и Джеф Безос, както и държавно подкрепяният мастодонт Арианагруп – който е европейският аналог на Боинг.

Прочие може да се каже, че Европа ни дава нагледен пример какъв щеше да е западният космически свят без СпейсЕкс. В САЩ СпейсЕкс спасява положението и вози изкуствени спътници, междупланетни мисии, както и товари и астронавти до МКС. Боинг оповестява постоянни отлагания и корабът “Старлайнър” все не може да отлепи от Земята. Разликата между Арианагруп и Боинг е, че Боинг поне поема обществената си отговорност, като след всеки проблем имаме пресконференции и подробни обяснения. Арианагруп не го прави.

Анализаторът Ендрю Парсънсън написа следното миналата година: “Когато попитах директно Арианагруп дали компанията трябва да поеме отговорност и да се извини за отлаганията и последствията, до които те ще доведат относно нашия европейски достъп до космоса, аз бях смаян. Пиарът на компанията ме увери, че “програмата за Ариана 6 е на Европейската космическа агенция” и Арианагруп е просто подизпълнител на изстрелващата система. И вместо да проявят разкаяние или да се извинят, от Арианагруп отвърнаха, че “Екипът на Европа” е изключително горд с последните си постижения относно сглобяването на ракетата и огневите изпитания на горната степен. След това ми казаха, че те са “много изненадани” от инсинуациите ми, че Арианагруп трябва да поеме отговорност. Само че аз не поисках от Арианагруп да поеме финансова отговорност, а просто да станат и да признаят, че парите са стигнали до тяхната врата. Очевидно бе много глупаво от моя страна да изисквам това.”

“Почувствах се като човек, който взима хапчета за луди и се зачудих дали има някакъв исторически прецедент, който би извинил отлаганията на “Ариана 6””, каза Парсънсън.

““Ариана 1” бе първата европейска космическа ракета. Да, преди нея имаше “Диамант”, само че тя бе проектирана, построена и изстреляна от Франция, а не от обединена Европа. Също така имаше и Европейска организация за разработка на ракети и носител “Европа”, но колкото по-малко се говори за тази катастрофа, толкова по-добре. “Ариана 1” представлява генезисът и нейното дебютно изстрелване през декември 1979 г. беляза началото на космонавтиката на Европа.

Полетът на “Ариана 1” бе последван от “Ариана 3” през 1984 г. След въвеждането на новата ракета, още две допълнителни ракети “Ариана 1” бяха изстреляни. До пенсионирането на “Ариана 1” през 1986 година, в космоса бяха изпратени общо пет ракети “Ариана 3”.

“Ариана 2” полетя за пръв път през 1986 година. Да, “Ариана 3” се появи преди “Ариана 2”, а това е съвсем различна история. След въвеждането на “Ариана 2” в експлоатация бяха изстреляни пет допълнителни ракети “Ариана 3”. “Ариана 2” бе пенсионирана през 1989 година, няколко месеца преди пенсионирането на “Ариана 3”.

Първата ракета “Ариана 4” полетя през 1988 година. След нейното въвеждане бяха изстреляни шест допълнителни ракети “Ариана 3” и “Ариана 2”. Когато “Ариана 2” и “Ариана 4” бяха пенсионирани, “Ариана 4” бе изпълнила четири полета.

И накрая имаме текущата ракета на ЕКА – “Ариана 5”. Първите две изделия бяха изстреляни през 1996 и 1997 година. Първото изстрелване бе провал, а второто – частичен провал, което доказва необходимостта от застъпване на версиите на ракетите. Но нека да сме великодушни. Първият успешен полет на “Ариана 5” бе през 1998 година. А след нейното въвеждане в експлоатация бяха изстреляни още 35 ракети от по-старата версия “Ариана 4”. Когато тя бе пенсионирана през 2003 година, приблизително бяха летели успешно 12 ракети “Ариана 5”. Казвам “приблизително”, защото вниманието ми се отклони, докато преброявах, което показва колко сериозно бе застъпването на мисията.

При “Ариана 6” ще има нула застъпвания! (Бел. прев. – това означава, че ракетата “Ариана 5” ще бъде пенсионирана преди да има и един полет на “Ариана 6″!). Това е изключително лошо планиране от страна на ЕКА и Арианагруп, което никога не бе признато и дори бегло споменато.”

