Отиди на
Форум "Наука"

Кой раздели света на две?


Recommended Posts

  • Потребител

Преди да бъде наложено младото християнство в империята на Рим от Константин - Средиземноморието било разделено на сферите на влияние на два бога - Юпитер на Запад и Зевс на изток -такава била културната и религиозна практика - така продължило да бъде статуквото дълго време в границите на римската империя. Сякаш тези богове на римската цивилизация продължавали безмълвно и невидимо да разделят източните от западните граници на империята. Така варварите по северните граници на "Западен Рим" търпели влиянието на Юпитер, независимо от множеството свои келтски и германски богове, често отъждествявани със силата и мощта на Юпитер- доказателство за безусловната културна хегемония на Рим сред варварските племена извън империята. Номадските варварите по северните граници на "Източен рим" още дори когато империя била неразделена и цяло и единно тяло, търпели влиянието не на Юпитер, а на Зевс, съобразно господстващите културни и религиозни практики в сферите на влияния на различните региони на империята. И това било докато макар и вече разделена, империята на Рим се подчинила на новородената религия на християнството, но макар да желаела своето културно обединение, културните различия оказали влияние и за разделянето на годеницата на Христос - църквата - давайки две нейни близначки Източната ортодоксална църква и Западната римокатолическа църква. Старите богове продължили подмолно и невидимо да копаят мостовете за християнското обединение на света чрез средствата на културата и политическите интереси с опит за реставрация на старото религиозно разделение на изтока и запада. Така чистата новородена религия позволила на средствата на старата политика и култура да бъде ако не омърсена, то поне разделена и осеяна с доктринални спорове и непреодолими противоречия, незаличени с вековете, а напротив.

http://apollon.blog.bg/izkustvo/2011/06/17/starite-bogove-iupiter-i-zevs-razdelili-sveta-na-politikata-.766683

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Или, по-просто казано - Рим латинизира западната половина от империята, но не успява да латинизира източната половина, защото тя вече е устойчиво грецизирана още когато Рим започва да се превръща в империя.

Изписани са цели томове за постимперското запазване на културната граница приблизително по мислената линия Срем-Шкодра. Може да се поговори за постепенния преход на тази граница от линията Корфу-Силистра до Срем-Шкодра. Общо взето, централните Балкани се явяват контактната зона между латинизираното и грецизираното културно пространство. Струва си и темата за постепенната постимперска експанзия на латинизиращото и (условно) "грецизиращото" пространство на север. Както и изобщо за контактните зони - от Сицилия до Полша.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нещата не са съвсем така. В Европа през античността имаме елинистичния културен Изток и дивият Запад. Рим в културно отношение е бил на по-ниско ниво от елинистичния свят (и дори в една прилична част прекроен, та Юпетир си станал досущ като източния Зевс), тъй че трудно е можел да се наложи на Изток. Но в дивия Запад влиянието на Рим е било огромно, защото се намирал на много по-високо културно ниво.

Разбира се едно е да си богат наследник, а съвсем друго е какво си сторил с наследството си. По всичко личи, че днес тези от Запад са го преувеличили, а тези на Изток са го проиграли.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Нещата не са съвсем така. В Европа през античността имаме елинистичния културен Изток и дивият Запад. Рим в културно отношение е бил на по-ниско ниво от елинистичния свят (и дори в една прилична част прекроен, та Юпетир си станал досущ като източния Зевс), тъй че трудно е можел да се наложи на Изток. Но в дивия Запад влиянието на Рим е било огромно, защото се намирал на много по-високо културно ниво.

Разбира се едно е да си богат наследник, а съвсем друго е какво си сторил с наследството си. По всичко личи, че днес тези от Запад са го преувеличили, а тези на Изток са го проиграли.

Ако не беше 'дивият Рим' да интегрира и предаде елинистическото наследство на народите в Европа, днес то щеше да ни изглежда като месопотамско. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересна дискусия само между модератори. Ще си взема малка почивка, за да почета как лордовете модератори разсъждават - наистина когато влизат в спор разговора е интересен.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител

Ако не беше 'дивият Рим' да интегрира и предаде елинистическото наследство на народите в Европа, днес то щеше да ни изглежда като месопотамско. :biggrin:

Извинявам съ ама какво точно му е на месопотамското? Щот пък се сетих за една History begins at Sumer...

Макар, че тази тема всъщност ме наведе на един мноооого ползотворен въпрос. А именно КОЕ СЪБИТИЕ ИЛИ СЪВКУПНОСТ ОТ СЪБИТИЯ е рубежът между Древността и Средновековието в ГЛОБАЛЕН мащаб?

Някак си западната наука се опитва да го прикрепи към края на Западната Римска империя,ама на мен ми звучи мнооого изкуствено. По същото време в Персия на Сасанидите не се случва нищо кой знае колко забележително. Ако говорим за раздробеност и феодални порядки, в Китай тия неща ги има още в III в. пр. н.е. Същото е положението и в Омирова Гърция. Ако говорим за велики преселения на народите, това, което изръшква Европа пак не е нито пъровто, нито последното.

