Отиди на
Форум "Наука"

Новите кораби за ВМС


Recommended Posts

  • Потребител

За разлика от  случая  с новите изтребители, при избора на производител и модел за новите кораби липсваше обществен дебат. 

Беше избрана компанията "Люрсен" https://en.wikipedia.org/wiki/Lürssen (с подизпълнител Делфин Варна) да построи 2 патрулни кораба за ВМС, който да заместят (?) неподлежащите за удължаване на есплоатацията им фрегати/корвети на ВМС.

Подписаният договор  с Люрсен за двата патрулни кораба е близо 1 милиард лева с ДДС.

Дотук според мен има една очевидна "ошибка" (да не пиша fail).
Патрулните кораби, колкото и модерни и големи да са  (всъщност те са един вид патрулни катери в "тежка категория") не са предназначени за класически бойни задачи , а само за т.н. "асиметрични"

Има едно изключение , това е американската "Swiftships 75M Corvette - Offshore Patrol Vessel" която като тип   е "корвета - патрулен кораб" ,и е предназначена да изпълнява както класически бойни задачи, така и "асиметрични".

 

 

За патрулните кораби на Люрсен (според публично известната информация) това изглежда не може да се каже. "Люрсен" са построили (само) 4 патрулни кораба (и имат договор с Австралия за 12 броя) за Бруней от  клас Darussalam (подклас на Arafura)

https://en.wikipedia.org/wiki/Darussalam-class_offshore_patrol_vessel

 

Австралийския патрулен кораб е това:

https://en.wikipedia.org/wiki/Arafura-class_offshore_patrol_vessel

 

 

Българските патрулни кораби мисля (защото няма информация) ще бъдат подклас на Arafura,  а не нов клас..

 

 

 

 

 

 

Какво мислите по въпроса/въпросите?

Нека ако може да не препълваме темата с постинги   "бюджетът  е недостатъчен"  Бюджетът не е свещенна крава... дори Конституцията ни не е свещенна крава.. Бюджетът има поне двойни  граници за разтягане, разбира  се говоря принципно, иначе "фактът е свършен"

 

За мен лично правилния избор би бил   "Swiftships 75M Corvette - Offshore Patrol Vessel"

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За какви са нужни аждеба тези патрулни кораби на ВМС? (оставям настрана това че собственикът на "Делфин" може да е оставил нещо в "чекмеждето", или да е извършил услуга на ББ или ГЕРБ, ..или просто ББ да използва  индианската тактика на откупуване от Белите, в случая - Германия, Меркел)

 

Малко сарказъм

Ще се ловят шабленските "пирати"? Бай Пешо в 4 епизод на "Изгубени в България"

Или ще патрулира в устието на Велека за нелегално премианаващи на  от Република Турция към българска територия?

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, nik1 said:

За мен лично правилния избор би бил   "Swiftships 75M Corvette - Offshore Patrol Vessel"

https://quwa.org/2017/10/31/pakistan-orders-two-corvettes-us-based-swiftships/

 

Swift-Corvette-01-Swiftships.jpg

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Предствяте ли си, че след няколко години флагманския кораб на ВМС ще бъде.....патрулен кораб, от клас Arafura ("Stara planina" или както там)

Изглежда ми нелепо или комично..

 

 

Както и да е.. Ще продължа с сравенията/изложенията на корвети и Littoral Combat Ships (те съответстват на корветите)

 

Пакистанските ВМС са направили поръчка и за 4 коревети клас Ada, с единична цена от 250 милиона долара (Украинските ВМС - за два броя корвети  клас Ada)

По принцип цената на една корвета клас Ada е 300 милиона US долара, но в слуая с Пакистан , производителят е направил отстъпка

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ada-class_corvette

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Проблем в че корабите са само два. Хубаво е корабите от едн клас да са поне 3-4, за да може да се подържа постоянен патрул от един кораб от класа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 часа, Amazonski said:

Проблем в че корабите са само два. Хубаво е корабите от едн клас да са поне 3-4, за да може да се подържа постоянен патрул от един кораб от класа.

Ако приемем че военно-морската ни докрината е вече променена, т.е че ВМС ще изпълваняват основно задачи от неконвенционален характер, (и съответно за защитата на българските морски граници и съдове от противнкови подводници, кораби и от самолети, летящи над морето, се приеме че при конфликт ще се разчита на по-големите "братя" - съюзниците Румъния и Турция  с техните бойни корвети/фрегати, в а в определени случаи ще се разчита на и разрушители от клас  "Арли Бърк"), то тогава два патрулни кораба са недостатъчни

Само че съм скептичен  за такава промяна.  Такава все още няма, мисля, а пред предствените в следващият парламент партии убеден съм, ще има "по- горещи" предизвателства, и по-належащи  и приоритетни задачи.

 

ПС

Всъщност такава промяна в обсъжданата и предложена от предишния кабинет "Програма 2032" няма.

