Отиди на
Форум "Наука"

Как музикант изсече „древен надпис“, според археолози е на 1700 години


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Изключително забавна история, която сподели на фейсбук стената си вчера моят познат Калин Йорданов /един от основателите на средновековното сдружение за реконструкция 'Модус Вивенди', доктор по история и археология, също и един от основателите на музикалните групи Ирфан и Der Dudelgeist/:

Репортаж на bTV от 2013 г предизвика бурни реакции в социалните мрежи днес, след като историк установи, че негов приятел дърворезбар е изсякъл "уникални знаци", които според археолозите са дело на готите преди 1700 години. 

В репортажът, който можете да гледате тук, проф. Ангел Конаклиев показва и интерпретира пред камера мистични знаци-рисунки, или петроглифи, открити въру каменна стена в крепост до с. Богомолско, Североизточна България. 

%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D1%87%D0%B0%20%D1%81%
"Жрец с нимб, който извършва ритуал, като в ръцете си държи горяща купа", описва проф. Конаклиев.
%D1%85%D1%80%D0%B0%D0%BC.jpg
 "Следващото изображение е храм, с кръста отгоре, с молещия се човек", продължава да разказва професорът.

Според него те са от времето на готите, живяли преди 1700 години по тези места, и показват преминаване от езичество към ранно християнство, защото се появяват кръстове и храмове.

%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%
"Рисунки на слънцето и луната", описва ги Конаклиев.

Той е археолог към Регионалния исторически музей в Търговище. Казва още, че хората в селището явно са били със "завиден интелект, мъдри".

Четири години по-късно обаче - а именно днес - точността на рисунките бе поставена въпрос от музиканта и историк Калин Йорданов, който твърди, че негов приятел е авторът им: 

"Ето така, приятели, се прави история и археология в България. Ето така се раждат митовете и легендите. Преди двайсетина години тези петроглифи ги изсече в скалите край с. Богомолско собственоръчно моят приятел и колега Veselin Mitev от Исихия/Isihia и Kayno Yesno Slonce (б.ред. музикални групи). И аз лично си спомням времето, когато той го направи. Сега неговото скално изкуство е вече история на 1700 години и културна ценност, която се свързва и датира с присъствието на готите по нашите земи и техните религиозни вярвания, които отразяват прехода от езичество към християнство и може да се види в музеите по история. Поздравления, Веско, вече си създател на нова цивилизация! А археолозите от РИМ Търговище могат да си скъсат дипломите и да вървят да търсят древните умни хора и мъдреци някъде другаде," пише той във Фейсбук.  

Веселин Митев е музикант и дърворезбар, явно и с любов към каменоделството.

Потърсихме проф. Конаклиев от Търговище за коментар. Той първо ни сподели, че един от знаците е изложен в музея, останалите са си на скалата до крепостта.

Попитахме го и в кой период са датирани надписите и дали наистина са на 1700 години. Той потвърди: 

"Четвърти век някъде, да. Населването на готите по тези земи, това не е само мое мнение, това е и на Павел Георгиев и Иван Йорданов от Шумен

"На какъв принцип са датирани?"  

"Предвид наличието на крепостта и града там, къде се намират, на базата на материалите там. На базата на датировката на крепостта, мястото, на което са намерени", обясни професорът.

На историята на Йорданов и Митев професорът реагира с недоверие: 

"Ние сме разговаряли с местни хора, които са доста по-възрастни от 20 години, които казват, че откакто се помнят, те са били там. Смятам, че не сме сгрешили." 

Конаклиев допусна, че може да греши, но повтори, че в случая е много сигурен в датировката, и то не само той.

Обясни, че този тип надписи, изсечени на камък, се датират от специалист в епиграфиката, който по особеност на буквите и знаците определя периода. 

На въпрос дали тези надписи са датирани от такъв, той отново ни насочи към публикация на доц. д-р Павел Георгиев в Шумен, който се е занимавал "с тези работи", макар да не е специалист по епиграфика.  

http://clubz.bg/50246-nadpisi_v_krepost_v_bylgariq_na_1700_ili_na_20_godini

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не веднъж се е случвало, някой наш деятел да се изцепи неподготвен за някой новооткрит артефакт. На Запад първо се правят изследванията и за медиите се дават само работните хипотези, а едва след резултатите от изследванията се дава вече едно по-категорично мнение. У нас обаче самородните гении и всестранно развити личности първо се изцепват неподготвени, а после за да убедят всички в правотата си започват да редят благословии към колегите и народа. Достатъчно е да спомена бисерите с лъжемощите на Йоан Кръстител (в смисъл те са си мощи, ама не са на Йоан Кръстител, ама заради изцепката съвсем се орезили находката и се пренебрегна значението й) или пък със созополския Castrum Domini, или "Крепостта на господаря", който се оказа не донжон, а трикорабна черква.

