Отиди на
Форум "Наука"

Новите кораби за ВМС


Recommended Posts

  • Потребители
On 24.05.2021 г. at 9:50, Capitainofmarine said:

Проблема с двигателната система обаче ги превръща в неплаваща база на вода.

Проблемът с двигателите са го решили, а се оказва и частичен, при високи скорости над 30 м.в. Има обаче редица други, които са сумирани тук, а именно:

1. Висока цена за този клас и функции

2. Висока цена на поддръжка

3. Слабо въоръжение в базовия модел

4. Алуминиеви конструкции уязвими за пожар

LCS: Controversies & Cautions

© 2004-2021 Defense Industry Daily, LLC

Цената и размерът на корабите LCS сега са сравними с морските фрегати от висок клас на други държави. Тъй като основните кораби на американския флот от нисък клас в бъдещия флот, от тях ще се очаква да изпълняват много от същите роли. Може да се очаква корабите LCS да изпълняват много добре ролята за противодействие на мини и традиционната антиподводна роля на фрегатите сравнително добре, благодарение на своите хеликоптери, набор от роботи и системи за бързо надграждане. Други традиционни роли за кораби с размер на фрегата са по-противоречиви. Най-големият проблем е една тежка липса на гъвкавост по отношение на въоръжението. Съвременните LCS конструкции дори не носят торпедни апарати или системи за вертикално изстрелване (VLS), които биха могли да побират настоящи и бъдещи атакуващи и / или отбранителни ракети. Дори с инсталиран модул Surface Warfare, корабите LCS ще носят съвсем леко въоръжение за основен морски кораб: 57-mm Mk 110 система за морско оръдие; RIM-116 SeaRAM отбранителни ракети с малък обсег; 30-милиметрови оръдия, които биха заменили ракети „Грифин“ с много малък обсег, ако са инсталирани; 12,7 мм картечници; плюс всякакви 70-милиметрови ракети, носени от придружаващите го хеликоптери (до 2 слота H-60 или до 4 слота MQ-8B Fire Scout UAV). Това въоръжение е по-близо до кораб за поддръжка, отколкото военноморски боец на повърхността, а по-големите високоскоростни конструкции за поддръжка като JHSV биха предложили много повече пространство на модула за мисия за преконфигурируеми кораби за специална поддръжка. Военноморският анализатор Реймънд Притчет категорично описа настоящия компромис като:

 „... 3000 тонни преследвачи на моторни лодки с издръжливост на шведска корвета, полезен товар на оръжието на германски логистичен кораб и товарен отсек на малък контрабандист на севернокорейски оръжия.“

Комплектът оръжия LCS също се сравнява неблагоприятно с фрегати с подобни размери, които могат да изпълняват пълния набор от противоподводни, противовъздушни отбрани и военноморски бойни роли. Новият френско-италиански клас FREMM или дори много по-старият тип Type 23/Duke Class на Великобритания го превъзхождат значително като многоцелеви кораби. Подобни са и по-малките корвети като изградената в САЩ израелска Sa’ar 5 Eilat Class за 260 милиона долара и  шведския ултра-стелт Visby Class. Дори малката датска Flyvefisken Class, чиито сменяеми модули „flex ship“ помогнаха да проправят пътя на идеята LCS, има система за вертикално изстрелване Mk 48, която може използв ракети за противовъздушна отбрана със среден обсег, и монтира ракетни установки за противокорабни Harpoon ракети.

Липсата на оръжие на LCS може да няма значение срещу малки лодки на иранците по време на партизанската им война в края на 80-те години на миналия век срещу американския флот в Персийския залив. За съжаление, много държави разполагат с 90 ’+ Fast Attack Craft, оборудвани с противокорабни ракети. Въпреки че са 1/3 от дължината на LCS и 1/5 от неговия екипаж или по-малко, те биха създали заплаха, която би могла да атакува LCS отвъд обхвата му на разумно отмъщение, с оръжия, които LCS „може да не успеят да спрат или да оцелят".

Показателно е, че брошурите за версиите на International LCS, предлагани от всеки екип, разполагат с голямо усилване на радара чрез малката система SPY-1F AEGIS или друго радарно надграждане и са въоръжени с торпедни тръби, противокорабни ракети и система за вертикално изстрелване (VLS) клетки.  

Междувременно оцеляването се превърна в проблем на 3 фронта. Един е тънките полета, създадени от много малък екипаж, оставяйки малко поле за задачи като контрол на щетите, ако автоматизираните системи са повредени или се провалят. Другите въпроси включват въпроси за изпитване на удар / оцеляване и за алуминиевите конструкции. Оригиналната концепция за LCS е кораб, чиято устойчивост на повреди може да спаси екипажа, но не и кораба, в случай че настъпи значителен удар. Това беше леко надстроено, за да може потенциално да спаси екипажа и кораба, но не и да продължи да се бие, докато оцелява. Тъй като ракетите Exocet нанасят удари по HMS Sheffield (потъват) и USS Stark (оцеляват едва) се оказва, че дори стоманени военни кораби, проектирани да продължат да се бият след удар, може да се окажат с проблем да отговорят на техническите спецификации. Военноморските разкрития, че корабите LCS не биха отговорили дори на стандарти I ниво, камо ли на стандарта OPNAVINST 9070.1 Level II на фрегатите, които ще ги заменят, предизвикаха известно смущение.

При LCS-1 Freedom Class има алуминиева надстройка, а LCS-2 Independence Class е предимно с алуминиев дизайн. Алуминият провежда топлината много добре и лесно се топи или деформира. Ако спомагателните пожарогасителни системи, устойчиви покрития и др. се повредят или не могат да се справят с дадена ситуация в морето, проблемите с целостта на конструкцията и вторичните пожари могат много бързо да се превърнат във фатални проблеми.

Възникващият сценарий в САЩ е разходи за базовите кораби, които продължават да се движат на цени около 400-500 милиона долара всеки, плюс оръжия, електроника и модули за мисия, които довеждат цената на напълно оборудван кораб до 450-600 милиона долара, дори под предложен нов договор с фиксирана цена. Това вече не е евтина цена за клас корвета от 220 милиона долара. Вместо това, това е цена, която поставя американския LCS в средата до горния край на международния пазар за пълни многофункционални фрегати.