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/15/2023-17-june-esa-lack-space-launchers/

Редактирано от SAlexandrov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 15.06.2023 г. at 7:03, SAlexandrov said:

Европа остава без никакви орбитални космически ракети на 17-ти юни

ariane-6-1024x803.jpg

Европейската ракета “Ариана 6” е морално остаряла в сравнение с “Фалкън 9” – и все още не е готова за полет. Image credit : ESA

15 юни 2023 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. На 17 юни в 00:26 ч. ще излети последната космическа ракета “Ариана 5” с немския спътник “Хайнрих Херц” и френския “Сиракуз 4б”, след което Европа ще остане без никакви орбитални космически носители. Започва черен период, през който, ако дадена европейска държава ще иска да изпрати свой товар в орбита, няма да има възможност това да стане с разработена на Стария континент ракета, а ще трябва да се разчита на милостта на други държави като САЩ.

Разбира се, това не означава, че европейските космически мисии ще спрат да летят – уникалният космически телескоп “Евклид”, например, ще бъде изстрелян през юли, но с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Именно това означава да нямаме самостоятелен достъп до орбита.

Никой не знае колко време ще продължи този период. Изключвайки ракетата “Ариана 5”, която е пред пенсиониране, европейската космонавтика разполага само с още една космическа ракета – “Вега-С”, разработена от италианското предприятие Авио. Но тя претърпя провал през декември, а последващите анализи показаха, че има производствен дефект, засягащ вторите ѝ степени и по-точно соплото на двигателя “Зефиро”. Като резултат на 3 март бе оповестено, че “Вега-С” ще се завърне в експлоатация най-рано съвсем в края на 2023 година (да се разбира 2024 г., по Закона на журналиста Ерик Бъргър, който гласи следното – ако бъде оповестено, че дадена ракета ще лети в последната четвърт на дадена година и към датата на оповестяването остават повече от шест месеца, изстрелването ще бъде отложено за следващата година).

Някъде в началото на 2024 г. се очаква да дебютира и новата ракета “Ариана 6” – но всички признаци свидетелстват, че това е оптимистичен график и вероятно ще има още измествания в бъдеще – просто не се знае колко още ще чакаме.

За унизителното положение на Европа е виновна, разбира се, бюрокрацията, която спъва ракетните стартъпи, наличието на малко такива стартъпи, липсата на достатъчно политически и финансови стимули, липсата на визионери от калибъра на Илон Мъск и Джеф Безос, както и държавно подкрепяният мастодонт Арианагруп – който е европейският аналог на Боинг.

Прочие може да се каже, че Европа ни дава нагледен пример какъв щеше да е западният космически свят без СпейсЕкс. В САЩ СпейсЕкс спасява положението и вози изкуствени спътници, междупланетни мисии, както и товари и астронавти до МКС. Боинг оповестява постоянни отлагания и корабът “Старлайнър” все не може да отлепи от Земята. Разликата между Арианагруп и Боинг е, че Боинг поне поема обществената си отговорност, като след всеки проблем имаме пресконференции и подробни обяснения. Арианагруп не го прави.

Анализаторът Ендрю Парсънсън написа следното миналата година: “Когато попитах директно Арианагруп дали компанията трябва да поеме отговорност и да се извини за отлаганията и последствията, до които те ще доведат относно нашия европейски достъп до космоса, аз бях смаян. Пиарът на компанията ме увери, че “програмата за Ариана 6 е на Европейската космическа агенция” и Арианагруп е просто подизпълнител на изстрелващата система. И вместо да проявят разкаяние или да се извинят, от Арианагруп отвърнаха, че “Екипът на Европа” е изключително горд с последните си постижения относно сглобяването на ракетата и огневите изпитания на горната степен. След това ми казаха, че те са “много изненадани” от инсинуациите ми, че Арианагруп трябва да поеме отговорност. Само че аз не поисках от Арианагруп да поеме финансова отговорност, а просто да станат и да признаят, че парите са стигнали до тяхната врата. Очевидно бе много глупаво от моя страна да изисквам това.”

“Почувствах се като човек, който взима хапчета за луди и се зачудих дали има някакъв исторически прецедент, който би извинил отлаганията на “Ариана 6””, каза Парсънсън.

