Отиди на
Форум "Наука"

Възможно ли е науката да се обсъжда популярно?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 15 часа, vorfax said:

Ако някой е останал неразбран това не е проблем на неразбралия го, а на този, който е неспособен да се изрази ясно, защото всеки може да разбере всичко.

Между другото това е като за учебник - сентенциална фраза, изразяваща каквато и да е способност да се поеме лична отговорност. Само заради едно простичко признание от рода "не съм в състояние да разбера" е нужно да се пише тази небивалица от рода - всеки може да разбере всичко... Очевидно е, че не може, след като става въпрос именно за такъв пример.

И.... изведнъж, по-надолу същия автор пише следното:

Преди 11 часа, vorfax said:

В момента чета една енциклопедия. Колкото и да ми е позната фактологически, пак не мога да обясня много неща от нея. Да ги знам и да ги разбирам са просто две различни неща. Да се обсъжда нещо толкова общо като науката масово е като да очакваме културист да е добър по шорттрек, а шахматист по плуване.

най-после - както се казва "алелуйа" :) не било толкова страшно.

Явно относно "енциклопедия", някак си все пак "не е кво да е - тва е "енциклопедия" дет' са я писали толкова умни, учени, знаещи и начетени люде. Приемливо е "да не се разбира", дори и да се "знае"...

Докато някой си рамус (ма тоя на къв се праи, баси надувката)... няма как да не е "виновен", макар да се отнася до същото явление, за същия "четящ"... и вече е трудно да се "преглътне".

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 253
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
On 24.11.2016 г. at 4:17, vvarbanov said:

Напротив аз не само правя разлика, но и разбирам разликата.Докато ти правиш разлика ,но не я разбираш.

Думата "популярно"  означава "разбираемо от всички", а не "разбрано от всички"

  И така, отговорът на въпроса, "Възможно ли е науката да се обсъжда популярно?"  е , - не може.Защото популярно означава "разбираемо от всички" , а науката не се разбира от всички.

  

 

 

 

За мен "популярно" означава разбираемо от някои, които не са професионалисти. Не от всички. За това една и съща тема се разработва с различни нива на достъпност и задълбоченост - в един вид може да е за любители, които са с повече познания и интерес, в друг вид за широка аудитория, в трети - за малки деца.

Гледах наскоро в предаването на Милен Цветков даже книга, която е направена специално за хора със забавено развитие.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Doris said:

 

Преди 4 часа, Doris said:

За мен "популярно" означава разбираемо от някои, които не са професионалисти. Не от всички. За това една и съща тема се разработва с различни нива на достъпност и задълбоченост - в един вид може да е за любители, които са с повече познания и интерес, в друг вид за широка аудитория, в трети - за малки деца.

Гледах наскоро в предаването на Милен Цветков даже книга, която е направена специално за хора със забавено развитие.

 

Graviti : "На определно ниво науката се разбира от всички. На друго ниво тя е разбираема само за специалистите. Точно това определя какво е популярното ниво и какво не. "

Разбира се от всички ,ама чушки! До 8 ми клас се разбира от осмокласниците.До 11 ти от единадесетокласниците.Вече писах ако не и няколко пъти, че знанията се надграждат..Осмокласника не може да реши задача за 11 клас, ако не знае материала от 9 и 10 клас.Ами с тия до 5 клас какво ще правим?Знаят ли физиката за 11 клас?

За да се разбере даден въпрос, тема, статия, наука, книга.....трябват да имаш познания по въпроса, темата,.......Ако нямаш не е фатално можеш да ги придобиеш.

Graviti , ти вече ме цитира, сетне аз се самоцитирах,......:

" Популяризирането, съобразено със средната научна култура, занимателно, интригуващо.Обсъждането, -от хора с близки познания по темата.Дискусиите по правилата. "

Та как ще осъждат химията заедно група ученици от 2 ри и 11 клас? 

Значи тия от 1-5клас имат грубо казано едни знания, от 5-10 клас , от 10-20 клас, 20- 50клас,.....имат различни знания е не могат да обсъждат някаква тема за които половината да кажем нямат хабер за какво става въпрос.

Значи тия със 8 клас могат да обсъждат популярно наука за 8 клас, тия до 11 обсъждат популярно наука за 11клас......

Като казвам 11 клас (примерно) имам предвид знанията които се придобиват до тогава.Иначе, някои които се учат добре може да знаят повече, други знания се забравят с годините.То трябват много уточнения щото все някой не е разбрал.

Ако някой въпрос от науката се разбира и може да се обсъжда само от тия които имат познания за него ,значи науката не може да се обсъжда популярно, а от определена група хора.Та някои имат знания и обсъждат, химията, други физиката,....,това не може да се нарече популярно обсъждане на науката.

