Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Антарес на орбитал


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Ракетата Антарес беше изведена на стартовата площадка за утрешното изстрелване на кораба Юджийн Сърнан

2017-antares-on-pad.jpg

На снимката: ракетата "Антарес" в очакване на утрешния старт. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

10 ноември 2017 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Космическата ракета "Антарес" беше изведена на стартовата площадка на космодрума Уолопс. Ако всичко мине по план, утре в 14:37 ч. българско време ракетата ще изведе в орбита поредния кораб от серията "Сигнус", който сега е кръстен на името на Юджийн Сърнан - последния астронавт, стъпил на повърхността на Луната. Сърнан почина по-рано през тази година и е изключителна чест, че компания Орбитал е назовала кораба си на негово име.

На борда на "Юджийн Сърнан" ще пътуват 3.5 тона полезен товар - храна, облекло, хардуер за "Международната космическа станция", малки спътници от типа CubeSat и уникални научни експерименти - сред които са експеримент за тестване на антибиотичната резистентност в условия на микрогравитация, лазерна комуникационна технология, хибридна слънчева антена за далечни комуникации, експеримент за изучаване на биологичната азотфиксация и др.

Частната компания Орбитал е една от двете компании, които притежават способност да изпращат космически кораби до "Международната космическа станция" с полезен товар. Другата е СпейсЕкс. Но докато СпейсЕкс развива изцяло местна технология, а ракетите на Илон Мъск "Фолкън 9" са екипирани с американски двигатели и на място разработени системи, при Орбитал нещата стоят различен начин. Компанията има опит преди всичко в областта на твърдогоривните ракетни двигатели. За да пести време, усилия и средства, Орбитал възложиха задача на украинското бюро "Южное" да разработи първата степен на ракетата. За двигатели бяха използвани AeroJet AJ26, които представляват модифицирана версия на съветските "НК-33", създадени в края на 60-те и началото на 70-те години за нуждите на съветската лунна програма и ракетата "Н1". Напомням на читателите, че програмата е била спряна след четири аварии на "Н1", а след разпадането на СССР останалите двигатели били изкупени от Aerojet.

Ракетата "Антарес" дебютира успешно през 2013 година. Бяха проведени четири полета, един демонстрационен и три със скачване на кораби "Сигнус" с "Международната космическа станция". През 2014 година обаче по време на петия си полет "Антарес" рухна на стартовата площадка в катастрофална експлозия. Последвалото разследване доказа, че причината за аварията се корени в двигателите на първата степен.

От Орбитал решиха проблема радикално - отърваха се от окончателно дискредитиралите се съветски двигатели и се обърнаха към руското предприятие НПО "Енергомаш", които екипираха ракетата с нови двигатели - "РД-181". Така "Антарес" се превърна във втората ракета в САЩ след "Атлас" с руски ракетни двигатели. Днес Орбитал отиват една стъпка по-далеч - ракетата "Антарес" е собственост на компанията, но де факто само втората степен е разработена от нея - с твърдогоривен двигател Castor. Първата степен е разработвана и досега в Украйна, а двигателите се доставят от Русия. Така двете държави работят за американската космонавтика, независимо от факта, че от 2014 година са във военен конфликт. "Антарес" е любопитен и безпрецедентен пример за аутсорсинг в космическата индустрия.

Истинският въпрос е - имат ли нужда САЩ от тази ракета? СпейсЕкс, които си правят всичко сами, отбелязаха невиждан прогрес за тази година. Те изстреляха 16 ракети "Фолкън 9", повечето от които изведоха комерсиални полезни товари. Само малка част от стартовете бяха за нуждите на НАСА или американските военни. За разлика от СпейсЕкс, ракетите "Антарес" летят рядко. До този момент са осъществени шест полета - пет успешни и един провален. Единственият купувач на "Антарес" с кораби "Сигнус" до този момент е НАСА. "Антарес" все още не е реализирала мисия за някоя частна фирма. Последният полет на ракетата бе през октомври 2016 година т.е. сега тя се завръща в експлоатация след повече от година прекъсване.

Така че утрешният старт е много интересен - ако е успешен, той може да утвърди "Антарес" като надеждна ракета и съответно би могъл да привлече по-голям интерес към нея в космическата индустрия.

Повод за оптимизъм имат твърденията, както от страна на Орбитал, така и от страна НАСА, че до този момент ракета "Антарес" с кораб "Сигнус" е най-евтината опция за изпращането на полезен товар до "Международната космическа станция", като стартовете са по-евтини от тези на кораба на СпейсЕкс "Драгън", както и на совалката "Дрийм Чейсър" (която понастоящем се разработва и още не е летяла на реална космическа мисия).

Повод за песимизъм са ходовете на Орбитал, които, дори и след като полетите на "Антарес" бяха възобновени след аварията през 2014 година, продължават да имат намерение да купуват ракети "Атлас" за "Сигнус". Ако Орбитал предпочитат да не ползват собствената си ракета, ще има ли тя бъдеще?