Но да се върнем на рисунките. Изображенията стилово действително приличат на образци отпреди 1700г. това разбира се не означава, че са дело на Леонардо от ІІІв. Изпълнението не е особено сложно, нито има нещо особено характерно, за да бъде изпълнено няколко века преди това или през останалите 1700г. до днес. Датировката е направена по околните обекти, което всъщност е сред основните методи за датиране. Струва ми се, че в раздела Археология преди време започнах тема по въпросът.

Мистификациите не са от вчера, а датират от дълбока древност. Сещам се примерно в Богове, гробници и учени се разправяше за един от археолозите разкопаващи в Египет, който като приключел с някой обект при засипването мятал по една статуетка на слонче, та ако бъдещите поколения решели пак да разкопават там да се шашкали. Тъй че ако някой реши целенасочено да спретне фалшификат, то това не е толкова сложно. Разбира се като много фалшификати от миналото в някакъв момент в бъдеще може да се открие нова методика, с която да се установи, че са менте. такива са случаите примерно с Константиновия дар, или пък у нас Пинценовите грамоти и фалшивата грамота на Юстиниан за Охридската архиепископия.

В случая това ако не е древно изображение е имитация на такова, а не волна творба на майстор-резбар (втори е въпросът дали не е от тези, дето им викат майсторе само когато не им знаят името, защото поне като музиканти и групи са доволно неизвестни)

Ключът естествено е дали творците ще покажат примерно снимки или видео за създаването на това произведение, респ. дали наистина има хора, които са виждали тези изображения преди повече от 20г.

Казано по-просто нещата опират и до това дали има воля да се направи по-сериозно проучване. Примерно когато е бил повдигнат въпросът дали мощите на патриарх Евтимий не са мистификация са били направени доста изследвания въз основа на познатия по онова време научен апарат - антропологически, химически и т.н. 

А причина да липсва воля има, защото възниква въпросът за какво са ни подобни научни дейци и той засяга и двете страни - и тези, дето са го обявили, че е на 1700г. и шегаджиите. Макар и това да не е сигурно, съдейки по кариерата на някои от най-честите автори на гафове.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Снимки от издълбаните преди 20-тина години петроглифи бяха показани в днешната емисия на БТВ новините /репортажът започва от 39:04/:

http://btvnovinite.bg/video/videos/emisii/btv-novinite-centralna-emisija-10-02-2017.html

Най-забавното е, че със защитата на омаскарените археолози от Търговище се е наел псевдопрофесорът Овчаров :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ситуацията е добър тест. Сега ще видим действителен или мним е академизмът и особено научната етика в родната археология. Неприятно е, когато си име, но човек може и да сбърка. Пък и датирането в археологията, независимо от наличието на доста добри и модерни възможности, си е бая относителна работа.

Конаклиев би могъл просто да обясни, че се случват и грешки и с това да се приключи. Но както върви, ми се струва, че ще стане обратното и позицията ще се брани яростно, а това би било доста жалко. Сега командироват Казимир Попконстантинов на място да доказва кой крив и кой прав, но той - макар да е специалист по епиграфика - основно работи в по-късни периоди.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ама всеки може да дойде и да каже, че той е нарисувал или издялкал нещо. Отиваш в някой археологически музей, посочваш някой експонат и заявяваш, че преди хикс броя години си направил рисунка, издялкал си надпис или си направил керамично изделие. Странен начин да се правиш на интересен.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Незнам как точно се казва този тип археология когато се опитвът да направят нещо със същите методи, инструменти както на времето се е правило.

Но тук ситуацията е проста. Помолете този човек да издълбае подобни знаци, пред камерите. Понеже "почеркът" е единичен веднага ще се види той или друг е дълбал и сега или преди 1700 години.....Камъни има, длета има....Хайде да се покажи....

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 14 минути, ISTORIK said:

Ама всеки може да дойде и да каже, че той е нарисувал или издялкал нещо. Отиваш в някой археологически музей, посочваш някой експонат и заявяваш, че преди хикс броя години си направил рисунка, издялкал си надпис или си направил керамично изделие. Странен начин да се правиш на интересен.

Историк, Калин Йорданов въобще не е човекът, който би имал желание да се прави на интересен. Със сигурност повече ще вярвам на него, отколкото на лъжливото овчарче. 

И ако не знаеш, Калин освен страхотен музикант, вече е и доктор по история.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 7 минути, Skubi said:

Незнам как точно се казва този тип археология когато се опитвът да направят нещо със същите методи, инструменти както на времето се е правило.

