Отиди на
Форум "Наука"

Разсекретиха документи за смъртта на Гагарин


Galahad

Recommended Posts

  • Потребители

Пропускам автентичното заглавие на статията Истината за гибелта на Гагарин, защото в България фразата звучи изтъркано и обикновено гарантира някоя дивотия. Но в случая не става дума за поредната "истина", сиреч мистично-извънземна фантасмагория, а за разсекретяване на документи. Не знам дали това ще учеди всички, че става дума за нещастен случай или ще има много дето да продължават да вярват и да доказват, че Гагарин е взет от извънземните. Не че някои от съмненията са съвсем неоснователни. Понякога големите герои като Гагарин в СССР или пък Лорънс Арабски се оказва, че биха "служили" на своите държавни ръководители по-добре мъртви отколкото живи. Такива харизматични личности лесно може да се превърнат в лидери на големи промени в страните си.

Но по документите версията е това:

Гагарин е бил принуден да предприеме критичната маневра, за да предотврати сблъсък с метеорологичен балон-сонда или да избегне навлизането в горния край на първия слой облачност. Според Степанов именно тази маневра е причината самолетът да влезе в неуправляема спирала и да рухне на земята.
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами обяснимо е... По начало летците са дръзки, а имал ли е човекът, полетял в космоса и станал може би най-голямата "звезда" на 20-ти век, а това в соцстраните е много нетипично, та имал ли е деревенския парень силата да запази самодисциплината си..

"Нормална" пилотска грешка, може да се случи на всеки. Проблемът е бил, че системата не търпи символите й да грешат. Станала заложба на собствената си пропаганда на непогрешимостта и изключителността си, която компенсира сивотата на ежедневието й, тя просто не може да си позволи кумирите й да грешат.. Поради това изводите на комисията за катастрофата са засекретени.

Така или иначе, Гагарин си остава в историята, и то точно като човек, не като космически робот.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

КГ, силата я е имал, както силата би я имал и синът на някой американски фермер, в крайна сметка Гагарин /както и синът на фермера от Айова да речем примерно/, не са в никакъв случай филмови герои.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, така е... Освен това, той е сред най-добрите военни на СССР, а това значи много. Никой не е застрахован от грешки. В цялата история на втори план прави впечатление излишното престараване на властите. Какво има за криене - "стана нещастен случай, човекът загина, но вратата в историята е отворена от него".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И аз преведох нещо по темата...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Всъщност на Гагарин и Серьогин не им достигат само няколко секунди за да извадят самолета от свредела в който е влезнал, облачността е била много ниска и е имало много малка видимост. Имаше и версия че преди да се качат на самолета (Миг-15) двамата били ударили по няколко шотчета водка, само че при аутопсиите на телата после не е бил открит алкохол в кръвта.

Иначе като цяло ситуацията е била такава, че всеки пилот е можел да се провали, за мен по-странното е защо въобще са взели решение за полета в такива условия.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Защото летците са дръзки по природа, вероятно. Авиацията си взима своето. Такива ситуации се случват, от тях се излиза успешно и се забравят, освен когато не стане.

Това е самолетът, с който се е разбил Гагарин. Казват, че в първообразът му е заложен немския ФокеВулф Т-83, но руснаците внасят редица промени. Това е един от най-добрите, леки и маневрени самолети за времето си, създал доста проблеми на американците в Корея и Виетнам.

УТИ - "учебно тренировъчен изтребител" - отличава се от базовия модел по това, че е двуместен - за инструктор и обучаем.

post-727-092279600 1302337959_thumb.jpg

post-727-066899100 1302337971_thumb.jpg

post-727-090353400 1302337988_thumb.jpg

post-727-028004400 1302338527_thumb.jpg

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ако са искали да опазят името на Гагарин от някакъв гаф, то лесно е можело да набедят примерно някой треторазряден механик - в ГУЛаг той със сигурност е щял искрено и лично да си признае всичко, което трябва за да се изгради версията. Не мисля, че някой е засекретявал за да опази неопетнено името на Гатарин. Той е бил летец-изпитател, което ще рече, че лети с нови машини, направени по проучващи се технологии. Тъй че авариите са си в реда на нещата. А и това е СССР, където петилетката се взима за две години. Всички са притиснати да работят бързо, което увеличава грешките. Но в СССР са важни само живота и славата на вожда. За тяхната прослава е без значение колко души ще бъдат пожертвани. Затова и СССР в някои отношения постига по-голям напредък отколкото САЩ - хората се жертват като опитни животни, като при успех се съобщава, а при провал се покрива всичко. Но в случая Гагарин е бил доста известна личност, та да мине с пращане на едно писмо до близките му, че е загинал със смъртта на храбрите в името на Партията и за славата на др. Сталин. Тъй че може да става дума и за технологична грешка, което при тези условия на работа си е било съвсем в реда на нещата. Естествено обаче, че няма да жертват някой способен конструктур, а още по-малко отговорния другар дал безумен срок. Тъй че грешката се слага на Гагарин, а останалите продължават да работят и от време на време да загива някой-друг летец-изпитател. Качествата на летателния апарат когато е влязъл в производство са нещо доста по-различно от тези, докато е в изпитателен период.

