Отиди на
Форум "Наука"

Симеон Дянков: "Ще спестим 300 млн. лв. от съкращаване на администрация."


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

От понеделник Симеон Дянков застана начело на Министерството на финансите. Той е вторият финансов министър в последните 12 години след Муравей Радев в правителството на ОДС, който поема този пост във време на криза. През 1997 г. тя беше вътрешна, следствие от нежеланието на правителството на БСП да прави реформи. Днес кризата е глобална, държавата и частният сектор са в много по-добро състояние, но предизвикателствата от забавените реформи отново са големи. Преди 12 години всяка непопулярна мярка можеше да се оправдае с тежкото наследство. Днес това оправдание вече не върви и единственият шанс на кабинета "Борисов" е да доведе идеите си докрай. А за икономическия пакет като вицепремиер ще отговаря именно Дянков.

Кои са първите три най-важни краткосрочни икономически мерки, които трябва да предприеме новото правителство, и трите най-важни задачи за целия мандат?

- Първите не 3, а 15 мерки сме описали като "Пакт за стабилност I" и те тръгват от днес. Дори вече сме започнали работа по голяма част от тях. Целта е бързо да бъде овладяна кризата и да запазим колкото се може повече работни места, както и да разкрием нови. По мои изчисления тези краткосрочни мерки ще запазят 100 000 работни места. И, разбира се, ще имат оздравителен ефект за бюджета. А там заварваме плачевно положение. Само за юни бюджетният дефицит е 360 млн. лв. Държавата е на годишен дефицит още от 15 юли - нещо, което Пламен Орешарски така и не посмя да признае. Но съм сигурен, че ще се справим.

След този пакет от 15 краткосрочни мерки ще подготвим и втори - "Пакт за стабилност II." Той ще съдържа мерки за влизането на страната в еврозоната, както и по-широки, които трябва да доведат до увеличаване на производителността в България. Те ще засягат образованието, строителството на пътища, екологията и усвояването на еврофондовете. Вторият пакет ще е готов през септември.

Трите най-важни икономически задачи за мандата са лесни за дефиниране - излизане от кризата с безработица под 10%, влизане в еврозоната и построяване на колкото може повече километри магистрали. Последното зависи и от това как ще рестартираме еврофондовете и ще подготвим бюджета.

Прогнозите на експертите са в България кризата да се усети най-силно в края на тази и в началото на следващата година. Не се ли опасявате, че мерките за смекчаването й може да се окажат закъснели?

- Ако предишното правителство беше стегнало разходите от началото на годината и беше признало, че сме в условия на криза, сега нямаше да сме на годишен дефицит. Но това е минала тема.

Това, че тръгваме с мерки по-късно, не е причина да не ги започнем - по-добре късно, отколкото никога. Мерките в "Пакт за стабилност I" ще помогнат - просто не толкова, колкото ако бяха започнали да се прилагат от януари-февруари.

В "Пакт за стабилност I" предвиждате поетапно понижаване на осигуровките, защо променихте виждането си да паднат с 5 процентни пункта наведнъж?

- Никога не съм казвал, че осигурителната тежест ще падне веднага. Винаги съм казвал, че ще падне с 5 процентни пункта, вече как е въпрос на бюджет. Според мен 2-1-1-1 през годините, в рамките на мандата е по-разумно по време на кризата.

Този поетапен вариант пак ли ще спаси поне 100 хил. работни места?

- Да. Всъщност, ако беше станало още през февруари, когато с Георги Ангелов правехме това изследване, спасените работни места щяха да бъдат 195 хил. Колкото по-навътре влизаш в кризата, толкова ефектът от антикризисните мерки намалява. Така че ефективността на тази мярка реално е паднала наполовина с тези 6 загубени месеца от началото на годината досега, но все пак 100 хил. работни места е голямо число и има смисъл на фона на всички други мерки. Хубавото на намаляването на осигуровките е и че не може да създаде корупция, защото важи за всички, докато при останалите трудови политики - обучения или проекти за строителната промишленост, се минава през договори, има забавяне, а и не е явно колко чисто ще стане, особено ако се прави бързо.

Как ще гарантирате, че намалението на осигурителните вноски ще бъде последвано от изсветляване на скрита заетост и доходи, а няма да "прелее" в луксозни автомобили, както смятат критиците на мярката?

- Намалението на осигурителната тежест е мярка за запазване на работни места и ръста на производство. Работодателите искат да върви производството - едва ли ще изхарчат допълнителните пари за лукс. Не е в тяхна полза.

Споменахте за еврофондовете - кои ще бъдат първите стъпки, за да възстановите доверието на Европа и плащанията?

- Тези стъпки вече са предприети. Досега водихме неформални разговори с Евросъюза по какъв начин да се организира работата по еврофондовете. Сега разговорите ще станат официални. Вече има принципно съгласие, от днес започват действия по административните промени. За тях ще разберете съвсем скоро.

В тази област тръгнахме с летящ старт и това е голям плюс. Другият е, че с министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев работим от два месеца заедно по тези теми.

Каква ще е архитектурата на управление на еврофондовете?

- Не се знае дали ще е дирекция или съвет, но ще има структура в Министерския съвет. Формата зависи от преговорите, които от 2 седмици се водят с ЕС. Няма да има министерство.