Но тук ситуацията е проста. Помолете този човек да издълбае подобни знаци, пред камерите. Понеже "почеркът" е единичен веднага ще се види той или друг е дълбал и сега или преди 1700 години.....Камъни има, длета има....Хайде да се покажи....

 

 

 

Нарича се експериментална археология.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благодаря.  

Ето и един пример, когато един любител открива грешката на професионалните археолози. 

Във видеото става дума за разните скитски елени открити в регионите около карпатите. Единият открит в унгария бил крив и затова го изправят, с което губи симетрията, естетичноста си, даже се счупва.....

Този човек правейки мостра от оригиналната форма на елена открива, че навряно е бил украса или нашивка на ъгълът на карпет или наметало.....

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тук говорим за свободните интерпретации на уж светила в археологията върху модерното изкуство :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Разказът на музикантът, който вкара археологията в грях (видео)

1486933176_6_559x*.jpg

В един репортаж за археологическо откритие - скални рисунки край село Богомолско, Калин Йорданов, доктор по история и археология, вижда, че това всъщност са творби на негов приятел, Веселин Митев, направени преди 20 години. 

Модерното изкуство е заблудило археолозите от Регионалния исторически музей в Търговище - скалните рисунки са намерени близо до руините на древна крепост, обитавана от племената готи. Може би затова археологът Ангел Конаклиев решава, че картината на Веселин Митев представлява "готски жрец, който извършва ритуал, а в ръцете си държи горяща купа, символизираща прехода от езичеството към ранно християнство. Защото се рисуват езически рисунки, както е в момента тази с жертвената купа, следващата след нея вече изобразява храм – с кръста отгоре, с молещия се свещеник." "Хората, които са живели там, са притежавали един доста завиден интелект", заключава проф. Конаклиев.

На въпроса на какъв принцип са датирани, проф. Конаклиев отговаря: "Предвид наличието на крепостта и града там, къде се намират, на базата на материалите там. На базата на датировката на крепостта, мястото, на което са намерени".

Репортажът може да видите тук.

Голямата публичност, която придоби случая, не носи нищо добро за авторитета на археологическата гилдия, но известният археолог проф. Николай Овчаров, прочут с находките си в Перперикон, настоява, че рисунките са автентични и от времето на готите, защото на международен конгрес са пориели тази теза, според БТВ новините. Нещо повече, като изход в спора той предлага на пролет, двамата с колегата му проф. Казимир Попконстантинов да направят ескпертиза на рисунките и да решат - артефакт ли са или съвременно изкуство. 

Истинският автор, Веселин Митев, е всъщност музикантът, около който се събират известните за ценителите формации с етно-ембиънт звучене "Исихия" и "Кайно Йесно Слонце".

Ето неговият разказ за създаването на скалните рисунки:

"Попаднах в Лунната долина край село Богомолско по международен младежки обмен за България и Германия "Изкуство в действие" преди 19 години. Бяхме повечето участници между 18 и 20 години и се занимавахме с по-модерно изкуство като инсталации, пърформанси и тяхното заснемане. Изключително интересен процес за млади хора.

Тези рисунки се появиха по време на моите разходки. Това е много красиво място, имало е манастири, скали, опасващи една река. И на едно доста трудно достъпно място направих тези рисунки като изобщо не съм вярвал, че нещо подобно може да се случи 20 години по-късно".

1486933313_7_559x*.jpg

Това, което смущава Митев е отношението към изкуството - независимо дали е отпреди 20 или 2000 години, той не вярва, че една от рисунките е падната сама, "защото това са монолити - когато нарисуваш нещо, то си остава на мястото", а е "отрязана по леко брутален начин", за да бъде отнесена в музея в Търговище преди три години. А можеше да се остави и да се направи, например, екопътека да стига до там, според Митев.

"В този акт има нещо като младежко послание, игра със знаците. Човек е любопитен на тази възраст. За мен това е някакъв вид арт, и този арт трябва да бъде, ако така или иначе вече е откъснат, да бъде в музея за съвременно изкуство, за съвременни артисти, а не в археологическия музей".  

1486935606_1_559x*.jpg

За времето:

"Времето е абстрактно понятие - гледаме нещо на 20 години и гледаме - на две хиляди години, и изведнъж нещо става много ценно, защото е старо.

На следващият ден всички разбират, че то не е на 2000 години, а на 20 и то загубва ценността си, която притежава като един исторически артефакт и аз задавам въпроса - това не е ли някакво определение от хората кое е ценно и кое не е?

1486935653_3_559x*.jpg

Времето ли го прави ценно? В крайна сметка подтикът към тези рисунки е много естествен - такъв, какъвто е бил преди хиляди години - човек иска да нарисува нещо, а камъкът като най-дълготраен вечен материал, каквото и да рисуваш върху него, то остава и преминава във "вечността".