Според  логиката на програмата, освен патрулните кораби ( и ако приемем че Програмата не е просто документ за "отбиване на номера") за нуждите на ВМС  са необходими и военни съдове с конвенционално предназначение 

https://www.mod.bg/bg/doc/proekti_documenti/20201222_Proekt_programa_2032.pdf

 

6.6. Способности на Военноморските сили

Военноморските сили развиват и поддържат способности за защита на независимостта, териториалната цялост и морския суверенитет на Република България.

Поддържат способности за провеждане на операции в защита на интересите на страната в морските пространства на Република България.

Имат готовност за извършване на спасителни и аварийно-спасителни действия в отговорната зона от Черно море и за провеждане на операции за противодействие на тероризма и преодоляване на последиците от тероризъм.

С предварително декларирани и подготвени сили участват в операция по колективната отбрана Проект към 21.12.2020 г. – за обществено обсъждане! 19 извън прилежащите морски пространства на страната.

Поддържат готовност за участие в операции в отговор на кризи за подкрепа на международния мир и сигурност, както и за оказване помощ на населението при бедствия, осигуряване на хуманитарна помощ и изпълнение на спасителни действия.

За изпълнение на задачите, произтичащи от мисиите на Въоръжените сили, Военноморските сили поддържат и развиват следните способности:

- по мисия „Отбрана“ – за наблюдение и защита на националните морски пространства;

за отбрана на страната самостоятелно и при участие в съюзна операция по колективна отбрана;

за възпрепятстване действията на агресора в националните и съюзни морски пространства;

 

- по мисия „Подкрепа на международния мир и сигурност“ – за участие в международни мисии и операции в отговор на кризи извън територията и прилежащите морски пространства на страната;

за изпълнение на мерки за укрепване на доверието и сигурността;

- по мисия „Принос към националната сигурност в мирно време“ – за изграждане и поддържане на опозната картина на обстановката в морските пространства на Република България;

за навигационно осигуряване и контрол на корабоплаването;

за провеждане на операции на море за противодействие на тероризма и дейността на международни престъпни групи; за ескорт на военни и/или търговски плавателни съдове; за защита на критичната морска инфраструктура;

за аварийно-спасителни и евакуационно-медицински дейности на море; за оказване на помощ на населението при бедствия. Нивото на амбиция за развитие на Военноморските сили е достигане на способности за планиране и провеждане на морски операции на военноморски компонент до ниво операция с ограничен мащаб.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, nik1 said:

Според  логиката на програмата, освен патрулните кораби ( и ако приемем че Програмата не е просто документ за "отбиване на номера") за нуждите на ВМС  са необходими и военни съдове с конвенционално предназначение 

https://www.mod.bg/bg/doc/proekti_documenti/20201222_Proekt_programa_2032.pdf

 

6.6. Способности на Военноморските сили

...

....

За изпълнение на задачите, произтичащи от мисиите на Въоръжените сили, Военноморските сили поддържат и развиват следните способности:

- по мисия „Отбрана“ – за наблюдение и защита на националните морски пространства;

за отбрана на страната самостоятелно и при участие в съюзна операция по колективна отбрана;

за възпрепятстване действията на агресора в националните и съюзни морски пространства;

 

- по мисия „Подкрепа на международния мир и сигурност“ – за участие в международни мисии и операции в отговор на кризи извън територията и прилежащите морски пространства на страната;

...

..

 

Преди 18 часа, Amazonski said:

Проблем в че корабите са само два. Хубаво е корабите от едн клас да са поне 3-4, за да може да се подържа постоянен патрул от един кораб от класа.

 

Според мен, големият проблем е че вместо да се закупят универсални съдове тип "корвета - патрулен кораб" ,т.е. multi-mission corvettes (например "Swiftships 75M Corvette - Offshore Patrol Vessel", или "Milgem Class Multimission Corvettes" ) с цена  30-50 процента по-висока от тази на патрулните кораби на "Люрсен", се доставиха патрулни кораби...

 

След време ще се наложи (ако разбира се не ни управляват подобни ченгета и мутри; или пък крайни пацифисти, или пък предатели) да платим и цената за две многофункционални корвети.

---------------------

Това е за въпросната турска многофунцкционална корвета клас "Island" (Ada) 

"Ada" е "остров" на български

https://www.naval-technology.com/projects/milgem_class_corvett/

The new Milgem Class multimission corvettes feature stealth technologies and can perform search, rescue, patrol, observation and anti-submarine warfare operations.

...

....

Designed as a multipurpose corvette, Milgem can be deployed in a range of missions, including reconnaissance, surveillance, target identification, early warning, anti-submarine warfare, surface-to-surface and surface-to-air warfare and amphibious operations.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За разходи за МО до 50 милиона лева не се изисква одобрение от НС

 

Ето една новина от тази седмица:

https://news.usni.org/2021/05/17/navy-to-decommission-littoral-combat-ships-uss-freedom-uss-independence-later-this-year

"Военноморските сили ще изведат от експлоатация първите Littoral Combat Ships по-късно тази година, научи USNI News.

Freedom commissioned in 2008 and will have served 13 years when it leaves the fleet. Independence commissioned in 2010 and will have served 11 years. Both hulls were expected to have had a service life of at least 25 years."

 

--------------------------------------------

"Ще ни дадате ли  единия за 25 милиона долара?"