В тази структура ще се концентрират хората, които работеха досега с Меглена Плугчиева (бел. ред. - бившият вицепремиер по усвояване на европейските средства); хората, които бяха с тези функции в Министерството на държавната администрация, може би и част от хората в Министерството на финансите. Това ще е основното ядро за работа с еврофондовете. Оттам всички министерства, които имат оперативни програми, също трябва да си организират идентични еврозвена. Така че, като дойде някой от Европейската комисия, да говори като цяло с Министерския съвет и в частност с ресорното министерство и тези звена да са свързани. Как ще се свържат и кой ще отговаря за това, ще се разработи в следващите няколко дни.

Дирекцията "Управление на средствата на ЕС" и Централното звено за финансиране и договаряне в Министерството на финансите какво ги очаква?

- Част от тях трябва да останат в Министерството на финансите, защото те одитират останалата част от системата. Но екипът, който комуникира с Европейската комисия, трябва да е централизиран в Министерския съвет.

Казахте, че от 15 юли държавата е на годишен дефицит, а в пакта сте записали като цел приключване на бюджета на плюс. Откъде ще съкращавате разходи?

- Министерството на финансите ще представи идеите си на първото заседание на Министерския съвет, надявам се още този четвъртък. Над това работехме с министър Орешарски и с директорите на дирекции в последните седмици. Целта е да стигнем не балансиран бюджет, а излишък в размер на 0.5% от БВП. Затова е необходимо да се съкратят 2.1 млрд. лв. от планираните разходи. От тях близо 1 млрд. ще дойдат от спестяване на капиталови вложения, така че тази част е сравнително лесна за намиране. Другият милиард е по-труден. Част от него ще дойде от съкращаване на администрация - премахваме две министерства, някои държавни агенции ще си отидат, някои дирекции в министерствата ще се закрият. Това ще се отрази много по-сериозно върху бюджета за следващата година, но и през тази според изчисленията ще доведе до икономия от около 300 млн. лв. Другите спестявания трябва да дойдат от съкращаване на текущи разходи на министерствата. Екип от Министерството на финансите вече е минал по другите министерства и агенции и е набелязал кое може да се спести, без да пречи на основните им задължения.

Кои агенции ще се закрият и кои ще се преструктурират?

- В правителството вече имаме ресорен зам.-министър по туризма и изниква въпросът трябва ли ни държавна агенция, или тя влиза в министерството. Щом има отраслов зам.-министър, според мен има смисъл да се влее там като дирекция или поне да стане изпълнителна агенция по-малка от сегашната. В Министерството на финансите има друг пример - Агенцията за икономически анализи и прогнози. Идеята за нейното създаване, доколкото разбирам, е била тя да е независима, но поне на този етап явно не е. Вместо да има анализатори и в министерството, и в агенцията, тя трябва да влезе в портфейла на зам.-министъра, който отговаря за макроикономика и държавен дълг. Общо взето, последния път, като ги броих, от 40 държавни агенции 15 до 20 може да влязат към министерствата и по този начин да се съкратят и щатове, и правомощия. След 2 до 3 седмици ще има и идея как да се организират. Моята идея е първо да се организират агенциите около двете министерства, които ще се съкращават, и особено структурите около еврофондовете. Те ще са приоритет, другите промени ще следват.

Казахте, че, освен да се свият разходите, трябва да се увеличат приходите - как може да стане това в условията на криза?

- В нормални държави това наистина е трудно. Но предишното управление не беше нормално - голяма контрабанда, много харчове по безсмислени проекти, некомпетентност в използването на еврофондове. Това, като се промени, ще доведе и до повече приходи. Особено в бюджета за 2010 г.

И все пак откъде може да дойде ръст в приходите?

- Ръст на приходите реално ще се появи в бюджета за следващата година. В този може да има 100 - 150 млн. лв. повече от митниците, от противодействие на контрабандата, за което е ясно как трябва да стане и според мен ще стане сравнително бързо. Другото, което ще отнеме около 2 месеца, е да се разгледа сериозно работата на държавните предприятия от енергийния сектор. Защото аз недоумявам как на фона на подобни предприятия в други държави тук са, грубо казано, 10 пъти по-малко рентабилни. Това е невъзможно от производствена гледна точка. В тези фирми явно се губи много. Ще проверим дали има вътрешни одити, какво показват от финансова гледна точка и след това с външни одити ще се провери къде отиват парите. Ако парите не изтичат в безсмислени проекти, те ще остават като печалба и тя след това ще влиза в хазната. Това са двата най-бързи начина да получим повече приходи.

Как ще се спестят разходи от проекти като АЕЦ "Белене", след като финансирането при тях е проектно?

- Проектно е, но пак излиза от държавата. Един вид Българският енергиен холдинг, вместо да плаща данъци на държавата, е харчил пари за необмислени проекти. В условията на криза всеки допълнителен лев в бюджета е важен. И енергийният сектор ще плаща както всички останали. Иначе как ще намерим повече пари за образование, магистрали и здраве?

Кой ще носи отговорност, ако след свързването на информационните системи на Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция "Митници" ефектите не са очакваните и контрабандата продължи?

- Аз. Отговорността се носи от този, който изпълнява реформата. Разбира се, премиерът Борисов и министър Цветанов също ще носят тази отговорност - без тяхна помощ трудно ще стане.

Как оценявате работата на приходната администрация - сигурно ли е, че няма да се правят промени в ръководството на НАП и Агенция "Митници"?

