Отиди на
Форум "Наука"

Относно слабото представяне на матурата по история...


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Сложният и тежък академичен език отблъсква младите хора дори от Ботев и Левски

Двойките по история са за авторите на учебниците

Ако фактите и събитията са разказани интересно, предметът със сигурност ще стане любим на много повече деца

Д-р Божидар Димитров

Министерството на образованието изнесе данни за резултатите за матурите. Най-много са слабите оценки по история - 44% от двойките. Ако прибавим към тях и тройките (една голяма част от които сигурно са писани "по милост"), излиза, че половината от учениците не знаят нищо по този предмет.

На какви точно знания са написани двойките по история? Не - на младежи, които са дали погрешни оценки на исторически личности и събития - те въобще не ги знаят. Помолили са ги да напишат в колонка четирима средновековни български царе или четирима дейци от епохата на Възраждането. Младежите не са могли да направят това. Част от тях са смятали Ботев и Левски за първите президенти на съответните футболни отбори.

"Без познаване на миналото няма бъдеще", "Историята е учителка за живота" - тези римски максими, многократно доказани в историческото развитие на човечеството, ми дават достатъчно основание за безпокойство. Все пак, ако не всички, то поне част от тези младежи ще управляват страната ми, народа ми, а ако живея по-дълго - и мен - в пенсионните ми години.

Поправима ли е ситуацията и въобще как се стигна до нея? Зададох този въпрос на зрителите си в предаването "Памет българска" и получих отговори, част от които намирам за верни.

Първата причина е, че времето за учене по история е намалено със 144 часа в сравнение с учебната програма от преди 10-20 години.

Втората е, че учебниците са написани от автори, които използват само сложния и тежък академичен език. Език неразбираем за 16-17-годишни младежи. Почти никой от авторите не владее популярния език (който исторически също може да бъде точен и верен!) на един Петър Мутафчиев, Симеон Радев, ранния Васил Гюзелев и други колеги. Убеден съм, че ако учебниците се пишат на този език, историята би станала любим предмет на много повече ученици от тези 10%, които имат шестици на матурите.

Има обаче и още нещо, което казвам от своя опит. Доброто познаване на историята в първите възторжени години на демокрацията се смяташе за национализъм. Дори и сега има автори и цели медии, чиято редакционна политика споделя това виждане. Те правилно смятат, че познанията по история са основен стълб на националната идентичност. И тъй като смятат тази категория (националната идентичност) за отживелица в глобализиращия се свят, воюват и срещу историята като наука, и срещу възможностите й за познание. Усещам го по гърба си. В споменатото вече мое телевизионно предаване като дявал от тамян се пазя да говоря за политика и пресичам всякакви опити и на зрителите за такива изказвания. И въпреки това, знам, че има политици, които искат спиране на предаването, защото то било националистическо. На въпрос какво му е националистическото, отговорят: "Е, как, там се говори за история". Тези хора сигурно се радват на двойките и тройките на матурите, както и на факта, че усилията им дават резултат. Да не се радват толкова!

Любовта към историята - една наука, изискваща известна зрялост и интелектуални натрупвания, може да пламне всеизгарящо и на 25, и на 30 години. Доказателство за това е и авторът на тези редове. На 16-17 години се интересувах само от спорт (републикански шампион съм по подводно плуване за 1962 г.), музика (радио "Лаксемберг") и момичета. Страстта към историята пламна по-късно, когато при едно състезание намерих на дъното амфора. Зададох си логичния въпрос, защо това гърне има нефункционално за нормалните гърнета остро дъно. Потърсих литература по въпроса, намерих и оттам като се тръгна, та - до днес.

Убеден съм, че много от днешните двойкаджии по история след десет години ще бъдат едни от добрите познавачи на историята. Стига някой да им пусне искрата.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Този път БД е прав. В значителна степен конфузията на матурата по история тръгва от самото министерство - от учебни планове, програми, учебници и глупави изисквания.