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Версиите за смъртта на Юрий Гагарин

post-1-080005900 1302555284_thumb.jpg

През 2008 г., 40 години по-късно, в-к „Комсомолска правда” е събрала на едно място версиите за смъртта на Юрий Гагарин и Владимир Серьогин.

Правителствената комисия, назначена да разследва смъртта на двамата летци, е работила по няколко направления: проверка на летателната подготовка на екипажа, проверка на организацията на обезпечаването на полета, проверка и анализ на материалите, от които ое бил изработен самолетът УТИ МиГ-15, проверка на състоянието на летците преди и по време на полета и накрая – възможно л ие катастрофата да е резултат от заговор, от терористичен акт или дело на зложелател(и). Дори и след много месеци на работа на стотици експерти, комисията не е в състояние ясно да обясни причините за трагедията. Съвсем скоро изводите на комисията са били засекретени, а самата комисия е тихомълком разпусната. Статии и интервюта на някои от нейните членове, дадени доста по-късно, подхвърлят разнообразна информация.

Съвсем скоро изводите на комисията са засекретени, а самата комисия е тихомълком разпусната. Единственият официален документ за смъртта на двамата летци е некрологът, където се споменава само, че двамата са загинали „в следствие от катастрофа по време на тренировъчен полет и при изпълнение на своя служебен дълг”.

Има няколко противоречиви версии за случилото се.

Значително по-късно излязла официална версия: „По време на тренировъчен полет самолет МиГ-15 УТИ, със старши лейтенант Гагарин и неговия инструктор - полковник Серьогин - на борда, се разбива на 27.03.1968 г. в 10:31 ч. в района на село Новоселово на 18 км от град Киржач, Владимирска област. Това се случва при лоша видимост - долната повърхност на облаците е била на 300 метра от Земята. Самолетът, след рязка маневра, е навлязъл в „свредел”. За да извадят самолета си от „свредела”, на пилотите не са достигнали само няколко секунди.” (Виж петата версия!)

90% от отломките самотета са били събрани на местопроизшествието. По принцип, след такава катастрофа се събират около 40-60%. Първите специалисти, които на 28.03.1968 г. оглеждали мястото на инцидента и падналия самолет, били шокирани: екипажът нямал парашути. Коланите не били скъсани, а – внимателно срязани.

Във връзка с тези факти е първата версия.

Версия № 1. Саботаж или терористичен акт. Някой е отрязал парашутите, за да не могат летците да се спасят, ако им се наложи да катапултират. А им се е наложило, понеже някой е бърникал злоумишлено из двигателя на самолета, преди полета. Според някои, в дъното на заговора стоял Брежнев, понеже завидял на славата на Гагарин. Като контратеза е създадена версията, че парашутите са били махнати не преди полета, а – след катастрофата. От местни жители, които се полакомили по хубавия им плат. Те си мислели така: „хорошая ткань в хозяйстве сгодится”. Версията за Брежнев е крайно невероятна. Той няма за какво да завижда на Гагарин, от една страна, а от друга – смъртта на Гагарин е удар за ръководената от него държава. Тогава, по това време, всеки такъв провал се приема много болезнено от държавното ръководство, защото компрометира внушаваната на народа идея за безпогрешността на строя и обществената система. Отмъкването на коланите след катастрофата от местни хора е много вероятно – такова е типичното поведение на местните хора в СССР в такива случаи, защото в условията на дефицитната социалистическа икономика парашутната коприна е безценен плат и то в изобилие. При големите разстояния в СССР, до падналите машини е стига бавно и обикновено първите хора на местата са именно местните.

Версия № 2. Птица. Комисията открила мъртва сойка на мястото на катастрофата. Възможно е тя да е причинила катастрофата – при сблъсък със стъклото или - влизайки в мотора на самолета. Според орнитолози, сойката не се е „сблъскала” със самолета, а е била убита от ястреб. Според друга подобна версия, самолетът се е сблъскал с цяло ято птици.

Версия № 3. Пиянство. Според тази версия, двамата пилоти са били алкохолици и по време на полета били пияни. А поводи да се напият имало предостатъчно. Преди полета обаче, би трябвало да минат през лекарски преглед, а никой лекар не би ги пуснал да летят в нетрезво състояние. Алкохол в кръвта на загиналите пилоти не е бил открит.