В тази среда неблагоприятните сравнения са неизбежни. Гъвкав кораб за наблюдение и вкарване на специални сили, чиято гъвкавост не се простира до лекото въоръжение, което е най-слабото му място и не е в състояние да се справи с нищо извън символичната морска или въздушна опозиция, няма да отговори на очакванията.

„Тъй като Военноморският флот е инвестирал сериозно в способности за наземни атаки като Advanced Gun System и ракети за наземно нападение в DD (X), няма изискване [крайбрежен боен кораб] да има тази способност. По същия начин LCS не се нуждае от противовъздушна способност извън самозащитата, тъй като DD (X) и CG (X) ще осигурят противовъздушна отбрана в района. По този начин, ако нито DD (X), нито CG (X) не се появят в необходимия брой и навреме, ВМС ще се изправи пред две възможности: да остави LCS както е и той да приеме риска, в опасна среда извън това, с което може да се справи (което направи с FFG-7); или „да надгради“ LCS, за да му дадат необходимите възможности, които първоначално са били предназначени да се за DD (X) и CG (X). Нито една от двете опции не е приемлива. "

Особено, ако ниският клас е нараснал до ниво на разходи, което го прави еквивалентен на основните бойци на повърхността на други държави, като същевременно не отговаря на ключовите способности, които ще се изискват при липса на кораби от по-висок клас.

През 2009 г. CBO изчислява разходите за корабостроене на LCS на около 30,2 милиарда щатски долара, със средно 1,2 модула за мисия на кораб (TL. 66), закупени отделно на около 100 милиона долара на модул. Към 2012 г. изчислението се промени малко, но общата сума беше около 39 милиарда долара. Това контрастира с първоначалната надежда за 22 милиарда щатски долара общи разходи за 55 кораба и 165 мисионни модула при 400 милиона долара на кораб (220 милиона щатски долара + (3 х 60 милиона долара) опции за мисионни модули).

LCS: Експортен потенциал

След като излязат отвъд класа на малките патрулни плавателни средства, нарастващите способности превръщат плавателни съдове с размер на фрегати в най-често срещания военноморски износ по целия свят. Тъй като много държави се сблъскват с предизвикателствата в световните крайбрежия, които включват най-важните точки на земното кълбо, може да се очаква известен интерес към LCS извън САЩ. До декември 2011 имаше 26 потенциални купувачи по цял свят за кораба и съпътстващото го оборудване, „с двама близки кандидати и още четирима, които изразиха активен интерес“.

Има 2 интересни аспекта на офертите за износ на LCS. Едното е тяхното оборудване, което е коренно различно от комплекта на ВМС на САЩ.

Международната версия на Multi-Mission Combat Ship (MMCS) на Lockheed Martin, която привлече известен интерес от Израел, преди да се намесят разходите, има разнообразни конфигурации от OPV / корвет до големи размери на фрегата. Модернизираните радари варират от радари с активна редица CEAFAR на по-малки кораби до опцията за SPY-1F на Lockheed за най-големия вариант. Неподвижните оръжия включват торпедни тръби и 8 ракети Harpoon, въпреки че някои изложбени модели са използвали 12 Kongsberg NSM. Концептуалните диаграми показват също така между 4-48 VLS клетки.

Тримаранът на General Dynamics добавя модернизиран радар (SPY-1F в диаграми), торпедни тръби и клетки с вертикално изстрелване с тактическа дължина (VLS). Сред останалите полезни товари тези клетки могат да държат подводни ракети VL-ASROC за борба с подводници, или четирикомпонентни противовъздушни ракети RIM-162 ESSM за ПВО на района. Изложените модели са показали и до 16 противокорабни ракети NSM.

Другият аспект, който заслужава да се отбележи, е неуспехът на Littoral Combat Ship да затвори продажби за износ в продължение на 7+ години. Понастоящем и двата дизайна на LCS са получили предварителни запитвания за износ, но Израел и Тайланд са единствените случаи, при които е стигнало по-далеч от това.

Израел прояви силен интерес през юли 2008 г. и потвърди искането си за LCS-I въз основа на дизайна на Team Lockheed. Вариантът на Израел обаче се различаваше много от LCS 1 Freedom; той включваше фиксиран набор от оръжия, а не пълни пространства на модула за мисия, както и предлаганите от него радари и оръжейни масиви SPY-1 AEGIS или MF-STAR и го направиха много по-способен да играе критични роли като противовъздушна отбрана и противодействие на вражески боен кораб. Както беше отбелязано по-горе, подобни промени са често срещана тема сред международните LCS предложения, но приблизително оценената цена на кораба от над 700 милиона долара в крайна сметка подтикна Израел да преосмисли плановете си. Понастоящем тази страна търси по-евтини опции, базирани на семейството корвети и фрегати MEKO на Blohm + Voss или южнокорейски дизайн. Класът Фрийдъм също загуби състезанието за Тайланд.

Съобщава се, че Саудитска Арабия е изразила интерес към версия с фиксирано въоръжение на дизайна на General Dynamics / Austal. Този интерес беше повторен през 2010 г., но те също така оценяват дизайна на Lockheed Martin за флота на Арабско / Персийския залив. През 2011 г. се оказа, че саудитците могат да пропуснат изцяло покупка на LCS, в замяна на много по-силно въоръжен, универсален и скъп вариант: многоцелевите миноносци DDG-51 Arleigh Burke Class от САЩ, с възможност за балистична ракета.

