Отиди на
Форум "Наука"

Фрегатите "Вилинген"


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

На 17 март 2005 правителството на Сакскобургготски реши да направи покупка на стара фрегата от Белгия за 23 млн. евро (около 10 пъти по-ниско от реалната му стойност). Белгийската фрегата тип "Вилинген", която на 6 ноември 2005 г. беше кръстена "Дръзки", е първият натовски кораб, който влиза на въоръжение у нас и първата стъпка за модернизация на флота по стандартите на алианса. Предвижда се покупка на още два такива кораба от Белгия.

Фрегатите "Вилинген" (с екипаж от 160 души) са изградени по концепция от 1971 г. Проектирани са като експортни съдове на НАТО в Атлантика. Те не са предвидени за кораби от първа бойна линия. Дори по време на войната в Залива (1991-1992 г.), не участват в операции, а изпълняват патрулни функции. Те са привлечени и в операцията на НАТО в Средиземно море "Актив Индевър", в която дори екссъветската ни фрегата "Смели" действа вече втора година. Ресурсът на "Вилинген" е 30 г. и изтича след 3 г., като потенциалът за удължаването му е ограничен. Изчислено е, че модернизацията на оръжията им ще струва около 75 млн. евро на фрегата. Това ще отнеме 36 месеца, като след това ще могат да се използват още 6 г.

За времето си фрегатите "Вилинген" са били добре въоръжени, но оръжейните им системи днес са на границата на експлоатационния си живот. Торпедата L-5 и противокорабните ракети "Екзосет" вече не се произвеждат, а от 2007 г. производителят им няма да осигурява тяхната подръжка и сервиз, което ще ги направи неизползваеми. Подобна е ситуацията и с противоподводните бомби "Бофорс", с ПВО ракетите "Сий Спероу", чийто ресурс е до 2008 г., и 100 мм-вото оръдие. Обзорният радар DA05 и този за управление на огъня WM25 не са от най-модерните. Нова е само комуникационната система.

Преди да ни я предадат белгийците направиха известни модернизации по фрегатата. Монтираха нови двигатели и дизел-генератори, ремонтираха турбината, сложиха и нови системи за опресняване на морска вода и биореактор за обработка на отпадните води.

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Нямам конкретни данни за големината. Имам снимка тук, но не се наемам да давам размери на око, защото е снимана в неудобен рекурс, обаче е си е големичка. Естествено това не пречи да е поредния боклук, както казваш и една от многото налудничави приумици на бившето правителство. Действително сме платили в пъти по-малко от реалната стойност, но тепърва ще трябва да цакаме луди пари за ремонт и обновяване на тази стара черупка с изтичащ срок на годност. Като на всичкото отгоре се предвижда покупката на още две такива. А те изискват много хора като екипаж за да бъдат управлявани, което трудно ще бъде изпълнявано според разчетите на скромните ни военноморски сили.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Потребител

Ето ТТД на Дръзки:

Водоизместване - 1940 тона (2430 тона пълно водоизместване)

Размери - 100.6 x 12.3 x 3.9 м (5.4 при сонара)

Двигатели 2 ABC дизелови двигателя (всеки 4.200 кс) 1 Rolls-Royce Olympus газотурбина - 28.000 кс

Винтове 2

Скорост 28 възла (максимално на газотурбина) - 15 възла (икономично на дизели)

Сензори Радари: 1 Kelvin Hughes, 1 DA-05, 1 HSA, WM-25

Сонар : 1 SQS-510A

РЕБ : DR-2000 intercept - 2Mk 36 SRBOC chaff; Електро-оптична система

Въоръжение 1 x 100 mm, 4 MM 38 2x2 (Exocet); 1 x 8 Nato Seasparrow System; 1x 375 mm Bofors ASW RL;

10 ASW Torpedos

Радиус на действие

4500 морски мили / 18 морски възла; 6000 морски мили / 16 морски възла

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Потребител

"Дръзки" е сред най-големите прецаквания на отбраната. В момента само дневното й зареждане през брегова връзка струва около 1500 лв. Прилагам ви части от анализ, за съжаление по ред причини не мога да цитирам източника, документа е от 15.12.2005 г.

