Отиди на
Форум "Наука"

Християнството и модерната епоха


Elemag

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Руски капитализъм има поне от средата на 19-ти век. (Това, че днес на някои страни ни се налага да имаме постсоциализъм и неокапитализъм си е пак наш и на комунизма проблем.)

Ще ти отговоря на въпросите, щом държиш, но няма да е сега. То нали това обясняваме цяла тема, но ОК.

Само ще вметна, че изобщо не виждам смисъл католическото християнство да е самостоятелно в основата на "модерността". Излишно стеснение.

Останалото после.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 523
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

Протестанството е носител на някои/много от ценностите на модерната европа - секуларизъм, равенство (пред бога, и други, затова бих желал да се концетрираш върху католицизма..

това вече е прекалено, непознаването на историята, не може да оправдае невежествени изказвания...

хубаво е да се запознаете, с "идеологията", "патоса" и изобщо "смисъла" на това, което започва и прави Мартин Лутер. Протестантизмът е движение към завръщане на чистота на християнската вяра ( така се себевъзприемат неговите "адепти"). Католицизмът от времето на Лутер е толкова по-"модерен" и "отворен" (по критериите с които сега го съдите) от протестантизма на Лутер, Калвин, Цвингли, Меланхтон, че просто е смешно да се спори....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Руски капитализъм има поне от средата на 19-ти век. (Това, че днес на някои страни ни се налага да имаме постсоциализъм и неокапитализъм си е пак наш и на комунизма проблем.)

Ти постави на преден план хрологичната връзка. Този капитализъм е хрологично отделен от онзи..

А демокрацията в Русия? Надявам се няма за започнеш да ни убеждаваш че в Русия е имало демокрация..

После ще отговориш казваш, значи нямаш идея и представа?

карай да вървят..чата и пропагандата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Япония е модерна държава от втората половина на 19 век без да има Църква.
Отново неверен пример. Япония се модернизира под името на императора. В Япония от епохата на Мейджи тъкмо императорът е Църквата. В навечерието на падането на шогуната западните пътешественици говорят за "двама императори на Япония - светски и духовен". "Духовният" е тъкмо императорът, другият е шогунът, начело на военното правителство.

Японците наричат модернизацията си "реставрация". Тоест възвръщане на властта към законния император.

В 1868-1945 (тоест точно по време на усилената си милитаризация и модернизация) Япония развива невероятен култ към микадо, тоест към императора като божество и потомък на богинята Аматерасу. От 1893 до 1945 императорът е едновременно начело на въоръжените сили и на шинтоисткия култ. Армията в този период непрекъснато извършва религиозни церемонии - шинтоизмът се превръща в част от военния устав. Дори най-крайната форма на японския модерен милитаризъм - камикадзе - е явление и с религиозно значение. Японците дори наричат страната си "острови на боговете".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Чакай Глишев, ние говорим за християнството нали така. Не за шинтоизмът.

И най-важното. Модернизацията на Япония не се свързва с религиозна промяна и връщане към една примитивна езическа религия, което е древен соларен култ, да не говорим че това е СВЕТСКИ модел, а

в същността на японската модернизация е индустриализация на страната, установяване на конституция и парламентаризъм и модерна армия.

Което няма нищо общо с християнската идеология.

Т.е възприемане на западните нерелигиозни практики.

сега за Църквата. Япония е пример за цезаропапизъм - църквата е подчинена на държавата, обратно на модела на папството, където духовен и държавен водач са две различни неща. Това е светски модел и църквата е държавна, като в Англия.

Всичко друго се прави, за да се легитимират тези реформи.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тоя руски капитализъм от средата на XIX в. трудно може да се смести в някоя от дефинициите за "капитализъм". Нужни са доста сложни логически акробатики :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

това вече е прекалено, непознаването на историята, не може да оправдае невежествени изказвания...

хубаво е да се запознаете, с "идеологията", "патоса" и изобщо "смисъла" на това, което започва и прави Мартин Лутер. Протестантизмът е движение към завръщане на чистота на християнската вяра ( така се себевъзприемат неговите "адепти"). Католицизмът от времето на Лутер е толкова по-"модерен" и "отворен" (по критериите с които сега го съдите) от протестантизма на Лутер, Калвин, Цвингли, Меланхтон, че просто е смешно да се спори....

