Отиди на
Форум "Наука"

загадката около една миниатюра.османско влияние в двора на московското княжество.


Recommended Posts

Рече и отсече: Ех, проф. Добрев, проф. Добрев... Никаква разлика с rasate. Просто шашардисващо.

"Еничари" и тюрбани по ония райони, както и изобщо влияния от татарската, турската и арабската мода върху християнския костюм просто има в целия период поне от XIII, та поне до XIX в. и то от Италия, през Балканите и Централна Европа, та до Рус. Термините "междинна зона" и "контактна зона" говорят ли нещо някому?

Волжските българи като цяло са мюсюлмани от 922 г., а татаро-монголите на Златната Орда успяват да наложат своето политическо, но не и етнокултурно присъствие по тези земи едва след края на 13. век.

Нали не искаш да ме убедиш, че това влияние в материалната култура и по-конкретно в облеклото на московските руси тръгва от Италия и достига до тях през Балканите и Централна Европа???

Впрочем напълно адекватно на настоящото ти отношение и обръщение към мен, дали не би бил така любезен да посочиш кои от руските термини наименования на части от облеклото имат последователно арабски, централноевропейски и балкански произход???

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

Разбира се!

Но влиянието е двупосочно.

А за Московското княжество е особено-един от градивните елементите на московци са бежанците от Волжка България.

Московският Кремъл е по голямо копие на Казанският Кремъл.Макар,че град Казан е бившият Нови Булгар- не може да се говори за чисти волжки българи,както и за мюсюлманската българска традиция,в това търговско средище още по времето на Волжка България се смесват различни етноси-угро-фини,тюрки и българи,а след монголското нашествие и различни култури.

Волжска България не е "търговско средище" на "нечисти българи", а политико-унитарна по основно-водещия си етнически компонент полиетническа империя от раннофеодален тип, сиреч военно-племенна конфедерация, ядрено-доминантна съставна част на която са тъкмо българските родове и племена.

Мюсюлманската българска традиция е повече от добре документирана в духовната култура и по-специално в погребалния обред, а така също и в архитектурата.

Влиянието на волжските българи върху московските руси не се дължи единствено на бежанците след средата на 13. в. - българският княз Арбат залага основите на Москва още през 1184 г.

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не, Добрев, не съм искал да те убеждавам в абсурди :) Но можеше да попрегледаш темата назад... Изобщо, появата на ориенталски елементи в костюма в Рус е част от един много дълъг процес, засягащ голям период и широк ареал. Волжска България в случая е само една от спирките по пътя, но какво да те правя като си стар български учен - сиреч човек на тесния хоризонт?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Волжските българи като цяло са мюсюлмани от 922 г., а татаро-монголите на Златната Орда успяват да наложат своето политическо, но не и етнокултурно присъствие по тези земи едва след края на 13. век.

Нали не искаш да ме убедиш, че това влияние в материалната култура и по-конкретно в облеклото на московските руси тръгва от Италия и достига до тях през Балканите и Централна Европа???

Впрочем напълно адекватно на настоящото ти отношение и обръщение към мен, дали не би бил така любезен да посочиш кои от руските термини наименования на части от облеклото имат последователно арабски, централноевропейски и балкански произход???

Със сигурност руските (или руско-скандинавските) кафтани имат своите аналогии и произход в българските кафтани..

Шапките "Булгариня" (името е познато и разпрострянено през/чрез руския език), познати в Европа (в пределите на Османската империя и извън нея) и в Азия (Средна и Централна - вкл. при монголите и манждурите) са с волжско-български произход. Името "Булгариня" буквално означава "Българка", т.е шапките са наречени "шапки-българки".. българка/

За руските и украинските "штани" и за думата "штани" (преведено на славянски език - "гащи", иначе думата буквално следва да се преведе като "долно облекло", "облекло за под кръста") аз лично съм малко скептичен (без да го изклчвам разбира се) че са точно български, а не "общотюрски" (татарски,кумански, или печенежки), защото тази дума е обща за украинци и руси, освен това се намира в българските диалекти в пернишко, където се предполага че през Средновековитео са се заселили тюрски инфилтранти (печенеги или кумани)..Иначе знам за виждането ви че думата е българска..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Сообщение от Нач. КБ >>>

Герберштейн описывает двор Василия-3 (а не Василия-2), то есть, годы 1520-30. В это время в Москве во дворе Василия жил царь Шах-Али. Есть сцена охоты на зайцев, когда Василий-3 и Шах-Али были вместе на охоте, у каждого был отдельный шатер. Может быть, человек в тюрбане - тот самый Шах-Али?

Какво мислите за това?

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Както казвах - нищо учудващо. Ориенталски веяния.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...