Белгийските фрегати клас “WIELINGEN”

Аспекти от историята

Четири фрегати клас “WIELINGEN” бяха построени за белгийските ВМС. Проекта за тези фрегати започна още през 1964 г. Решението но белгийският парламент за поръчката на тези 4 малки фрегати бе взето на 22 декември 1970 г. Това означава, че дизайна на тези фрегати е бил актуален през 60-те години на миналия век.

Корабостроителниците, които бяха избрани за строителството на тези фрегати са: BOELWERF (Antverp) и COCKEREL NV (Hoboken). И двете корабостроителници вече не функционират, което на практика означава, че вече не разполагаме с техническата поддръжка и опита, необходим за ремонта на корабите през целия им жизнен цикъл.

Изграждането на кила, пускането на вода и датите, когато корабите са влезли в експлоатаця са, както следва:

Корпус № F 910 WIELINGEN, Изграждане на кил 4/74, Пускане на вода 3/76, Влизане в експлоатация 1/78,

Корпус № F 911 WESTDIEP, Изграждане на кил 9/74, Пускане на вода 9/75, Влизане в експлоатация 1/78,

Корпус № F 912 WANDELAAR, Изграждане на кил 4/75, Пускане на вода 6/77, Влизане в експлоатация 10/78, продадена на България

Корпус № F 913 WESTHINDER, Изграждане на кил 49/75, Пускане на вода 1/77, Влизане в експлоатация 12/78.

От влизането в експлоатация на тези фрегати до настоящия момент, европейските страни – членки на НАТО вече са разработили две нови поколения фрегати (например Великобритания, Германия и Франция). Това означава, че белгийските фрегати клас “WIELINGEN” са всъщност една морално остаряла технология в сравнение със съвременните военноморски съдове на НАТО.

Корабостроителни аспекти

Технически данни за фрегатите:

Размери:

Дължина – 106.50 м

Широчина при мидела – 12.30 м

Газене – 5.70 м

Водоизместимост:

1 850т / 2 350т максимум

Личен състав:

Максималния брой на екипажа е 160 души.

Структура на кораба:

Абсолютно амортизиран, технологията датира от 60-те години на миналия век.

Технически и тактически аспекти

Въоръжение:

- 1 х 100 мм двойно целево оръдие.

- 1 х 8 клетъчна пускова установка SEA SPARROW (ракети земя-въздух).

- 4 единични MM 38 EXOCET пускови установки (земя-земя).

- 1 х 6 противоподводни мортирни устройства.

- 2 х 21” торпедни апарата.

Хеликоптерна площадка

Корабът не е пригоден за използването на хеликоптери, което ограничава възможностите за наблюдение извън директния хоризонт.

Бронебойност

Не съществува такава, което означава, че корабът е изключително уязвим при евнтуални терористични атаки.

Енергийна уредба

Фрегатите са оборудвани с пропулсивна система тип CODOG, състояща се от една газова турбина Rolls Royce Olympos, задвиждаща два винта. В допълнение са приспособени два дизелови двигателя за придвижване в нормален режим.

- Максимална скорост - 20 възела при работа на дизеловите двигатели, 28 възела с включване на газовата турбина.

- Максимален периметър на действие 4500 морски мили.

Електронно оборудване

- Радари: HAS DA05 въздушно проследяване;

- Сонари: SQS505A подкилен;

- Други: ELCOS-1 заглушител и HAS WM25 система за огневи контрол.

Оперативни аспекти

• Процедурите, използвани от белгийските ВМС предвиждат един напълно оперативен кораб (ОПК според терминологията на НАТО), един кораб в частична оперативна готовност (ЧОК според терминологията на НАТО) и един кораб в запас. Последната фрегата бе снета от въоръжение и междувременно продадена на България. Тази процедура ограничава оперативната пригодност на съответния кораб до крайна степен. Ето защо, корабите от този клас не са участвали в международни операции от 1988 година насам.

• Участието в международни операции включваше:

- Операция “Южен бриз” – Кувейт, 1991г.

- Участие в операцията “Южен бриз” – Персийски залив –от 05. септември 1995 до 17. януари 1996 г.

- Участие в операцията “Южен бриз” – Персийски залив – от 18. февруари до 10. април 1998 г.

- От 1998 г. корабът не е участвал в никакви други операции.

- Няма участие в операция ACTIVE ENDEAVOUR.

