Отиди на
Форум "Наука"
ISTORIK

Транссибирската железопътна линия - най-дългата жп линия в света

Recommended Posts

Тази година се навършват 125 години от подписването на указа за построяването и 100 години от завършването на най-дългата железопътна линия в света - Транссибирската.

Ако през 2016 г. пътуването с влак през Русия от Москва до Владивосток и след това - до пристанищния град Находка отнема една седмица, то точно преди век са били нужни четири седмици, за да се премине цялото разстояние със скорост 20 мили в час. Когато тази железопътна линия не е съществувала пътят от Москва до Владивосток в отнемал 362 дни. Толкова време са пътували колите. Цяла година е трябвало да яздят на коне по този маршрут за да стигнат до Владивосток.

На 13 юни 1891 година руският император Александър III подписва указ за началото на строителството на Великия сибирски път. Към 1916 тя съединява Европа и Азия, Централна Русия и Далечния изток. Процесът на изграждане на жп линията е отнел 13 години. Строежът е започнал от двата края на страната, докато двете групи строители в крайна сметка се срещат по средата. Дължината на линията е 9 289 км (или 5 772 мили), тя преминава през 7 до 10 часови зони и два континента. 

Транссибирската магистрала пресича множество реки и езера, включително - Волга, Иртиш, Об, Енисей и Амур. Всеки път работниците трябвало да издигат здрави мостови съоръжения. Особено сложен бил участъкът край езерото Байкал, където трябвало да се взривяват скали, да се прокарват тунели, да се изграждат изкуствени съоръжения в проломите на планинските рекички, които се вливат в Байкал.

Практически всички работи се извършвали ръчно, използвали се примитивни оръдия на труда – брадва, пила, лопата, кирка и количка.

Въпреки това, ежегодно се прокарвали около 500-600 км железопътна линия.

Веднага след началото на експлоатацията Транссибирската магистрала разкрила огромното си значение за развитието на икономиката на страната, спомогнала за ускоряването на стокооборота. Но пропускателната способност на пътя се оказала недостатъчна особено през военните години. По-късно скоростта на движението на влаковете била увеличена, железопътното платно било подобрено и модернизирано, временните дървени мостове били заменени с по-здрави и надеждни.

Първите влакове започнали да превозват пътници от Москва във Владивосток през 1903 г., още до приключване на строителството на Транссибирската магистрала. Между 1906 г. и 1914 г. 4 000 000 руски селяни колонизирали Сибир. 

Пътешествениците описвали надълго и нашироко своите приключения. В оригиналния влак във вагоните от първа класа е имало библиотека, спортна зала, бани с мраморни плочки, роял, а вечерята е включвала и хайвер. 

След век влакът продължава да е единствения транспорт, който преминава по суша през цялата територия на Русия. Описвана като гръбнака на страната, линията все още има огромно значение за икономиката и националната сигурност. 

Транссибирската железопътна линия не е музейна реликва, това е реалността на руската транспортна система. Съвременният влак „Россия” бил пуснат за първи път на 30 септември 1966 г. 

Вагоните неведнъж били ремонтирани. Сменяли и цвета им. Първоначално той бил вишнев с големи метални букви, след това червен, после зелен, а от 2000 година вагоните на влака се боядисват в цвета на руското знаме и задължително с националния герб на Руската Федерация.

Влаковете от Москва за Владивосток тръгват от Ярославската гара в Москва, където, както и на мястото на пристигане – Владивосток, са монтирани специални стълбове, посочващи дължината на магистралата – „0 км”  на едното място и „9 289 км” на другото място.

Маршрутът на Транссибирската железопътна линия преминава през региони, в които е съсредоточен 80% от промишления потенциал на страната. А техническите възможности на пътищата позволяват по нея да бъдат превозвани до 100 милиона тона товари на година. Добри приходи носят както както товарните, така и пътническите превози. Въпреки силната конкуренция от страна на въздушния и морския транспорт, железопътната линия остава основно средство за придвижване и превоз на товари в Русия. При това, тя е много надежна, защото почти не зависи от климатичните условия. Освен това, пътешествието по Транссибирската железопътна линия по традиция се ползва с голяма популярност сред туристите. 

Понятието ”Транссибирска железница” всъщност покрива трите основни маршрута през Сибир: Транс-Монголски (отбелязан с червен пунктир на картата), Транс-Манджурски (синя непрекъсната линия на картата), и Транс-Сибирски (с тъмносин пунктир). И трите маршрута следват линията Москва – Улан Уде през първите 4 дни. Оттам Трансмонголският се отделя на юг, за да достигне Пекин през Монголия и пустинята Гоби. Другите две линии следват един и същ маршрут до Чита. Оттам Транс-Манджурската се отклонява на югоизток и достига Пекин по пътя за Харбин и през североизточнен Китай. Транссибирската линия продължава на изток през Сибир по целия път до Владивисток.