Не съм целял по никакъв начин това. Никой не може да погледне в бъдещето 20 години напред и да направи нещо такова."

Тази гротеска стана от само себе си.

Тя стана нещо "глобално", защото си се замесени имената на двама професори и в крайна сметка се оказа, че преди няколко години, когато е намерен артефакта, въпросният професор, който го е намерил е във връзка с професор Овчаров и преди толкова години, са го коментирали".

Сега професор Овчаров направи изявление, че ще отиде да изследват рисунките и така нататък. Потулиха нещата. Все едно става въпрос за някакъв луд самозванец, който се прави на интересен, който иска да подкопае реномето на археолозите.

Това е толкова смешно.

Мене това изобщо не ме интересува, ама грам.

Мене други неща много повече ме интересуват. Това е минало, история. Аз съм използвал въпросната рисунка за корица на първия диск на "Кайно Йесно Слонце" преди доста години.

За музиката:

Ето минава време, а ние с тази банда продължаваме да свирим. Бих използвал момента  да спомена, че на 30-ти март ще свири нашата група с кайно ясно солнце в София лайв клуб. Представяме нашият пореден път албум, един 10-годишен многопластов проект, в който в момента сме 9 човека с двама гост-музиканти. В същата вечер на 30 март подгряваме "Шабака", който е един мултинационален джаз проект от Лондон, който за първи път идва в България.

За знаците и символа в рисунките: 

Аз бих направил такава аналогия със знаците - те могат да бъдат в музиката, на много други места. Нека да видим положителното нещо в цялата тази история. Затова не искам много да я свързам с тези наши професори. Това са някакви техни размишления. За мен това е музикант, махам тази мистификация и археологическа аура за жреца и казвам, че това е един прост човек, обикновен човек нарисуван там.

Той не държи свещеният огън в ръцете си, а държи Луната въображаемата луна на музиканта.

1486933191_7_559x*.jpg

Да, това е творческо въображение. Въпреки че се използвани руните, които са знаци на северните народи, викинги и келти и това малко объркало тези хора. Но там има космически универсални знаци като Слънце, Луна, спирала. Има много артисти, които работят със символите все още на ниво картини дори и така нататък.

Камъкът ги е подвел.

Цялото това нещо отначало ми беше смешно и после за пореден път се убедих, че комедията граничи с трагедията. И от едната страна на нас ни е комично, от другата им е трагично. Но всяка вест и новина минава днеска за утре. Имам предвид, че утре никой няма да помни, може би само професорът ще помни.

За тази случка при мен идваха и други медии и акцентираха главно върху проблема с професора. Предполагам че и вие искате да направите същото. Просто апелирам, ако може малко по-интелигентно да се излезе от цялата ситуация, с малко по-красиви нюанси.

В това може да ни помогне музиката - аз съм музикант, свирех на гайда и цялата тази музика е заложена в тази рисунка и затова знаците можем да ги открием сега в музиката на много по-друго ниво, защото музиката пренася културата по някакъв начин, но в културния свят знаците вече са невидими.

Аз мисля че дори и погледнато откъм забавната му страна - сега е месец февруари, зимата, всички се посмяхме и това е положителното. Смехът е здраве. Така че мога да завърша като кажа, че светът е оцелял защото се е смял.

http://nauka.offnews.bg/news/a_1/a_70619.html?preview=ok

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"" Тези рисунки се появиха по време на моите разходки. Това е много красиво място, имало е манастири, скали, опасващи една река. И на едно доста трудно достъпно място направих тези рисунки като изобщо не съм вярвал, че нещо подобно може да се случи 20 години по-късно". "

Бих го помолил ей така за майтап да ги напарви отново. със същата техника същите рисунки. Това е като почерк, Не може да се фалшифицира....Само за майтап бих го помолил. След толкова голяма безплатна реклама поне това да направи....

Развоят нещо не се гледа зящото ми пише че рекламата ще изтече след 3765 секунди......

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 19 часа, Skubi said:

Развоят нещо не се гледа зящото ми пише че рекламата ще изтече след 3765 секунди......

Виж дали часовникът на компютъра ти е верен. Аз съм блокирал рекламите и ми дава директно видеото - ето линк: http://vid.btv.bg/btv/2017/02/25/reporterite_20170225_201117_1488046517-1.mp4

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, vorfax said:

Виж дали часовникът на компютъра ти е верен. Аз съм блокирал рекламите и ми дава директно видеото - ето линк: http://vid.btv.bg/btv/2017/02/25/reporterite_20170225_201117_1488046517-1.mp4

Благодаря!

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...