● Никакви допълнителни мисии не са възлагани на кораба във връзка с STANDING NAVAL FORCE ATLANTIC / STANDING NATO RESPONSE FORCE MARITIME GROUP 1 (SNMG 1) или STANDING NAVAL FORCE MEDITERRANEAN / STANDING NATO RESPONSE FORSE MARITIME GROUP 2 (SNMG2) най- малко за последните десет години.

● Въпреки официалните задачи, възложени на съответния кораб във връзка с отговорностите, поети към НАТО по програмата “Незабавен отговор”, нещата остават само на теория.

Разходи по поддръжка на жизнения цикъл и логистични аспекти

Като имаме предвид технологията, свързана с корабите “втора ръка” (а именно 30 и повече години), разходите по жизнения им цикъл многократно надхвърлят тези на съвременните кораби.

Една съвременна корвета, предназначена за противоподводна борба и с размери от порядъка на 60 – 80 м и екипаж от приблизително 70 души има много по-добри военно-технически показатели и оперативност в сравнение с доста по-големите и остарели фрегати от типа “WIELINGEN”. Нещо повече, екипаж от 160 човека неизбежно води до прекомерни разходи, свързани с персонала.

Финансирането, свързано с обучението на персонал, необходим за управлението на подобна техника, де факто излязла от употреба, би отнело не по-малко от 10 години.

Трябва да отбележим, че една такава остаряла технология води до допълнителни разходи, свързани с :

• Гориво-смазочни материали (по-високи разходи, свързани с остарялата технология на дизеловите двигатели и турбини).

• Консумативи и резервни части.

• Общи резервни части (възстановяване на резервни части, които вече не се произвеждат).

• По-високи разходи за поддръжка, свързани с все по-кратките интервали на ремонт.

• Поддръжка на софтуера (свързано с липсата на обучени програмисти и с липсата на необходимия хардуер).

• Обучение (не съществува учебен хардуер).

Много често се налага поддръжката на експлоатационните възможности на стари кораби да зависи от подмяната на морално остарялото оборудване с ново. Това неизбежно води до допълнителни разходи по монтажа, логистичното обслужване, обучението и т.н.

Поради тези факти оперативната готовност но старите кораби е повече от несигурна и представлява рисков фактор за аварии и дългосрочни периоди на ремонт, които едва ли могат да се пренебрегнат.

В общи линии, оперативната готовност на кораби, взети като “втора ръка” е многократно по-малка поради факта, че резервните части, както и техническата поддръжка от специалисти не могат да бъдат осигурени в срок.

Личен състав на въоръжените сили на Белгия към 2005 г.

Сухопътни войски 27 000

ВВС 8 600

ВМС 2 600

ВС на Белгия 38 200

Общият ресурс на белгийските ВМС обхваща:

• 2 фрегати клас “WIELINGEN”;

• 6 минотърсача клас ASTER;

• 1 линеен кораб за командване и поддръжка клас GODETIA.

В този смисъл целият белгийски флот се състои от девет (9) кораба

Белгийският флот, който в момента би бил еквивалентен на германската флотилия от противоподводни кораби, вече не може да бъде оперативен. Корабите на белгийския флот получават своите задания директно от Центъра за Военноморски Операции на Белгийския Кралски Флот, дислоциран в Денхелдер. Неколцина белгийски офицери все-още представляват Щаб-квартирата на флота.

Горепосочените факти недвусмислено показват, че ВМС на Белгия наистина не изпълняват съществени функции. Те играят незначителна роля в ангажиментите на НАТО, а белгийските фрегати не представляват никакъв фактор в отбранатата на националната сигурност. Освен това логистичната поддръжка , както и останалите разходи, свързани с тези безкрайно остарели кораби, са повече от основателна причина за продажбата на тези фрегати.

Сделката с България

Българското правителство одобри сделката възлизаща на 23 милиона евро на 17 март 2005 г., свързано със закупуването на фрегата клас-WIELINGEN BNS WANDELAAR от ВМС на Белгия плюс резервните части и тестовото оборудване.

Съществува обаче въпроса, че фрегатата е спусната на вода през 1974 г. и цялото й остаряло оборудване е с гаранция от едва два месеца. WANDELAAR бе частично модернизирана от белгийските ВМС с нови двигатели и системи за сателитна връзка на стойност от около 35 милиона евро. България ще покрие част от тези разходи.

Фрегатата покрива съвсем малка част от изискванията за съвместимост с корабите на НАТО.

