Отиди на
Форум "Наука"

Висшият ислямски институт има ли нещо общо с България


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Не знам колко от форумците изобщо са чували за такова "българско" учебно заведение като "Висш ислямски институт" ( http://www.islamicinstitute-bg.org/main.php?sec=2&page=1 ).

В директориите "История" и "Мисия" на ВИИ всичко изглежда нормално и в реда на нещата:

ИСТОРИЯ: "Историческите корени на ВИИ трябва да се търсят в по-далечно минало. В началото на учебната 1922/1923 г. в град Шумен се открива средно училище "Нювваб". В началото на 30-те години на 20 век към него се открива тригодишен висш отдел. Учебните планове и програми на висшия отдел на "Нювваб" са подготвени въз основа на опита на известния елитен университет „Ал-Азхар" в Кайро. Повече от четвърт век "Нювваб" подготвя не само имами, хатиби и мюфтии, но и за учители за медресетата и частните турски училища.

Последствие, при изграждането на Полувисшия духовен ислямски иснтитут /ПДИИ/ през 1991 година беше използван опита на "Нювваб". Дейността на ПДИИ продължи седем учебни години. През това време се натрупа немалък нов опит. Особено през периода на учебните 1993-1994 г. и 1994-1995 г. нивото на учебния процес се повиши и достигна до задоволително равнище. Възпитаниците на ПДИИ се включиха в редовете на духовенството и задоволиха поне частично потребностите от квалифицирани теолози. Но те нямаха право да бъдат избрани за мюфтии, да преподават в средните общообразователни духовни училища. Затова ПДИИ за кратко време изчерпи своите възможности. Поради разкола сред духовенството равнището на обучението не може да стигне до необходимото ниво. ПДИИ не можеше да задоволи нуждите от висши ислямски ходжи и теолози.

Изхождайки от това, Главно Мюфтийство на мюсюлманите предложи на Министерския съвет да разреши полувисшият институт да се трансформира във висш институт. В постановление № 63 на МС от 20 март 1998 година ПДИИ беше закрит, а на негово място беше открит Висшия ислямски институт."

МИСИЯ: "Основната мисия на ВИИ е подготовка на мюсюлмански духовници за нуждите на мюсюлманската общност в страната ни, като мюфтии, проповедници /ваизи/ и учители по ислямска религия за основните и средните държавни училища, както и преподаватели по Основните ислямски дисциплини Коран-и Керим, ислямско вероучение, догматика, етика, история и философия в Общообразователните средни духовни училища. Възпитаниците на института могат да ръководят и курсове по Коран."

Нещата обаче стават интересно-партизано-нелегални, когато влезем в директория "Управление и структура", където срещу Общо събрание, Академичен съвет, Ректорски съвет, Ректор, Администрация, Катедрен съвет, Катедри няма споменато нито едно име! Все едно от сайта на СУ или на УНСС да не можеш да разбереш кой е ректорът им.

Нелегалността и анонимността продължават по не по-малко интересен начин и в директория "Преподаватели" (цитат): "Студентите във ВИИ – София се обучават от добре подготвени преподаватели. От общо 22 щатни и хонорувани преподаватели 12 са доктори, а двама - магистри. На 9 от тях е присъдено научното звание професор или доцент. Основните религиозни дисциплини се преподават от гост-преподаватели от Турция, които са доктори и доценти. Всички курсове по педагогически и социални науки се четат от хабилитиран лица. Институтът отделя специално внимание на подготовката на доктори по теологическите дисциплини от средата на местни мюсюлмани."

Това, което наистина е смущаващо и показва чии интереси защитава и прокарва у нас, е следната фраза от горния пасаж: "Основните религиозни дисциплини се преподават от гост-преподаватели от Турция". Допълнителна яснота, че Висшият ислямски институт е инструмент в ръцете на Анкара, е учебният план на ВИИ ( http://www.islamicinstitute-bg.org/docs/prilojenie1.pdf ). В избираемите дисциплини виждаме редица турски тясноспециализирани дисциплини, които уви не мога да посоча изрично, защото след като влязох в pdf формата на учебния план, бях изхвърлен от него, а след това повече не можах да вляза.

Но както се казва, едва ли нещо трябва да ни учудва в този Висш ислямски университет, където, уви, преподават и доста български учени. И на фона на този полулегален Висш ислямски институт не бива да ни учудва и скандалът, гръмнал със "случайно" сгрешената карта на Турция, използвана като учебно помагало в тамошните училища. На тази карта като турски са посочени Югоизточна България, Източна Гърция, Родос, Крит, Иракски Кюрдистан, населената с тюркоговорящите аджарци грузинска област Аджария, а държави като Кипър и Армения направо са анексирани.

http://www.segabg.com/online/new/articlene...&id=0000701

Редактирано от fixxxsers
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...