Въпрос, който може да зададе сегашния министър.

"С питане се ходи в Цариград", и "за питане не "бият"

 

Freedom-class

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Freedom_(LCS-1)

 

Independence-class

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Independence_(LCS-2)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Littoral Combat Ships

Защо ВМС на САЩ ги пенсионира?

Littoral Combat Ships (Freedom-class и Independence-class) са проектирани като модулни кораби (бойните модули се намират в самия съд, той ги носи един вид със себе си, идеята е да не се налага да се прибира на док в САЩ за да се преоборудва ),  с възможност в рамките на един час да бъдат преоборудвани като:

- "противподводников" кораб

- миночистач

-"противокорабен" кораб

-или като транспортен (за командоси) съд

Основното (базово му) въоръжение включва ПВО и оръдейни системи

Скоростта която постигат, и на която е наблегнато за този тип кораби, е 87 (осемдесет и седем) киломента в час..

---------------------------

Конценцията е иновативна, но при това, че не всички модели са завършени, корабите не могат да се използват пълноценно по предназначение.

Освен това, Русия и Китай засилват флота си със фрегати, на които Littoral Combat Ships не могат да бъдат адеквяатни

ВМС на САЩ са решили, че вместо да продължават с тази програма, ще инвестират в строителството на нови фрегати https://news.usni.org/2020/07/10/report-to-congress-on-u-s-navy-frigate-ffgx-program-10, а корабите от този тип ще бъдат изтеглени в резерва. (това е намерението, но може да се окаже че при построяването и до пукането на вода на фрегатите ще има различни "спънки"

-----------------

Хипотетично: Дали втора ръка "Littoral Combat Ships" ще могат да се изполват като бойни кораби във Българските ВМС?

Можем да кажем това, когато ги сравним с другите "втора ръка" фрегати/корвети (оригинално Wielingen са приети за "фрегати", но по днешните класификации Wielingen отговарят по размери,тонаж и далечина на плаване на "корвети"), на въоръжение на ВМС.

Сравението ще се опитам да го направя в следващ пост.

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 часа, nik1 said:

Хипотетично: Дали втора ръка "Littoral Combat Ships" ще могат да се изполват като бойни кораби във Българските ВМС?

Сигурно ще могат, първият е бил пуснат на вода 2008, а имат живот от 25 години, но тези кораби, според мен, не са "лъжица" за "устата" на българския бюджет - през 2015 САЩ продават 4 такива на Саудитска Арабия за над 11 млрд. долара, с оборудването. И то след одобрение на Конгреса. За по-малко от 1 млрд. долара единия няма начин да ни ги "дадат", но защо пък да не попитаме.

Реалистичната алтернатива са турските Milgem Class, по всички показатели превъзхождат тези на Люрсен /между другото това е корабостроителница за яхти/, а комшиите са го закъсали за пари и ги продават супер-евтино за това, което предлагат, ето тук:

https://military.wikia.org/wiki/MILGEM_project

260 млн. долара единият, при това имат и клиенти навън, значи цените им ще падат от бройката. При тези цени, дори да са базови без оборудване, напълно влизаме в бюджета от 1 млрд лева. Казусът прилича на този за Грипен и Ф-16, но в случая ще получим повече качества за една и съща цена.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако сме дали 1 милиард за две корабчета - те впрочем трудно могат да се нарекат и корабчета - като тези на Бруней, то значи става въпрос за хвърлени на вятъра пари и/или за тежка корупционна схема.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

https://www.mediapool.bg/italianskata-kompaniya-finkantieri-vs-karakachanov-koi-lazhe-news314227.html

 

 

Финкантиери (те ще строят новите фрегати на САЩ) са ни предложили пострoяване на корвети от клас “Abu Dhabi” 

https://euro-sd.com/2019/09/news/14702/bulgaria-delays-opv-acquisition/

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 часа, nik1 said:

Финкантиери (те ще строят новите фрегати на САЩ) са ни предложили пострoяване на корвети от клас “Abu Dhabi” 

Тези корвети по параметри са сходни с корветите на германците, така че при избора цената може да бъде аргумент, но сравнението с турските е в полза на последните. Друг е въпросът за политически съображения, които, според мен, не би трябвало да са фактор при избор на партньор за оръжие от НАТО:

клас “Abu Dhabi” 

Обща дължина: 88,40 м

Широчина: 12.20 м

Дълбочина на газене: 8,20 м

Водоизместимост: 1620 т

Максимална скорост при 100% MCR ≥25 kn

Крейсерска скорост: 14 kn

Автономно плаване: 20 дни

Екипаж: 70 души

Основни дизелови двигатели 2 x 7 000 kW

Полетна кабина и прибиращ се хангар за Panther и Super Puma

Milgem Class

Водоизместимост: 2 400 тона

Дължина: 99,56 м (326 фута 8 инча)

Ширина: 14,40 м (47 фута 3 инча)

Дълбочина на газене: 3,90 м (12 фута 10 инча) Това е голямо предимство за влизане в пристанище с плитки води!!!