А и - както видях - има сгрешен отговор, който ключът, публикуван на сайта на МОН, лансира като верен. Става дума за дадената на матурата за озаглавяване карта. И нито министерски експерти, нито национална комисия са забелязали този гаф. На какво прилича това?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами какво може да се очаква, когато учебника се състои само от клишета:

Виден български борец за национално освобождение ... Достоен син на бълг. народ....

Това събитие има изключително важно значение за бълг. история....

Като се научат няколко такива - може да се разкажат спокойно 2/3 от уроците в учебника.

Ако теста беше направен с тях - нямаше да има толкова грешки.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Сгрешен отговор имаше и в матурата по български език. Имаше тестов въпрос с два верни отговора. И една колежка от квесторките или от проверяващите е забелязала. Въпреки, че за квестори са били пратени колеги, които нямат правоспособност да преподават български и литература. (Мен по същата причина ме пращат за квестор само на изпитите по математика - защото нищо не разбирам от тази материя!)

Имаше сгрешен отговор и на въпрос от олимпиадата по история за Пловдив. Авторът на въпросите (известен в педагогичските среди!) беше дал като верен отговор на въпрос за център на революционен окръг град близък до верния. Така никой от пловдивските ученици не се класира за втори кръг. А които сред 12-токласниците се класират на 1,2 и 3 място, могат да кандидатстват в желан университет и в желана специалност в него с история, без да полагат изпит по предмета!

Да не говорим, че олимпиадата съдържаше въпроси, които да елиминират учениците, които не са учили материала за 10 (11) и 11 (12) клас, тоест - най-нова и съвременна история и българска история.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами щом е така - бойкотирайте я тази олимпиада. Май всички състезания вече се превърнаха в средство да се уреди този или онзи за еди какво си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Недейте разглежда слабото представяне на матурата по история като проблем само на обучението по история.

Измежду учениците, избрали да се явят на матура по история, вероятно преобладават онези, дето нямат достатъчни знания по никой предмет - нито по математика, нито по химия, нито по чужд език. Избрали са историята с надеждата от обща култура да изкарат нещо. Е, толкова е била и общата им култура, толкова са изкарали.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Един човек си вървял по пътя, но се уморил по едно време и решил да съкрати пътя си. Минавайки покрай една нива, прочел надпис: "Мини". И минал...

Та така и тези, дето са се явили на матурата по история, надявайки се да изкарат от обща култура, не са успели. Защото историята никак не е лесен предмет и се изисква наистина премного обширна култура, за да можеш да претендираш, че си добър историк. Трябва да са "напред с материала" по древни и съвременни езици, география, литература, археология и още куп помощни на историята науки. А трябва и да са прочели поне няколко вагона с книги на историческа тематика, да не говоря за влакови композиции... Да имат добра памет... Да владеят историческата и политологическата терминология... защото това е политизирана наука.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Анекдота с надписа ми хареса много. Толкова тихичко, безобидно ... и фатално. Наистина също като матура по история.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Божидар Димитров е напълно прав – двойките са за авторите на учебниците!

Цялата система на оценяване по време на олимпиади, матури и приемни изпити е сбъркана, алогична, ирационална – без ясни изисквания и без ясни критерии за оценяване. Е, тогава какво искаме от учениците?! Такова е положението не само по история, но и по литература и математика.

Ако има 40% двойки по даден предмет, учителите трябва добре да си помислят, а учебниците да бъдат изхвърлени на боклука.

Освен това 12-годишното средно образование, според мен, е върхът на глупостта. Учениците просто няма какво да учат 12 години и им запълват времето с невероятни глупости и простотии, с неща, които на Запад хората учат в университетите, но не в първи, а в трети или четвърти курс. Освен че е безсмислено, това допълнително стресира и изнервя децата. Преди една седмица четох за 16 годишно момиче от Русия, което се обесило, защото получило ниска оценка на матура по математика. Положението у нас е същото. Някой унищожава собствените ни деца, убива психиката им, заради най-обикновена простотия. Или пък целенасочено.........?!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Най-важната дума в главата на всеки човек е собственото му лично име. Да, но името Димитър вече се изписва без последната буква, така - Димитъ. Ама той бил стресиран, написал го на контролно... По български език! Ама иначе - бил добро дете...

