Отиди на
Форум "Наука"

Въпрос за пътнически полети


Recommended Posts

  • Потребител

Може ли някой да ми обясни защо полет Истанбул - Банкок трае 10 часа, а обратния Банкок - Истанбул 12 часа? При предишни пътувания ми беше направило впечетление и бях ровил, ама така и не стигнах до задоволителен отговор. Мисля, че не е разлика във въздушните трасета, които са приблизително еднакви. Въртенето на земята излиза че е от запад на изток, тоест - докато летиш от Тай насам, Истанбул също буквално лети към теб, така че даже би трябвало от Азия да се прибереш по-бързо. Нещо за въздушните течения? Има ли някой идея?
 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Причината е въртенето на Земята. Дори и при безветрие атмосферата се върти заедно със Земята, и когато пътуваш на изток пътуваш по посоката на движение на атмосферата, а когато пътуваш на запад пътуваш срещу посоката на движение на атмосферата. И доколкото атмосферата има съпротивление съответно скоростта на движение в нея е различна в двете посоки. Освен това и самото излитане в източна посока подпомага полета тъй като реално в тази посока при излитането скороста на самолета се прибавя към скоростта на Земята, докато в обратна посока се изважда. Затова и космическите ракети ги изстрелват на изток. Единствено Израел изтрелва космическите си ракети на запад, тъй като на изток от тях са арабите, които могат да свалят преминаващите над земите им вражески ракети.  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, makebulgar said:

Освен това и самото излитане в източна посока подпомага полета тъй като реално в тази посока при излитането скороста на самолета се прибавя към скоростта на Земята, докато в обратна посока се изважда.

  Не е освен, а е само това.  Центробежната сила на изток е по-голяма и самолета олеква, а на запад е обратното.  Атмосферта е в покой/средно/  спрямо земята, така че и натам и насам съпротивлението е едно и също, обаче циклоните в северното полукълбо са лявовъртящи, което значи, че ветровете в южната им част са от запад на изток. Този маршрут минава май през такива ветрове?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благодаря за отговорите. Физиката и метеорологията не са от силните ми страни, както се разба, но ще си позволя някои възражения. 

On 17.07.2020 г. at 14:14, makebulgar said:

Причината е въртенето на Земята. Дори и при безветрие атмосферата се върти заедно със Земята, и когато пътуваш на изток пътуваш по посоката на движение на атмосферата, а когато пътуваш на запад пътуваш срещу посоката на движение на атмосферата. И доколкото атмосферата има съпротивление съответно скоростта на движение в нея е различна в двете посоки. Освен това и самото излитане в източна посока подпомага полета тъй като реално в тази посока при излитането скороста на самолета се прибавя към скоростта на Земята, докато в обратна посока се изважда. Затова и космическите ракети ги изстрелват на изток. Единствено Израел изтрелва космическите си ракети на запад, тъй като на изток от тях са арабите, които могат да свалят преминаващите над земите им вражески ракети.  

Въртенето на земята и скоростта на това въртене имат значение в космическите полети и то се използва, като освен, че се изстрелват на изток, стремежа е старта да е и възможно най-близо до екватора. Но по отношение на полет между две точки на земята - не е толкова просто, според мен.

Тази скорост на въртене не е еднаква във всички точки по повърхността, а зависи най-вече от географската ширина, ако решим да пренебрегнем надморската височина като незначителна. Така че, ако смяташ, че тази скорост трябва да се прибави към скоростта на самолета в начална точка А, то :
а) трябва после и да извадиш същата скорост, защото пък крайната точка Б (която е на изток от А и (теоретично) на същата г.ш.) се отдалечава спрямо самолета именно с нея;   
б) в конкретния пример скоростта, с която Б (Банкок) се движи е по-голяма от тази на А (Истанбул), защото е по-близо до екватора, така че даже реално допълнителната скорост от въртенето в А е  по-малка от скоростта, с която Б се отдалечава. Казано по друг начин, въртенето допълнително ускорява самолета, но същевременно и отдалечава крайната точка, тоест разстоянието, което трябва да бъде прелетяно е повече и съответно е необходимо повече време при равни други условия;
с) при обратния полет, от Б към А - т. А се движи срещу лайнера, тоест, реалното разстояние, което се изминава е по-малко от чисто географското. Затова и на връщане би трябвало да отнема по-малко време ако скоростта е еднаква. А не виждам защо да не е еднаква, поне от гледна точка на скоростомера на самолета.
Разбира се, всичко това са теоретични разсъждения и очевидно или греша някъде, или причините не са точно и само във въртенето на земята, а някъде другаде. Може би е въпрос на сметки като се вземат предвид точните скорости на точките А и Б, както и скоростта на машината.