- НАП работи добре, макар че някои служители са ми казали, че моралът е нисък. Това ще променя веднага - смятам да пътувам из страната и да се срещна с всички служители на приходната агенция. Тяхната работа е още по-важна по време на кризата. Освен това заедно трябва да разработим системата за по-бързо връщане на ДДС. Това ми е приоритет.

В митниците има какво да се подобри. Как - тепърва ще мисля.

Дали ще се сменят ръководствата на двете институции - това зависи от работата им. Аз ще отговарям пряко за двете приходни агенции и след известно време ще преценя има ли нужда от промени.

Ускореното възстановяване на ДДС е сред 15-те антикризисни мерки. Как може да стане това, при положение че информационната система на НАП не е усъвършенствана?

- Още от тази седмица ще се проверява къде има най-много забавени пари, сектор по сектор, след това фирма по фирма. Моята идея е просто да започне да се връща. След като не са засечени нарушения, много по-лесно е парите да се върнат и след това да минават инспекции. И ако при тях се окаже, че има измами или неточности, да се предвидят и наказания. Трябва тежестта да пада върху държавата, не върху фирмата. Постановката, че фирмите може би правят някакви измами и затова не трябва да им се възстановява ДДС, трябва да се промени. Ние първо трябва да върнем на всички и междувременно да търсим нарушенията.

Но има целенасочено източване на ДДС?

- Проблемът не е в частния сектор. Проблемът е, че има хора в държавните структури, които позволяват това да стане.

Решението на тези неща не е трудно. В Световната банка съм правил секторни анализи колко данъци средно се плаща в енергийния сектор например или в селскостопанския. В енергетиката например тук нищо не плащат в сравнение с други държави. Определено има голям проблем.

Като се тръгне от този анализ, се вижда защо не плащат - защото не могат, защото не са рентабилни или защото някой, който е трябвало да проверява, не го е направил. При последния вариант изходът е лесен - тези хора изчезват от държавната администрация.

По време на криза трябва винаги да се смята, че фирмите са честни и си плащат, или ако не си плащат, то е, защото нямат достатъчно пари. Ние като правителство трябва да смятаме, че фирмите са честни, защото, ако смятаме, че са нечестни, не би трябвало да им връщаме никакво ДДС.

В мерките се говори за няколко холдинга, които ще държат държавните дялове в търговските дружества...

- От самото начало за мен идеята е да има един холдинг за миноритарните дялове и друг за мажоритарните.

Миноритарни има в около 220 до 250 предприятия. Ще е трудно с тези дялове да се тръгне към листване на борсата, защото мажоритарните собственици могат да кажат, че не искат. Тези миноритарни участия ще се съберат в един холдинг, който да развие Сребърния фонд. Вече сме разговаряли как може да се използват като активи, като инвестиции, ако част от тези дялове се продават и средствата влизат в пенсионната система. Така и частните пенсионни фондове ще имат къде да инвестират в по-дългосрочен аспект.

Мажоритарните държавни дялове, част от енергетиката и други фирми, които общо са 120, може да пуснем в пакет като холдинг за листване на борсата, но това ще е трудно от правна гледна точка. Затова предполагам, че ще става предприятие по предприятие или в група от предприятия. Така процесът ще стане по-прозрачен, ще помогнем на борсата, оттам и на чуждите инвеститори, ще се помогне и на пенсионните фондове.

Кога можем да очакваме Българският енергиен холдинг, а и други дружества да се листват на борсата?

- За такива сложни компании, които не са били особено прозрачни, опитът на други държави показва, че юридическият процес отнема около 6 месеца. Смятам, че още в първите седмица-две трябва да се съберем с новия министър на енергетиката, с борда на директорите на БЕХ, да видим отчетите и финансовите показатели, защото за БЕХ не съм виждал все още пълен отчет за миналата година. Тогава ще се разговаря дали като холдинг може да тръгне към листване, или е по-добре някои от основните дружества, като НЕК например, да тръгнат. Това зависи и от външния пазар, защото става дума за големи активи и искаме да привлечем и чуждестранни инвеститори. Въпросът е кое е по-добро в условията на криза. Работата трябва да започне и в края на август ще се знае дали БЕХ ще се листва като холдинг или поотделно.

Говорим за БЕХ - в каква степен ще се ограничат инвестиционните разходи на правителството?

- Оттук нататък бюджетни пари ще се използват само за съфинансиране, а не както досега за цели проекти, където предишното правителство се е провалило с еврофондовете. Европейски пари има достатъчно, само трябва да се използват прозрачно.

Ще се наложи ли да използвате фискалния резерв за финансиране на проекти и политики, за които в бюджета няма пари?

- Не, а не е и редно... С едно изключение. Може би трябва оттам да се отдели допълнителна сума за Българската банка за развитие, която пък ще даде тези пари на търговските банки за увеличаване кредитирането на малки и средни предприятия. Такава програма вече работи, но трябва да се засили.

Какъв е минималният размер на фискалния резерв, под който стойността му не може да пада?

- Както е преценен и сега в закона - 6.8 млрд. лв. Искам да си остане така.

Това ли ще е сигнал да се търси споразумение с Международния валутен фонд?

- Не, сигналът е, като направим проектобюджета за 2010 г. и видим колко допълнителни приходи ни трябват. Разговорите с фонда ще започнат първо с анализ на състоянието на бюджета, не на тема заем. За състоянието на икономиката ще се допитваме и до Световната банка, и до ЕБВР.

