Отиди на
Форум "Наука"

Християнството и модерната епоха


Elemag

Recommended Posts

  • Потребител

Като си говорим за „Християнство и модерна епоха" да видим как самото християнство във всичките си направления приема „модерността". И дали самото християнство приема себе си като фундамент, среда за развитие и стимул за новите идеи и новото общество?

Секуларизацията е духовно чедо на модернизма – това вече е известно. Секуларизацията и фундаментализмът са диаметрално противоположни и неразделни явления.

Субектът на „модерното време" жадува за автономност по отношение на всякаква религиозна връзка.

Като безспорна реакция на „модерното време" църквите реагират с фундаментализъм.

Религиозният фундаментализъм е истинска рожба на модернизма. Очевидно, че фундаментализмът функционира като заклет враг на модернизма.

Религиозният фундаментализъм усеща, че светът, който се е появил с идването на модернизма, е враждебен, затова предлага връщане към основите (фундамента), към корените, към изворите. Той води началото си от страха, който се поражда от констатирането на едно необратимо събитие, на еманципирането на обществото и на науката от техните традиционни богословски опорни точки.

Та как „модерното време" ще дължи произхода и развитието си благодарение на благоприятната среда на християнството, когато църквата реагира с „обскурантизъм" и „фундаментализъм" в по-силна или по-слаба форма срещу новите идеи?

извинявай, не разбрах добре, но би ли ми дал пример за някой "модерен" от "модерните времена", който да не е християнин...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 523
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Алва, фактологията може и да се зубри, а може и да се познава. Има разлика.

В твоя случай фактологията е непозната - и те учудва, че не доказва, а оспорва тезата ти.

Не говоря, че индустриалната революция започва в XII в. Казвам друго - че техническият напредък започва в XI в. Не е едно и също.

Пък и не става дума за отделни факти, а за огромна маса от факти - зад която стои закономерност. И то точно от технологични открития.

Впрочем, точно ти не можеш да кажеш нищо по въпроса, защото според теб индустриализация е имало в Античността. Което е смешна употреба на термина "индустрия" от твоя страна.

Просто е факт, че от V до XI в. Църквата трябва да преодолее удара, нанесен от варварите на цивилизацията в Европа. И Църквата го прави - бавно възстановява, съхранява, та дори и развива античното наследство. От XI в. нататък Църквата преодолява варварството на нашествениците в Европа, цивилизова ги, създава условията за технически напредък и изобщо - тя е силата, която води Европа и към Ренесанса, и дори ( на пръв поглед парадоксално, но факт) към Реформацията. Сиреч към Новото време. Към Модерността.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

извинявай, не разбрах добре, но би ли ми дал пример за някой "модерен" от "модерните времена", който да не е християнин...

Япония.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Алва, фактологията може и да се зубри, а може и да се познава. Има разлика.

В твоя случай фактологията е непозната - и те учудва, че не доказва, а оспорва тезата ти.

Не говоря, че индустриалната революция започва в XII в. Казвам друго - че техническият напредък започва в XI в. Не е едно и също.

Пък и не става дума за отделни факти, а за огромна маса от факти - зад която стои закономерност. И то точно от технологични открития.

Впрочем, точно ти не можеш да кажеш нищо по въпроса, защото според теб индустриализация е имало в Античността. Което е смешна употреба на термина "индустрия" от твоя страна.

Просто е факт, че от V до XI в. Църквата трябва да преодолее удара, нанесен от варварите на цивилизацията в Европа. И Църквата го прави - бавно възстановява, съхранява, та дори и развива античното наследство. От XI в. нататък Църквата преодолява варварството на нашествениците в Европа, цивилизова ги, създава условията за технически напредък и изобщо - тя е силата, която води Европа и към Ренесанса, и дори ( на пръв поглед парадоксално, но факт) към Реформацията. Сиреч към Новото време. Към Модерността.

Ако ти смяташ, че ние, в т.ч и аз не знаем, че вятърната мелница, рицарската броня и печатарската преса, са внедрени през Средновековието, сериозно подценяваш опонентите си Глишев.