On 17.07.2020 г. at 16:50, Exhemus said:

  Не е освен, а е само това.  Центробежната сила на изток е по-голяма и самолета олеква, а на запад е обратното.  Атмосферта е в покой/средно/  спрямо земята, така че и натам и насам съпротивлението е едно и също, обаче циклоните в северното полукълбо са лявовъртящи, което значи, че ветровете в южната им част са от запад на изток. Този маршрут минава май през такива ветрове?

Говориш за кориолисовите сили и тяхното влияние върху атмосферата. И това гледах, но, както споменах, не съм на ти с метеорологията. Могат ли циклони, пасати и т.н. да доведат до ускоряване/забавяне от порядъка на 20%? А и да могат - това влияние не се ли коригира от пилотите и системите в лайнера така че той да лети с предварително избрана и съобразена с множество изисквания скорост? Не мисля, че някоя авиокомпания би оставила полетите си на случайността какъв циклон или пасат ще срещне машината и доколко ще се отрази това на времето за пътуване. Не знам. 

Редактирано от boyko
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 19.07.2020 г. at 20:03, boyko said:

Говориш за кориолисовите сили и тяхното влияние върху атмосферата. И това гледах, но, както споменах, не съм на ти с метеорологията. Могат ли циклони, пасати и т.н. да доведат до ускоряване/забавяне от порядъка на 20%? А и да могат - това влияние не се ли коригира от пилотите и системите в лайнера така че той да лети с предварително избрана и съобразена с множество изисквания скорост? Не мисля, че някоя авиокомпания би оставила полетите си на случайността какъв циклон или пасат ще срещне машината и доколко ще се отрази това на времето за пътуване. Не знам. 

Международните пътнически полети са съобразени с по-важните и постоянни влияния на атмосферните потоци с цел пестене на гориво и експлоатационни разходи, продължителност на полетите, безопасност, евентуални връзки с други полети и още куп други изисквания. Например има летища, на които след и преди определен час не могат да кацат самолети заради шума. Трасетата са международно утвърдени и еднакви, независимо от авиокомпанията, която лети. Разбира се, има някакъв толеранс за продължителността на полетите, но той не е в никой случай 20%, както в примера, който давате. Според мен трябва да търсите отговор най-вече във въртенето на земята.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разликата във времето наистина е въпрос основно на въздушно съпротивление. И разликата идва заради съществуващите струйни течения в атмосферата, които се пораждат от въртенето на земята и кориолисовите сили, и от слънчевото греене. Струйните течения се движат от запад на изток на височина 9 - 12 км и имат скорости достигащи понякога и до 200 км/ч. Съответно самолетите летящи в струйното течение на изток са подпомагани от него, докато самолетите летащи на запад ще бъдат забавяни от него, или ще трябва да летят под него, където обаче атмосферата е по плътна и самолета ще лети по-бавно. Авиокомпаниите използват струйните течения тъй като подпомагат полета, харчи се по-малко гориво, по-бързо се стига до крайната точка, и така разходите са по-малки, а печалбата по-голяма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На пръв поглед това че се движим на запад, а Земята се върти на изток предполага по-бързо пристигане, но това е само ако се пренебрегне въздушното съпротивление. Реално обаче няма как да го пренебрегнем. Във въздуха при летенето то е основен фактор, и най-добре знаят това космонавтите искащи да навлязат в атмосферата и да кацнат. 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...