Очакваме предстоящия старт... и отговори на въпросите.

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1962-2017-antares-on-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Спомням си че когато рухна ракетата с украинският двигател отначало сьобщиха че двигателя бил руски . После казахе че бил съвецки. Може би грешка не са знаели . Едва ли. Преди полетите гръмко писаха че украинската космическа програма измествала изпадналата в кризис руска. Да ама накрая се оказа двигателя пак ... руски.

Друго интересно. Не само в американската космическа програма воюващите работят заедно. Например рекордните 6 милиона украински гастарбайтери работят за Русия. Миналата година бяха само 5 милиона. И още нещо. Президента на едната воюваща страна има фабрика за шоколад в другата и храни с шоколад и бонбони врага . И още нещо. Едната страна не знае че е във война. Но днеска един храбър командир скромно разкри и  разказа че с отряда си е рагромил 393 въздушно десантна дивизия на противника + чеченски спецназ дивизия. Без да даде жертви. Чудна война.

Редактирано от Du6ko
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, SAlexandrov said:

Така двете държави работят за американската космонавтика, независимо от факта, че от 2014 година са във военен конфликт. "Антарес" е любопитен и безпрецедентен пример за аутсорсинг в космическата индустрия.

Само за протокола. Интересно съвпадение . За мене също работят главно две държви. Япония чрез Toyota и Sony от десетилетия работят за мене. Напоследък обаче за мене все повече и повече работи Ю Корея в лицете на LG и Samsung. За сега съм доволен от работата им но КНР ги настъпва по джапанките и все повече работи за мене.

Дядо Либене кой работи за тебе ; )

Редактирано от Du6ko
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 минути, Du6ko said:

Само за протокола. Интересно съвпадение . За мене също работят главно две държви. Япония чрез Toyota и Sony от десетилетия работят за мене. Напоследък обаче за мене все повече и повече работи Ю Корея в лицете на LG и Samsung. За сега съм доволен от работата им но КНР ги настъпва по джапанките и все повече работи за мене.

Дядо Либене кой работи за тебе ; )

За дедо ти Либен естествено работят най-добрите - Матушката чрез Юность и Москвич.

п.с. как па не ти омръзна да омурзиляваш всяка тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическата ракета Антарес изведе благополучно в орбита частния американски кораб Юджийн Сърнан

2017-12-nov-cygnus-launches.jpg

Снимка от днешното успешно изстрелване. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

12 ноември 2017 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. Приблизително три тона и половина полезен товар, в това число храна, дрехи и научни експерименти, отпътуваха днес към "Международната космическа станция" след като ракетата "Антарес" на Орбитал благополучно изведе в околоземна орбита частния американски кораб "Юджийн Сърнан". Изстрелването беше осъществено в 14:19 ч. българско време от космодрума Уолопс.

Прикачването на кораба "Юджийн Сърнан" към станцията е планирано за 14-ти ноември. Корабът ще престои прикачен към МКС до 4-ти декември, като през това време астронавтите ще трябва да го разтоварят, след което ще го напълнят с отпадъци. След приключването на експлоатацията на "Юджийн Сърнан" той ще изгори в земната атмосфера.

Юджийн Сърнан, на който е кръстен този кораб от серията "Сигнус", е последният астронавт, разходил се на повърхността на Луната като част от мисия "Аполо 17" през 1972 година. Сърнан напусна този свят през януари. Частната компания Орбитал по традиция кръщава корабите си на покойни астронавти.

Изстрелването трябваше да бъде осъществено още вчера, на 11-ти ноември. Всичко по време на обратното броене беше наред, но в последните минути нагъл пилот на частен самолет наруши въздушното пространство над космодрума, а опитите да го изгонят се провалиха. Днес също можеше да се стигне до подобен развой, след като лодки се приближиха твърде много до площадката. Вероятно този факт изненадва мнозина читатели. Как е възможно подобно нещо изобщо да се допуска в САЩ? Нали в страни, чиято космонавтика е най-вече контролирана от военните като Русия и Китай, това никога не би било допуснато?! Да, вярно е - политическата обстановка на запад е много по-либерална в това отношение и подобни нарушители често пъти се отървават само с глоби. Но една от причините, поради които подобни неща се случват на Запад е че там просто има твърде много хора, които разполагат с частни яхти и самолети, тяхна лична собственост. Докато в държави като Китай такова явление не съществува, поне не в такива големи мащаби.

Днешният полет беше важен за Орбитал, тъй като след повече от година прекъсване ракетата "Антарес" се завърна в експлоатация. Досега тази ракета е летяла само на мисии за нуждите на НАСА и "Международната космическа станция", но не и за частна фирма. Възможно е днешният успех да привлече интересите на частни космически компании. "Антарес" е уникална ракета, тъй като е пример за безпрецедентен за космонавтиката аутсорсинг. Само втората степен се разработва от Орбитал, а първата степен се произвежда от украинското бюро "Южное". Степента е екипирана с произведени в руското предприятие "Енергомаш" двигатели "РД-181". Нарочно използвам израза "произведени в руското предприятие", а не "руски двигатели", защото читатели на сайта се свързаха с мен, да ме коригират, че изразът "руски двигатели" е некоректен. Действително ракетата "Антарес" е американска, защото собствеността е на американската компания Орбитал. Двигателите също са американски, дори и да се произвеждат в руско предприятие, тъй като лицензът им е американски. На практика Русия не би могла да ги използва за нуждите на нейните ракети, без да ги откупува от американската компания-праводържател.