““Ариана 1” бе първата европейска космическа ракета. Да, преди нея имаше “Диамант”, само че тя бе проектирана, построена и изстреляна от Франция, а не от обединена Европа. Също така имаше и Европейска организация за разработка на ракети и носител “Европа”, но колкото по-малко се говори за тази катастрофа, толкова по-добре. “Ариана 1” представлява генезисът и нейното дебютно изстрелване през декември 1979 г. беляза началото на космонавтиката на Европа.

Полетът на “Ариана 1” бе последван от “Ариана 3” през 1984 г. След въвеждането на новата ракета, още две допълнителни ракети “Ариана 1” бяха изстреляни. До пенсионирането на “Ариана 1” през 1986 година, в космоса бяха изпратени общо пет ракети “Ариана 3”.

“Ариана 2” полетя за пръв път през 1986 година. Да, “Ариана 3” се появи преди “Ариана 2”, а това е съвсем различна история. След въвеждането на “Ариана 2” в експлоатация бяха изстреляни пет допълнителни ракети “Ариана 3”. “Ариана 2” бе пенсионирана през 1989 година, няколко месеца преди пенсионирането на “Ариана 3”.

Първата ракета “Ариана 4” полетя през 1988 година. След нейното въвеждане бяха изстреляни шест допълнителни ракети “Ариана 3” и “Ариана 2”. Когато “Ариана 2” и “Ариана 4” бяха пенсионирани, “Ариана 4” бе изпълнила четири полета.

И накрая имаме текущата ракета на ЕКА – “Ариана 5”. Първите две изделия бяха изстреляни през 1996 и 1997 година. Първото изстрелване бе провал, а второто – частичен провал, което доказва необходимостта от застъпване на версиите на ракетите. Но нека да сме великодушни. Първият успешен полет на “Ариана 5” бе през 1998 година. А след нейното въвеждане в експлоатация бяха изстреляни още 35 ракети от по-старата версия “Ариана 4”. Когато тя бе пенсионирана през 2003 година, приблизително бяха летели успешно 12 ракети “Ариана 5”. Казвам “приблизително”, защото вниманието ми се отклони, докато преброявах, което показва колко сериозно бе застъпването на мисията.

При “Ариана 6” ще има нула застъпвания! (Бел. прев. – това означава, че ракетата “Ариана 5” ще бъде пенсионирана преди да има и един полет на “Ариана 6″!). Това е изключително лошо планиране от страна на ЕКА и Арианагруп, което никога не бе признато и дори бегло споменато.”

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/15/2023-17-june-esa-lack-space-launchers/

........а ще трябва да се разчита на милостта на други държави като САЩ.....Глупости на търкалета....След такова антре хич не ми се чете нна татък. ЗА ДОБРИ ПАРИЧКИ АКО ЩЕШ И КИТАЙЦИТЕ ЩЕ ТИ БУНАТ СПЪТНИЦИТЕ....ако неса супер секретни воени..но затова си има други възможности. 

По важното, че успяха ли вече окончателно да изградят независимата Европейската джи пи ес сателитна система?

Защото ако не, тогава не е добре, когато се нуждаем в тази война за все повече информация и навигация на модерната техника.... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Край нямат европейските мъки! Ракетата Вега-С се провали при статично огнево изпитание!

2022-vega-c-maiden-launch-success-1024x5

Ракетата “Вега-С”. Photo credit: ESA

30 юни 2023 г. 07:45 ч.

Светослав Александров. Европейската ракетостроителна индустрия понесе нов тежък удар, след като лекотоварната космическа ракета “Вега-С”, която претърпя провал през декември, не премина успешно през огневото си изпитание на 28-ми юни. Това беше задължително условие, за да може ракетата да се върне в експлоатация в края тази година. Сега вече е извън всякакво съмнение, че когато последната “Ариана 5” излети на 5-ти юли, Европа няма да има орбитално космическо изстрелване чак до 2024 г. и вероятно това няма да е в началото на годината.

Новината бе съобщена от журналиста Ендрю Парсънсън за сайта European Spaceflight.

Скоро след декемврийската авария, когато бяха загубени двойка спътници “Pléiades Neo”, беше установено, че първопричината е “термо-механична ерозия” на соплото на двигателя на горната степен. За да може “Вега-С” да се върне в експлоатация, независимата разследваща комисия нареди да бъде проведено статично огнево изпитание на степента.