"Равенство пред бога", чрез директно общуване с бога на всеки човек, (теологичното равество) е част от идеологията на пуританите (английиските калвинисти) и протестанските деноминации в САЩ.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Само да вметна, че вие обсъждате институцията църква. Нито за момент не е обсъждан християнския светоглед, или който и да е религиозен светоглед.

А да се анализира светоглед е по-трудно, отколкото да се анализират обществено-политически явления и институции. Ако въобще е възможно. Така че всичко е нормално :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Чакай Глишев, ние говорим за християнството нали така. Не за шинтоизмът.

:biggrin: не, ти почакай...

въпросът беше "модернизмът" свързан ли е с "християнството"....

ти даваш пример с Япония...

Първото отваряне за "модернизма" на Япония става при пристигането на португалците и йезуитите... (християни)

(истина е, че в самият културен Код на японците, покрай влиянието на Китай и будизма, е заадена отвореност към "чуждо" и "ново", но тук говорим за "модерното" )

при първото "възприемане" на това "модерно", те се справят толкова добре, че почват да правят по-качествени мускети от европейците, но заедно с това върви процес на приемане на християнството, като именно приелите християнството стават основни носители на тогавашното "модерно"; този процес обаче среща съпротива! каква - ами изгонват йезуитите, избиват християните и 300 години здрава традиция и липса на ... модерност. Дори забравят как се правят мускети...

и така докато не дойде през 1854 г. Комодор Матю Пери и гръмна няколко пъти и не "отвори" за втори път Острова...

ако не беше дошъл и гръмнал американеца, кога японците щяха да се модернизират?!

много противоречив пример за модерното е това Япония да знаИш...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Именно. първият контакт на Япония с новото са португалските йезуити. Основна тяхна цел не са пушките, а налагане на католицизма. И се провалят в това отношение.

Японците са достатъчно прозорливи или имат късмет да преценят, да вземат технологията и да се затворят за другото за 250 години, защото става ясно, че чисто технически са далеч назад, а в същото време ги грози и чужда идеология.

Второто модернизиране на Япония, от 1854 е когато Западът отново чука на вратата. Само че сега той не носи християнство, а технология - оръжия, модерни кораби и тн. И тука вече, при тази втора нехристиянска среща, Япония откликва особено успешно, като прилага западната техника в езическа среда.

Това доказва че връзка между модерно и християнство няма. Щом една страна може да се модернизира икономически, политически и технологично, призовавайки на помощ една езическа богиня, или в пълен атеизъм, като СССР, значи спокойно модерното е отделено и без връзка с християнството.

това уважаеми Стюпид, какво означава.

Че пръвия опит за модернизация чрез християнство се проваля, а вторият - без християнство, е потресаващо успешен и дори води до възкръсване на древни езически култове.

Ха! Всъщност примерът с Япония е най-показателният за тезата ми и го бях скрил, та благодаря, че отворихте дума.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Алва, ти непрекъснато даваш някакви неверни примери, а после се обясняваш и се оплиташ лошо. Какво се оказа обаче?

- Има сериозен технически и епистемологичен напредък в Европа още много преди Реформацията и то под църковна шапка;

- античната култура се запазва благодарение на Църквата;

- "християнство" и "Църква" не са същото като "католицизъм";

- готическата архитектура произлиза от Северна Франция и е свързана с развитието на католическата теология;

- ренесансова Италия е под силно папско и византийско влияние;

- Реформацията е религиозно движение (то пък зер голяма изненада);

- в XVI-XIX в. протестантските нации са силно религиозни;

- протестантските нации изнасят освен всичко друго сериозна мисионерска дейност;

- Модерността е рожба тъкмо на християнска Европа;

- Щатите и до днес са заявено християнска държава;

- Япония има собствена "църква" и местната модернизация протича под религиозна шапка.