Учениците пишат масово неграмотно. А по методика се учи, че колкото и гениални писания да е предал ученикът, ако те са написани неграмотно, той трябва да получи оценка слаб - 2 (две). На някои и двойката им е много. Той трябва да бъде спрян, докато не се научи да пише правилно. Или да пише, защото много ученици не познават и азбуките - кирилицата, латиницата... Да не говорим за глаголицата. И, понеже са чатърско и СМС-поколение, те пишат 4 и 6, вместо ч и ш. Дори - и в заглавията на уроци, дори - и по време на писмено изпитване.

За голяма част от днешната младеж българският език е по-чужд от английския!

Учениците не различават семантиката (смисъла) на двойките:

- светска/съветска (република, да речем)

- преплувал/преплавал (с кораб) (Тихия океан, да речем)

- оставам (тук/сам)/оставям (нещо, някого - сам)

- правя (нещо)/права (линия)

- любими (мой)/люби ме (прави любов с мен!)...

Да не говорим, че нямат и понятие от конотация!

(Когато използваме дума или израз, тя има едно единствено значение в контекста, в който я използваме. Конотацията е сборът от всички смисли на употребената дума/употребения израз, освен използваният. Пример: "Една жена/дама/мадама/кака/никаквица/шматка... те чака долу." Тук конотацията е свързана с асоциациите, които правите, когато чуете определена дума от тук изредените.)

Знанията им по география са дълбоки като планина!

Един ученик казва на друг: "Ти си най-големият лъжец, когото познавам. Попитах те за твоята интернет-кореспондентка три пъти. А ти ми даде три РАЗЛИЧНИ отговора. Първият път ми каза, че тя е китайка. Вторият път - че живее в Китай. Третия път - че живее в Бейджинг (Пекин)." :post-20645-1121105496:

Знанията им по история са фрапантни:

- Константинопол е голям град, като ... Полша.

- Спартанците се раждали с меч в ръка и умирали с меч в ръка.

- По време на мумификацията, жреците изваждали отделните органи на починалия и ги поставяли в глинени буркани.

- Видни участници във френската буржоазна революция (1789-1792) са... Жана д'Арк (участничка в 100-годишната война (1337 - 1475)) и генерал дьо Гол (участник във Втората световна война (1939-1945)).

- Наполеон Лунапарк (Бонапарт)... :head_hurts_kr:

Списъкът с любими примери съвсем не претендира за изчерпателност.

Ама то така е, когато имат по 220 извинени отсъствия - това прави три предмета (история, география и философия), които не са посещавани цяла година. Но това не е точно така. Ако учат по 7 часа и по 5 дни в седмицата, за една седмица отсъствие от училище това са 35 часа. Това прави 6 месеца плътно отсъствие!

A защо е така?

- Тате и мама им дават пари - по две учителски заплати на ден. За да не им се мотаят между краката, да не хабят електричеството, да не гледат общата любовница или общия любовник.

-С тези пари децата им не си купуват книги :book: , учебници, тетрадки, блокчета, химикали, моливи, водни бои... Купуват си грим, алкохол, цигари, наркотици, оръжие, проститутки... Мислят, че като са правили секс с по-възрастен от тях, като са опитали тютюн, алкохол и наркотици, са получили някакво висше познание и никой от учителите и родителите им вече не може да ги научи на нещо ново, важно, интересно... Вярват, че като убият някой съученик, набият полицай :)): , учител или циганин, като се уригнат в час или в междучасието се изпикаят в коша за боклук :tooth: , са много велики. Не дай Боже, да подкарат автомобил или мотоциклет!