Но в прес-съобщение, публикувано от Авио (фирмата-производител), бе съобщено, че изпитанието, което е трябвало да продължи 97 секунди, е било приключено преждевременно само след 40 секунди поради “спад в цялостното нялагане на двигателя”.

Ако има нещо положително, то е, че тестът все пак доказа, че новото сопло работи нормално. И все пак това не е достатъчно. Със сигурност новият провал гарантира, че “Вега-С” ще кисне на Земята още месеци наред.

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/30/vega-c-fails-static-fire/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Последната ракета Ариана 5 изведе в орбита два спътника!

2023-6-june-ariane-5-launches-1024x576.j

На кадъра: последната ракета “Ариана 5” извежда два спътника в космоса. Photo credit : ArianeSpace

6 юли 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Тази нощ в 01:00 ч. българско време последната произведена ракета “Ариана 5” излетя от космодрума Куру във Френска Гвиана. Това е и последният триумф за европейската космическа индустрия за дълго време напред – отсега нататък Европа остава без никакви орбитални ракети. Новата ракета “Ариана 6” все още не е готова да влезе в експлоатация, а лекотоварната “Вега-С” засега не се използва, докато не бъдат взети мерки декемврийският провал да не се повтори.

Акцентите от днешния полет: Стартът, както вече написах, бе в 01:00 часа. Две минути и половина по-късно двата странични твърдогоривни ускорителя се отделиха от основната степен. Тя от своя страна приключи своята работа на деветата минута, след което се запали втората степен. На 30-тата минута беше освободен в космоса първият спътник “Хайнрих Херц”, а три минути по-късно – и вторият – “Сиракуз 4Б”.

Така “Ариана 5” завършва 27-годишна изключително успешна служба. Тя не само успя да изведе в космоса редица важни научно-изследователски мисии като кометарната “Розета”, юпитерианската “Джус”, меркурианската “БепиКоломбо” и телескопите “Хершел”, “Планк” и “Джеймс Уеб”, но същевременно “Ариана 5” се наложи на пазара като комерсиален носител, извеждайки тежки частни спътници в геостационарна орбита и наливайки пари в европейския пазар.

Началото на “Ариана 5” бе трудно, както често се случва с нови ракети. Първият ѝ полет през юни 1996 г. завърши с провал, а вторият година по-късно бе само частично успешен. Но след тези първоначални трудности последваха 116 успеха.

През 1996 и 1997 г., когато “Ариана 5” се проваляше, европейската космическа индустрия не бе допуснала това, което допусна сега – да остане без ракети. “Ариана 4” още не бе пенсионирана и имаше застъпване. Днес такова няма. Разработката на “Ариана 6” премина през серия от отлагания и все още не е ясно дали тя ще е готова да лети през 2024 година.

А ироничното е, че дори “Ариана 6” да полети … какво от това? Всичките признаци са, че тя няма да е комерсиално успешна като предшественика си. Ще е много по-скъпа от “Фалкън 9” на СпейсЕкс, но за разлика от нея няма да е възвръщаема.

За унизителното положение на Европа е виновна, разбира се, бюрокрацията, която спъва ракетните стартъпи, наличието на малко такива стартъпи, липсата на достатъчно политически и финансови стимули, липсата на визионери от калибъра на Илон Мъск и Джеф Безос, както и държавно подкрепяният мастодонт Арианагруп – който е европейският аналог на Боинг.

През 2013 г. изпълнителният директор на АрианаГруп заяви следното (вж. видеото горе) : “СпейсЕкс основно продава мечти. Изстрелването за сума от $50 милиона е мечта. Възвръщаемостта е мечта. Как можеш да отвърнеш на тази мечта? Трябва хората да се събудят. СпейсЕкс не са супермени. Каквото те правят, ние също може да го правим”.

Каква ирония на съдбата: днес мечтата на СпейсЕкс е реалност, “Фалкън 9” лети средно веднъж на 4-5 дни, “Ариана 5” е в историята, “Ариана 6” не е готова, а Европа зависи от милостта на Илон Мъск, за да извежда в космоса научно-изследователските и спътниковите си мисии.