Тия неща ги знаят и студентите (даже понякога и учениците), а ти си седнал гука да твърдиш някакви глупости. И на това отгоре защитаваш мненията си с нахално повтаряне и оплитане, а не с факти.

Между другото, примерите ти за успешна (нерелигиозна) и неуспешна (религиозна) експанзия на Запада са порочни. Защото по твоята логика ще излезе, че и испанците е трябвало да се провалят при колонизацията си в XVI в.: били са католици. Е, да, но те не се провалят. Нито всъщност се проваля Португалската колониална империя (която Филип II наследява). Нито пък Британската империя е лишена от своя религия.

Мисля да направя като с темата за паметника на съветската армия и с оная за егалитарната революция: изложил си си мнението, всички сме се аргументирали, не сме се съгласили, хванат си във фактологични грешки, продължил си да нахалстваш с неверни твърдения и накрая получаваш почетното

предупреждение да спреш да спамиш.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
- Има сериозен технически и епистемологичен напредък в Европа още много преди Реформацията и то под църковна шапка;

-

само че прогресът не е достатъчен, и несравним с прогреса след секуларизине на обществото, а именно след 17-18 век, когато говорим за Индустриална Революция или технологичен бум през 20-21 век. Т.е църковната шапка пречи сериозно на процесите.

античната култура се запазва благодарение на Църквата

античната култура няма сериозна връзка към процесите, които разглеждаме.

ренесансова Италия е под силно папско и византийско влияние

това влияние не е съществен фактор за процесите, които обсъждаме. Други са факторите - икономически и политически. Иначе модерното щеше да се роди в РИм и Константинопол, не във Флоренция, Амстердам и Лондон.

Реформацията е религиозно движение (то пък зер голяма изненада);

религиозно движение за оттегляне от негативното влияние на папството и установяване на местни църкви, които подкрепят националната икономически инициатива, не й причат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Щатите и до днес са заявено християнска държава

християнска, но с реформирана църква и светско общество.

Япония има собствена "църква" и местната модернизация протича под религиозна шапка

Японската църква не е християнска обаче, а езическа, примитивен соларен култ. И същността на японската модернизация не е връщането към езическото божество, боже Глишев, а възприемането на европейския политически и индустриален модел. Ролята на християнството в този случай е нулева. Доказва само, че връзка между християнство и нова епоха няма

защото очевидно една държава Япония може да се модернизира успешно без да има нищо общо с християнството, протестантството или папата в частност.

Нито всъщност се проваля Португалската колониална империя

Испанската и Португалската империи се провалят с гръм и трясък, защото след бурните ВГО, изчезват от центъра на събитията за по-малко от век. Англия и Холандия им отмъкват по-ценните колонии, и двечките си тънат в мизерия чак до средата на 20 век, та и до днес са най-бедни в Европа.

Глишев, приемам фактологическите корекции, които ти внесе, съгласявам се с тях, макар да са ми до болка познати, но

позволи ми да счета, че те нямат съществено значение за раждането на новото.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ясно е че японците, корейците, монголците и китайците ще изгонят йезуитите (..или талибаните), които им пробутват "глупости на търкалета" (за тях са "глупости на търкалета" вижданеията за някакъв бог-личност, бог-авторитет, както виждането и живот след смъртта) и/или се опитват да "им промият мозъците" ( с такива разни приказки), и ще чакат чичо им САМ, или дядо Марк-Енгелс-Ленин за да ги озападни, или модернизира

Защо: защото културите на тези са "гъвкави", и поради тази причина религиите им са нетеистични (будизмът е философия, шинтоизма има корени в езическите религии от евразия - "ками" в японския език значи дух, и бог, горен свят, и етимологията на думата е свързана директно с думата "шаман")

Monumentalism versus Flehumility, от стр 93 нататък

Култура и религиозност

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Именно. първият контакт на Япония с новото са португалските йезуити. Основна тяхна цел не са пушките, а налагане на католицизма. И се провалят в това отношение.

Японците са достатъчно прозорливи или имат късмет да преценят, да вземат технологията и да се затворят за другото за 250 години, защото става ясно, че чисто технически са далеч назад, а в същото време ги грози и чужда идеология.