ВМС на България планират да модернизирт фрегатата с допълнителни 40 милиона евро като осъвременят радарите и системите за комуникации и въоръжение на борда.

WANDELAAR бе доставена на българските ВМС на 21 октомври 2005 г. като модернизацията и осъвременяването ще се извършат в България.

Обобщената цена за закупуването на фрегатата WANDELAAR възлиза на около 80 милиона евро, което изглежда твърде скъпо за кораб на повече от 27 години.

Опита на други ВМС по света

Общо

Опитът на другите ВМС по света показва, че закупуването на морално остарели кораби “втора ръка” винаги излиза по-скъпо при разширяването на флота.

Австралия

Подобна ситуация възникна на скоро във ВМС на Австралия. Трябваше да се закупят два десантни кораба клас NEWPORT от САЩ. Тези кораби не бяха в експлоатация за повече от 5 години, в резултат на което австралийското правителство отхвърли американското предложение за доставка на фрегатите OLIVER HAZARD PERRY.

Полша

Полша закупи 2 фрегати клас OLIVER HAZARD PERRY преди около 2 години и все още носи тежкото бреме свързано с разходите по модернизация и съвместимост със стандартите на НАТО, тъй като всички части от системите за хеликоптерни ракети, КИС и радио комуникации трябва да бъдат обновени.

Румъния

ВМС на Румъния най-вероятно ще срещнат същите затруднения, тъй като тепърва предстои пускането в експлоатация на двете фрегати клас BROADSWORD (Тип 22). Тези фрегати (франко Лондон и франко Ковънтри) бяха снети от въоръжение от бринаския кралски флот поради прекалено високите разходи по поддържането им.

Бахрейн

Кралските ВМС на Бахрейн (BRNF) получиха фрегатата SABA през 1997 г. Корабът бе предоставен от ВМС на САЩ като дарение от бившия клас JACK WILLIAMS – PERRY. Тъй като корабът е прекалено остарял се налага огромна част от логистичния бюджет на BRNF да се изразходва ца поддържането на SABA. След повреда в пропулсивната система, експлоатационните характеристики на фрегатата сега са ограничени.

Обединени Арабски Емирства

След подписването на договора през 1996 г.първият кораб клас ABU DHABI (преди KORTENAER, спуснат на вода през 1981 г.) бе доставен от ВМС на Холандия за ВМС на ОАЕ. Вторият кораб AL EMIRATE бе доставен през 1998 г. За да бъде в съответствие с военноморските стандарти на ОАЕ, корабите трябваше да преминат през процес на цялостна модернизация и преоборудване, който така и не бе започнат и приключен. Поради недостатъчната поддръжка и липсата на възможности за такава вече пета година корабите не са в експлоатация и планът е да се продадат на ВМС на Пакистан.

Обощение

За да обобщим предимствата и недостатъците при закупуването на кораби “втора ръка” трябва да имаме предвид, че ВМС на много държави се сдобиха с горчив опит от подобни решения.

При закупуването на остарели кораби втора ръка ВМС трябва да са наясно с факта, че ще се наложи да се харчат допълнителни пари за поддържането на експлоатационната им пригодност и обновяването на основните им компоненти. Това винаги е необходимо за постигането на взаимна оперативност и поддържането на логистичната верига от резервни части и тестово оборудване.

Военноморските флоти, плаващи в открито море, както и ВМС на много западни държави снемат от въоръжение остарелите си кораби през последните години, тъй като разходите по поддръжката им са станали прекалено високи. В повече подробности:

• личният състав е неоправдано голям,

• разходът на гориво е твърде висок,

• разходът на смазочни материали също е твърде висок,

• резервните части са крайно недостатъчни или въобще липсват,

• необходимата поддръжка изисква прекалено много разходи,

• няма тестово оборудване.

Всички тези аспекти увеличават разходите по жизнения цикъл на старите кораби. Те трябва да бъдат внимателно преценени преди да се вземе решение да се пилеят парите на данъкоплатците за остарели съдове.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

ъъъ на щат си в люрсен или при фарнцузите може би?

рядко съм чел по лош анализ...