Междувременно дизайни като германското семейство MEKO, многофункционалният френско-италиански FREMM, холандският клас Sigma с модулна конструкция и дори обновените фрегати на НАТО от 1980 г. продължават да намират купувачи по целия свят.

https://www.defenseindustrydaily.com/the-usas-new-littoral-combat-ships-updated-01343/

Днес прибрежният боен кораб LCS струва около 70 милиона долара годишно за експлоатация, според изчислението на бюджетните данни, получени от Defense News. За сравнение, разходите за експлоатация на разрушител клас Arleigh Burke - много по-зряла и утвърдена програма за проектиране - възлизат на около 81 милиона долара. Ако военноморският флот не може да управлява тези разходи за LCS, това би означавало, че леко въоръженият, 3400-тонен малък повърхностен боец LCS , проектиран за максимална оперативна готовност, ще струва почти толкова много, колкото тежко въоръжен, 9,400-тонен голям разрушител. Проблемите с комбинираното оборудване доведоха до поредица от проблеми със задвижването, поставяйки целия флот от класа на Freedom под ограничения за начина, по който той използва двигателите си. През декември Defense News съобщи, че флотът разследва потенциален недостатък в дизайна на целия клас. През януари военноморските сили обявиха, че спират доставките от класа Freedom, докато не бъде инсталиран преработен комбиниран механизъм. Водещият изпълнител Lockheed Martin и производителят на комбинирани съоръжения RENK са определили решение за комбинираното съоръжение. Според Gilday флотът ще започне да го тества този месец. Gilday добави, че програмата LCS е на път да достави дълго отлаганите пакети за мисии за борба с подводниците и мините през 2022 г. - по същество сензорите и оръжията, които помагат на корабите да изпълнят първоначалната си мисия. Някои анализатори и наблюдатели са повдигнали възможността за намаляване на загубите на крайбрежния боен кораб, в една или друга степен, като влагат пари в други проекти, които първо могат да имат по-голяма стойност във война от висок клас с напреднали конкуренти като Китай или Русия и второ, не са засегнати от проблеми с екипажа, поддръжката и надеждността. Брайън Кларк, пенсиониран офицер от подводница и старши сътрудник в Института „Хъдсън“, призова военноморските сили да насочат сериозно към базирането на корабите в Азиатско-Тихоокеанския регион; конкретни места включват Sasebo, Япония; Бахрейн; и Мейпорт, Флорида. Това би позволило на флота да централизира своята инфраструктура за поддръжка в ограничен брой пристанища; спасете корабите от износване на транзитни трансфери; и намалете броя, необходим за работа, като ги разположите напред. За останалите кораби, каза Кларк, може би е време да помислите за пенсиониране. „Вероятно бихме искали да изведем от експлоатация или да оттеглим голяма част от ранните, защото ако ще преминете към един вид модел на централизиран хъб, вероятно нямате нужда от толкова много“, каза той. „Ако поставите половин дузина в Бахрейн, а след това четири или пет в Сасебо и половин дузина в Мейпорт - и все още имате половината, не знам какво бихте направили с другата половина. Има мисии, които биха могли да изпълняват, но те са твърде скъпи, за да се използват за тези мисии. "

https://www.defensenews.com/naval/2021/04/12/high-operating-costs-cloud-the-future-of-littoral-combat-ships-budget-data-reveals/

 

On 24.05.2021 г. at 9:50, Capitainofmarine said:

Даже за подобни неща може да се говори за "ленд-лизинг".

 

 

Това е опцията, според мен, има цяла програма за това, ако въобще е възможно на приемлива цена, при така изброените проблеми:

https://www.dscu.mil/documents/publications/greenbook/05_Chapter.pdf?id=1

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 9 часа, Б. Киров said:

Проблемът с двигателите са го решили, а се оказва и частичен, при високи скорости над 30 м.в. Има обаче редица други, които са сумирани тук, а именно:

1. Висока цена за този клас и функции

2. Висока цена на поддръжка

3. Слабо въоръжение в базовия модел

4. Алуминиеви конструкции уязвими за пожар

 

 Максималната скорост  на LCS-25 (Freedom class) e ограничена на 74 километра в час (при 87 за първите корвети от класа), вероятно с това се избягва на проблема на високоскоростното задвижване.

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Marinette_(LCS-25)

 

"Особено, ако ниският клас е нараснал до ниво на разходи, което го прави еквивалентен на основните бойци на повърхността на други държави, като същевременно не отговаря на ключовите способности, които ще се изискват при липса на кораби от по-висок клас."

 

 

Да, това е положението при корабите от този клас - проектирани са като корвети (имат  бойните качества  на корвети, а не на фрегати), но с висока цена на поддръжка, и със сравнително висока цена за целия проект.

Апропо: 

Слабото базово въоръжение не би трябвало да е проблем, защото корабите са проeктирани да носят /да имат самосъдържащи се/ бойни модули, които да се сменят в движение.

Проблемът е обаче, че не всички бойни модули са разработени, и няма виждане да се разработват, защото това ще доведе до нови, допълнителни разходи и до оскъпяване.

US Navy са взели прагматичното решeние за канселиране на проекта и за създаване на флот от фрегати (всичко е малко или повече условно, тъй като и при програмата с фрегатите може да възникнат проблеми)

https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/surface-navy-association/2021/01/12/heres-the-latest-on-the-us-navys-new-constellation-class-frigate/

---------------------------

Една условна класация за най-добрите 15 корвети:

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, nik1 said:

Една условна класация за най-добрите 15 корвети

Според тази класация сме ударили джакпота, германската Braunschweig-class corvette класирана като номер 2 е всъщност Korvette 130 в каталога на Luerssen, точно модела, който ние закупуваме; едната немска фирма Blohm+Voss с патент на модела го е офсетнала на друга Luerssen, но е разбираемо, защото по времето на създаването на проекта Blohm+Voss е бил обща собственост на Круп-Тисен и Luerssen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blohm%2BVoss

https://en.wikipedia.org/wiki/Braunschweig-class_corvette

https://luerssen-defence.com/english-luerssen-corvette-k-130/

Предимство е и че се изработва в българска корабостроителница, това реално е смъкване на цената чрез плащане на заплати, осигуровки и данъци.

Да, обаче няма торпедни тръби и според мен е леко въоръжена корвета/на границата с патрулен кораб, въпреки размерите.