Главният оперативен директор на Уникредит Булбанк Андреа Казини лансира наскоро идеята за по-активно управление на фискалния резерв от страна на правителството - част от него да се сложи на депозити в търговските банки и да се използва при нужда за кредитиране. Възможно ли е да водите такава квазимонетарна политика?

- Донякъде това съвпада с нашата идея за използване на част от фискалния резерв за кредити за малки и средни предприятия чрез Българската банка за развитие. Така че - да, идеята е добра. Но само резерва над 6.8 млрд. лева. Изискванията на закона ще бъдат спазени и резервът до тази сума няма да се пипа.

Ако се стигне до споразумение с МВФ, на какви компромиси за намаляване на разходите е склонно правителството?

- Няма да има компромиси. Ние вече знаем къде могат да се свият разходите, без да има отрицателен ефект върху потреблението.

Този анализ и тези мерки правим самостоятелно. Но ще поканим фонда да работят с нас и също да дадат мнение. Решенията обаче са наши. Аз съм работил в тази област доста години, а и в министерството има добри кадри по тази тема. Познавам добре предишните трима главни икономисти на фонда - Кенет Рогоф, Рагхурам Раджан и Саймън Джонсън, и при нужда ще се съветвам с тях. Както познавам и сегашния главен икономист на фонда Оливие Бланшар, главния икономист на ЕБВР Ерик Берглоф и голяма част от икономическия екип на Обама. За мен в международните финанси и борбата с кризата тайни няма.

Ако споразумението означава повишаване на данъци, ще се съгласите ли и кои?

- Не, тук няма място за компромиси. А и да се повишават данъци по време на криза е тъпо.

Остава ли позицията ви, че трябва да се преразгледа изборът на управител на БНБ от стария парламент, за който твърдите, че е извършен в разрез със закона?

- Да, остава. Законите трябва да се спазват от всички. Това обаче е решение на парламента. И аз се уповавам на мъдростта на депутатите.

Къде виждате България след 4 години управление на ГЕРБ?

- С повече младежи, които остават да учат в България, а не напускат семействата си да учат в чужбина. С по-голяма продължителност на живота заради успешни реформи в здравеопазването. С повече магистрали. И най-вече със съзнанието, че най-после България е станала нормална европейска държава. Това ще даде основа на следващия ни мандат, в който България ще надмине средноевропейското ниво на икономическо развитие.

---

"Пакт за Стабилност I"

1. Преглед на разходите с цел приключване на бюджета за 2009 г. с положително бюджетно салдо. По предварителен анализ това означава съкращаване на разходи на стойност 2.1 млрд. лв.

2. Намаляване броя на министерските кресла с две и на административните разходи с 15% след функционален анализ на административните звена и структури.

3. Създаване на процедури за ускорено възстановяване на ДДС (до един месец).

4. Вливане на още 250 млн. лв. в Българската банка за развитие тази година с цел увеличаване на кредитите за производство. Тези пари ще са от фискалния резерв

5. Намаляване на социалноосигурителната тежест с 2% пункта за 2010 г. и по 1% пункт за всяка следваща година от мандата на правителството (общо 5%).

6. Свързване на информационните системи на Агенция "Митници" и НАП.

7. Преобразуване на БЕХ в публично дружество и листване на 10% от акциите на борсата. Това ще осветли финансовите резултати на дружеството.

8. Сключване на договори за строителство до края на 2009 г. на два лота от магистрала "Тракия" и на още един лот през 2010 г. Сключване на договори за строителство на два лота на магистрала "Марица" до средата на 2010 г.

9. Създаване на специализиран държавен орган за централизирано управление на концесионната дейност при строги правила за контрол (към МИЕ).

10. Приемане на нови разпоредби на Закона за обществените поръчки с оглед премахването на противоречивите и непрозрачни процедури и премахване на понятието малки обществени поръчки, засилване на ролята и правомощията на Агенцията за обществени поръчки.

11. Анализ на икономическата изгодност от АЕЦ "Белене" и на нуждата от нови енергийни мощности на Балканите.

12. Съсредоточаване на мажоритарните и миноритарните дялове на държавата в холдингови структури с професионално и прозрачно управление.

13. Намаляване броя на лицензионните режими с 30%.

14. Намаляване на минималния начален капитал за регистрация на ООД до 1 евро.

15. Улесняване на чуждестранни инвестиции в България чрез одобряване на услугата "обслужване на едно гише" на Българската агенция за инвестиции; увеличаване на правомощията на агенцията в посока по-активно взаимодействие с министерствата; и намаляване на прага за инвеститори, чиито проекти могат да се подпомагат от държавата.

http://www.dnevnik.bg/intervju/2009/07/27/..._300_mln_lv_ot/

post-471-1248762495_thumb.jpg

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Реалната безработица догодина ще е двуцифрена и не виждам как ще се намалят осигуровките.

Да видим.

Много би ми се искало да не съм прав.

Очаквам и да се вдигнат местните данъци върху имотите иначе общините ще издъхнат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
То стига да спрад кражбите и няма да има нужда да се вдигат никакви данъци. Даже ще се свалят.

Данъците в БГ няма накъде да се свалят. Има плосък данък 10% върху доходите и печалбите. Местните данъци са прекалено ниски. Акцизите върху горивата и цигарите също само ще се вдигат поради поетите ангажименти пред ЕС.

