Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Андерс Цорн /Anders Zorn/ е шведски график, живописец и акварелист, творил през 19-ти и началото на 20-ти век. Той рисува в собствен стил, повлиян от импресионизма и експресионизма, но различен от тези школи. Еднакво добър и в трите области - акварели, живопис, графика, - Цорн е уникален с умението си да хваща мига и движението и да ги предава експресивно върху медията. Тук представям детайли от неговите офорти, които той рисува през целия си живот, някои като реплики на живописните му платна. Трябва да се има предвид спецификата на офорта, при този начин на графично рисуване всичко е в мигновената импровизация, защото не могат да се нанасят коригиращи линии и полутонове, рисува се директно с острие върху грунд, а това означава безпогрешна ръка и око. Според мен Цорн е гениален в изразяването на характерите и движението чрез щрих.

"Офорт (от френски eau-forte – буквално „силна вода“, разбира се като сярна киселина) е графична техника, при която се издрасква рисунка с острие върху грунд, покриващ метална плочка, обикновено цинкова или медна. Следва потапяне в киселина, която разяжда издрасканите линии по метала. После грундът се премахва чрез напоена с разредител кърпа, а разядените линии се изпълват с мастило. От така получената матрица се получават отпечатъци (клишета) върху влажна хартия с помощта на преса на принципа на дълбокия печат. При отпечатването може да бъде добавен цвят."

https://bg.wikipedia.org/wiki/Офорт

Още за Цорн тук

https://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Zorn

5b13f071689ade14e5ebd50f9a74a228.jpg

Sisters, 1882, etching

339e7dacbeb6e52cacc88ef089fd8d3d.jpg

Cousins, 1883, etching

da553eb969f26c1853ae4466b3e28c59.jpg

Christian Aspelin, 1884, etching

Този офорт на Цорн, например, много наподобява техниката на офортите на Рембранд, това ще се види, когато ги публикувам