Версия № 4. Неизправност(и) на техниката. Самолетът бил стар, износен, тежък. По онова време в самолетите все още нямало черни кутии. Имало самописец, но някой забравил да зареди самописеца на този самолет с хартия. Друг вариант вини неизправните радари или многото самолети в небето по това време и разсейване на специалистите, които следели височината и траекторията на полета на Гагариновия самолет. Споменават се недостатъци на дизайна на самолета. Игор Кузнецов предполага, че е възможно да не е бил затегнат добре вентилационният клапан и в кабината на самолета да е имало проблеми с налягането.

Версия № 5. Човешкия фактор. Един от най-авторитетните изследователи на трагедията - генерал-лейтенант Сергей Белоцерковский и космонавтът Алексей Леонов доказват, че самолетът е попаднал в завихряне на въздушните маси и пилотите са загубили управление. Някои считат за виновни местните военни метеоролози, че не дали никаква или пък дали погрешна прогноза за времето. Нарушения или грешки при планирането на полетите. Екипажът се е опитал да катапултира, но – късно, понеже двамата пилоти са искали да запазят самолета. Пилотите са изпаднали в паника и са блокирали психически, гласи друг вариант на тази версия. (Последното е малко вероятно – космонавтът и летецъ-инструктор са сред елитния личен състав на ВВС).

Версия № 6. Сблъсък с метеорологичен балон. Или пък - опит за избягване на метеорологичен балон. Тази версия принадлежи на космонавт №2 - Герман Титов. Поддържа я и пиотът Степан Микоян. Метеорологичният балон представлява сравнително голям балон, пълен с газ, към който е прикрепена метеосондата (капсула с измервателни прибори). Предположението е, че предното стъкло на самолета се е ударило в метеорологична радиосонда. На местопроизшествието наистина са били открити десетки метеосонди. Те падат на Земята, след като балонът се спука. Но всички метеосонди, намерени там, са били стари. В такъв случай, предното стъкло на самолетната кабина би трябвало да се е счупило при сблъсъка със земната повърхност.

Версия № 7. Инструкторът Серьогин е получил инфаркт по време на полета. Това е версията на Н. Кузнецов. Дни преди полета инструкторът повръщал и се оплаквал от болки в стомаха и в сърцето.

Версия № 8. Гагарин не е умрял, а инцидентът е бил манипулиран и фалшифициран, заради конфликт с висшето ръководство на страната. Всъщност, Гагарин е бил арестуван тайно и след пластична операция на лицето – вкаран в лудница (психушка). Друг вариант гласи, че Гагарин не е умрял по време на полета с този самолет, а – малко по-рано, при инцидент с космически кораб, който трябвало да го отведе до Луната.

Версия № 9. Според тази версия, Гагарин сам е фалшифицирал смъртта си. После е живял в неизвестност или - някъде в СССР, или – в чужбина.

Версии 8 и 9 са съвършено неправдоподобни. Гагарин е млад човек от село, елитен пилот, издигнат бързо до върховете на съветската система, образованието му е техническо-специално и той самият е съвършено чужд на политиката.

Според вестник „Комсомольская правда”, материалите по случая са били засекретени умишлено, понеже комисията не е могла да открие причината за катастрофата. Тя е разгледала всички възможности за падането на самолета и смъртта на двамата пилоти и накрая не могла да установи кой или какво е причинил/о трагедията. Ръководстворо на Съветски яСъюз не можело да признае, че най-добрите специалисти в страната не са могли да установят причината за смъртта на първия космонавт. Затова засекретили всички материали по случая.

А според академик Валентин Глушко, един от основателите на съветската космонавтика, съветското Политбюро не искало да се стигне до истината.

По материали от:

http://news.mail.ru/society/1673208/et/

http://www.roscosmos.ru/download/video/docs/2010_08_22_Press_bull.pdf

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD,_%D0%AE%D1%80%D0%B8%D0%B9_%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B5%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87