Може да се мисли само за сваляне на осигуровките. За тази цел обаче НОИ трябва да не е затрупан с обезщетения за безработица и болест, а работещите да са намалели. Защото НОИ дори и в момента работи със значим дефицит, а тогава не ми се мисли.

Единственият данък, за който евентуално може да се мисли се свали и то само ако платежния баланс е в много добро състояние е ДДС с 2%. В същото време е съмнително, че платежния баланс ще е в много добро състояние като се има предвид, че БГ внася горива и суровини, а състоянието на търговските й партньори, към които е насочен ескпортът не е цветущо.

Така че да не пишем общи приказки как ако спрат да крадат и всичко ще се оправи. Те и за комунистите така си мислеха като ги махнат как всичко ще се оправи, а пък стана друго.

Малко по-сериозно и конкретно трябва да се обсъжда въпроса.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Вече ще спя спокойно. Стига новият финансов министър да се вслуша в съветите на енциклопедичния ни съфорумец Невски.... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Колкото и да ти бодат очите моите "енциклопедични" познания, нещата вече опират не до Дянков, а до съвсем други аспекти, като този например:

С 200 процента са се увеличили разходите на Фонд "Безработица" през първите 6 месеца на годината, спрямо същия период на миналата, отчитат от НОИ.

100 милиона лева са платени като обезщетения за безработица за 6-те месеца, предаде БНР. В същото време от вноски във Фонда са постъпили 80 милиона лева.

Засега Фондът не е на червено, тъй като има натрупан излишък от предни години, когато безработицата беше по-ниска.

Догодина вече и този фонд ще е на червено, барабар с местните бюджети, НОИ като цяло и НЗОК, а най-вероятно и консолидирания бюджет, а Дянков и Борисов ще повтарят, че са заварили много зле положението, не са виновни те и нищо не могат да направят и как СтаниШеф всичко е окрал преди тях и за това сме на тоя хал. Не че няма да има истина в това, ама няма да има и файда.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Фондът би се попълнил набързо ако фирмите масово не осигуряваха служители, които взимат по 1500 лв реално, на минимална работна заплата :angry: Кога ли ще се промени това? Може би когато се направят някакви данъчни облекчения или поощтрения за фирми, които са си легализирали счетоводството и то вече не е двойно или когато се осъществи реален контрол над тези измами... То е очевидно - в частния сектор всички уж работят за по 300 кинта макс на месец.. Ако беше така вече щеше да е почнало масово измиране от глад!

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Фондът би се попълнил набързо ако фирмите масово не осигуряваха служители, които взимат по 1500 лв реално, на минимална работна заплата :angry: Кога ли ще се промени това? Може би когато се направят някакви данъчни облекчения или поощтрения за фирми, които са си легализирали счетоводството и то вече не е двойно или когато се осъществи реален контрол над тези измами... То е очевидно - в частния сектор всички уж работят за по 300 кинта макс на месец.. Ако беше така вече щеше да е почнало масово измиране от глад!

Ако започнат да ги осигуряват реално ще съкратят още повече.

Фирмите си заделят X сума пари за заплати, ако се дигне минималната или осигуряват на повече, просто съкращават повече.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

http://news.ibox.bg/news/id_1971700988

Това обясни Симеон Дянков министър на финансите. 2,5 млрд. лв. е дупката в бюджета, посочи той.

Това не може да се събере само от съкращение на разходи, смята финансист номер едно.

Той предлага тази сума да се раздели на две части. 50 % ще се покрие със съкращаване на разходи, а за попълване на другите 50 % от сумата ще се търсят допълнителни начини.

Целта на кабинета е постигане на неутрална бюджетна позиция. Бюджетът за 2009 не е актуализиран, каза още Симеон Дянков.

Той припомни, че предходното правителство е изработило макрорамка на бюджета при икономически растеж от 4,7 %. Тази цифра обаче не е действителна към момента.

Икономическият спад на страната ще бъде 6,3 %, прогнозира Симеон Дянков.

Направен е анализ на приходите за първите шестмесечие за годината. 16 % са по-малко събиранията спрямо, това което е бюджетирано.

Нещо май с Дянков мислим прекалено еднакво. Защо ли? Ами просто такава е реалността.

Хората в БГ трябва да свикнат, че това за което се гласували/не са гласували през 2004г. ще трябва да го платят от собствения си джоб. Имат опит от преди, но за съжаление не желаят да го интерпретират правилно. Винаги смятат, че нямат нищо общо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами от това, което казаха по новините, новият ни икономически гений май не е много в час. Половината дупка от дефицита щяла да се запълни от съкращенията, другите - от другаде. Ама какво е това другаде, никой не казва. Във всеки случай идеята за съкращения в разгара на кризата едва ли ще подобри положението в държавата. Може да е добре за бюджета, ама за икономиката.

Фондът би се попълнил набързо ако фирмите масово не осигуряваха служители, които взимат по 1500 лв реално, на минимална работна заплата

Това е мит, пробутван от олигарсите. не че няма и такива, които взимат доста, а се осигуряват малко или хич (и евентуално въобще не плащат данъци). Но има и страшно много хора, дето наистина мизерстват. Няма да ги видите обаче в нета, защото не разполагат с излишък от 20-30 лева за интернет. Ако не бяха гурбетчиите, положението щеше да е съвсем плачевно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ако мерките срещу корупцията са ефективни, данъците спокойно могат и да паднат. Осигурителните тежести пък съвсем.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ако мерките срещу корупцията са ефективни, данъците спокойно могат и да паднат. Осигурителните тежести пък съвсем.