с какво точно са по лоши клас велинген от конкурентните им ? каква е цената на 1 нова фрегата? а за колко време може да бъде доставена? а обучението за нея на какво ще бъде осъществено? ако не бяха фрегатите велинген бяхме пред закриване на флота! голя част от старите катери са толкова амортизирани че е чудно как нямаме жертви... цена от 1500 лева на ден малка ли е или голяма? с какво я сравняваш? колко е разходът на несравнимата като възможности "смели" /клас кони/?

или предполагаш че би било по добре да закрием целия си флот и да плащаме на румински кораби да охраняват краибрежието? не е проблем... те имат кораби... взети при много по - лоши условия... ама знаят че те са има нужни...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

@ tonev

Първо - анализът не е мой, правен е от експерт, мой е само преводът. Всъщност ти от позицията на какъв коментираш? Експерт ли си по военноморски съдове? За мен в горния анализ много ясно са посочени слабостите на съответния съд. Питаш с какво е по- лош Велинген? Чети по-горе, написано е.

Второ - цената от 1500 или повече спокойно може да не се плаща, при положение, че "Дръзки" си има собствени генератори - нещо, което тя няма, затова се налага да се зарежда от брегова връзка. Сравнявам я с това, че ежедневно се покрива от данъкоплатците, ти ми кажи малко или много е това.

Трето - за охрана на границите са нужни бързоходни катери, а не фрегати - не знам дали ти е известно, но освен споменатите от теб стари съдове си имаме три чисто новички, доставени от Люрсен през 2006 - "Бургас", "Варна" и "Каварна". От две години Министерството гъбарка сума народ като първо обяви търг за още (6 речни кораба за Дунав, един 60-тонен и два 20-тонни патрулни катера за Черно море), а после закри търга, после пак го отвори, а със заповед на зам. министъра от 31.12.2008 г. отнова прекрати тръжната процедура.

Питаш за условията на доставка? Веднага ти отговарям - 18 месеца след подписване на договора (ако изобщо се подпише такъв). Обучението на офицери и матроси започва моментално, предвидено е такова. Дори в момента тече допълнителен курс в Бремен на личен състав за първите катери. Въобще обучението на личния състав е част от изискванията към офертите на кандидатите. В офертата е включена още и логистична поддръжка по време на целия жизнен цикъл - нещо, което при белгийската фрегата няма и сега си блъскат главите за ремонти и подмяна на части, дето никой не произвежда. Цената не мога да ти съобщя по ред съображения.

Последно - лично аз нито предлагам да се закрива флота, нито споменавам румънски кораби, за които не ми е известно как са придобити или какви дефекти са показали. Въпросът ти е не само наивен, той говори за това, че не си запознат със ситуацията около флота в момента и с обявените тръжни процедури за доставка на нови съдове и радарни системи за наблюдение на границата.

В заключение - ще те помоля друг път, когато задаваш въпрос, да се постараеш да го направиш грамотно, с необходимата пунктуация и правопис, в това число употреба на главни букви. Също така ще те помоля да звучи наистина като въпрос, а не като нападка. Иначе си е чисто неуважение към опонента.

Бъди здрав!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
@ tonev

Първо - анализът не е мой, правен е от експерт, мой е само преводът. Всъщност ти от позицията на какъв коментираш? Експерт ли си по военноморски съдове? За мен в горния анализ много ясно са посочени слабостите на съответния съд. Питаш с какво е по- лош Велинген? Чети по-горе, написано е.

Второ - цената от 1500 или повече спокойно може да не се плаща, при положение, че "Дръзки" си има собствени генератори - нещо, което тя няма, затова се налага да се зарежда от брегова връзка. Сравнявам я с това, че ежедневно се покрива от данъкоплатците, ти ми кажи малко или много е това.

Трето - за охрана на границите са нужни бързоходни катери, а не фрегати - не знам дали ти е известно, но освен споменатите от теб стари съдове си имаме три чисто новички, доставени от Люрсен през 2006 - "Бургас", "Варна" и "Каварна". От две години Министерството гъбарка сума народ като първо обяви търг за още (6 речни кораба за Дунав, един 60-тонен и два 20-тонни патрулни катера за Черно море), а после закри търга, после пак го отвори, а със заповед на зам. министъра от 31.12.2008 г. отнова прекрати тръжната процедура.