Техническите нововъдения, които изброи, и навярно са всичките от епохата, не са достатъчни за да стане технологична революция. Да не говорим, че изобщо не са достатъчни, за да стане и политическа революция. Значи нямат връзка с темата ни.

говорим за техническо развитие. Хайде да го сравним между 1000-1600 и 1600-1900 г. и ми кажи основните разлики не само в мащабите, но и в ролята на църквата от двата периода.

А индустриална революция ДА има в Древна Атина. Различна от английската, но аналогична като характер и резултати. Виж какво е индустрия в речника.

И глишев. Една корекция.

Техническият напредък не започва през 11 век ХАХА а далеч далеч назад, към 3-4 хилядолетие пр.н.е с измислянето на колелото, тъкачния стан итн. Не всичко почва от църквата.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

интересен пример

и кога започва модернизацията на Япония

Приятелю, не ми задавай тъпи въпроси. Аз задавам въпросите тук.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако ти смяташ, че ние, в т.ч и аз не знаем, че вятърната мелница, рицарската броня и печатарската преса, са внедрени през Средновековието, сериозно подценяваш опонентите си Глишев.

и коя е първата напечатана Книга?!

и какво става с печатните преси в Истамбул внесени след 1700 година?!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Просто е факт, че от V до XI в. Църквата трябва да преодолее удара, нанесен от варварите на цивилизацията в Европа. И Църквата го прави - бавно възстановява, съхранява, та дори и развива античното наследство. От XI в. нататък Църквата преодолява варварството на нашествениците в Европа, цивилизова ги, създава условията за технически напредък и изобщо - тя е силата, която води Европа и към Ренесанса, и дори ( на пръв поглед парадоксално, но факт) към Реформацията. Сиреч към Новото време. Към Модерността.

ОТ

Този пост ме накара да изпитам "дежа Вю"

В Събота при Карбовски гостуваше първият съветник на Т. Живков. Той сподели, че диктаторът в дълбоката си същност бил скрит реформатор и през управлението си с всички сили работел за демократично общество и не на последно място, датата 10 Ноември била негова рожба.

Правя само аналогия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Връзката не е само в една посока (култура -> религия), има поне една или повече от една двупосочни (обратни) връзки .. В този смисъл католическата религия като отражение на средноковната култура, смятам е пречка за разпространение на "идеологията" и "модела" на другия тип култура, доколкото и защото се проявява като "консервиращ" фактор, и доколкото и защото тя оказва влияние върху културата..

/Една вметка: в аграрните южни щати има точно толкова и такава работеща демокрация, каквато има и в индустриалния север, което значи че сам по себе си "моделът" може да се явява фактор за модернизиция/

Дори да приемем за спора и дускусията, че двупосочни/обратни връзки не съществуват, или те са слаби и маловажни, то религията се явява неутрална , и в този смисъл не е и не може да е в основата на процесите на озападняване, или на самото озападяване (обективно причините от културно естество)

Обратното, че религията е "в основата на озападняването" обаче се твърдеше неколкократно, на което твърдение (и/или опити за насаждането на това виждане), аз отговорих в съобщението си от петък..

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Приятелю, не ми задавай тъпи въпроси. Аз задавам въпросите тук.

другарю, ти не можеш да задаваш въпроси, защото си неграмотен...

отиди, чети и проучи история на мускета в Япония...

виж в кой японски град са най-добрите работилници и с какво е известен...

и ми се обади...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами рицарската броня не е продукт на средновековието, а на номадските общества от степите през Античността, от тях се прехвърля в Партия (след това Персия), от там я хващат римляните, но през Ранното Средновековие в Европа тази традиция бива изоставена. Прим. норманските рицари, завладели Англия имат много по-примитивни доспехи от античните катафрактарии....

След това пак "дивите" номади донасят в Европа нейните периодични обновления и чек след 13 в. защитното въоръжение се развива главно на европейска почва.

