Отиди на
Форум "Наука"

Вълко се оказа Василий, а автопортрета му - цар Давид


Recommended Posts

  • Потребители

След като се посмяхмо доста с поредния Божовизъм завъртял се из медиите, най-сетне дойде времето да се разбере и какво точно е открито с рисунките с въглен.

Вълко се оказа Василий. Комисията е установила, че надписът гласи: "Аз Василий писах". Това разбира се е нещо повечко от голото "Аз Вълко". Разбира се може да означава само, че някой Василий се е подписал. Изводът, че Василий е един от зографите обаче вече е подкрепен със смислен довод - пасаж от Боянския поменник: “Василий Зограф от с. Субоноша Серско”. Според комисията с името на този зограф може да се свържат още две творби - една икона в Охрид от 1260 г. и една икона от манастир край Серес.

С името на втория от зографите нещата определено са по-ясни. Върху меча на фреската Св. Димитрий е нанесен друг надпис: “Димитрий писа /рисува, б.а./ тия художества”. Тъй че вторият зограф се е казвал Димитър. Счита се, че по стенописите е работил и трети зограф, чието име остава неизвестно.

Що се отнася до портрета на възрастен мъж с монограм на челото, учените смятат, разчитайки монограма, че това е зарисовка на цар Давид, а не автопортрет на един от художниците. На фреската обаче цар Давид е с корона и нимб, отсъстващи в зарисовката.

Разбира се е напълно възможно като цар Давид зографа да е изобразил някой свой съвременник и дори велможа - както напр. прилепския крал Марко също е изобразен като цар Давид.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор
След като се посмяхмо доста с поредния Божовизъм завъртял се из медиите, най-сетне дойде времето да се разбере и какво точно е открито с рисунките с въглен.

Вълко се оказа Василий. Комисията е установила, че надписът гласи: "Аз Василий писах". Това разбира се е нещо повечко от голото "Аз Вълко". Разбира се може да означава само, че някой Василий се е подписал. Изводът, че Василий е един от зографите обаче вече е подкрепен със смислен довод - пасаж от Боянския поменник: “Василий Зограф от с. Субоноша Серско”. Според комисията с името на този зограф може да се свържат още две творби - една икона в Охрид от 1260 г. и една икона от манастир край Серес.

С името на втория от зографите нещата определено са по-ясни. Върху меча на фреската Св. Димитрий е нанесен друг надпис: “Димитрий писа /рисува, б.а./ тия художества”. Тъй че вторият зограф се е казвал Димитър. Счита се, че по стенописите е работил и трети зограф, чието име остава неизвестно.

Що се отнася до портрета на възрастен мъж с монограм на челото, учените смятат, разчитайки монограма, че това е зарисовка на цар Давид, а не автопортрет на един от художниците. На фреската обаче цар Давид е с корона и нимб, отсъстващи в зарисовката.

Разбира се е напълно възможно като цар Давид зографа да е изобразил някой свой съвременник и дори велможа - както напр. прилепския крал Марко също е изобразен като цар Давид.

Хм,дали този възрастен мъж пасва с библейския образ на цар Давид?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами трудно е да се каже. По принцип е с корона, но на чернова може и да не е - художника просто планира чертите. При всички случаи ще е на зралия пророк и цар, а не на младия хубавец, когото царстия син заобичал повече от жена. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...