Моите фаворити от класацията като цена-качество са номер 4 - турските Ада-клас, те са добре балансирани като въоръжение и притежават всичко, за да са бойни кораби; и на второ място номер 6 - шведските Visby-class - въпреки малките габарити като тонаж и дължина са уникални като стелт технология /изцяло композитни материали/, много бързи и добре въоръжени, а най-важното, според източниците - евтини, на цената на 2-те германски корвети можеше да закупим 4 шведски.

https://www.saab.com/products/visby-class-corvette

Явно са играли политически "съображения" и още нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 20 минути, Б. Киров said:

Според тази класация сме ударили джакпота, германската Braunschweig-class corvette класирана като номер 2 е всъщност Korvette 130 в каталога на Luerssen, точно модела, който ние закупуваме

Дали?

 

https://luerssen-defence.com/

 

 

https://luerssen-defence.com/english-luerssen-corvette-k-130/

 

https://luerssen-defence.com/category/naval-vessels/offshore-patrol-vessels-naval-vessels/

 

https://www.australiandefence.com.au/defence/sea/construction-begins-on-first-arafura-class-opv

 

 

"Моите фаворити от класацията като цена-качество са номер 4 - турските Ада-клас, те са добре балансирани като въоръжение и притежават всичко, за да са бойни кораби; и на второ място номер 6 - шведските Visby-class - въпреки малките габарити като тонаж и дължина са уникални като стелт технология /изцяло композитни материали/, много бързи и добре въоръжени, а най-важното, според източниците - евтини, на цената на 2-те германски корвети можеше да закупим 4 шведски."

Съгласен. :)

Оптималният  за този конкурс вариант беше корветата на Финкантиери

https://www.maritime.bg/71262/

https://www.maritime.bg/71671-2/

"Явно са играли политически "съображения" и още нещо."

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 45 минути, nik1 said:

Дали?

Ами тук може да има игра с публиката и поле за широки спекулации, тъй като няма официално изявление на българските власти, поне не откривам такова. Играта е в това, че два от продуктите на Lürssen са напълно сходни като габарити, но едното е класирано като "многоцелеви патрулен съд", а другото като "корвета"- Според цитираното от германската медия става въпрос за това:

https://luerssen-defence.com/english-luerssen-opv-90/

“Multipurpose Modular Patrol Vessels” (MMPV) mentioned in the Bulgarian communiqué could be a derivate of the Lürssen OPV 90

Обаче въоръжението не съответства, както и някои други детайли, най-вече мощността на двигателя и скоростта, освен това на кореветата има и хангар за дрон, на патрулния съд не, има разлика и в сензорите. Трябва да се има предвид, че корветата е на въоръжение в германския флот, докато патрулните съдове са нещо съвсем друго:

https://luerssen-defence.com/english-luerssen-corvette-k-130/

Сега, ако тарикатите от ВМ са подписали договор за opv-90 и са му залепили въоръжение на k-130, за да го нарекат "корвета" и да оправдаят едни повече пари, друг въпрос, но кой да ти каже, като не публикуват официално за публиката, че кои сме ние да си бъркаме носовете в техните работи. Споко, така процедират и в Пакистан, четох същите оплаквания от данъкоплатците за непрозрачност при покупката на 2-те американски корвети, затова не откривам и цена, държавна тайна :)не сме единствени.

А, ето:

Министерството на отбраната подписа договора за придобиване на два многофункционални модулни патрулни кораба за ВМС. Изпълнител на проекта е германската фирма "Люрсен".

https://www.dnes.bg/obshtestvo/2020/11/12/mo-podpisa-za-dva-patrulni-koraba-za-vms.469501

Патрулни кораби са, но според мен са на цената на корвети. Хубава работа.
 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Б. Киров said:

че кои сме ние да си бъркаме носовете в техните работи. Споко, така процедират и в Пакистан, четох същите оплаквания от данъкоплатците за непрозрачност при покупката на 2-те американски корвети, затова не откривам и цена, държавна тайна :)не сме единствени.

 :) Ние, "народа" сме тези,  които можем да ги "изчеръгтаме"  (това, за да изпаднем и в групата "АBBА" -Albania. Bulgaria, Bangladesh, Afghanistan :)

Преди 1 час, Б. Киров said:

Хубава работа.

Ама "българска" , ха-ха-ха :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 41 минути, nik1 said:

 :) Ние, "народа" сме тези,  които можем да ги "изчеръгтаме"  (това, за да изпаднем и в групата "АBBА" -Albania. Bulgaria, Bangladesh, Afghanistan :)

Ама "българска" , ха-ха-ха :)

Аха...точно.

Малко за цените:

3000/4000 tons Corvettes/OPV/Frigates:

US Bertholf cutter: 641 $ million.
- US LCS Freedom: 637 $ million.
- US LCS Independance: 704 $ million.
- Norwegian "Nansen": 557 $ million.
- South African Valour Meko 200A: 327 $ million.
- Paskistani F-22P: 200 $ million.

1000/2500 tons Corvettes/OPV
- Dutch "Holland": 169 $ million.
- German Braunschweig K-130 :$309 million/това е за корветата, а не за OPV-90!!!
- Turkish Milgem : $250 million
- Malaysian Kedah : $300 million
- Omani Khareef : $262 million
- UAE Baynunah : $137 million
- UAE Falaj 2 : $136 million
- UK Clyde : $47,000,000
- Danish Knud Rasmussen : $50 million
- Spanish BAM : $116 million
- New Zealand Otago : $62.6 million
- Trinidad & Tobago Port of Spain : $76 million
- UK River $31,400,000
- South Africa Sarah Baartman/ Damen 8313 : $20 million
- Sentinel : $47 million
- Indonesian/Moroccan Sigma : $222 million
- Sweden Visby : $184 million

http://combatfleetoftheworld.blogspot.com/p/warships-cost.html

В линка има и препратки към източниците

По-специално за Sweden Visby е цитирана статия на ВВС:

Дължина: 73м Водоизместимост: 600 тона Екипаж: 43 Скорост: 35 възела Корпус: Подсилен с въглеродни влакна пластмаса Цена: 100 милиона паунда (184 милиона долара) Джон Нилсон, един от дизайнерите, заяви пред BBC News Online: "Ние сме в състояние да намалим напречното сечение на радара с 99%. Това не означава, че е 99% невидим, това означава, че сме намалили обхвата му на откриване." Накратко, ако Visby е на 100 км от вражески кораб, той може да види врага на радара си, но не и обратно. Може да стигне на 30 км от врага, преди да бъде забелязан. Въглеродните влакна също са много по-леки от стоманата, а Visby, с 600 тона, е половината от теглото на конвенционалната корвета. Г-н Нилсон каза: "Военноморските офицери се влюбват в [този] кораб. Той не е класически красив. Всъщност изглежда като кутия за обяд. Но той има по-добра маневреност и може да постигне това ниво на стелт."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3724219.stm

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

..Ще разчитаме на румънския флот :)

https://www.naval-technology.com/projects/gowind_corvettes/

In July 2019, Romania selected Naval Group and Santierul Naval Constanta (SNC) to build four new Gowind corvettes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gowind-class_design

Преди 1 час, Б. Киров said:

- Sweden Visby : $184 million

"Best Corvette in The World, HSwMS Visby "

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 часа, nik1 said:

.Ще разчитаме на румънския флот

Да, с тези нови 4 корвети техния флот става много по-модерен. Имат и 3 фрегати от 80-те, които обаче модернизират. Според мен фрегатите са гръбнак на един военноморски флот, изглежда това е тенденцията, щом САЩ се насочват към нея, а Европа работи по общ проект.

Всъщност в черноморския регион, освен Русия, Турция е военноморската сила - Турция има 16 фрегати, от които 8 тежък клас:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_ships_of_the_Turkish_Naval_Forces

Ние с румънците изглеждаме като бедните роднини от НАТО в сравнение с тях, друг въпрос, че изглежда турците се интересуват повече от Средиземно море, отколкото от Черно море.

Специално за новите патрулни кораби, те не са нещо некачествено, според мен, базирани са на основния модел корвети в германския флот, но големия им недостатък за нас е липсата на торпеда и каквато и да е защита от подводници. Това за германците може и да е ОК, защото в тяхната концепция фрегатите покриват липсата, нашите две фрегати, ако не се модернизират са взели-дали.

Израелският нов модел корвета Sa'ar 6-class е върху същата база на германската корвета, върху която ще се строят и нашите патрулни кораби, но израелците като клиенти са поискали от германците да направят големи модификации, включили са торпедни тръби, и така са променили конструкцията, че тя носи приблизително 4 пъти повече оръжейни системи от първоначалната, истински арсенал за ракети и електроника, нещо страховито за корвета, дефакто с възможностите на голяма фрегата. Израелците са прагматици, не робуват на някакви сантименти и зависимости, предишният им модел Sa'ar 5-class е работен с американците, сега поръчват на германците, важното е изпълнението да отговаря на целите им.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 4 часа, Б. Киров said:

Специално за новите патрулни кораби, те не са нещо некачествено, според мен, базирани са на основния модел корвети в германския флот, но големия им недостатък за нас е липсата на торпеда и каквато и да е защита от подводници.

въпросът според мен е, че те не са  кораби за водене на интезивни действия по защита на граници, на флот при класически военен сблъсък, а са предназначени за асиметрични военни задачи (и не за всички такива, защото не са миночистачи).

Губи ми се частта от тааи  концепция (удебеленото и подчертаното):

 

"6.6. Способности на Военноморските сили

Военноморските сили развиват и поддържат способности за защита на независимостта, териториалната цялост и морския суверенитет на Република България.

Поддържат способности за провеждане на операции в защита на интересите на страната в морските пространства на Република България.

Имат готовност за извършване на спасителни и аварийно-спасителни действия в отговорната зона от Черно море и за провеждане на операции за противодействие на тероризма и преодоляване на последиците от тероризъм.

С предварително декларирани и подготвени сили участват в операция по колективната отбрана Проект към 21.12.2020 г. – за обществено обсъждане! 19 извън прилежащите морски пространства на страната.

Поддържат готовност за участие в операции в отговор на кризи за подкрепа на международния мир и сигурност, както и за оказване помощ на населението при бедствия, осигуряване на хуманитарна помощ и изпълнение на спасителни действия.

За изпълнение на задачите, произтичащи от мисиите на Въоръжените сили, Военноморските сили поддържат и развиват следните способности:

- по мисия „Отбрана“ – за наблюдение и защита на националните морски пространства;

за отбрана на страната самостоятелно и при участие в съюзна операция по колективна отбрана;

за възпрепятстване действията на агресора в националните и съюзни морски пространства;

 

- по мисия „Подкрепа на международния мир и сигурност“ – за участие в международни мисии и операции в отговор на кризи извън територията и прилежащите морски пространства на страната;

за изпълнение на мерки за укрепване на доверието и сигурността;

- по мисия „Принос към националната сигурност в мирно време“ – за изграждане и поддържане на опозната картина на обстановката в морските пространства на Република България;

за навигационно осигуряване и контрол на корабоплаването;

за провеждане на операции на море за противодействие на тероризма и дейността на международни престъпни групи; за ескорт на военни и/или търговски плавателни съдове; за защита на критичната морска инфраструктура;

за аварийно-спасителни и евакуационно-медицински дейности на море; за оказване на помощ на населението при бедствия. Нивото на амбиция за развитие на Военноморските сили е достигане на способности за планиране и провеждане на морски операции на военноморски компонент до ниво операция с ограничен мащаб."

 

За  сума  с до 20 -30 процента по -висока от дадената можеха да се закупят/поръчат 2 многофункционални корвети ("корвета + патрулен кораб" едновременно)  - клас "Ada" (Турция)  или Swift-корветата (корвета -патрулен кораб)

Swift-Corvette-01-Swiftships.jpg

 

ПС

 

Може да се направи обосновано предположение, че цялата работа е била нагласена отдавна и нагласена отначалото (уйдурма) ,или както пишеше в една медия- "при социализма подредник бяха думите, днес посредник са парите"

https://www.pan.bg/view_article-3-406649-820-mln-porychka-za-domuschiev-kato-edinstven-kandidat.html

Хипотеза: Цената е определена да задоволи  Делфин , но да е с  10-20 процента по-ниска от тази на която би могла да се закупили пълноценна корвета  от друг производител, така че Делфин да няма конкуренция. 

