Отиди на
Форум "Наука"

Устройство и работа на електрически локомотив /на руски/


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Да има право на повече плюсове...

То това си е чиста електротехника.

Копирах си времето на клипа да знам докъде съм, точно преди моторите. Само да кажа, че Игнитронът е звестен още като живачен изправител. Работи като диод. Не го споменах в диоди, но там не казах много и за вакуумния диод. май няма какво повече за него да кажа, достатъчно е казано там

Още ще коментирам, просто домашни ангажименти...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Само си представям как звучи това през 1960 г. - игнитрон! Ех, време на техически прогрес, дано пак го имаме такова!

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Може и да го имаме, но е с по-бързи темпове и не го забелязваме.

Факт е, че последните години електрониката много напредна. Просто го приемаме за даденост, не е обвързано с емоции. Имаше нещо хубаво и дори романтично в това отношение през социализма, докато сега сме потребителски настроени и приемаме такива неща за даденост и мислим /не без основание, защото често срещу истински пари ни заливат фалшиви неща и направо боклуци/ а и производителите от своя страна се опитват с минимум /средства за/ материали и усилия да постигнат максимален ефект /за което технологиите помагат/ и всичко това просто убива всякакви емоции и вяра, че технологията се прави от човека и за човека. Това спамообразно лирическо отклонение имаше за цел да обясни моето виждане защо сега не виждаме прогреса - просто го възприемаме като даденост и част от състезанието напред, на което сме подложени всички. Иначе последните години сме свидетели на значително развитие на цифровите технологии, електрониката като цяло и изобщо на пробиви във физиката на твърдото тяло. Носим компютри-телефони из джобовете си, но не се впечатляваме.

Когато отново седна на място откъдето да виждам клипа ще опитам хипотетично да "опиша" такъв електрически локомотив направен със съвременни технологии. Грубо разбира се.



Човек винаги има какво да научи още и аз не правя изключение. Видях Игнитрон в уикипедия. Онова което не знаех е че се използва като контролиран изправител (управляем диод) или иначе казано тиристор. Това не го знаех."An ignitron is a type of gas-filled tube used as a controlled rectifier" няма да има такова бързодействие и едва ли ще може да се като импулсен генератор или дори електронен ключ, но все пак...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То че техниката е повече и навсякъде е така, но точно тая социалнопсихологическа страна - че вече не й се радваме така - имам предвид. Свикнахме с прогреса, а трябва да му се радваме и да го търсим!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да, така е. Диоди от силициев карбид можели да работят дори и когато светнат червено от нагряване. Всеки друг полупроводник много по-рано излиза от строя.

Всъщност SiC може да свети и без да се нагрява, това е едно от съединенията от които се правят светодиоди.

Освен че е и абразивен материял - влиза в състава на дискове за шмиргели и флексове, шкурки и тн.

Електромоторът дето си дал има и друго любопитно нещо - свръхплътни бобини /намотки/ чудя се каква е разработката, имам някакви идеи, но...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Сега това може изцяло да се направи от полупроводници /могат да бъдат заменени не само игнитроните - с диоди или цели блокове, а и контакторите - с електронни ключое/, трансформаторът ако стане импулсен /по редица съображения обаче може и да не стане/ ще олекне десетина пъти за същата мощност, няма да има нужда от толгова много вторични начотки само за да се осигури плавно реулиране на напрежението. Това ще става посредствон регулиране на честотата и/или широчината на импулсите подавани към първичната намотка на трафоорматора.

Доста ще понамалеят намотките за стаилизиране на тока, но ще има такива - най-малкото филтри, които да не допускат смущения /шумове и хармоници/ обратно в мрежата. Нещо подобно на това дето го имаме по захранващите кабери на лаптопи и дисплеи.. Може би по-натам ще драсна още по този въпрос.

Но нека видим пак клипа, стори ми се че има интересни и не толова популрни понятия.



По устройството на игнитрона всичко е казано подроббно и на достъпен език и то доста по-добре от Wikipediata

Явно още се използват



Контактори - масово се ползват и днес. Устройство което включва /затваря/ и изключва /отваря/ електрическа верига и което се задвижва от пневматика, хидравлика или електромагнит. По подстанциите и по фабриките ги има, дори в обикновен стар струг.

Звучи като реле, но при контактора и двете състояния са устойчиви, докато релето има едно устойчиво състояние. Тоест ако не му се занранва електромагнита, едната верига ще е затворена /нормално затворена/, а другата - /нормално/отворена. При подаване на ток на електромагнита, веригите сменят състоянията си. Понятиeто "нормално" го има и при бутоните и значи същото - за бутонът - когато не е натиснат.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Контакти / Контактори с дъгогасене се споменаха..

Когато контактторите управляват мощни и/или реактивни (бобини, трансформатори, за кондензатори не стана дума тук) товари, в контактите възниква дъга, точно както при електрожена. Тук обаче ефектът е нежелан - води до разрушаване на контактите /местата където веригата се съединява и разделя/, слува се и да се заварят.

За това на такива места се слагат контакти с дъгогасене. Постига се по различни начини - от включване на кондензатори и бобини, мине се през форма на електроди, през такива дето се разделечават бързо на разстояние по-дълго от максимума на дължината на дъгата и се стигне то такива с маслено гасене, херметични в среда от серен хексафлуорид и дори вакуумни.

Електронните ключове не се водят че са с дъгогасете, при тях дъга принипно отсъства. Наричат ги още солид стейт релета по модерному.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...