Става въпрос и темата е дали науката може да се обсъжда популярно.Не става дума за популяризиране на науката.

 

 

Редактирано от vvarbanov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разбира се, но в различна степен.

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия. Обсъждането не означава непременно обучение,  може да е част от обучението, може и да е част от разговор, споделяне на впечатления.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 29 минути, vvarbanov said:

Graviti : "На определно ниво науката се разбира от всички. На друго ниво тя е разбираема само за специалистите. Точно това определя какво е популярното ниво и какво не. "

...

 

Та как ще осъждат химията заедно група ученици от 2 ри и 11 клас? 

Значи тия от 1-5клас имат грубо казано едни знания, от 5-10 клас , от 10-20 клас, 20- 50клас,....

Споделям. Според мен заблудата на тези, които смятат, че науката може да бъде популярно обсъждана, е че те виждат някакво (не всяко) ниво, което може да бъде предадено на непросветения в дадената област. Аз нарекох този процес, в присъствието на тъпанари, смешен и абсурден. Примерно да обясниш на дете, че когато на облаците им стане студено и те почват да плачат. Това е разбираемо и за дете и в същото време далеч от науката.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 минути, Doris said:

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия.

Те ще дискутират или единия ще се прави на учител на другия? Дискусията предполага двупосочен обмен на информация, когато тя е вече над средното ниво. Останалото е бошлаф работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 30 минути, Doris said:

Разбира се, но в различна степен.

Според мен, двама души с различно ниво на обучение могат да обсъждат нещо научно, ако по-разбиращият иска и успее да се съобрази с нивото на по-неразбиращия. Обсъждането не означава непременно обучение,  може да е част от обучението, може и да е част от разговор, споделяне на впечатления.

Да, има разни частни случаи. Но най често този дето най малко знае, настоява да учи другите дето знаят повече. 

Редактирано от vvarbanov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това, че давате примери на ситуации, в който нещо е невъзможно, не означава, че то никога не е възможно. Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат. Този спор е абсолютно абсурден. Лично аз съм обсъждал наука на популярно ниво с други хора. Да твърдите, че е невъзможно е смешно. Също толкова абсурдно и смешно е да твърдите, че няма такова нещо както популярно ниво на науката.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Gravity said:

Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат.

За мен абсурдно е изобщо 11-класници да обсъждат наука, камо ли да открият допирни точки.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, vorfax said:

За мен абсурдно е изобщо 11-класници да обсъждат наука, камо ли да открият допирни точки.

Може би защото под обсъждане на наука то разбираш нещо различно. Става дума за популярно ниво, например така както е в учебниците за 11ти калсс. Защо да не могат да обсъждат науката така както е представена в учебниците?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, Gravity said:

... абсурдно и смешно е да твърдите, че няма такова нещо както популярно ниво на науката.

Учителката ми по етика и философия, която беше голям мозък, твърдеше, че енциклопедичните познания, а мисля, че тази обща култура визираш и ти, не изразяват разбиране на темата. Примерно ако знаеш кой е най-големия диамант на света не означава, че знаеш поведението на атомите в молекулите на алотропите му.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Gravity said:

Може би защото под обсъждане на наука то разбираш нещо различно. Става дума за популярно ниво, например така както е в учебниците за 11ти калсс. Защо да не могат да обсъждат науката така както е представена в учебниците?

Аз бях отличник в училище и помня под 1% от наученото там. Ситуацията, в която двама случайни души могат да дискутират по зададена научна тема, е нищожна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, vorfax said:

Учителката ми по етика и философия, която беше голям мозък, твърдеше, че енциклопедичните познания, а мисля, че тази обща култура визираш и ти, не изразяват разбиране на темата. Примерно ако знаеш кой е най-големия диамант на света не означава, че знаеш поведението на атомите в молекулите на алотропите му.

С това съм напълно съгласен, но това е странично за дискусията тук. Не става дума за рецитиране на наизустени факти, това няма отношение с науката. Става дума за обсъждане на науката на популярно ниво.

Редактирано от Gravity
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Gravity said:

С това съм напълно съгласен, но това е странично за дискусията тук. Не става дума за рецитиране на наизустени факти, това няма отношение с науката. Става дума за обсъждане на науката на популярно ниво.

Дебело искам да отбележа, че аз не съм бил зубрач. Аз имах и все още имам сериозни проблеми с ученето наизуст. Аз НЕ МОГА да уча наизуст.

Опитах да се въздържа, обаче няма да мога. Ще трябва да питам. Абе човек, на коя планета живееш? Хората ти обясняват "по телевизора", че инжектират домати с хормон от пингвини за да не замръзват. Ти какъв диалог ще водиш с изпростаченото ни общество?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, vorfax said:

Аз бях отличник в училище и помня под 1% от наученото там. Ситуацията, в която двама случайни души могат да дискутират по зададена научна тема, е нищожна.