Инсталирана мощност: Основно: 31 640 kW (42 430 к.с.) RENK CODAG Aux: 4 x 588 kW (789 к.с.) Задвижване: 1 газова турбина, 2 дизела, 2 вала

Скорост: Икономична: 15 kn (28 км / ч; 17 mph)

Максимум: 30 kn (56 км / ч; 35 mph)

Обхват: 3500 nmi (6500 km; 4000 мили) при 15 kn (28 km / h; 17 mph)

Автономно плаване: 21 дни

Екипаж: 93, включително авиационни офицери, с настаняване до 106

Хангар и платформи за: S-70B хеликоптери Seahawk ASW и Безпилотни летателни апарати (БЛА) - дроновете също са голямо предимство, видяхме какво правят във войната между Армения и Азербайджан, а Турция е много напред с тях!!!

Възможност за съхранение на въоръжение, 20 тона самолетно гориво JP-5, въздушно зареждане (HIRF) и системи за поддръжка

 

Безкомпромисният вариант е USS Freedom (LCS-1) на Локхийд-Мартин, но там цената е с около 50-60 процента отгоре:

Водоизместимост: 3400 дълги тона (3450 т) (пълно натоварване)

Дължина: 387,6 фута (118,1 м) LOA 351 фута (107 м) LWL

Ширина: 57,7 фута (17,6 м)

Дълбочина на газене: 14,1 фута (4,3 м)

Инсталирана мощност: CODAG: 2 × газови турбини Rolls-Royce MT30 (36 MW (48 000 к.с.) всяка) 2 × FM Colt-Pielstick 16PA6B STC дизелови двигатели (по 6 480 kW (8 690 к.с.)) Допълнителна мощност: 4 × Isotta-Fraschini V1708 дизелови двигатели, генератори на Hitzinger (800 kW (1100 к.с.) всеки) Задвижване: 4 × водни струи Rolls-Royce

Скорост: 47 възела (87 км / ч; 54 мили в час) !!!

Обхват: 3500 nmi (6500 km; 4000 мили) при 14 възела (26 km / h; 16 mph)

Автономно плаване: 21 дни (336 часа)

Екипаж: 50 основен екипаж, 98 или повече с екипаж за мисия и екипаж за въздушен отряд

Авиационни средства: MH-60R / S Seahawk MQ-8 Fire Scout Авиационни съоръжения: платформа за кацане, хангар

 

П.с. Никъде не успях да открия някаква информация за цената на Swiftships 75M Corvette - Offshore Patrol Vessel; има съобщения за сключена сделка на Пакистан за 2 корвети, но нищо за цената.

https://quwa.org/2017/10/31/pakistan-orders-two-corvettes-us-based-swiftships/

Тук по-подробно с цени за сделката на саудитците през 2015:

https://chuckhillscgblog.net/2015/12/10/saudi-naval-modernization/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, deaf said:

Стана ми интересно защо са кръстили класа "Абу Даби"?!

Вероятно,защото е построен за  флота на OAE (?)

 

Преди 2 часа, Б. Киров said:

Тези корвети по параметри са сходни с корветите на германците, така че при избора цената може да бъде аргумент, но сравнението с турските е в полза на последните. Друг е въпросът за политически съображения, които, според мен, не би трябвало да са фактор при избор на партньор за оръжие от НАТО:

клас “Abu Dhabi” 

Обща дължина: 88,40 м

Широчина: 12.20 м

Дълбочина на газене: 8,20 м

Водоизместимост: 1620 т

Максимална скорост при 100% MCR ≥25 kn

Крейсерска скорост: 14 kn

Автономно плаване: 20 дни

Екипаж: 70 души

Основни дизелови двигатели 2 x 7 000 kW

Полетна кабина и прибиращ се хангар за Panther и Super Puma

Milgem Class

Водоизместимост: 2 400 тона

Дължина: 99,56 м (326 фута 8 инча)

Ширина: 14,40 м (47 фута 3 инча)

Дълбочина на газене: 3,90 м (12 фута 10 инча) Това е голямо предимство за влизане в пристанище с плитки води!!!

Инсталирана мощност: Основно: 31 640 kW (42 430 к.с.) RENK CODAG Aux: 4 x 588 kW (789 к.с.) Задвижване: 1 газова турбина, 2 дизела, 2 вала

Скорост: Икономична: 15 kn (28 км / ч; 17 mph)

Максимум: 30 kn (56 км / ч; 35 mph)

Обхват: 3500 nmi (6500 km; 4000 мили) при 15 kn (28 km / h; 17 mph)

Автономно плаване: 21 дни

Екипаж: 93, включително авиационни офицери, с настаняване до 106

Хангар и платформи за: S-70B хеликоптери Seahawk ASW и Безпилотни летателни апарати (БЛА) - дроновете също са голямо предимство, видяхме какво правят във войната между Армения и Азербайджан, а Турция е много напред с тях!!!