Отсечки

Историческа
Москва – Рязан – Рузаевка – Самара – Уфа – Златоуст – Миас – Челябинск – Курган – Петропавловск – Омск - Новосибирск – Тайга – Красноярск – Владивосток.

Северна
Москва – Ярославъл – Киров – Перм – Екатеринбург – Тюмен – Омск – Новосибирск – Тайга – Красноярск – Владивосток.

Южна
Москва – Муром – Арзамас – Канаш – Казан – Екатеринбург – Тюмен – Омск – Барнаул – Новокузнецк – Абакан – Тайшет – Иркутск – Улан Уде – Чита – Хабаровск – Владивосток.

Нова
Москва – Нижни Новгород – Киров – Перм – Екатеринбург – Тюмен – Омск – Новосибирск – Тайга – Красноярск – Владивосток.

Транссибирска линия (9 289 км, 7 дни)

Това е най-слабо известната дестинация сред туристите, а всъщност минава по оригиналния маршрут! Тя прекосява цяла Русия от запад на изток, като за 7 дни изминава 9289 км и пресича 7 часови пояса. След град Иркутск и езерото Байкал влакът продължава през Източен Сибир. Това е изумително красив район – дива, непокътната природа, вековни гори, буйни реки и закътани селца, забравени от цивилизацията. Пътуването приключва във Владивосток, едно от най-важните руски пристанища. Маршрутът се обслужва от няколко руски влака. От Владивосток можете да летите до Москва, да плавате с ферибот до Япония или да летите до Америка и да направите околосветско пътешествие.

Няма точно определена Транссибирска линия, тъй като съществуват много алтернативни отсечки, които могат да бъдат комбинирани по различен начин. Все пак често използван маршрут е следният:

Москва – Владимир – Нижни Новгород – Киров – Перм – Екатеринбург – Тюмен – Омск – Новосибирск – Красноярск – Тайшет – Иркутск – Улан Уде – Чита – Биробиджан – Хабаровск – Усурийск – Владивосток – Хасан - Туманган - Пхенян.

Транссибирската линия е изцяло електрифицирана през 2002 г.

Трансманджурска линия (9 001км, 7 дни)

Построена от руснаците в началото на ХХ век, тази линия достига североизточен Китай и минава през красивата планска верига Голям Хинган, достигайки Пекин след 9 001 км и 7 дни. За този маршрут няма нужда от монголска виза, обслужва се от руски влак номер 20, заминаващ от Москва веднъж седмично. Трансманджурската линия се използва от влак № 020 Москва - Ярославская – Пекин в частта му след Чита. Той пътува около 7 дни от Москва до Пекин.

Вече не се изпълняват директни пътнически превози по първоначалната Трансманджурска линия – от Русия западно от Манджурия през Харбин (Китай) до Владивосток поради административни и технически (смяна на коловоза) затруднения при двойното преминаване на границата.

Трансмонголска линия (7 865 км, 6 дни)

Това е най-популярният от трите маршрута. За 6 дни пътуващият прекосява неповторими по рода си пасажи: от индустриалните зони на европейска Русия, на запад през Урал до безкрайните борови гори на Сибир, покрай езерото Байкал и през Монголските тревни степи, рядко населявани от стада овце и коне. След 30-минутен престой в Монголската столица – Улан Батор, влакът продължава през източната част на пустинята Гоби и през плодородните оризови полета на Китай, предлагайки бързи погледи към китайската стена, за да пристигнем в Пекин, пет и половина дни след заминаването ни от Москва. Бихте могли да прекъснете пътуването си в двата най-интересни града – Иркутск и Улан Батор, и да усетите атмосферата от миналите времена – керваните, пренасящи чай от Китай до Русия по старите пощенски пътища. Маршрутът се обслужва от международен китайски влак 4, заминаващ от Москва веднъж седмично. Ако решите да спирате по пътя ще трябва да ползвате и вътрешни руски влакове. От Пекин можете да летите обратно или, както много туристи правят, да продължите пътешествието из Азия самостоятелно.

Сухе Батор - Улан Батор - Замъйн Ууд - Еренхот - Датонг - Пекин

---

План на пътуване (стандартната групова туристическа програма):

Ден 1. Москва 
Пристигане в Москва и групов трансфер до хотела. Настаняване, вечеря за добре дошли и нощувка. По желание: Руско фолклорно шоу "Кострома".

Ден 2. Москва
След закуска се отправяме на обиколка на града. Ще посетим Червения площад с катедралата Св. Василий и ще минем край най-известите сгради в Москва. След обяд, продължаваме с посещение на Кремъл и катедралите, както и на Оръжейната Палата, помещаваща една от най-богатите съкровищници на света. Връщане в хотела след обяд. По желание: посещение на представление в Болшой Театър. 

Ден 3. Москва - заминаване
Денят е на ваше разположение. Има възможност за екскурзии по желание, посещение на балет и др. Вечерта - трансфер до Ярославската гара, където ще се качим на влака за Иркутск и ще се настаним в купетата, в които ще прекараме следващите четири дни.