Питаш за условията на доставка? Веднага ти отговарям - 18 месеца след подписване на договора (ако изобщо се подпише такъв). Обучението на офицери и матроси започва моментално, предвидено е такова. Дори в момента тече допълнителен курс в Бремен на личен състав за първите катери. Въобще обучението на личния състав е част от изискванията към офертите на кандидатите. В офертата е включена още и логистична поддръжка по време на целия жизнен цикъл - нещо, което при белгийската фрегата няма и сега си блъскат главите за ремонти и подмяна на части, дето никой не произвежда. Цената не мога да ти съобщя по ред съображения.

Последно - лично аз нито предлагам да се закрива флота, нито споменавам румънски кораби, за които не ми е известно как са придобити или какви дефекти са показали. Въпросът ти е не само наивен, той говори за това, че не си запознат със ситуацията около флота в момента и с обявените тръжни процедури за доставка на нови съдове и радарни системи за наблюдение на границата.

В заключение - ще те помоля друг път, когато задаваш въпрос, да се постараеш да го направиш грамотно, с необходимата пунктуация и правопис, в това число употреба на главни букви. Също така ще те помоля да звучи наистина като въпрос, а не като нападка. Иначе си е чисто неуважение към опонента.

Бъди здрав!

Изобщо разлика между граничар и военен правиш ли? и знаеш ли дали споменатите от теб катери имат някакво въоражение? а могат да плават при вълнение да кажем 2 бала? а при 3 бала? а могат ли да наблюдават въздушното пространство? а да участват в мисии?...

Дръзки, Горди и Верни имат генератори! и до скоро поради липсата на подходящо обурудване за трансформация на ток от мрежата се използваха именно те... само че те като всеки ДВГ си имат ресурс, и нафтата е по скъпа от съответния ток... Сделката за придобиването на тези кораби е може би единствената свястна сделка за нашата армия от мнооого години насам.

всъщност ти предлагаш именно закриване на флота и поемането на функциите му от гранична полиция. Което означава автоматично че трябва да платим на някого да пази морската ни граница. В момента по подобен начин е уредена охраната на въздушното и морското пространство на 3 -те прибалтииски републики.

макар че съм ситуиран доста далеч от морето ето да прочетеш малко впечатления от първа ръка - http://wielingen1991.userboard.net/

за съжеление саита на дръзки парвен от колегата дидимус е в ремонт.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

@tonev

Пак ти повтарям - аз не предлагам нищо. Нито съм министър на отбраната, нито съм експерт. Охраната на морската граница не съм решила аз да я поверявам на служба "Гранична полиция".

Аз съм постнала ПРЕВОД НА ДОКЛАД НА ЕКСПЕРТ, а не лично мнение, въпреки, че и такова имам. Същият докрад е публикуван и в "Българска армия", така че върви се оплачи на майка си и баща си, а нас с конкретните факти ни остави на мира.

За наблюдение на въздушното пространство си има системи - и брегови, и АИС на самите катери, но по поднесеният от теб начин, цитирам "могат ли катерите да наблюдават въздушното пространство?" излиза, че има и някакъв рядък клас корабчета с крилца, които хвъркат непрестанно и наблюдават. Ако беше специалист в областта, щеше да използваш съответната терминология, нали?

Да, знам дали катерите имат въоръжение, знам и експлоатационните им характеристики, но след твое второ поредно неучтиво мнение не смятам за необходимо да ти ги предоставям. На недискретния ти въпрос за кого работя ще ти отговоря с контра-въпрос - за кого работиш ти? За тези, които са взели комисионна от сделката с "Дръзки" ли?

Нямам никакво намерение и да разглеждам предоставения от теб линк. Още по-малко да вземам насериозно пост, написано по крайно неграмотен начин.

Поздрави на учителката ти по български език.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вот тут http://forums.airbase.ru/2007/01/t53549,9-...i.html#p1788354 пишут, что на одном фрегате - "Дерзком "- ракеты "Экзосет" исчерпали срок хранения, на втором - "Верном" - их вообще нет. Если так и есть на самом деле, и учитывая отсутствие активных средств борьбы с современными противокорабельными ракетами, то боевая ценность этих кораблей мне представляется очень сомнительной. Получается, это скорее учебные корабли?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И все пак предпочитам да са на въоръжение дори и да сме на загуба от цялата работа отколкото да бъде закрит флотът ни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Вот тут http://forums.airbase.ru/2007/01/t53549,9-...i.html#p1788354 пишут, что на одном фрегате - "Дерзком "- ракеты "Экзосет" исчерпали срок хранения, на втором - "Верном" - их вообще нет. Если так и есть на самом деле, и учитывая отсутствие активных средств борьбы с современными противокорабельными ракетами, то боевая ценность этих кораблей мне представляется очень сомнительной. Получается, это скорее учебные корабли?