А понеже не са учили и по физика, мислят, че като скочат от покрива на училището, ще полетят като Батман или Хари Потър. :crazy_pilot:

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да. И щеше да бъде премного смешно, ако не беше премного тъжно и жалко.

Учителят ми по физика веднъж ни каза следното:

"Ако учениците са под нивото на своя учител, имаме регрес. Ако те са достигнали нивото на учителя си, имаме застой. Но ако учениците надминат учителя си, имаме прогрес!"

А Умберто Еко в романа "Името на розата" казва (от устата на един от героите в романа):

"Ние сме джуджета, но имахме шанса да се изкачим върху гърбовете на нашите учители, които бяха великани!"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Историк, моите уважения, но смятам, че не си съвсем прав. Може и да греша, защото си признавам, че скоро не съм влизал в училище. Но все пак защо смятам, че не си прав?

Ти започваш с това, че учениците имат значителни пропуски в своите знания. Добре. Дотук нищо ново. Ще се наеме ли някой тук да твърди, че, например, преди 20 години ВСИЧКИ ученици в 8 клас са употребявали правилно ”преплувал” и ”преплавал” или пък са били експерти по историята на Великата френска революция или подвизите на генерал дьо Гол през Втората световна война?! Ще се наеме ли някой да твърди подобно нещо, питам Ви?! Аз не бих!

Ако някой не знае нещо (колкото и елементарно да изглежда то) основната роля на учителите в средното училище, а също и на преподавателите в университетите, е не да се учудват колко много не знае Иванчо или Йоанка и после да събират ученически и кандидатстудентски бисери, а да обърнат внимание на Иванчо и Йоанка, така че те да разберат какво не знаят и да коригират своите знания. Лично мен страшно много ме дразнят ежегодните цитати по вестници и телевизии на т. нар. кандидатстудентски бисери. Изглежда ми някак си недостойно, злорадо, глуповато или, ако щете, даже дребнаво. Още по-странното е, че го правят хора, които, в една или друга степен, носят отговорност за тези недобри резултати. Имам чувството, че тези хора (събирачите на ”бисери”) избиват някакви комплекси, че има някаква странна конкуренция (ревност?!) между тях и учениците, че по този начин желаят да блесне собственото им ”величие” и образованост на фона на нещастните ученически и кандидатстудентски грешки.

Дотук за пропуските в знанията на учениците.

Колкото за тяхното поведение и нагласа – тук нещата са много по-сложни. Тук си взаимодействат много фактори и обикновеният учител не е най-влиятелният от тях.

Макар че има всякакви случаи. Преди няколко години станах неволен свидетел на такова отвратително поведение на учителка пред своите ученици в София, че още ми се повдига. Да, понякога и учителите не са достойни за своите ученици.

Най-важното в подобни взаимоотношения е да съхраниш човека в себе си – уважението към другите и към себе си. Иначе всичко губи смисъл и ”плаващият” кораб и ”генерал дьо Гол” и останалите истории.

Поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Здравейте.

Преди време бях пуснал темата Защо не четем... там се стигна до там, че точно това е проблема на сегашните ученици. Не че не четат, а че "да четеш е вече отминало занимание на баба и дядо..."

Сега е модерно (както каза Историка) да пушиш, да пиеш, да крадеш и всичко, което "не трябва да се прави..."

Модерно е да си тъп и да не знаеш...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор

Не, Хърс, Историкът си е съвсем прав - за съжаление. Не става дума за пропуски - тях винаги ги е имало, както справедливо забелязваш. Става дума за отсъствие на каквото и да е знание, за пълна липса на отношение, на отговорности, да не говорим за интерес.

Причините са много и, естествено, не са само у учениците, само у учителите, само у родителите, само у министерството и т.н. Бихме могли да ги бистрим тия причини и дори да ги избистрим - и какво от това? Ситуацията си е все тая или дори по-зле: става все по-отчайваща.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...