В последствие Делфин се оттегли от конкурса (без  обянснения, което предполага отново задкулисни сделки), споразумявайки се с Люрсен да бъде подизпълнител..

Апропо - при сделката за F16 първоналаната сума/бюджет беше наддвърлена с близо половин милиард и това завишение беше одобрено и прието официално , въпреки голямата съпротива на опозицията от БСП . В този смисъл - ако имаше желание и намерение да се закупят пълноценни корвети с 20 прицента нахвърлен първинален бюджбет (820 милиона лева без ДДС), то смятам можеше да бъде изпълнено

 

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, nik1 said:

Може да се направи обосновано предположение, че цялата работа е била нагласена отдавна и нагласена отначалото (уйдурма) ,или както пишеше в една медия- "при социализма подредник бяха думите, днес посредник са парите"

https://www.pan.bg/view_article-3-406649-820-mln-porychka-za-domuschiev-kato-edinstven-kandidat.html

Хипотеза: Цената е определена да задоволи  Делфин , но да е с  10-20 процента по-ниска от тази на която би могла да се закупили пълноценна корвета  от друг производител, така че Делфин да няма конкуренция. 

В последствие Делфин се оттегли от конкурса (без  обянснения, което предполага отново задкулисни сделки), споразумявайки се с Люрсен да бъде подизпълнител..

Апропо - при сделката за F16 първоналаната сума/бюджет беше наддвърлена с близо половин милиард и това завишение беше одобрено и прието официално , въпреки голямата съпротива на опозицията от БСП . В този смисъл - ако имаше желание и намерение да се закупят пълноценни корвети с 20 прицента нахвърлен първинален бюджбет (820 милиона лева без ДДС), то смятам можеше да бъде изпълнено

Напълно вероятно. Обсъждахме ситуацията с двете корвети преди години в друга тема - тогава трябваше единствено Делфин да ги строи по украински проект, доколкото си спомням, и те бяха копи-пейст на модел от съветско време, но за повече пари от скандинавска корвета, сега не ми се рови по темите в този раздел, за да върнем лентата назад. В Крайна сметка украинците сега закупуват турски клас Ада, а не се опитват да регенерират стари проекти. И ги купуват за цена от 250 млн. щатски долара за една, което като сума отново влиза под сега подписания български договор за патрулен кораб от 300 млн. щатски долара.

Защо въобще не фигурират турските корабостроители в конкурса, за мен е загадка. Дори гърците, които скоро бяха пред военен конфликт с турците, имат в състава на флота си произведена в Турция фрегата. Ако е от патриотарски популизъм продиктувана мотивация, много жалка история, но можем само да гадаем.

Дори и на този етап, това което е договорено с Люрсен не е свещена крава и може да бъде предоговаряно. Става въпрос, защо след като израелците са направили модификации по оригиналната концепция на Люрсен и са добавили:

32 vertical launch cells for Barak-8 surface-to-air missiles

40 vertical launch cells for C-Dome point defense system: През октомври 2014 г. Рафаел разкри морска версия на Железния купол, наречена C-Dome. Предназначен е за защита на плавателни съдове в сини и крайбрежни води от балистична траектория и директно атакуващо оръжие, изстреляно при атаки на насищане. C-Dome включва 10-кръгла кутия, заредена с вертикално изстреляни прихващачи Tamir за 360-градусово покритие, функция, която не се поддържа от наземната система Iron Dome; собственият радар за наблюдение на кораба се използва, за да отмени необходимостта от специален радар за управление на огъня. Системата има малък отпечатък, за да позволи инсталирането на малки кораби като офшорни патрулни кораби, корвети и дори стационарни петролни платформи.

16 Gabriel V anti-ship missile

2 × 324 mm (13 in) torpedo launchers

българската страна да не е в състояние да ъпгрейдне продукта до пълноценна корвета? Все си мисля, че ако има желание има и начин. Въпросът е дали има такова.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

При среден life-span на фрегатите  от 25 години https://magazines.marinelink.com/Magazines/MaritimeReporter/198310/content/frigates-current-situation-204088, не съм убеден че Вилинген имат някакъв останал..остатъчен ресурс..

Това, че не говори и пише по този въпрос, може да значи че имат още много ресурс ( 5 години +),... или че нямат никакъв. Не е параноя- просто нямам илюзии за честна  и почтена игра от доскоро управляващите..

Навремето се направиха  някакви тестове за да определи остатъчния им ресурс, но резултатите не са публикувани

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според мен няма нищо случайно, а повтарящ се модел, матрица на поведението на управляващите политици в отношението им към армията и нейната военна способност. По начало е заложено грешното мнение в тях, независимо от политическите им пристрастия, че военната способност е второстепенна спрямо външнополитическата ориентация и се определя от нея.

Според мен военната способност на която и да е държава е нещо като застраховка живот за отделния човек - може никога да не ти потрябва, но трябва винаги да я имаш. В случай на много резки геополитически сътресения, това е една от малкото котви, за която и да е държава, която може да я спаси от потъване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 23.05.2021 г. at 6:36, nik1 said:

-дела и раследвания в САЩ срещу Пеевски /по RICO/ и Цацаров /по "Магнитски"/ . САЩ много добре знаят каква е тяхната тежест в България, и че те не са случайни граждани.