Второто модернизиране на Япония, от 1854 е когато Западът отново чука на вратата. Само че сега той не носи християнство, а технология - оръжия, модерни кораби и тн. И тука вече, при тази втора нехристиянска среща, Япония откликва особено успешно, като прилага западната техника в езическа среда.

Това доказва че връзка между модерно и християнство няма. Щом една страна може да се модернизира икономически, политически и технологично, призовавайки на помощ една езическа богиня, или в пълен атеизъм, като СССР, значи спокойно модерното е отделено и без връзка с християнството.

това уважаеми Стюпид, какво означава.

Че пръвия опит за модернизация чрез християнство се проваля, а вторият - без християнство, е потресаващо успешен и дори води до възкръсване на древни езически култове.

Ха! Всъщност примерът с Япония е най-показателният за тезата ми и го бях скрил, та благодаря, че отворихте дума.

Уважаеми, alvassareiro,

Очевидно гледаме едно, но виждаме две. Цялата ми мотивация в „дебата" не е да ви убедя в противното, това по-очевидност е Безнадежно. Просто искам да бъде поставена и другата гледна точка…

Темата е за връзката между т.нар „модерност" и християнството.

За мен отричането й е абсурдно, за вас пък тя не съществува.

По въпроса за Япония… „най-показателния ви пример"... Това което виждам, е че Япония след като изгонва християнските мисионери и търговци, „печели" почти 300 години „славно" Средновековие, и слава Богу, щото така се е запазила тази Япония, която обичам. Но да им приписвате, как 300 мъдро чакали модернизма да дойде без необходимостта да премат Христа, е малко прекалено…

Въпросът на темата е, каква е връзката на „модерното време" и християнството, за да оборите тезата за връзката им, ще трябва да дадете пример, в който някои без да са християни, и без християни да му бомбардират пристанищата им,( за да се отворят за "модерното"), вземат, плеснат, па се прегърнат и се модернизират от само себе си. т.е. да открият „модерното" от себе си, без връзка с християнството и неговата традиция…

Инак японицитеясно, веднъж като е готово, лесно го приемат и възпроизвеждат… в това спор няма

Как обаче е „открито"е въпроса…

И защо е било възможно…

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Глупости.

Прогресът в XI-XV в. не бил достатъчен... само дето в X в. почти няма градове в Западна Европа, а в XV в. има и то какви.

Напротив, античната култура има огромно значение за темата ни. Защото без преноса на антични идеи от Църквата, нямаше да има университети, а следователно - и Модерност.

Както казах и по-рано: ти първо твърдеше, че няма византийско и папско влияние над Ренесанса. Чак когато откри, че такова влияние има, реши, че то е незначително. А то си е и политическо, както казах одеве. Моментът на пълната му проява зависи от много фактори, защото и християнството си има динамика на процесите.

Както стана ясно - Реформацията е религиозно движение. Християнско. Реформираните църкви пак са си църкви.

Култът към микадо не е никак несъществен за Япония. Без императора не би имало "реставрация" Мейджи.

Католическите колониални империи определено не се провалят в XVI в. Всъщност те доста изпреварват във времето Англия като колониални сили.

Тъй че всичко, което ти наричаш "несъществено", всъщност се оказва решаващо.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Равенство пред бога", чрез директно общуване с бога на всеки човек, (теологичното равество) е част от идеологията на пуританите (английиските калвинисти) и протестанските деноминации в САЩ.

Равенството пред бога е една от отличителните идеи на християнството като цяло, като философия и морал, още от създаването му, независимо от ролята на църквите като стълб на феодалното общество. Тази идея я няма в другите религии, обвързани със средновековното статукво на неравенството. Равенството е основната идея с която идва новото време:

Ние смятаме, че видни от само себе си са истините: всички хора са създадени равни, а техният създател ги е дарил с някои неотнемаеми права, измежду които правото на живот, на свобода и на стремеж към щастие.