Възможност за съхранение на въоръжение, 20 тона самолетно гориво JP-5, въздушно зареждане (HIRF) и системи за поддръжка

 

Безкомпромистният вариант е USS Freedom (LCS-1) на Локхийд-Мартин, но там цената е с около 50-60 процента отгоре:

Водоизместимост: 3400 дълги тона (3450 т) (пълно натоварване)

Дължина: 387,6 фута (118,1 м) LOA 351 фута (107 м) LWL

Ширина: 57,7 фута (17,6 м)

Дълбочина на газене: 14,1 фута (4,3 м)

Инсталирана мощност: CODAG: 2 × газови турбини Rolls-Royce MT30 (36 MW (48 000 к.с.) всяка) 2 × FM Colt-Pielstick 16PA6B STC дизелови двигатели (по 6 480 kW (8 690 к.с.)) Допълнителна мощност: 4 × Isotta-Fraschini V1708 дизелови двигатели, генератори на Hitzinger (800 kW (1100 к.с.) всеки) Задвижване: 4 × водни струи Rolls-Royce

Скорост: 47 възела (87 км / ч; 54 мили в час) !!!

Обхват: 3500 nmi (6500 km; 4000 мили) при 14 възела (26 km / h; 16 mph)

Автономно плаване: 21 дни (336 часа)

Екипаж: 50 основен екипаж, 98 или повече с екипаж за мисия и екипаж за въздушен отряд

Авиационни средства: MH-60R / S Seahawk MQ-8 Fire Scout Авиационни съоръжения: платформа за кацане, хангар

 

 

+

-----------------------------------

Корветата е най-малкия клас боен кораб кораб
OPV-та са "патрулни катери на стероиди" (с изключения).

OPV на германците мисля, не могат да се причислят към корветите, трудно ми е да си представя този кораб като боен

https://euro-sd.com/2020/11/news/industry-news/19974/lurssen-bulgaria-patrol-boat/

 

Start  News  Industry  Lürssen to Build Patrol Boats in Bulgaria
SEA 1905 MoU Signed

Lürssen to Build Patrol Boats in Bulgaria

Hans Uwe Mergener

23. November 2020
 
Print Friendly, PDF & Email

Lürssen Group has signed a contract to build two patrol boats for the Bulgarian Navy. From the scarce information available, it can be deduced that the “Multipurpose Modular Patrol Vessels” (MMPV) mentioned in the Bulgarian communiqué could be a derivate of the Lürssen OPV 90, though no comments were received from the company. According to the Lürssen-Defense website, OPV90 is a helicopter-capable surface unit of 2,100 tons displacement, measuring 90m in length and 14m in width. Possible armament configurations include:

  • Artillery: 76 mm or 57 mm, plus two 20 mm guns
  • Ship-Ship-missiles: either four MM40 EXOCET, four RBS 15 or four Naval Strike Missile.
  • Air Defence: either Vertical Launch System MK56 or Rolling Airframe Missile.

The boats will be built by the Bulgarian MGT Dolphin shipyard in Varna and delivered in 2025 and 2026 with the 984M Leva (approximately €503M) price also including training. For the German shipyard group this is an important acquisition with Damen, Fincantieri (both of which have local branches in Romania) and Naval Group jostling in the region for naval shipbuilding contracts. Damen Shipyards Galati, Romania has built more than 40 vessels for the defence and security segment, according to a company statement. Recently, PNS TABUK, a corvette of the Damen OPV-1900 series, was delivered to the Pakistani Navy.

Bulgaria is in the midst of a wide-ranging modernisation plan its the armed forces. In 2019, Sofia ordered eight F-16 Block 70s from Lockheed Martin, six single-seat fighter jets and two two-seater aircraft, including training and arming. By 2024, according to the national plan from 2017, the country aims to meet NATO’s target of a two percent share of defence spending in Gross Domestic Product. In 2020, 1.93 per cent is expected compared to 1.25 per cent in 2015.

Hans Uwe Mergener

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 7 минути, nik1 said:

984M Leva (approximately €503M)

Това превърнато по курс на долар с днешен фиксинг е по 306 млн. щатски долара за всеки един съд, не е ясно дали е включено и ДДС в цената.

Въоръжението, което е посочено в спецификацията е меко казано скромно в сравнение с това на корветите от клас Ада.

Преди 18 минути, nik1 said:
  • Artillery: 76 mm or 57 mm, plus two 20 mm guns
  • Ship-Ship-missiles: either four MM40 EXOCET, four RBS 15 or four Naval Strike Missile.
  • Air Defence: either Vertical Launch System MK56 or Rolling Airframe Missile.

Също не е ясно дали това въоръжение влиза в цената, според мен - не, защото за него е написано "възможно".

За сравнение, какво включва Ада-клас корвета:

Guns:

1 × 76 mm (3 in) Oto Melara Super Rapid (retractable for lower radar cross section, guidance by fire control radar and electro-optical systems), A position

2 × 12.7 mm (0.50 in) ASELSAN STAMP Stabilized Machine Gun Platform (guidance by Laser/IR/TV and electro-optical systems, automatic and manual modes), B position

Anti-ship missiles:

8 × Harpoon or Atmaca

Anti-aircraft missiles:

21 × RAM Block I

Torpedoes:

2 × 324 mm (13 in) Mk.32 twin launchers for Mk.46 torpedoes

Torpedo Defence System:

Sea Sentor Surface Ship Torpedo Defense System

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За мен най-големия плюс на турския съд е възможността да се вдига и управлява боен дрон от него, турските Байрактар са страховити оръжия, както и много ефективни за разузнаване, азерите го демонстрираха нагледно във войната.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 

984M LevaВ статията не е написано, но цената е с ДДС

 

В близките няколко години ВМС ще трябва  да закупи и корвети.