Може да се каже, че Европа ни дава нагледен пример какъв щеше да е западният космически свят без СпейсЕкс. В САЩ СпейсЕкс спасява положението и вози изкуствени спътници, междупланетни мисии, както и товари и астронавти до МКС. Боинг оповестява постоянни отлагания и корабът “Старлайнър” все не може да отлепи от Земята. Разликата между Арианагруп и Боинг е, че Боинг поне поема обществената си отговорност, като след всеки проблем имаме пресконференции и подробни обяснения. Арианагруп не го прави.

Анализаторът Ендрю Парсънсън написа следното миналата година: “Когато попитах директно Арианагруп дали компанията трябва да поеме отговорност и да се извини за отлаганията и последствията, до които те ще доведат относно нашия европейски достъп до космоса, аз бях смаян. Пиарът на компанията ме увери, че “програмата за Ариана 6 е на Европейската космическа агенция” и Арианагруп е просто подизпълнител на изстрелващата система. И вместо да проявят разкаяние или да се извинят, от Арианагруп отвърнаха, че “Екипът на Европа” е изключително горд с последните си постижения относно сглобяването на ракетата и огневите изпитания на горната степен. След това ми казаха, че те са “много изненадани” от инсинуациите ми, че Арианагруп трябва да поеме отговорност. Само че аз не поисках от Арианагруп да поеме финансова отговорност, а просто да станат и да признаят, че парите са стигнали до тяхната врата. Очевидно бе много глупаво от моя страна да изисквам това.”

“Почувствах се като човек, който взима хапчета за луди и се зачудих дали има някакъв исторически прецедент, който би извинил отлаганията на “Ариана 6””, каза Парсънсън.

Що се касае до другата европейска ракета “Вега-С”, тя претърпя провал през декември миналата година, а разследването показа, че причината за провала е “термо-механична ерозия” на соплото на двигателя на втората степен. През първата половина на годината степента бе преправена, но по време на статично огнево изпитание на 28-ми юни тя се самоизключи преждевременно. Неуспехът означава, че надали “Вега-С” ще се върне в експлоатация през началото на следващата година.

И така – Европа остава без орбитални ракети. Днешният ден е триумфален заради успеха на “Ариана 5”, но същевременно много тъжен, защото не просто нищо по-добро не беше създадено. Все още нищо не е създадено.

Видеозапис от последното изстрелване на “Ариана 5”:

https://cosmos.1.bg/space/2023/07/06/last-ariane-5-launches/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Старата европейска ракета Вега изведе в космоса 12 микроспътника

2023-9-oct-vega-arianespace-flight-1024x Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : ESA/CNES/Arianespace

9 октомври 2023 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Днес европейското предприятие Арианаспейс проведе успешно изстрелване на старата и предпоследна налична ракета “Вега” (да не се бърка с новата закъсала “Вега-С”, която бе изведена от експлоатация след провал през декември 2022 г. и не се очаква да полети отново преди края на 2024 година).

В ниска околоземна орбита бяха въведени 12 спътника.

Основният полезен товар на борда на ракетата бе 417-килограмовият спътник THEOS-2, който ще се ръководи от правителството на Тайланд и ще служи за наблюдения на Земята. Той бе придружен от 241-килограмовия метеоспътник FormoSat-7R/Triton, разработен от космическата агенция на Тайван.

THEOS-2 и Triton заедно с останалите 10 микроспътника тежат общо 1 242 килограма.

Днешното изстрелване е рядък успех и истинско чудо за Арианаспейс през 2023 година. Миналогодишният провал на “Вега-С” бе породен от ерозия на соплото на ракетния двигател “Зефиро-40”, който се използва на втората степен. Причината, поради която компанията успя да изстреля днес стар тип “Вега” се корени в това, че втората степен бе оборудвана с по-малък ракетен двигател “Зефиро-23”, който е утвърден и не е проявявал аварии.