Декларация за независимостта

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Мое мнение:

Спамът тук се състои главно в нахвърлянето и подхвърляне на факти или предполагеми такива, които не могат /не са!/ да се анализират или синтезират в някаква разбираема теория ..В тази връзка: За съжаление никой (освен алвассарейро) мисля, не представи дефиниция на това "какво е модерната епоха" (кои са същностните черти и особеностите на тази епоха, в културен стопански и политически аспект - ако може да се каже), и не проследи и изследва предполагаемите процеси и връзката им с христянството..

/Когато не се дефинира нещо, става така; затова следва първо да се дефинира и после да се синтезира, Имам обаче много много неприятното чувство и разбиране че умишлено се избягва такъв тип дисксия, защото предпоставената теза не издържа и не може да издържи проверката/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Прогресът в XI-XV в. не бил достатъчен... само дето в X в. почти няма градове в Западна Европа, а в XV в. има и то какви.

нали мога да дръзна да изразя различно от твоето мнение, без страх, че ще ме изхвърлиш.

Та между 11-15 век прогресът не е достатъчен, че да наречем времето ново. И е несравним с техническия, демографския, икономическия итн. прогрес в периода от 16-19 век. Прогресът сам по себе си не е нищо, ако не го сравним с нещо.

Напротив, античната култура има огромно значение за темата ни. Защото без преноса на антични идеи от Църквата, нямаше да има университети, а следователно - и Модерност.

не мога да се съглася. Църквата защитава антични идеи, които са сгрешени. Неверни. И гори всеки, твърдящ противното. Пример са птолемеевите идеи.

Култът към микадо не е никак несъществен за Япония. Без императора не би имало "реставрация" Мейджи.

култът, какъвто и да е той, не е християнски. Затова примерът с япония е пример за ролята на езичеството за модернизацията, не на християнството за модернизацията.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Католическите колониални империи определено не се провалят в XVI в. Всъщност те доста изпреварват във времето Англия като колониални сили.

Провалят се през 17 и 18 век. Друг им отнема първенството.

нямаше да има университети, а следователно - и Модерност.

всъщност, изключително важна роля за модернизацията имат не университети, а масовото, задължително средно образование. То подготвя населението за фабричен труд и внушава масово идеите на националната държава. А университетското си остава за елита, както винаги ебило.

Така задължителното масово средно образование не само е съществен белег на модерната епоха, но и предпоставка за нея.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Равенството пред бога е една от отличителните идеи на християнството като цяло, като философия и морал, още от създаването му, независимо от ролята на църквите като стълб на феодалното общество. Тази идея я няма в другите религии, обвързани със средновековното статукво на неравенството. Равенството е основната идея с която идва новото време:

Въпросът е дали е имало действително равенство пред бога, или теологично такова, преди реформацията..

Когато общуваме с бог чрез посредник, или на определено от посредническаата институция място и по тоно определен от тази институция и хората от тази институция, начин , за какво равенство може да се говори?

Тези които са писали декларацията на независимостта са протестанти

Не знам как и откъде заключи че при будизма, индузма, шинтоизма и т.н. няма равество пред бога/теологично равенство?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Въпросът на темата е, каква е връзката на „модерното време" и християнството, за да оборите тезата за връзката им, ще трябва да дадете пример, в който някои без да са християни, и без християни да му бомбардират пристанищата им,( за да се отворят за "модерното"), вземат, плеснат, па се прегърнат и се модернизират от само себе си. т.е. да открият „модерното" от себе си, без връзка с християнството и неговата традиция…

е, прекалено много условия станаха.

както казах, първият контакт е религиозен и е провал.

вторият е технологичен, и е успех. Гледа се характерът на връзките, не семейното положение, сексуалната ориентация и тн. на актьорите.

Както казах и по-рано: ти първо твърдеше, че няма византийско и папско влияние над Ренесанса. Чак когато откри, че такова влияние има, реши, че то е незначително. А то си е и политическо, както казах одеве

напротив, много пъти съм казвал, че северна италия е кръстопът и има много влияния - от север на империята, от юг на папата, от изток на османската империя, на византия, на северна африка, на китай, на луната и тн.

Твоя задача е да обясниш как византийското влияние е в основата на формирането на градовете-държави. Просто кажи.