Приемаме за дускусията, че корветите са бойни кораби - съдове с видизместимост приблизително до 2500 тона ( плюс-минус индийската корвета е с водоизместимост 3000 тона), и единична цена до  500 милиона долара (плюс-минус)

Защо мисля така?

43-годишните Вилинген https://bg.wikipedia.org/wiki/Дръзки_(фрегата)https://en.wikipedia.org/wiki/Wielingen-class_frigate

не просто са стари (с практически изчерпан ресурс), а не подлежат на ремонт - просто няма резервни части  за тях.

Бяха ни продадени с  всичко, което се е съдържало в белгийските складове, а прозводство не се поддържа

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 

 

Преди 3 часа, Б. Киров said:

Безкомпромисният вариант е USS Freedom (LCS-1) на Локхийд-Мартин, но там цената е с около 50-60 процента отгоре:

 

https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/here-why-the-us-navys-littoral-combat-ships-punch-below-23042 

In the 1990s, a third Battle of the Atlantic with Soviet submarines and surface warships ceased to be a consideration, as China fielded only a modest green-water navy. Instead, the Navy deemed it worthwhile to develop cheaper, more numerous vessels to engage in humanitarian and peacekeeping missions, perform global “presence” missions for political purposes, nab Somali pirates in motorboats and, at worst, duel with the mini submarines and fast attack craft of so-called “rogue states” (i.e., North Korea and Iran) in their shallow coastal waters.

Therefore, the Navy decided to build a new generation of smaller, more expendable and maneuverable “street fighter” corvettes :) specializing in littoral operations to replace its frigates. These Littoral Combat Ships would employ automation to run with smaller crews and use interchangeable equipment modules to adapt the ships on the fly for surface combat, antisubmarine warfare, minesweeping (a long-neglected mission), or even amphibious-landing support for special operations.

 

Сега, Флота на САЩ се връща към фрегатите..

--------------------------

Корабчетата са впечаляващи:

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 9 часа, nik1 said:

В близките няколко години ВМС ще трябва  да закупи и корвети.

Иначе казано, Министерството е подписало договор за патрулни кораби /Multipurpose Modular Patrol Vessels” (MMPV), които нарича "корвети" и след няколко години ще се наложи да се закупят и действителни корвети. :)Евтиното винаги излиза по-скъпо.

Трябва да се отбележи и факта, че въоръжението е поверено на СААБ, които изпуснаха договора с Грипен:

Saab is to supply the combat system for the Bulgarian Navy’s new Multipurpose Modular Patrol Vessels (MMPV). Lürssen is the prime contractor and will build the two new ships at the Bulgarian shipyard MTG Dolphin JSC with the vessels to be delivered to the customer between 2025 and 2026.

https://euro-sd.com/2020/12/articles/exclusive/20177/saab-bulgarian-mmpv/

Така или иначе сме пред свършен факт.

Трябва да се има предвид и очакващата се инфлация, защото нещо което може да се договори сега за 500 млн. евра, след 5-10 години вероятно ще бъде двойно, това неминуемо се задава на хоризонта, каквото и да говорят политиците и банкерите, всичко поскъпва бързо.

Израелците също закупуват от германски корабостроители корвети, за 500 млн. щатски долара за брой,по цени от 2015, но там нещата като параметри са съвсем различни, най-вече във въоръжението:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sa'ar_6-class_corvette

Договорът им е с Круп-Тисен, а не с производители на яхти. Както и да е.

Преди 9 часа, nik1 said:

Сега, Флота на САЩ се връща към фрегатите..

--------------------------

Корабчетата са впечаляващи:

Корабчетата имат много недостатъци, за това, за което са проектирани, най-големият е, че са лесна мишена за по-големи кораби с по-силна огнева мощ, те могат да бъдат потопени от над 200 км преди да реагират, защото толкова е обхвата на ракетите им. И все пак, в сравнение с всичко, за което пишем досега, според мен, са по-качествени - най-вече са почти два пъти по-бързи, а освен това имат също безпилотен дрон-хеликоптер на въоръжение, Стелт технология и сравнително много огнева мощ.

Те са на Локхийд-Мартин с които вече България има бизнес с Ф-16, така че не се започва от нула. Но доколкото чета американците ги вкарват в резерва си и ще ги използват за обучение на екипажи, така че едва ли ще ни ги подарят като втора ръка на ниска цена.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Б. Киров said:

Те са на Локхийд-Мартин с които вече България има бизнес с Ф-16, така че не се започва от нула. Но доколкото чета американците ги вкарват в резерва си и ще ги използват за обучение на екипажи, така че едва ли ще ни ги подарят като втора ръка на ниска цена.