Мемориален музей на космонавтиката

Можете да разгледате сайта на руския музей на космонавтиката:

http://www.space-museum.ru/

Неизвестни снимки на Ю. Гагарин

http://www.roscosmos.ru/main.php?id=87

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ако са искали да опазят името на Гагарин от някакъв гаф, то лесно е можело да набедят примерно някой треторазряден механик - в ГУЛаг той със сигурност е щял искрено и лично да си признае всичко, което трябва за да се изгради версията. Не мисля, че някой е засекретявал за да опази неопетнено името на Гатарин. Той е бил летец-изпитател, което ще рече, че лети с нови машини, направени по проучващи се технологии. Тъй че авариите са си в реда на нещата. А и това е СССР, където петилетката се взима за две години. Всички са притиснати да работят бързо, което увеличава грешките. Но в СССР са важни само живота и славата на вожда. За тяхната прослава е без значение колко души ще бъдат пожертвани. Затова и СССР в някои отношения постига по-голям напредък отколкото САЩ - хората се жертват като опитни животни, като при успех се съобщава, а при провал се покрива всичко. Но в случая Гагарин е бил доста известна личност, та да мине с пращане на едно писмо до близките му, че е загинал със смъртта на храбрите в името на Партията и за славата на др. Сталин. Тъй че може да става дума и за технологична грешка, което при тези условия на работа си е било съвсем в реда на нещата. Естествено обаче, че няма да жертват някой способен конструктур, а още по-малко отговорния другар дал безумен срок. Тъй че грешката се слага на Гагарин, а останалите продължават да работят и от време на време да загива някой-друг летец-изпитател. Качествата на летателния апарат когато е влязъл в производство са нещо доста по-различно от тези, докато е в изпитателен период.

По времето на Хрушчов ГУЛАГ не е съществувал вече и такива работи няма. (Преследване по политически причини може да има, но след Сталин за какво да протестираш, като има и космически полети и нещата изглеждат обещаващо. Като се замислим, реформата на този човек, имайки предвид състоянието на Сталинския режим, е доста мащабна.)

Не бих казал, че само на вожда славата е важна, Галахад. Всъщност, Хрушчов е далеч от това величаене, на което бяхме свидетели при Брежнев и късния Т.Ж. Че може ли за СССР да не е важна славата на първия в света космонавт!?

Само че, ако се каже - той сгреши и стана беда, това ще удари по щателно граденият имидж на системата като най-великата, прогресивна и безпогрешна в света. Тогава много се държеше на тия неща, никакви грешки не се признаваха.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И аз преведох нещо по темата...

Става дума за постинг 9.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тъй че грешката се слага на Гагарин, а останалите продължават да работят и от време на време да загива някой-друг летец-изпитател.

Никой не е "слагал" никакви грешки на Гагарин.

Всъщност на Гагарин и Серьогин не им достигат само няколко секунди за да извадят самолета от свредела в който е влезнал, облачността е била много ниска и е имало много малка видимост.

Трябвали са им секунди, минути, часове или може би вечност........... Когато самолетът приближава земята и двамата пилоти отдавна са в безсъзнание от високото претоварване.

Така че никакви секунди не са могли да им помогнат. След полета и смъртта на Гагарин в СССР забраняват да се изпълняват подобни фигури от висшия пилотаж на съответните самолети, при съответната скорост. Който и да е бил на тяхното място е щял да загине.

Ако изобщо може да се говори за грешка, в случая нямаме никаква грешка на пилотите, а на хората, които са планирали експерименталния полет.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Никой не е "слагал" никакви грешки на Гагарин.

Трябвали са им секунди, минути, часове или може би вечност........... Когато самолетът приближава земята и двамата пилоти отдавна са в безсъзнание от високото претоварване.

Така че никакви секунди не са могли да им помогнат. След полета и смъртта на Гагарин в СССР забраняват да се изпълняват подобни фигури от висшия пилотаж на съответните самолети, при съответната скорост. Който и да е бил на тяхното място е щял да загине.

Ако изобщо може да се говори за грешка, в случая нямаме никаква грешка на пилотите, а на хората, които са планирали експерименталния полет.

Ако това беше така, би трябвало да е ясно какво е станало с хората планирали експерементарния полет - те все пак имат имена и съдба. А не ги знаем, защото вината е стоварена върху пилотите. В противен случай кяхме да сочим някои хора и да казваме - те са виновни за смъртта на първия космонавт. Но няма други имане, тъй че вината си остава на пилотите. Пък има и един принцип - машината не греши, грешките ги правят хората, които ги управляват.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Каква точно фигура са изпълнявали? Не виждам как срив на потока да се получи при такава скорост че претоварването да причини загуба на съзнание. Свредел се получава при ниски скорости и прекалено стегнати маневри.

Не съм специалист. Това четох в руската преса. В момента на удара в земята пилотите са били в безсъзнание от силното претоварване при изпълнението на маневрата. Те не са имали шанс да реагират.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ако това беше така, би трябвало да е ясно какво е станало с хората планирали експерементарния полет - те все пак имат имена и съдба. А не ги знаем, защото вината е стоварена върху пилотите.

Вината не е стоварена върху никого. Съмнително е дали при екпериментален полет, при който именно се експериментира, дори и планиращите еднозначно имат вина.

Според мен все пак може да се говори за недооценка на риска за пилотите от страна на планиращите полета.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...