Ми айде покажи ми поне една сметка. Или дай линк към такава.

Щото аз твърдя, че не е така. И това ясно се вижда от цифрите.

И уточни кои данъци с колко и как може да паднат. Защото аз твърдя, че няма накъде да паднат. Както и не виждам как докато НОИ е на червено ще паднат осигуровките.

Ясно точно и конкретно моля. А не да даваме напразни надежди на хората.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ми именно защото е на червено трябва да паднат! За да се повиши събираемостта, разбира се в комбинация с други мерки. Защото днес клубът на неплащащите осигуровки е ненадминат у нас, работодатели и работещи.

В каквато цифра се измерва корупционният натиск, в такава може да паднат. Например ДДС спокойно може да падне, както и да се въща навреме.

Може да се търси и еврофинансиране за компенсация на намалението, да се свиват държ. разходи и т.н. и т.н., все неща, за които топлата вода веднага е открита.

Единственото нужно е ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ. Народа толкова много го иска това, че който го направи, ще има огромна подкрепа.

Сметките отдавна са направени, какво аз да ги правя.

http://www.capital.bg/show.php?storyid=595346

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ми именно защото е на червено трябва да паднат! За да се повиши събираемостта, разбира се в комбинация с други мерки. Защото днес клубът на неплащащите осигуровки е ненадминат у нас, работодатели и работещи.

В каквато цифра се измерва корупционният натиск, в такава може да паднат. Например ДДС спокойно може да падне, както и да се въща навреме.

Може да се търси и еврофинансиране за компенсация на намалението, да се свиват държ. разходи и т.н. и т.н., все неща, за които топлата вода веднага е открита.

Единственото нужно е ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ. Народа толкова много го иска това, че който го направи, ще има огромна подкрепа.

Сметките отдавна са направени, какво аз да ги правя.

http://www.capital.bg/show.php?storyid=595346

Всичко написано по-горе е изключително несериозно. За пореден път.

Да започнем едно по едно, а не да подхождаме аматьорски и да лъжем хората.

1) Местните бюджети.

Местните бюджети се захранваха основно от таксите върху транзакции с НИ. В момента, а не се очертава и в близко бъдеще, обемът им е силно намалял. Разходите обаче не са. Това означава, че те ще бъдат в затруднение. Поради същите причини щатовете Илинойс и Калифорния в момента са в технически фалит.

2) Акцизи.

Колкото и да ви лъже КГ125, поради поетите ангажименти пред ЕК и ЕС, акцизите на цигарите, алкохола и петролните продукти ще бъдат само увеличавани.

3) ДДС.

Не знаех, че в страни с "пробит" платежен баланс като БГ, намаляването на ДДС е разумна мярка. Аз не мисля така. И чакам ясни и конкретни аргументи за обратното.

4) Данък печалба.

Да го махнем изобщо ли? Не стига, че липсва облагане на капиталовата печалба ами и 10% били много. Дрън-дрън. Дали са 5% или 10% в момента повечето фирми са на загуба или минимална печалба.

5) Данък дивидент.

И той е достатъчно нисък.

5) Данък общ доход.

Аналогично.

6) Осигуровки.

С всеки изминал ден все повече хора се съкращават, а други минават на непълен работен ден или отпуск по болест. Безработните стават все повече, а плащащите осигуровки все по-малко. Елементарната аритметика показва, че 2009г., а най-вероятно и 2010г. осигуровките няма да бъдат намалени значимо (може и да ги намалят с 1% да замажат очите) просто защото парите не стигат.

Може да се търси и еврофинансиране за компенсация на намалението

Тук мога само да се смея. И наистина отдавна не съм се веселил толкова. То бива, бива, ама Бантустан си е Бантустан. Как може на някой даже да му хрумне такава глупост? Ами явно в Бантустан всичко е възможно.

:lame:

Айде сега да видим и великата статия, която между другото вече не е много актуална.

Изводите

От всичко това можем да изведем няколко препоръки за публичните финанси, които да насърчат икономическия растеж в България:

-Намаляване на държавните разходи и данъчното бреме, особено преките данъци (включително осигуровките)

-Избягване на дефицити и намаляване на държавните дългове

-По-голям дял на продуктивните държавни разходи (и избягване на разходи, които могат да се финансират от частния сектор)

-Реформи за по-голяма ефективност на държавните разходи

Както показах ясно по-горе преките данъци в БГ са много ниски и няма как да се намалят. Ако се съкратят още държавните разходи и се подобри ефективността на улицата ще бъдат изритани още 100 хиляди безработни, бивши чиновници и лентяи.

Дефицит през 2009г. ще има. Най-вероятно и през 2010г. Бас ловя. И за това са виновни хората гласували през 2004г. Не е луд тоя дето яде баницата, а тоя дето му я дава. Ей сега ще имат възможност, великите избиратели да си платят за простотията. Респективно като има дефицит, ще има по-голям държавен дълг. Нещо трябва да го покрие. Каквото е открадното се възстановява много трудно. Теб КГ125, ако ти гепят всичко от къщата, банковите сметки, а после с измама ти вземат и самата къща, колко време ще трябва да се възстановяваш? С БГ бюджета нещата са аналогични. Дойде време за плащане и ходене по мъките, защото лесно се руши, а трудно се гради, лесно се краде, а трудно се създава. БГ пропиля 10г. в бетон и киреч и чалгария.