Блага вест дойде от партньорите 

Чакаме подобни вести за Борисов, Гешев и Цацаров , след изборите на 11 юли

https://www.state.gov/public-designation-of-five-bulgarian-public-officials-due-to-involvement-in-significant-corruption/?fbclid=IwAR3k_MY_Cqdw1sj_WRyneWcvLR5J7ntkxC2JIbRkQqftFNSPiWZYNG9cjkE#.YLezNyYRMRM.facebook 

 

Public Designation of Five Bulgarian Public Officials Due to Involvement in Significant Corruption 

NED PRICE, DEPARTMENT SPOKESPERSON

JUNE 2, 2021

 

Today, we are announcing the public designation of former Bulgarian public officials Alexander Manolev, Petar Haralampiev, Krasimir Tomov, and Delyan Slavchev Peevski, as well as current Bulgarian public official Ilko Dimitrov Zhelyazkov, due to their involvement in significant corruption.  In their official capacities as Deputy Minister of the Economy, Director of the State Agency for Bulgarians Abroad, and Chief Secretary of the State Agency for Bulgarians Abroad, respectively, Manolev, Haralampiev, and Tomov were involved in corrupt acts that undermined the rule of law and the Bulgarian public’s faith in their government’s democratic institutions and public processes, including by using their political influence and official power for personal benefit.  In his capacity as a member of parliament, Peevski used Zhelyazkov, an official in the National Bureau for Control on Special Intelligence-Gathering Devices, as an intermediary and accomplice to peddle influence and pay bribes to protect himself from public scrutiny and to exert influence over key institutions and sectors in Bulgarian society.

The Department of the Treasury also has designated Peevski, Zhelyazkov and Bulgarian oligarch Vassil Bojkov, along with 64 entities owned and controlled by Bojkov and Peevski, for their roles in public corruption, pursuant to Executive Order 13818, which builds upon and implements the Global Magnitsky Human Rights Accountability Act.

These designations are made under Section 7031(c) of the Department of State, Foreign Operations, and Related Programs Appropriations Act, 2021.  In addition to Manolev, Haralampiev, Tomov, Zhelyazkov, and Peevski, we are publicly designating Manolev’s wife, Nadya Manoleva, and his children, Alexa, Joanna, and Dimitar; Haralampiev’s wife and son, Veselka Haralampieva and Pavel Haralampiev; Peevski’s minor son and daughter; and Zhelyazkov’s daughters Vania Ilkova Zhelyazkova and Roza Ilkova Zhelyazkova.  This action renders Manolev, Haralampiev, Tomov, Zhelyazkov, and Peevski, and each of their immediate families, ineligible for entry into the United States.

Today’s actions reaffirm our commitment to supporting rule of law and strengthening democratic institutions in Bulgaria.  The United States stands with all Bulgarians whose work drives reforms forward, and the Department will continue to use its authorities to promote accountability for corrupt actors in the region and globally.

For more information, please contact INL-PAPD@state.gov.

 

Днес обявяваме публичното назначаване на бивши български държавни служители Александър Манолев, Петър Харалампиев, Красимир Томов и Делян Славчев Пеевски, както и настоящия български държавен служител Илко Димитров Желязков, поради участието им в значителна корупция. Неофициалните възможности като заместник-министър на икономиката, директор на Държавната агенция за българите в чужбина и съответно главен секретар на Държавната агенция за българите в чужбина, Манолев, Харалампиев и Томов са замесени в корупционни действия, които подкопават върховенството на закона и вярата на българската общественост в демократичните институции и публичните процеси на тяхното правителство, включително чрез използване на тяхното политическо влияние и официална власт за лична облага. В качеството си на народен представител Пеевски използва Желязков, чиновник в Националното бюро за контрол върху специалните разузнавателни устройства, като посредник и съучастник, който разпространява влияние и плаща подкупи, за да се предпази от обществения контрол и да упражни влияние върху ключови институции и сектори в българското общество.

Министерството на финансите също така е определило Пеевски, Желязков и българския олигарх Васил Божков, заедно с 64 образувания, собственост и контролирани от Божков и Пеевски, за техните роли в публичната корупция, съгласно Изпълнителна заповед 13818, която надгражда и прилага Глобалния Закон Магнитски за отчетността на човешките права.

Тези обозначения са направени съгласно раздел 7031 (в) от Закона за държавния департамент, външните операции и свързаните с тях програми от 2021 г. В допълнение към Манолев, Харалампиев, Томов, Желязков и Пеевски, ние публично определяме съпругата на Манолев, Надя Манолева , и децата му Алекса, Йоана и Димитър; Съпругата и синът на Харалампиев, Веселка Харалампиева и Павел Харалампиев; Малолетните син и дъщеря на Пеевски; и дъщерите на Желязков Ваня Илкова Желязкова и Роза Илкова Желязкова. Това действие прави Манолев, Харалампиев, Томов, Желязков и Пеевски, както и всяко от близките им семейства, недопустими за влизане в Съединените щати.

Днешните действия потвърждават нашия ангажимент за подкрепа на върховенството на закона и укрепване на демократичните институции в България. Съединените щати са заедно с всички българи, чиято работа води реформи напред, и Министерството ще продължи да използва своите власти, за да насърчава отчетността за корумпирани участници в региона и в световен мащаб.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

 

 

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0208

 

2 юни 2021 г.
УАШИНГТОН - Днес Министерството на финансите на САЩ за контрол на чуждестранните активи (OFAC) санкционира трима български лица за тяхната широка роля в корупцията в България, както и техните мрежи, обхващащи 64 организации. Администрацията вярва, че корупцията влошава върховенството на закона, отслабва икономиките и икономическия растеж, подкопава демократичните институции, продължава конфликта и лишава невинни граждани от основни човешки права, а днешното действие - най-голямото еднократно действие, насочено към корупцията досега - демонстрира от Министерството на Непрекъснатите усилия на Министерството на финансите да държат отговорни участниците в корупцията. Правителството на САЩ ще продължи да налага осезаеми и значителни последици за онези, които участват в корупция и работят за защита на глобалната финансова система от злоупотреби.