93cfd9a2361eec391bcc647cb8a6a707.jpg

Sleeping Odalisque, 1886, etching

6407ca5fd0029e7cf9e7eef8112a63ff.jpg

Swedish poet Carl Snoilsky (1841-1903), 1888, etching

b98184c9a8cf573e23b6f47e917e2a74.jpg

Antonin Proust, 1889, etching

365dc84ca4b44b6ff00ae22a783072e0.jpg

Première, 1890, etching

c66692e8a4a4eab471dffd1641294955.jpg

Zorn and His Wife, 1890, etching

c9cbc58a312a5c8e24a11bab51a22714.jpg

Fisherman in Saint Ives, 1891, etching

dc73d1d3f0850954edf3a2d039ec51b4.jpg

Storm, 1891, etching

50623e276c54358f57dcf86e684383f1.jpg

Cigarette Smoker II, 1891, etching

0d1ecea0df54626aafbd04798f3da15c.jpg

Waltz, 1891, etching

7e9cabcc59334c2685c505d26cb6de2c.jpg

Madam Simon II, 1891, etching

e73a7a2add08cf517866f7cd3b6ddbd1.jpg

Dalkulla, 1891, etching

37724f5f160668019705b59327a2707e.jpg

Ernest Renan, 1892, etching

e1a982ebf4ebe6eadf4834b67f57670e.jpg

Henry Gurdon Marquand, 1893, etching

159811ac2f94245eab4f8eee2b835c27.jpg

Venus de la Vilette, 1893, etching

029b7012ca9bd8e08ba5f1349d8e8a93.jpg

A Toast (Idun) II, 1893, etching

4b65ce933a0c829e4db861f58a3bbc74.jpg

Reading, 1893, etching

7154a1477f865023c2100f91b456d783.jpg

Mr. and Mrs. Fürstenberg, 1895, etching

ddca5b26e1a3f1b40fc6c16eefd70a69.jpg

Paul Verlaine (1844-1896), 1895, etching

29001fc27dbcb4fc21d80f8aa861d4c1.jpg

Souvenir - The Guitar, 1895, etching

83d74c0283276def32888b134f15df78.jpg

E. R. Bacon, 1897, etching

1a9ebd4d1d451daee2ea9124a55cb585.jpg

August Saint-Gaudens II, 1897, etching

a5fdc56d7fb15ad6f072c6cedb9ed297.jpg

Night Effect III, 1897, etching

e10b596dd713387c3a5d65fb172eebdb.jpg

Self-portrait, 1904, etching

e57243cbf2b8be989c51535f667b9d4d.jpg

Village Folk Musician, 1904, etching

ad58a770ab47e49494f96b9307577589.jpg

Berit, 1905, etching

4fbe681e63af00b3793b545eb79fa257.jpg

Theodore Roosevelt, 1905, etching

f98206b505aedc069344b1b699d71982.jpg

Emma Rasmussen, 1904, etching

82993c5a5ae19fc9886e74422cebeb50.jpg

Madonna, 1900, etching

6791ccf58b76cbf75c209509287a4e4d.jpg

Krakbergs Anna, 1903, etching

dc1cec56917b39fe0d49f042861ff72b.jpg

Early, 1904, etching

1f08273130620f16d4de1d8fa7fa456a.jpg

Prince Eugen of Sweden, 1904, etching

 

Редактирано от Б. Киров

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 минута, КГ125 said:

Я ви ти, импресионизъм в графика? 

+Именно! Обаче Цорн не е известно да е поддържал никакви контакти с импресионистите, които работят почти по същото време. разгледай акварелите и маслените му платна, там също е едновременно импресионист и експресионист, рисува с една мазка и движение на четката. Много е ценен от колекционерите по света, картините му се оценяват много високо по търговете, но критиците не го причисляват към някаква определена школа.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 22 минути, КГ125 said:

Надали е работил независимо и не е знаел какво става във Франция? Ако е така е още по-интересен феномен. 

Със сигурност е знаел, той е пътувал много, космополит, от заможно семейство, със солидно академично образование и много широки връзки сред високопоставени личности - рисува портрети на шведския крал и семейството му, както и на американски президенти и политици. Всъщност големият му успех идва в САЩ като портретист. Много ми наподобяват неговите портрети на тези на един прочут американец, живял и работил в Европа по същото време - Джон Сингър Сарджънт

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Singer_Sargent

И двамата рисуват с едра мазка и импровизират, и двамата са великолепни майстори на акварела. Сарджънт също е невероятен майстор на рисунката с молив и пастел, но не работи офорти.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето тука една тумба гравюри и графики от 19 век. Тоя жанр тогава е стигнал небивали висни - не само в така "художествените" творби, но и в илюстрацията. Направо е замествал фотографията (и до днес в американските съдилища!)! 

 

 https://www.google.bg/search?q=гравюры+19+века&sa=X&rlz=2C1BLWB_bgBG0538BG0540&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwj034uH1LDVAhVHuxQKHelMBJQQsAQIJA&biw=1366&bih=638#imgrc=gZV932WsQn7amM:

Share this post


Link to post
Share on other sites

През 1888-1896 г. Цорн е бил в Париж. Казват, че бил познат с много от известните импресионисти, посетил и изложбата им през 1888 г. Изглежда това го е подтикнало да рисува и в маниера на импресионистите. Иначе от неговите картини се вижда, че в едни той очертава съдържанието по-бегло и те изглеждат като ескизи, а в други се е старал да нарисува дори и камъчетата.

Двете картини са от 1890 г. Втората на практика също е импресионистична. Импресионистите са търсели да предадат водните вълни с отблясъците на слънцето и небето в тях. Цорн е успял да постигне това не с отделни мазки, както е в импресионистичните платна, а е рисувал в академичен стил. Картината има вид на фотография.

597deef874bec_.jpg.8efe35674f4f74cff374e4b13ce73859.jpg

597def0b70272_.thumb.jpg.01c150a2087e781f0cdf4958a6b1f4fc.jpg

Преобладаваща част от живописните картини на Цорн са актове. Някои от тях Цорн е рисувал в академичен стил, при други е използвал модернистични похвати.

597def45dfd3d_.thumb.jpg.8107dbef1b40009601c0129fce4ad55c.jpg

597def56dc964_.jpg.00f144f51e0c5804ab09abcbcc0b80f8.jpg

Като се махне подписа, тази картина може за мине за дело на Реноар.

597def98302c2_.thumb.jpg.ab04e78a5b92b8f9f7fd2fff71080e4c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...