Темата е изключително интересна , но и тегава на моменти.
От една страна генетичните данни са категорични - смесване на местно(наследници на антолийски фермери) и придошляци(индоевропейци от културата Урнфийлд).При това съотношението при етруски и латини е едно и също - тоест са генетически неразличими.
Проблема според мен не е езика , има и други примери - баските например са го докарали и до днес.Както отбелязва Sir по него време сигурно е имало десетки такива примери , които не са ,,оцеляли,, в лингвистично отношение.
Другаде е заровено кучето - етруските са известни като изявени мореплаватели , цяло море и до днес е кръстено на тях.Тая рабата не се учи и овладява за 3-4 поколения , като дори и тогава трябва някой да те учи на майсторлък.Стои и проблема с Лемнос - очевидно сравнително късна ,,миграция,, и/или ,,колонизация,,- главно както отбелязва Кухулин поради италийската заемка в етруския за внук(има я и на стелата от Лемнос).
Моите спекулации - живее на сравнително обширна територия - от днешна Тоскана до Венето сродно земеделско население - южни тиренци в Етрурия , средни по река По и северни във Венето.От Подунавието се спускат на юг индоевропейците от културата Урнфийлд.Следва доброзорно смесване във Венето , като една част от земеделците ,,не са съгласни,, с тая работа и се оттеглят в планините - бъдещите Рети и Камуни.
Долу в ниското си се мешат степняци и фермери за да дадат начало на бъдещите италийци.
Един авангард от индоевропейци обаче кара направо и забива преди другите на юг в Тоскана.Там се меши с южните тиренци и в резултат се появяват етруските.На практика получаваме едно и също население от гледна точка на генетиката.Поради неизвестна причина езика на едните е различен от езика на другите.
Южните тиренци обаче за разлика от ретите и камуните отдавна са ,,морски народ,,.
Преди доста време турша заедно с шардана са вършили разни работи по Източното Средиземноморие и Египет.Съответно имат и спомени за тия херойства , предавани устно от етруския еквивалент на аедите - така етруските имат своя версия за древните събития , която се различава в някой нюанси от гръцката версия , но и съответно дава тема за размисъл и спекулации за разни преселения от Мала Азия.