Ден 4. Пътуване с влак. 
Ще прекосим Урал и милионните градове Перм и Екатеринбург. Още по-на изток ще минем през големите сибирски градове Новосибирск и Красноярск. Пейзажът по време на тази част от пътя се сменя между иглолистни и брезови гори, и малки села, които все още са години назад в развитието си в сравнение с градовете.

Ден 5. Пътуване с влак.

Ден 6. Пътуване с влак.

Ден 7. Иркутск
Пристигане в Иркутск вечерта. Посрещане на гарата и транспорт до хотела.

Ден 8. Иркутск – Байкал
Сутринта обиколка на града с посещение на къщата-музей на декабристите. Продължаваме с автобус до селцето Листвянка разположено на езерото Байкал. След обяд, разглеждаме старата дървена църква, пазара и местния музей, който представя уникалната екосистема на Байкал. Отплаваме с корабче до село Болшие Коти, разположено на западния бряг на езерото. Настаняване в семейна къща за гости. Вечерта ни очаква истинска руска баня (сауна на дърва).

Ден 9. Байкал
Целият ден е на наше разположение за да се насладим на невероятната природа. Възможност за пешеходни преходи край брега, плаж, сауна и т.н.

Ден 10. Байкал - Иркутск
Връщаме се с корабче обратно до Листвянка и оттам продължаваме с автобус до Иркутск. По пътя ще посетим етнографския музей Талци (музей под открито небе) с уникална архитектура от царско време. Пристигаме в Иркутск по обяд. Свободен следобед.

Ден 11. Иркутск - заминаване
Сутринта отпътуваме с влак към монголската столица Улан Батор (около 25 часа).

Ден 12. Улан Батор
Сутринта пристигаме в Улан Батор, трансфер до местен ресторант и закуска. Следва обиколка на града с посещение на будисткия манастир Гандан и Националния исторически музей, където ще се запознаем с подвизите на Чингиз Хан и местните традиции. Следобедът и вечерта са свободни.

Ден 13. Улан Батор - Терелж
След закуска се отправяме към националния парк Терелж (ок. 75 км), който обхваща обширна територия в живописен район сред монголските степи. Посещаваме внушителното скално образувание Костенурката и будисткия медитационен център Арябал. Гостуваме и на номадско семейство, където ще опитаме местна храна и напитки. Нощувка в традиционни кръгли палатки от филц (юрти). 

Ден 14. Терелж – Улан Батор
Свободно време в Терелж до обяд. Възможност за разходки и конна езда из фантастичните планински и горски местности в парка. Връщаме се в Улан Батор, като по пътя посещаваме Мемориалния комплекс на Чингиз хан с 40-метрова негова статуя на кон. Вечерта ще се насладим на фолклорно шоу с традиционна музика и монголско гърлено пеене. 

Ден 15. Улан Батор - заминаване
Сутринта заминаваме с влак към китайската столица Пекин (около 25 часа). Привечер достигаме границата, където се сменят колелата на влаковете, заради различната ширина на релсите в Китай.

Ден 16. Пекин
Пристигаме в Пекин преди обяд, трансфер до хотела и настаняване. Свободен ден за разглеждане на града. Вечеря и придвижване до театъра, където гледаме представление със световно известната Китайска акробатика.

Ден 17. Пекин
След закуска обиколка на града. Започваме със Забранения Град (до площада „Тиенанмън“), където са управлявали династиите Мин ин Ян. Тук разглеждаме селекция от 800 впечатляващи сгради, за които се смята, че помещават 9,999 стаи. След обяд (извън цената) продължаваме към Летния Дворец.

Ден 18. Пекин
След закуска в хотела, продължаваме програмата с кулминацията на тура в Китай: Великата Китайска Стена. Да застанеш на тази обширна структура, разпростираща се на 6,000 км през страната, е незабравимо преживяване. След обяд (който е извън цената) се връщаме в Пекин, където посещаваме една от 13те гробници на династията Мин. Остатакът от деня е свободен.

Ден 19. Пекин
Свободен ден в Пекин за разглеждане на този необятен мегаполис на своя воля.

Ден 20. Пекин - заминаване
Групов трансфер до летището за обратния полет.

 

map3.jpg

Trans-Siberian-map.jpg

Trans-Siberian_railway_map.jpg

Transsiberianmap.gif

Trans-Sib-map2.gif

mappu2.jpg

fb5a3e98a7f0df4d5932e5a004795fc3.gif

287da768b3ce84d555668af7c5e9730e.jpg

trans_sib.jpg

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето две таблици с цени - едната е в евро, другата в британски лири:

http://www.transsib.com/trans-siberian-train-tickets-prices.html

http://realrussia.co.uk/Trains/Trans-Siberian/Average-Ticket-Prices

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...