Запис от днешното изстрелване: Тук (Youtube връзка)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1964-2017-antares-launches-with-cygnus

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Успех: Космическият кораб Юджийн Сърнан беше прикачен към Международната космическа станция

2017-14-nov-cygnus-grapped.jpg

На кадъра: захващането на "Юджийн Сърнан" от роботизираната ръка на "Международната космическа станция". Photo credit : NASA TV

14 ноември 2017 г. 17:14 ч.

Светослав Александров. Полезен товар с общо тегло от около три тона и половина пристигна на "Международната космическа станция" след като товарният американски космически кораб "Юджийн Сърнан" от серия "Сигнус" на фирмата Орбитал беше прикачен благополучно към орбиталния комплекс. По традиция Орбитал кръщава корабите си на покойни астронавти на НАСА. Юджийн Сърнан е последният астронавт, стъпил на повърхността на Луната като част от мисия "Аполо 17". Той почина по-рано тази година.

Захващането на "Юджийн Сърнан" от роботизираната ръка на станцията беше осъществено днес в 12:04 ч. българско време с асистирането на астронавта на НАСА Ранди Брезник и неговия колега от ЕКА Паоло Несполи.

Полезният товар на борда на "Юджийн Сърнан" включва храна, облекло, хардуер за "Международната космическа станция", малки спътници от типа CubeSat и уникални научни експерименти - сред които са експеримент за тестване на антибиотичната резистентност в условия на микрогравитация, лазерна комуникационна технология, хибридна слънчева антена за далечни комуникации, експеримент за изучаване на биологичната азотфиксация и др. Някои традиционни храни и подаръци за предстоящите празници Ден на благодарността и Рождество Христово също пристигнаха на станцията, за да зарадват празнуващите астронавти и космонавти. И докато на "Международната космическа станция" няма хладилник, яденето на пуйка е част от празничната традиция - тя е термостабилизирана, във вакуумирана опаковка и може да бъде веднага разопакована и изяждана.

Следващите дни ще бъдат напрегнати за астронавтите - те ще трябва да разтоварят целия багаж, а после "Юджийн Сърнан" ще бъде напълнен с отпадъци. Разкачването на кораба от "Международната космическа станция" е предвидено за 4-ти декември, след което той ще изгори в атмосферата.

За повече информация: НАСА


http://www.space-bg.org/

http://www.cosmos.1.bg/

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1966-2017-14-november-cygnus-attached-iss

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Юджийн Сърнан напусна МКС след успешна мисия

2017-cygnus-flying-away.png

На кадъра: космическият кораб "Юджийн Сърнан" отлита от "Международната космическа станция". Photo credit : NASA TV

6 декември 2017 г. 18:20 ч.

Светослав Александров. Днес, на 6-ти декември, в 15:11 ч. българско време, частният космически кораб "Юджийн Сърнан" от серия "Сигнус" на американската компания "Орбитал" беше освободен от "Международната космическа станция".

Космическият кораб ще лети свободно до 18-ти декември, след което ще бъде потопен в Тихия океан с около 2 900 килограма боклуци.

Преди това обаче пред "Юджийн Сърнан" предстоят още важни моменти. На първо време в космоса трябва да бъдат пуснати свободно 14 малки спътника от типа CubeSat. След това ще бъдат проведени някои експерименти, които ще доведат до подобряването на корабите от серия "Сигнус" за по-нататъшни мисии. Един такъв експеримент ще включва промяната на налягането в товарния модул - приложение, от което биха могли да се заинтересуват някои потребители.

Напомням на читателите, че корабът "Юджийн Сърнан" е кръстен на астронавта Сърнан от мисия "Аполо 17", направил последните стъпки на Луната през 1972 г. в рамките на лунната програма на НАСА. Той почина в началото на 2017-та година. "Юджийн Сърнан" беше изстрелян в космоса на 12-ти ноември т.г. в 14:19 ч. с помощта на комерсиалната ракета "Антарес". След успешното си скачване с "Международната космическа станция" той достави за астронавтите 3.5 тона полезен товар - храна, облекло, хардуер за "Международната космическа станция", уникални научни експерименти - сред които са експеримент за тестване на антибиотичната резистентност в условия на микрогравитация, лазерна комуникационна технология, хибридна слънчева антена за далечни комуникации, експеримент за изучаване на биологичната азотфиксация и др.

За повече информация: НАСА

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1991-2017-cygnus-left-the-iss

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...