Как е при теб е без значение и не може да се правят генерални изводи на тази база. Кажи ми защо смяташ за невъзможно двама души да дискутират това което са научили в последния урок по физика?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, vorfax said:

Дебело искам да отбележа, че аз не съм бил зубрач. Аз имах и все още имам сериозни проблеми с ученето наизуст. Аз НЕ МОГА да уча наизуст.

Има ли някакъв шанс да не дискутираме теб! Не е нужно да намесваш себе си постоянно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, Gravity said:

Как е при теб е без значение и не може да се правят генерални изводи на тази база.

Как да не може? Това отразява общовалидни физиологични и функционални черти на мозъка, в частност да забравя, да има съзнание и т.н.

Преди 6 минути, Gravity said:

Кажи ми защо смяташ за невъзможно двама души да дискутират това което са научили в последния урок по физика?

Това няма връзка с дискусията. Тя е дали може да се обсъжда популярно науката, а не съществува ли частен случай, в който може.

 

Редактирано от vorfax
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Gravity said:

Има ли някакъв шанс да не дискутираме теб! Не е нужно да намесваш себе си постоянно.

Ти намекна, че не съм помнел нещо, защото съм ползвал краткотрайната си памет да го науча наизуст. Аз ти написах, че съм го знаел с разбиране, но това не е помогнало ненужната информация да бъде запратена в подсъзнанието.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, vorfax said:

Това няма връзка с дискусията. Тя е дали може да се обсъжда популарно науката, а не съществува ли частен случай, в който може.

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, vorfax said:

Ти намекна, че не съм помнел нещо, защото съм ползвал краткотрайната си памет да го науча наизуст. Аз ти написах, че съм го знаел с разбиране, но това не е помогнало ненужната информация да бъде запратена в подсъзнанието.

Къде? Никъде не съм визирал теб.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, Gravity said:

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

За да бъде популярно не е достатъчно да може, а МНОГО ДА МОЖЕ. Попули май значеше народ (вокс попули - глас народен), а не глас в пустинята. Не се хващай за втората дума от "популярно дискутира" откъсвайки я от първата.

 

Редактирано от vorfax
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, vorfax said:

За да бъде популярно не е достатъчно да може, а МНОГО ДА МОЖЕ. Попули май значеше народ (вокс попули - глас народен), а не глас в пустинята. Не се хващай на втората дума от "популярно дискутира" откъсвайки я от първата.

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Gravity said:

Къде? Никъде не съм визирал теб.

Хубаво. Просто когато двама говорят помежду си, логично е единия да си помисли, че думите на другия са инспирирани от неговия отговор. С думи прости - подаване на топката.

Все пак, нека се хванем с един прост пример. Нека за научна тема поставим разширяването на Вселената. Какъв точно диалог въображението ти рисува, когато насреща си имаш второкласник в музикална паралелка, абитуриент, който не знае какво е завършил и висшист по селско стопанство?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Gravity said:

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

А?

Подменяш тезата. В момента искаш да смениш "науката" в заглавието с "популярната наука", което е някаква симбиоза между взаимно изключващи се неща - общо знание измежду еднакво невежи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 часа, Doris said:
Преди 9 часа, Gravity said:

Популярно ниво на науакта, а не масово обсъждане. Става дума за нивото на науакта, а не колко е разпространено.

 

Не става дума за нивото на науката, става въпрос за популярно обсъждане на науката.

Преди 10 часа, Gravity said:

Това, че давате примери на ситуации, в който нещо е невъзможно, не означава, че то никога не е възможно. Ако накой от 11ти клас и някой от 2ри клас не могат да обсъждат задено наука, не ознчава, че двама от 11ти калс не могат.  

 

Преди 9 часа, Gravity said:

Ако съществуват  случаи, в които може, значи може. Нали в това е въпроса да ли е възможно. Вие да не би под "възможно е" да разбирате "възможно е винаги"?

Това ,че някои групи хора могат да обсъждат науката ,а други не могат, не означава че науката може да се обсъжда популярно.  

И така  "Думата "популярно"  означава "разбираемо от всички, "популярно обсъждане" е разбираемо от всички обсъждане"

 И пак   На въпроса, "Възможно ли е науката да се обсъжда популярно?"  е , - не може.Защото популярно означава "разбираемо от всички" , а науката не се разбира от всички.

 Допущам обаче, че в някоя паралелна вселена е възможно науката да се обсъжда популярно. Даже във всички паралелни вселени може  .Преди през социализма беше друго. но от как влязохме в европейския съюз, не може вече и дума да става. 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...