За по-големия дял на продуктивните държавни разходи съм съгласен. Като се намалят пенсиите, майчинствата, обезщетенията по-болест и безработица, закрият се бая (2/3 е добра цифра според мен) университети, болници и училища, които са непродуктивни и неефективни, нещата ще си дойдат на мястото. И ще има пари за важните неща.

Единственото нужно е ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ. Народа толкова много го иска това, че който го направи, ще има огромна подкрепа.

Пак да помоля да не заблуждаваме по толкова некомпетентен начин хората. Въпросът вече е дали пенсиите и другите придобивки ще бъдат рязани или ще се иска заем от МВФ. Въпросът е кои общини ще са пред фалит. Въпросът е как да се крепи НОИ и НЗОК (това със субсидиите е много грешно). Кога най-накрая ще почнат да затварят болници и университети? Ей такива са въпросите. И още нещо - народът не иска да се затварят болници и университети. А това е крайно необходимо.

С прокламации нищо няма да стане.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Както вече писах, следващите няколко години БГ избирателите/данъкоплатците ще плащат скъпо за безхаберието си при парламентарните избори през 2004г.

И много ще боли. Много хора ще плачат за соца. Пак.

http://banks.dir.bg/2009/08/05/news4872400.html

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Всичко написано по-горе е изключително несериозно. За пореден път.

Да започнем едно по едно, а не да подхождаме аматьорски и да лъжем хората.

1) Местните бюджети.

Местните бюджети се захранваха основно от таксите върху транзакции с НИ. В момента, а не се очертава и в близко бъдеще, обемът им е силно намалял. Разходите обаче не са. Това означава, че те ще бъдат в затруднение. Поради същите причини щатовете Илинойс и Калифорния в момента са в технически фалит.

2) Акцизи.

Колкото и да ви лъже КГ125, поради поетите ангажименти пред ЕК и ЕС, акцизите на цигарите, алкохола и петролните продукти ще бъдат само увеличавани.

3) ДДС.

Не знаех, че в страни с "пробит" платежен баланс като БГ, намаляването на ДДС е разумна мярка. Аз не мисля така. И чакам ясни и конкретни аргументи за обратното.

4) Данък печалба.

Да го махнем изобщо ли? Не стига, че липсва облагане на капиталовата печалба ами и 10% били много. Дрън-дрън. Дали са 5% или 10% в момента повечето фирми са на загуба или минимална печалба.

5) Данък дивидент.

И той е достатъчно нисък.

5) Данък общ доход.

Аналогично.

6) Осигуровки.

С всеки изминал ден все повече хора се съкращават, а други минават на непълен работен ден или отпуск по болест. Безработните стават все повече, а плащащите осигуровки все по-малко. Елементарната аритметика показва, че 2009г., а най-вероятно и 2010г. осигуровките няма да бъдат намалени значимо (може и да ги намалят с 1% да замажат очите) просто защото парите не стигат.

Тук мога само да се смея. И наистина отдавна не съм се веселил толкова. То бива, бива, ама Бантустан си е Бантустан. Как може на някой даже да му хрумне такава глупост? Ами явно в Бантустан всичко е възможно.

:lame:

Айде сега да видим и великата статия, която между другото вече не е много актуална.

Както показах ясно по-горе преките данъци в БГ са много ниски и няма как да се намалят. Ако се съкратят още държавните разходи и се подобри ефективността на улицата ще бъдат изритани още 100 хиляди безработни, бивши чиновници и лентяи.

Дефицит през 2009г. ще има. Най-вероятно и през 2010г. Бас ловя. И за това са виновни хората гласували през 2004г. Не е луд тоя дето яде баницата, а тоя дето му я дава. Ей сега ще имат възможност, великите избиратели да си платят за простотията. Респективно като има дефицит, ще има по-голям държавен дълг. Нещо трябва да го покрие. Каквото е открадното се възстановява много трудно. Теб КГ125, ако ти гепят всичко от къщата, банковите сметки, а после с измама ти вземат и самата къща, колко време ще трябва да се възстановяваш? С БГ бюджета нещата са аналогични. Дойде време за плащане и ходене по мъките, защото лесно се руши, а трудно се гради, лесно се краде, а трудно се създава. БГ пропиля 10г. в бетон и киреч и чалгария.

За по-големия дял на продуктивните държавни разходи съм съгласен. Като се намалят пенсиите, майчинствата, обезщетенията по-болест и безработица, закрият се бая (2/3 е добра цифра според мен) университети, болници и училища, които са непродуктивни и неефективни, нещата ще си дойдат на мястото. И ще има пари за важните неща.

Пак да помоля да не заблуждаваме по толкова некомпетентен начин хората. Въпросът вече е дали пенсиите и другите придобивки ще бъдат рязани или ще се иска заем от МВФ. Въпросът е кои общини ще са пред фалит. Въпросът е как да се крепи НОИ и НЗОК (това със субсидиите е много грешно). Кога най-накрая ще почнат да затварят болници и университети? Ей такива са въпросите. И още нещо - народът не иска да се затварят болници и университети. А това е крайно необходимо.

С прокламации нищо няма да стане.