Почвам да си мисля, че Средновековието си е чисто спекулативна конструкция на западноевропейската наука и се основава единствено на местни реалии.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Точно така, Ханибале!

Все пак не бих казал, че Средновековието е изкуствен конструкт. То съществува - но главно в Европа. Ако има периоди, които да могат да се нарекат "Средновековие" за други краища на света, то те не са задължително по същото време.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Моля за разяснение какво точно означава

То съществува - но главно в Европа
. И в какво конретно се изразява неглавното съществуване извън Европа? За Новото време мога да се съглася- европейската експанзия при Великите географски открития е в глобален мащаб. Но самото понятие Средновековие носи своето съдържание в собственото си име - междинният период от края на Античността до Ренесанса. И двете са чисто европейски понятия. Може би по- скоро можем да говорим за общовалидна цикличност при сходни природни, социални и икономически условия на която Средновековието е само един европейски частен случай. Впрочем мн ме кефи как Азимов извежда принципа във "Фондацията". Работите му по история на Близкия Изток и Рим също са много добри, макар и на популярно ниво. Предлагам книгата за Рим тук а за Близкия Изток тук. Макар, че май са обсъждани по форума....
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Извинявам съ ама какво точно му е на месопотамското? Щот пък се сетих за една History begins at Sumer...

Никой не отрича приносът на Шумер към световната цивилизация.

Имах предвид, че без римската култура, дообогатила и предала нататък елинистическото изкуство, то щеше да ни изглежда толкова чуждо, колкото и близкоизточното такова.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Впрочем мн ме кефи как Азимов извежда принципа във "Фондацията". Работите му по история на Близкия Изток и Рим също са много добри, макар и на популярно ниво. Предлагам книгата за Рим тук а за Близкия Изток тук. Макар, че май са обсъждани по форума....

Ханибал, благодаря много за линковете. Не знаех, че Азимов е писал за Близкия изток. От историческите му опити - бях се ограничил само с римската му книга.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Все пак Азимов е евреин :) Няма ка да не се интересува от миналото на собствения си народ и неговата историческа родина.

Иначе понеже обичам добрите думи по мой адрес, ще те отрехна,че е писал още и други интересни истории:

Например История на Англия от Ледниковия период до Magna Charta или История на Франция от Карл Велики до Жана Д'Арк. Има и на английски само The Greeks: A Great Adventure ( за древните гърци) дето я намирам само като audiobook за съжаление. Също и The Egyptians и The Dark Ages, линкове за които обещавам да потърся. Има научно издържан Asimov's Guide to the Bible, от който на руски има само първата част. Него искам да си сложа на сайта в раздела за Древна Палестина и ше дам линк.

Иначе като историк Азимов е под нивото на фантаста, но пак е велик!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Още веднъж благодарско. Ще гледам да ги налазя в най-скоро време /особено за братята гърци/. Специално стилът му ми допада /чел съм 'Гравитационната гибел на Вселената'/. А в анализа му на историята на Рим ми хареса много факта, че не се предоверява на приукрасените описания на нравите на императорите, а ползва обективен подход. Друго си е различният поглед върху нещата. :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Романе, нали ти бях казал, Азимов е писал и за Византия :)

Ханибал, имам предвид това, което и ти казваш. Европейски феномен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами както обещах, добавям тези исторически научно-популярни изследвания на Азимов до които се докопах:

- В начале - Изследване на книга Битие от Библията

- Земля Ханаанская - за древната история на Палестина. За съжжаление само аудиобуук пак...

- ASIMOV'S GUIDE TO THE BIBLE - черешката на тортата. На английски. PDF версията за четене е в линка към част 1. Другото е аудио.

За съжаление за египтяните, Дарк Ейдж и пр. нямам нищо. Има един линк към е-буци включващ гърци, история на САЩ, КОНСТАНТИНОПОЛ (правилно, Глишев, писале за византийците ама не в Голямото гръцко прилючение а отделно). Ама май нещата са на испански... Ето воаси

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

На мене много ми се ще да докопам отнякъде "Constantinople: The Forgotten Empire" от бай Азимов на английски, ама май още има права над нея и никъде не е качвана. Поне аз не я намерих. Накрая ще си я купя от амазонките. Извинявайте за офф-топика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На мене много ми се ще да докопам отнякъде "Constantinople: The Forgotten Empire" от бай Азимов на английски, ама май още има права над нея и никъде не е качвана. Поне аз не я намерих. Накрая ще си я купя от амазонките. Извинявайте за офф-топика.

Ако имаш пари купувай. Ако си практично парче виж кво има на моя линк за испанската колекция и ако испанските заглавия не са само да прецакат издаелите, научи испански.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Правилно. Дето вика Лем, един културен човек все ще разбере нещо на испански.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

На мене много ми се ще да докопам отнякъде "Constantinople: The Forgotten Empire" от бай Азимов на английски, ама май още има права над нея и никъде не е качвана. Поне аз не я намерих. Накрая ще си я купя от амазонките. Извинявайте за офф-топика.

Не е ОТ, много навременно info си е :)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...