Арианаспейс ще проведе едно финално изстрелване на стар тип “Вега” в началото на 2024 г… и после стискаме палци “Вега-С” да се завърне в експлоатация, а “Ариана-6” да мине през тестовете и да влезе в експлоатация. В противен случая Европа няма да има нови космически изстрелвания в близко бъдеще…

Въпреки това някои млади компании като PLD Space ни дават надежда. Напомням на читателите, че преди броени дни испанският стартъп проведе първото си успешно изстрелване на суборбитална ракета “Миура-1”. Така се появява шанс европейският космически отрасъл най-накрая да живне.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/09/vega-rocket-launches-satellites/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Два от спътниците не са се разделили от ракетата Вега след изстрелването ѝ на 9-ти октомври

2023-9-oct-vega-arianespace-flight-1024x Снимка от изстрелването на 9-ти октомври. Photo credit : Arianespace

17 октомври 2023 г. 07:45 ч.

Светослав Александров. Вчера бе публикувана информация, съобразно която последното изстрелване на европейската лекотоварна ракета “Вега” не е било напълно успешно. Два от спътниците не са се разделили и са изгорели в атмосферата.

Напомням на читателите, че след полета на 9-ти октомври в 04:36 ч. българско време Арианаспейс обяви мисията за успешна с уговорката, че на Земята са получени данни за разделянето само на десет от дванайсетте спътника. Подобно забавяне в потвърждението е нормално, защото понякога има периоди на радиозатишие.

Но сега изглежда, както съобщава уебсайтът European Spaceflight, че разделянето на двата спътника наистина не е било реализирано по план. Става въпрос за спътниците ESTCube-2 (на Естония) и ANSER-Leader (на Испания).

Това е поредният тежък удар за европейската космическа индустрия, която изостава драстично не само от САЩ, но и от Китай. Разработката на новата ракета “Ариана 6” продължава да се бави, “Вега-С” не е върната в експлоатация след аварията през декември, а сега изглежда, че и класическата “Вега” не се справя със задачите си.

Още по-абсурдното е, че лекотоварната ракета “Вега” е просто фишек – с три твърдогориви степени и четвърта хиперголична. Би следвало такава ракета да е евтина и надеждна. И въпреки това един полет на този носител с капацитет едва 2 тона до околоземна орбита струва $37 милиона (за сравнение една тежкотоварна “Фалкън 9” с капацитет 23 тона струва $67 милиона). Скъпата услуга може и да не е такъв голям проблем, ако обаче тази услуга е бутикова и се отличава с високо качество. Не такъв е случаят с “Вега” – ракетата постоянно се проваля.

Изненадващо е, че “Вега” бе въведена в експлоатация през 2012 г. и до 2018 г. осъществи 12 успешни полета. Редовните провали, кажи-речи всяка година без 2021 г., започнаха през 2019-та. Така и не се знае каква е причината за такъв рязък спад на качеството – производствен брак, загуба на кадри или нещо друго.

А има и още един фактор, който ракетостроителните фирми не отчитат – изключително важно е ракетите през 21-ви век да са възвръщаеми. Както съобщават специалистите от СпейсЕкс, причината за високото качество и липса на провали при “Фалкън”-ите се корени в това, че степените се връщат на Земята и биват инспектирани след полета за евентуални отклонения. Всяка фирма, която не го прави, пропуска потенциално фатален проблем, който може да се прояви и след 10 успешни старта.

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/17/vega-partial-failure/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Брутална излагация: изхвърлили за скрап резервоарите на последната европейска ракета Вега!

э

2023-9-oct-vega-arianespace-flight-1024x Европейската ракета “Вега”. Photo credit : ESA/CNES/Arianespace

4 декември 2023 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. В хода на производството на космическа ракета били загубени два от резервоарите и по-късно те били намерени смачкани за скрап. Звучи като една от анекдотичните истории за Роскосмос, но не – действието се развива в Европа. И касае европейската космическа ракета “Вега”.

Абсурдната история бе разказана от журналиста Ендрю Парсънсън от сайта European Spaceflight. При това тя не касае коя да е ракета “Вега” – а най-последната от старата серия. Сега, след като резервоарите били намерени зарязани за скрап, в абсолютно неработещо състояние, това означава, че няма компоненти за провеждането на финалния ѝ полет. А това е изключително важна мисия – в космоса през 2024 г. трябва да бъде изведен спътникът на Европейската космическа агенция “Биомас”, който ще оценява как се променят горите на Земята.

Пред ЕКА няма много опции – една от тях е да бъдат изнамерени някакви стари резервоари, които са били използвани за изпитанията на “Вега” преди повече от десетилетие. Ако случайно се окаже, че резервоарите са годни, ракетата може и да полети. Казвам “случайно”, защото, освен че са стари, резервоарите не са предназначени за реална мисия, а само за наземни тестове.