искат се 12 млн евро /за Дръзки и Верни/ за преминаване към екзосет блок 40, които ще се съгласиш са достатъчно модерни средства. колкото до Горди - той е закупен за да служи като кораб за обучение и на него вероятно ще му бъде монтирана вертолетна площадка.

Всъщност не купуването на Велингените, а това на 6 те Пантери е глупаво /самите хеликоптери са хубави и достатъчно модерни, ама къде ще се базират?/ и скъпо /струват повече от 4-те кораба /включвам и минхънтъра с поетичното име "Незабравка" или вече "Цибър"/ .

велинген имат системи за пасивна и активна защита /EW: Elcos-1 intercept, SRBOC, SLQ-25 Nixie / . /е аз бих им сложил АК-630М, лесно е и си имаме ама.../

ценноста на този тип кораби е в това, че на тях може да се изградят навици. така да се каже да се усвои техниката...

http://airgroup2000.com/forum/viewtopic.ph...0&start=360

или http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=9363

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И все пак предпочитам да са на въоръжение дори и да сме на загуба от цялата работа отколкото да бъде закрит флотът ни.

Уарлорде, че те струват по малко от цитираните по горе катери на гранична полиция... :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Дори и ако ги смятаме в окаяното състояние, в което се намират сега?! Защото фрегатите доколкото си спомням ни ги дадоха с голяма отстъпка поради същите причини.

Колкото до новите хеликоптери - не могат ли да ги базират в поделението "Чайка" ли беше там при Варна, там незнам дали са останали работещи хеликоптери все още?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

4 или 5 борда ми - 14 летят, при това летят добре. състоянието на Дръзки и Верни е много добро. Горди е с използван 40% ресурс на двигателите но проблем няма друг. Дръзки е сертифициран от НАТО и включен в оперативно съединение на НАТО. виж снимките от ученията на пакта в който участва... в линка от форума на криле. чистичък, спретнат моряците който случат на него се гордеят с кораба си... скоро отпразнуваха 25 000 мили под български флаг... което е рекорд за нашия флот от създаването му до сега.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Бележка на модератора

Моля, пишете грамотно!

Това се отнася за всички, писали в темата.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
4 или 5 борда ми - 14 летят, при това летят добре. състоянието на Дръзки и Верни е много добро. Горди е с използван 40% ресурс на двигателите но проблем няма друг. Дръзки е сертифициран от НАТО и включен в оперативно съединение на НАТО. виж снимките от ученията на пакта в който участва... в линка от форума на криле. чистичък, спретнат моряците който случат на него се гордеят с кораба си... скоро отпразнуваха 25 000 мили под български флаг... което е рекорд за нашия флот от създаването му до сега.

Това е супер :) само че говориш за състоянието им след модернизацията за която допълнително сме цакали пари. Но както и да е предпочитам да отиват там отколкото неясно къде както обикновено. Все пак имаме един от най-високите военни бюджети в НАТО като % от БВП, така че могат още много работи да се направят не само за флота.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това е супер :) само че говориш за състоянието им след модернизацията за която допълнително сме цакали пари. Но както и да е предпочитам да отиват там отколкото неясно къде както обикновено. Все пак имаме един от най-високите военни бюджети в НАТО като % от БВП, така че могат още много работи да се направят не само за флота.

не сме. не е правена модернизация а само лек ремонт тази година /на Дръзки/ в България при това.

мисля, че знам от къде идва разминаването... парите дадени за корабите всъщност са за ремонта на двигателите и модернизацията на комуникационната система... Белгия отделя около мисля около 150 млн евро за модернизация на 2 те Карел Дорманки които ще заменят велингените... тяхното правителство и без това си подаде оставката ще кажете... :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

някой питаше за МИ-14 ... ето невероятна снимка на Оги Стефанов - http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php...orm_PicId=16745

форума на Дръзки вече е отворен - http://drazki.free.bg/cgi-php/phpbb3/index.php - може да зададете въпросите си там, ще ви отговорят членове на екипажа.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...