Сори за отклонението, ма като видя нещо свързано с военна история не мога да се сдържа... smokeing.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Готическите катедрали пък са явен белег на арабско влияние върху средновековна европа. Неслучайно се появяват на контактната зона между двете цивилизации.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Конкретно за рицарската броня не казвам, че я коват калугери (все пак не съм идиот), а че се появява в това си качество - именно като рицарска, а не като катафрактска - тъкмо в епохата на църковна доминация в културата на Европа. А го казвам, защото става дума за значимо техническо постижение, каквито според Алвата Средновековието уж не познавало... а това, разбира се, е невярно. Той и дългият лък не е патент на бенедиктинците, но си е пак средновековно изобретение. Изброих и още няколко. Просто Средновековието е дало на европейската история, култура и технологии повече, отколкото обикновено си мислят подкованите в левичарство любители.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Логиката на твърдението "вижте, понеже в средновековието всички са християни, то християнстово е в "основата" на модерния свят" е много хлъзгава и неясна..

По същатата логика може да започнем да твърдим че социализмът е в "основата" на днешния политически либерализъм и демокрация/и пазарна икономика..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Конкретно за рицарската броня не казвам, че я коват калугери (все пак не съм идиот), а че се появява в това си качество - именно като рицарска, а не като катафрактска - тъкмо в епохата на църковна доминация в културата на Европа. А го казвам, защото става дума за значимо техническо постижение, каквито според Алвата Средновековието уж не познавало... а това, разбира се, е невярно. Той и дългият лък не е патент на бенедиктинците, но си е пак средновековно изобретение. Изброих и още няколко. Просто Средновековието е дало на европейската история, култура и технологии повече, отколкото обикновено си мислят подкованите в левичарство любители.

Сигурно е дала повече, това би било интересно, но дори и това повече не е достатъчно. Айде пак - техническо развитие 1000-1600 и 1600-1800 г.? Значи всички, които виждаме обективната разлика сме левичари, еретици и непознаваме фактологията така ли?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Готическите катедрали пък са явен белег на арабско влияние върху средновековна европа. Неслучайно се появяват на контактната зона между двете цивилизации.

Христе, помилуй!

Това е безобразна глупост. Готическата архитектура първо по нищо не напомня арабската. Мисля, че бъркаш готическата архитектура с романската wink.gif Не че и романският стил произлиза от мавританския, ама поне малко му прилича biggrin.gif

И второ, готиката възниква в Ил-дьо-Франс. Даже е наричана "френски градеж".

Ако обаче Ил-дьо-Франс е контактна зона между мавританска Испания и Франция по времето, когато възниква готическата архитектура, то значи предните постове на маврите към 1200 г. трябва да са били около Орлеан biggrin.giftooth.giflaugh.gifbigwink.gif

По-голяма щуротия отдавна не бях чел. Жорж Дюби и Ервин Панофски вероятно се преобръщат в гробовете... от смях.

Искам да видя една джамия с оребрен свод, шпилове и контрафорси. Пардон, то има... има готическа джамия във Фамагуста на Кипър. Строена е от кръстоносците и е направена на джамия чак в XVI в. Явно османска готика punk.gif

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За индустриална революция можем да говорим след появата на протестантството.

Защо никой не даде пример с Холандия 16/17 в.? Станала световен лидер точно след откъсването на северните провинции от Испания. След това задмината от Англия, когато и тя скъсва окончателно с католицизма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не, мисля, че ти бъркаш готическата архитектура с романската. Явно не познаваш средновековието достатъчно добре приятелю. Миналата година бях в северна испания и там много подробно ни обясниха, че готиката започва живота си в испанския север, преди да се прехвърли във франция, и е дело на арабски архитекти, наети от местинте християнски крале.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Готическите катедрали пък са явен белег на арабско влияние върху средновековна европа. Неслучайно се появяват на контактната зона между двете цивилизации.

ти продължаваш да пишеш ИСТОРИЯ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не, мисля, че ти бъркаш готическата архитектура с романската. Явно не познаваш средновековието достатъчно добре приятелю. Миналата година бях в северна испания и там много подробно ни обясниха, че готиката започва живота си в испанския север, преди да се прехвърли във франция, и е дело на арабски архитекти, наети от местинте християнски крале.