Другият вариант е да се използва модифицирана горна степен от новата “Вега-С”, но такава степен никога не е била използвана на по-старата “Вега”. Не е ясно какви нови рискове ще произлязат от такова решение. И дали ЕКА ще се съгласи да подложи “Биомас” на тези рискове.

Както съобщава журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника, ракетата “Вега”, създадена от италианското предприятие Авио, е изключително проблематична. Тя бе въведена в експлоатация преди повече от десетилетие с намерение да извежда леките мисии на Европа в космоса. Но едно изстрелване струва около $40 милиона – цена, която бе висока даже за тогавашните стандарти, а какво остава днес на фона на евтината и възвръщаема ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. При това “Вега” не е надеждна ракета – два от последните седем полета са завършили с провал, което означава, че шансът дадена мисия да бъде загубена възлиза на 10%.

Какво се случва с космическия отрасъл на Европа? Всичко това е изключително тревожно – в сферата на ракетостроенето старите европейски предприятия започват да съперничат на руските по гафове.

https://cosmos.1.bg/space/2023/12/04/vega-izlagaciq/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изведе навигационни спътници на ЕС Галилео, ЕС с позорно заглавие по случая

2024-28-apr-falcon-9-launches-1024x683.j

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

28 април 2024 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Исторически момент в космонавтиката – за пръв път спътници от навигационната система на Европейския съюз “Галилео” бяха изведени в космоса с американска ракета, в случая “Фалкън 9” на СпейсЕкс. За съжаление Агенцията на Европейския съюз за космическата програма излезе с позорно и лъжливо заглавие, без да спомене изобщо американския си партньор.

Защо ЕС плаща на Илон Мъск да вози спътниците от критично важния за Европа аналог на американската система GPS? Досега всички спътници “Галилео” са били извеждани в космоса или с руски ракети “Союз”, или с европейски ракети “Ариана 5”. След като Русия нападна Украйна през февруари 2022 г. обаче “Союз”-ите станаха недостъпни поради санкциите. А последната ракета “Ариана 5” излетя през юли 2023 г., без новата “Ариана 6” да е готова. Към настоящия момент дебютният полет на “Ариана 6” все още се бави и забавянията принудиха европейците да потърсят услугите на единствената фирма в западния свят, разполагаща с масови и редовно произвеждащи се ракети в среден и тежък клас – СпейсЕкс.

Така че днешният полет безспорно е епохален за Европа – защото никога досега спътници “Галилео” не са били извеждани в космоса с американски ракети. На фона на това Агенцията на Европейския съюз за космическата програма (EUSPA) излезе със следното заглавие:

Заглавието не отговаря на истината. “ЕС изстреля 2 нови спътника Галилео” – това е невъзможно да се случи, защото понастоящем Европа не разполага с никакви орбитални ракети и зависи изцяло на милостта на други държави за достъп до космическото пространство. Освен че новата “Ариана 6” не е готова, лекотоварната “Вега-С” също е изведена от експлоатация след провал още в края не на миналата, а на по-миналата година. Разбира се, това не остана незабелязано от потребителите на X (бившия Туитър) и нишката бързо се напълни с критика.

spacex-falcon-9.png

Иначе днешното изстрелване беше значимо и за самите СпейсЕкс, тъй като фирмата на Мъск успя да изравни рекорда си от 20 полета на една и съща първа степен. За съжаление, понеже спътниците “Галилео” са тежки и беше нужно да се използва цялата мощ на “Фалкън 9”, днес не бе направен опит за връщането на степента. Това бе първият невъзвръщаем полет на “Фалкън 9” от ноември 2022 г., а между тогава и сега бяха проведени 146 изстрелвания.

СпейсЕкс е първата фирма, върнала успешно степен на ракета след орбитален полет (втората фирма е Рокет Лаб) и единствената, изстреляла орбатно рециклирана първа степен в космоса. 20 полета на една и съща ракетна степен си е сериозно постижение, а понастоящем компанията е в процеса на сертификация на първите степени да се използват за 40 изстрелвания на всяка от тях.

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/28/spacex-launches-eu-satellites/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...