„Съединените щати застават с всички българи, които се стремят да изкоренят корупцията, като насърчават отчетността на корумпираните служители, които подкопават икономическите функции и демократичните институции на България“, заяви директорът на Службата за контрол на чуждестранните активи Андреа М. Гацки. „Корупцията не само лишава гражданите от ресурси, но и може да подкопае институциите, предназначени да ги защитят. Това определяне в рамките на глобалната програма за санкции на Магнитски показва, че сме ангажирани да се борим с корупцията, където и да е тя. “

Това действие е насочено към Васил Крумов Божков, виден български бизнесмен и олигарх; Делян Славчев Пеевски, бивш народен представител; Илко Димитров Желязков, бившият заместник-шеф на Българската държавна агенция за технически операции, назначен в Националното бюро за контрол върху специалните разузнавателни устройства; и дружествата, притежавани или контролирани от съответните лица. Тези лица и образувания са определени съгласно Изпълнителна заповед (E.O.) 13818, която надгражда и прилага Глобалния закон за отчетност на човешките права на Магнитски и е насочена към извършители на сериозни нарушения на човешките права и корупция по целия свят. Тези санкции съвпадат с допълнителни действия, предприети от Държавния департамент на САЩ за публично определяне на Пеевски и Желязков, наред с други, съгласно раздел 7031 (в) от Закона за бюджетни кредити на Държавния департамент, външните операции и свързаните с тях програми поради участието им в значителна корупция .

АНГАЖИН НА САЩ ЗА НАСОЧВАНЕ НА КОРУПЦИЯТА

Днешните обозначения представляват най-голямото глобално действие на Магнитски, предприето за един ден в историята на програмата, насочено към над 65 физически и юридически лица за техните значителни корупционни действия в България.

Корупционните дейности, предприети от лицата, посочени днес, показват как широко разпространената корупция върви ръка за ръка с друга незаконна дейност. Широчината на днешните действия показва, че Съединените щати ще подкрепят върховенството на закона и ще наложат разходи на държавните служители и свързаните с тях, които използват държавни институции с цел лична печалба. Днешното определение разкрива Божков, Пеевски и Желязков за злоупотреба с публични институции с цел печалба и прекъсва достъпа на тези лица и техните компании до финансовата система на САЩ. За по-нататъшна защита на международната финансова система от злоупотреби от корумпирани участници, Министерството на финансите насърчава всички правителства да прилагат подходящи и ефективни мерки за борба с изпирането на пари за справяне с уязвимостта на корупцията.

Тези действия изпращат силен сигнал, че САЩ са заедно с всички българи, които се стремят да изкоренят корупцията. Поели сме ангажимент да помогнем на нашите партньори да реализират пълния си икономически и демократичен потенциал, като се справят със системната корупция и държат отговорни корумпираните служители. Министерството на финансите остава ангажирано да работи с България за решаване на реформите за пране на пари, които водят до финансова прозрачност и отчетност. Призоваваме регулаторите да съобщят рисковете от правенето на бизнес с тези корумпирани служители и техните компании.

ВАСИЛ КРУМОВ БОЙКОВ И НЕГОВАТА МРЕЖА

Васил Крумов Божков (Божков), български бизнесмен и олигарх, на няколко пъти е подкупил държавни служители. Тези длъжностни лица включват настоящ политически лидер и бивш председател на сега премахнатата Държавна комисия по хазарта (SCG). Бойков също така планира да предостави парична сума на бивш български служител и български политик по-рано тази година, за да помогне на Божков да създаде канал за руски политически лидери, който да влияе на българските държавни служители.

 

,,,,

,,,,

,,,

ОТРАЖЕНИЯ НА САНКЦИИТЕ

В резултат на днешната акция цялото имущество и интереси в собствеността на горепосочените лица, които се намират в САЩ или са притежание или контрол на американски лица, са блокирани и трябва да бъдат докладвани на OFAC. В допълнение, всички субекти, които са собственост, пряко или косвено, на 50 или повече процента от едно или повече блокирани лица, също са блокирани. Освен ако не са упълномощени от общ или специфичен лиценз, издаден от OFAC, или не са освободени по друг начин, разпоредбите на OFAC обикновено забраняват всички транзакции от американски лица или в (или транзитно преминаване) в Съединените щати, които включват каквото и да е имущество или интереси в собственост на определени или блокирани по друг начин лица. Забраните включват извършване на каквато и да е вноска или предоставяне на средства, стоки или услуги от, до или в полза на блокирано лице или получаване на каквато и да е вноска или предоставяне на средства, стоки или услуги от което и да е такова лице.

ГЛОБАЛЕН МАГНИТСКИ

Въз основа на Глобалния закон за отчетност на човешките права на Магнитски, E.O. 13818 е издаден на 20 декември 2017 г., като признание, че разпространението на злоупотреба с човешки права и корупция, чийто източник, изцяло или в значителна част, извън Съединените щати, е достигнало такъв обхват и сериозност, че застрашава стабилността на международната политически и икономически системи. Злоупотребата с човешките права и корупцията подкопават ценностите, които формират съществена основа на стабилни, сигурни и функциониращи общества; оказват разрушително въздействие върху хората; отслабват демократичните институции; влошават върховенството на закона; поддържане на насилствени конфликти; улесняват дейностите на опасни лица; и подкопават икономическите пазари. Съединените щати се стремят да наложат осезаеми и значителни последици за тези, които извършват сериозни нарушения на човешките права или участват в корупция, както и да защитят финансовата система на САЩ от злоупотреби от същите тези лица.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

 

Още скрити разходи около модернизацията на армията

По време на днешното изявление на служебния военен министър стана ясно също така, че новите модулни патрулни кораби за бойния флот на стойност близо 1 млрд. лв. с ДДС всъщност са поръчани без боеприпаси. Тепърва трябва да се работи по отделен мащабен инвестиционен проект, с който да се осигурят снаряди, ракети и торпеда за двата плавателни съда. Приблизителната цена на нужните боекомплекти варира в зависимост от вида им между 400-500 млн. лв. и 1 млрд. По този начин Панайотов косвено призна, че при подписването и на втория голям договор за превъоръжаване на армията отбранителното ведомство на практика е скрило от обществото голяма част от реалната цена, която трябва да плати на финала.

По този повод Георги Панайотов допълни, че обществото все пак трябва да знае, че предстои нова сделка за корабните боеприпаси и тя е на сериозна цена.

 

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/otbrana/2021/06/03/4216695_karakachanov_e_dal_samo_za_voenna_infrastruktura_nad/?fbclid=IwAR1PizzTi0eIK45u8KVIv0nKkdNyyddbzYS7HjKUByujHUFEM27_6SFsii4#

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...