Да, ОК :) Браво на гида ти, явно е бил патриот, човекът. Хайде сега отвори Дюби и Льо Гоф и почни да четеш. Инак то и у нас има екскурзоводи, които твърдят, че траките са измислили колелото, виното, казана за варене на ракия и огъня biggrin.gif

Братко мой, колко си далеч от фактите...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Виж приятелю, не ми говори за гид. Дюби съм го чел в оригинал. Но едно е кабинетнана литература, друго са експедициите. Та в северна испания бях част от експедиция а посрещането беше организирано от професори от университета в бургос. И бях изненадан от техния поглед върху нещата.

Но Тойнби е на същото мнение.

Така че Глишев, иди в северна испания, на терен, и чети Тойнби. съвет от мен.

както казваш ти, наистина знаем много малко за средновековието.

Но мен това изобщо не ме учудва. Все пак архитектурно, научно и теоретично през 111-12 век арабите са доста по-напред от коя да е европейска държава. И от северна испания през пиренеите хоп арабската архитектурна мисъл прескача в християнския свят.

Говорейки за патриотарски чувства, естествено че французите искат всичко да е тяхно. И демокрацията, и капитализма, и готиката. Все пак револючията е френска, дюби и фуко и те французи.

Но обективната истина и логика е друга. Кордоба през 11-12 век е научната и архитектурна столица на Европа, откъдето идеите бавно пълзят на север.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За индустриална революция можем да говорим след появата на протестантството.

Защо никой не даде пример с Холандия 16/17 в.? Станала световен лидер точно след откъсването на северните провинции от Испания. След това задмината от Англия, когато и тя скъсва окончателно с католицизма.

това твърдение ше произтича от някакво странно уравнение -

католицизъм = християнство

протестантизма не е християнство, защото не е католицизъм

бих посъветвал този, който го вярва това, да отиде по съответните земи и да ги попита какви са...

що се отнася до Англия, може да проверим каква е в нейния "finest hour" (по-точно в 30-та секунда)

http://www.youtube.com/watch?v=LsKDGM5KTBY

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

това твърдение ше произтича от някакво странно уравнение -

католицизъм = християнство

протестантизма не е християнство, защото не е католицизъм

бих посъветвал този, който го вярва това, да отиде по съответните земи и да ги попита какви са...

що се отнася до Англия, може да проверим каква е в нейния "finest hour" (по-точно в 30-та секунда)

http://www.youtube.com/watch?v=LsKDGM5KTBY

Очевидно преди да се случи каквото и да било, белег на модерност, църквата трябва сериозно да се реформира, а обществото да стане светско. Това само показва каква сериозна пречка е Църквата, все още единна на Запад, за новото и модерното.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За индустриална революция можем да говорим след появата на протестантството.

Защо никой не даде пример с Холандия 16/17 в.? Станала световен лидер точно след откъсването на северните провинции от Испания. След това задмината от Англия, когато и тя скъсва окончателно с католицизма.

Да допълня, че тогава е точно периода на буржоазните революции в Холандия и Анлгия.

ПП

Задълбавате излишно и само в архитектура.

Редактирано от БатеВаньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Алва, очевидно си попрекалил с Тойнби и с патриотизма на бургосците. Ти сам дискредитираш мненията си.

Симпъл_Стюпид, добро включване.

Крамер, Бате Ваньо - прави сте и двамата. Първо, протестантите също са изключително религиозни в XVI-XIX в. Просто не са католици. И второ, дори извън историята на изкуството религията продължава да е доминиращ фактор на културата в Европа и колониите й, при това включително сред протестантите.

Господа, боя се, че Алвата има ясни виждания, но те противоречат на фактологията, която той и не познава особено добре. За мен темата е приключена. Интересуваше ме как може да се аргументира произхода на Модерната епоха от Средновековието и в частност от християнството. Любопитството ми е задоволено.

Ако някой има някакви доизясняващи питания - имам няколко постинга на задните страници, а можем да си разменяме и ЛС-та.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...