Зависи мисля,от това какъв ще е курса на следващите управляващи, защото предишните не спечелиха доверието на САЩ -
- руски агенти си правят какво искат в България, без никаква ответна реакция (вкл. за опитът за преврат в МонтеНегро/Черна Гора се считаше, че е организиран от софийската резидентура на руското разузнаване);

- нежелание да се подкрепи и участва в предложената от Румъния съвместна румъно-турско-българска морска група;

-участие на България в руския Южен  поток
Помага се на Русия да се заобиколи Украйна, Южен  поток е средство за натиск  върху Украйна, той няма икономическа обосновка нито  като газопровод от Русия към Балканите (тук си имаме  работещ Трансбалкански поток, от който и сега получаване газ за нас и за съседите, без Турция в момента, която пък получава евтин газ основно  не от Русия, т.е турски поток не се ползва  в капацитета си),  нито като газопровод от Русия към Средна Европа  (Средна Европа се снабдява през минаващия  през Украйна газопровод за Средна Еропа) . Освен това, проекната му себестойност/цена  беше надхвърлена от Руската страна 2,5- 3 пъти


-критики за върховенство на закона; 

-дела и раследвания в САЩ срещу Пеевски /по RICO/ и Цацаров /по "Магнитски"/ . САЩ много добре знаят каква е тяхната тежест в България, и че те не са случайни граждани.

---------------

Иначе - сега видях, че един от последните Littoral Combat Ship -25 (Freedom class) е призведен от Финкантиери - Маринете https://en.wikipedia.org/wiki/Fincantieri_Marinette_Marine  в Уисконсин

 

 

 

 

Финкантиери ще строят флота от фрегати на САЩ, клас Констелейшън - FFG(X) frigate project, подклас (дизайн) на "Европейска мултифункционална фрегата" (FREMM)

https://en.wikipedia.org/wiki/FREMM_multipurpose_frigate

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, nik1 said:

-участие на България в руския Южен  поток
Помага се на Русия да се заобиколи Украйна, Южен  поток е средство за натиск  върху Украйна, той няма икономическа обосновка нито  като газопровод от Русия към Балканите (тук си имаме  работещ Трансбалкански поток, от който и сега получаване газ за нас и за съседите, без Турция в момента, която пък получава евтин газ основно  не от Русия, т.е турски поток не се ползва  в капацитета си),  нито като газопровод от Русия към Средна Европа  (Средна Европа се снабдява през минаващия  през Украйна газопровод за Средна Еропа) . Освен това, проекната му себестойност/цена  беше надхвърлена от Руската страна 2,5- 3 пъти

PS

oo_3397681.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, nik1 said:

Иначе - сега видях, че един от последните Littoral Combat Ship -25 (Freedom class) е призведен от Финкантиери - Маринете https://en.wikipedia.org/wiki/Fincantieri_Marinette_Marine  в Уисконсин

Трябва много внимателно военните експерти да следят какво реално се случва на този пазар, това е тяхната работа, а не само да гледат спецификациите в проспектите на фирмите-производители, където нещата изглеждат бляскаво.

Това е публикация във Форбс от 20 януари т.г. по повод състоянието на програмата Littoral Combat Ship:

"Напускащият министър на военноморските сили Кенет Дж. Брейтуейт публикува видеозапис на прощално съобщение от остров Уейк, в което флотът обяви, че поради откриването на „латентен“ дефект на конструкцията на двигателната система във всеки кораб клас Freedom, услугата ще откаже да приеме доставката на всеки нов кораб клас Freedom, докато не бъде отстранен дефектът в двигателната система на кораба. Отмяната на цялата програма сега е единственият жизнеспособен път напред. Задържането на доставките на плавателни съдове поставя флота блокиран в многомилиарден капан от десетте поръчани кораба от клас "Свобода". Той улавя два почти завършени крайбрежни бойни кораба - бъдещия Минеаполис-Сейнт Пол (LCS 21) и Купърстаун (LCS 23) - в корабостроителницата Marinette Wisconsin на Fincantieri и поставя под съмнение съдбата на четири допълнителни незавършени корпуса на класа Freedom. Хиляди работници и моряци зависят от това колко бързо - и креативно - идващата администрация на Байдън може да прекрати тази дефектна програма за корабостроене. Докато неизправността беше официално „оповестена“ вчера, проблемната двигателна система на кораба отдавна е проблем на наблюдателите както вътре, така и извън флота. Разумните членове на общността на Littoral Combat Ship се притесняват за жизнеспособността на сложната двигателна система на класа Freedom за повече от десетилетие. Но тези опасения бяха осъзнати едва миналата година, тъй като разгръщането на кораби от клас Freedom се срина под напрежението и принуди ВМС да започне официално да нулира това, което е, изненадващо, сериозен дефект в дизайна на целия клас в лагерите за високоскоростен съединител в корабния двигател."

https://www.forbes.com/sites/craighooper/2021/01/20/biden-faces-new-shipbuilding-crisis-must-move-fast-and-kill-freedom-class-lcs/?sh=4b108feb1ba0

Не знам и не ми е работа, може и да са отстранили дефекта в двигателите щом строят 25 номер от програмата, но това е сериозно, ако закупиш кораб за стотици милиони долари с дефектен двигател и съединител, па макар и на Ролс-Ройс. В случая италианците като подизпълнител на програмата нямат много общо, те строят корпуса. От друга страна, политическо решение за спиране на програмата по тези причини означава брак и рязко падане на цените, което е добър шанс за закупуване на ниска цена.