Няма да стане. В т.ч. и с прокламации като твоите. В целия пост имаш само песимистични подмятания и разни иронии без съдържание.

Вайкаш се за ударения бюджет, но забравяш жизнеспособността на системите, когато се управляват адекватно.

Един политик в аналогични условия, и тук злорадо ще те оставя да го намериш сам кой е в твой стил :mrgreen:, беше казал: "Нациите са жизнеспособни". Какво ли е имал предвид?

Пътят на възстановяването рядко включва увеличение на данъците - затова и статията не е "велика", както ти иронично подмяташ, а просто разумна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

КГ125,

Колкото и да си чешеш клавиатурата БВП ще падне за 2009-2010г. с близо 10%, а бюджетите ще се дънят. И то не защото съм черноглед, а защото такава е обективната конюнктура.

Колкото и да лъжеш хората на местните данъци и акцизите пътят им е само на горе, както и на задължителни застраховки като ГО.

А хората вече плачат са соца, редовно ги слушам и в провинцията и в София.

Така или иначе догодина ясно ще се види, че аз съм прав, а ти не си.

Колкото и да се връткаш икономиката е доста по-обективно нещо от другите ти любими тематики.

Съвсем скоро реалната безработица ще е двуцифрена. А честито.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Въпросът, любезний, е пътят по който ще се излезе от това ;)

А да видим какво ще стане, както е казал котарака Бегемот.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Въпросът, любезний, е пътят по който ще се излезе от това ;)

А да видим какво ще стане, както е казал котарака Бегемот.

Аз да не съм министър или висш бюрократ или банкер, че да ме вълнува пътя, по които ще се излиза.

Те да се интересуват. От мен не зависи нищо.

Освен това не им вярвам, и съм 99% убеден, че Обамци и Борисовци ще се олеят.

Щото нещата не опират до политика както навино си мислиш КГшка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Първите (от)стъпки на кабинета „Борисов“

от Иво Инджев ⋅ август 2, 2009 ⋅ Коментирайте

На рождения ден на кабинета, докато правителството се заклеваше в НС, стана известно, че едно от предизборните обещания на ГЕРБ лекичко се видоизменя. Експерт на партията, а не самият финансов министър Симеон Дянков, оповести корекция в намерението за властта да свали с 5 на сто осигуровките, за да се даде „глътка въздух на бизнеса в условията на криза” ( по израза на Дянков, многократно повтарян от него преди изборите).

Малцина, повечето вероятно специалисти, обърнаха в този тържествен момент внимание на факта, че обещанието за петте на сто беше трансформирано в прогноза да се започне с 2 процента намаление на осигуровките от началото на 2010 и да завърши в края на управленския мандат като всяка година се добавя по още един процент. Дреболия? Може би, нека експертите спорят ( а те наистина спорят дали, колко и кога е най – добре тази мярка да бъде предприета).

Междувременно дреболиите започнаха да се трупат. Бойко Борисов се отметна от заканата да смени управителя на БНБ Иван Искров. Такава завоалирана заплаха, да припомня, отправи той и за продължаването на поста на Меглена Кунева като еврокомисар, за което, каза той, не е бил питан. Ще видим…

Причините за обрата в тези няколко случая, каквито и да са, започват да избледняват пред надигащия се въпрос: коя ще следващата промяна в оповестените намерения2

Ето че тя вече беше обявена – дипломатично, но категорично. Новият министър на външните работи Румяна Желева изненадващо подкрепи направените от тройната коалиция в последния момент дипломатически назначения. Това са същите тези назначения, срещу които Борисов възропта точно толкова рязко, колкото срещу продължаването на мандата на Искров в БНБ. Оказва се сега, по думите на Желева, че Станишев бил постъпил правилно, защото ставало дума за важни назначения (сякаш някой се съмнява в това!).

Желева междувременно си избра един от същата група дипломати за свой заместник, с което подготви публиката за завоя.

Ако добавим и възможно най-меродавната в държавата ни информация, която може да се намери за намеренията на ГЕРБ, според която нямало да има „мачкане на ДПС”, става интересно. В края на краищата твърдението е публикувано не къде да е, а в личния блог на личния приятел на премиера от една телевизия- щом там пише така, значи така и ще бъде.

Май вече сме свидетели на първите важни (от)стъпки на кабинета.

Аз като писах КГшка ми се обясняваше.

Да, ама не.

Нещата си вървят според очакваното.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Честичко именно там е ключа за бараката, а не на леда на Чудското езеро, Сашка. ;):)

Много конректен постинг, за пореден път, от който схванах изключително добре, гениалните виждания на КГшка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Режат детските добавки

Заради финансовата криза не всички родители ще получават детски добавки. Това каза в Петрич зам.-министърът на труда и социалната политика Валентина Симеонова, предаде радио "Фокус"-Пирин. Симеонова поясни, че въпросът за равнопоставеност на всички е дълго дискутиран в българското обществено пространство, но за съжаление това е моделът, който е приет преди четири години, когато се казваше, че България не е в условия на криза, а в икономически подем. По нейните думи точно сега, в условия на криза, е трудно да се върне старото положение, когато са плащани детски добавки на всички деца. Симеонова смята, че семейството не разчита именно на тези семейни надбавки за отглеждане на децата. Затова на този етап социалното министерство ще заделя пари, които да са гарантирани на семействата с по-нисък социален статус.

Айде да видим и с другите benefits какво ще стане догодина.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...