А папското е важно - именно поради борбата между папа и империя се формират тези градове държави, но това е политика, конюнктура, не виждам онтологичната връзка с християнството.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мое мнение:

Спамът тук се състои главно в нахвърлянето и подхвърляне на факти или предполагеми такива, които не могат /не са!/ да се анализират или синтезират в някаква разбираема теория ..В тази връзка: За съжаление никой (освен алвассарейро) мисля, не представи дефиниция на това "какво е модерната епоха" (кои са същностните черти и особеностите на тази епоха, в културен стопански и политически аспект - ако може да се каже), и не проследи и изследва предполагаемите процеси и връзката им с христянството..

/Когато не се дефинира нещо, става така; затова следва първо да се дефинира и после да се синтезира, Имам обаче много много неприятното чувство и разбиране че умишлено се избягва такъв тип дисксия, защото предпоставената теза не издържа и не може да издържи проверката/

Би трябвало всеки да има представа какво е модерната епоха:

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%8A%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%85%D0%B0

Макар че границите и не са твърдо фиксирани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Провалят се през 17 и 18 век. Друг им отнема първенството.

всъщност, изключително важна роля за модернизацията имат не университети, а масовото, задължително средно образование. То подготвя населението за фабричен труд и внушава масово идеите на националната държава. А университетското си остава за елита, както винаги ебило.

Така задължителното масово средно образование не само е съществен белег на модерната епоха, но и предпоставка за нея.

напълно съгласен съм с това мнение- католическите империи се провалят икономически, и не се модернизират (нито модернизират търговията си и бизнеса с колониите), и първенството им е отнето от други..Провалят се и в (в срвенение с англосаксонската колонизация) в колонизационна си политика..

Тези процеси са проследени и илюстрирани в книгата "Защо две америки" на Андрей Пантев, с богат изворов материл..

Напълно съм съгласен и за средното образование (за светското образованието на децата).. Тази теза се доказва и се илюстрира най-добре при русите: нивото на образование на децата, по скоро процентът на обхвананите от училища деца е почти нулев , във средата на 19 век, сравнено със западните страни , въпреки наличието на университети за елита)

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ник1, изразих схващането си достатъчно ясно още в началото на темата. Фактите (не предполагаеми, а проверими), които предлагам тук, са просто примерите в защита на това схващане.

Мисля, че за всекиго тук би трябвало да са ясни термините Модерна епоха, Ново време, Ренесанс, Реформация, Църква и т. н. Ако се върнеш назад в темата, ще видиш още, че тук и там са добавени уточнения на това, за което се говори.

Алва, нямам намерение да те изхвърлям, а да ти дам десет дни отпуск в момента, в който преценя, че повтаряш едно и също.

Не наричам XI-XV в. "Ново време". Просто казвам, че техническият прогрес започва още в XI в. и че продължава със същото темпо и след XV в., тоест и вече в началния период на Новото време.

Да, прогресът се ускорява в XVIII в. Само че Модерността не започва в XVIII в., а е започнала още в XV-XVI в.

В рамките на Църквата духовници защитават антични идеи, които невинаги са неверни, а и които влияят на модерната епистемология. Пример е Роджър Бейкън.

Примерът ти с Япония е изцяло сгрешен, защото не показва светски корен на реставрацията на императорската власт.

Да, Испания накрая е победена от Англия. Това не е победа на секуларизма над религията. Нито на някаква светска "Модерност" над средновековна закостенялост. Това е победа на една християнска държава над друга християнска държава. И двете - религиозни.

В Англия през XVII в. има процеси срещу вещици и "еретици" (каквото и да значи "еретик" в протестантски контекст). Защото Англия е религиозна страна в тази епоха.

изключително важна роля за модернизацията имат не университети, а масовото, задължително средно образование. То подготвя населението за фабричен труд и внушава масово идеите на националната държава.
Чакай, нали говорехме за XVI-XVIII в.? Какво средно образование, какъв фабричен труд и каква национална държава? Модерната епоха започва доста преди да има средно образование, фабрики и чисто национални държави. Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...