Преди 2 часа, nik1 said:

Финкантиери ще строят флота от фрегати на САЩ, клас Констелейшън - FFG(X) frigate project, подклас (дизайн) на "Европейска мултифункционална фрегата" (FREMM)

https://en.wikipedia.org/wiki/FREMM_multipurpose_frigate

Да, това е много показателно, Финкатиери са една от четирите най-големи корабостроителници в света, щом Флота на САЩ участва и в тази европейска програма и не се е отказал от работа с тях след неуспешната, според тях, програма Littoral Combat Ship, значи наистина са надеждни; от информацията се вижда, че Мароко е закупил фрегата от (FREMM) за малко над 400 млн. щатски долара, но такава фрегата има възможностите на две корвети като оборудване и екипаж и много по широки функции от охранителни.

Според мен ролята на европейските военни производители все повече ще нараства в следващото десетилетие с тенденция за самодостатъчност на една общоевропейска армия в перспектива. Германия и Франция, които са ядро и двигател на такова развитие, едва ли ще изолират и Турция от този процес на военно интегриране на Европа, просто е контрапродуктивно за южния фланг.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Б. Киров said:

Трябва много внимателно военните експерти да следят какво реално се случва на този пазар, това е тяхната работа, а не само да гледат спецификациите в проспектите на фирмите-производители, където нещата изглеждат бляскаво.

Проблем  е, че нашите висши военни са оставили всичко в ръцете на политиците. Това състояние не е от днес, а е наследство от периода преди 30 години 

Има примери на отказани изгодни и нужни за армията сделки за доставяне на техника (мисля че съм писал и дал линк в темата за "новия изтребител" за офертата от САЩ за нови + втора ръка F-15 , в допълнение към тях F-5,  за общо (само) 500 милиона долара, към която бълг. политици  не проявиха интерес навремето - сега не намирам информацията и линка), , както и примери за направени  ненужни/спорни покупки (транспортни  хеликоптери и самолети, които в момента не се ескплоатират) 

Политиците решават колко да отделят, и за какво, а това, че всичко е покрито с почти пълна конфиденциалност/секретност (виждаме че в САЩ не е така с новите фрегати) не оставя място за отворен дебат и обсъждане в обществото и от военните експерти.

А когато се намеси и корупцията или тактиката  на "откупуване" на "милост" за прегрешенията от големите сили (ние ще купим от вас, но не ни закачайте/не ни правете  официлани проблеми за това или онова ), нещата стават още по-объркани.

Апропо:

Закупуването на техника, разходите за която са над 50 милона лева,  в ръцете на политиците (НС); по-малките разходи се решават от Министерския съвет в закрити заседания.

САЩ и Турция са  "класовите врагове" за някои политически партии, представени в Народното Събрание - дори и при изгодни условия, и липса на корупция, ще е проблемно България да закупи военна техника от САЩ или Турция.

Забележка: ИТН "обират" ляв вот,  и допускам (без да съм сигурен) че в бъдеще ще се позиционират на такива анти-позиции..

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 21.05.2021 г. at 10:24, nik1 said:

За разходи за МО до 50 милиона лева не се изисква одобрение от НС

 

Ето една новина от тази седмица:

https://news.usni.org/2021/05/17/navy-to-decommission-littoral-combat-ships-uss-freedom-uss-independence-later-this-year

"Военноморските сили ще изведат от експлоатация първите Littoral Combat Ships по-късно тази година, научи USNI News.

Freedom commissioned in 2008 and will have served 13 years when it leaves the fleet. Independence commissioned in 2010 and will have served 11 years. Both hulls were expected to have had a service life of at least 25 years."

 

--------------------------------------------

"Ще ни дадате ли  единия за 25 милиона долара?"

Въпрос, който може да зададе сегашния министър.

"С питане се ходи в Цариград", и "за питане не "бият"

 

Freedom-class

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Freedom_(LCS-1)

 

Independence-class

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Independence_(LCS-2)

Не лоша идея Ники. Само му трябват противокорабни ракети. Тези които ги има са клас тежки противотанкови. Адекватни са срещу катери, примерно друг тип противник примерно пирати, контрабандисти. Вообще при този тонаж, и при възможноста за модулно изпълнение може да му се лепнат , навярно, два модула ПУ 2х Харпун едно РБУ и за нас ще бъде върхът на сладоледа, понеже си има и ТА с противоподводно торпедо, има си и  адекматна система за ПВО и ПКР.

Проблема с двигателната система обаче ги превръща в неплаваща база на вода.

Прав си иска си питане и разговаряне нужен е примерно един мемурандум между министрите на отбраната "Взаимно разбиране и техническа взаимопомощ". Даже за подобни неща може да се говори за "ленд-лизинг". Ама " де е България" и цивилният контрол над армията?! 

 

Редактирано от Capitainofmarine
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...