Отиди на
Форум "Наука"

Митичните царе на Тракия в периода до Троян. война


Recommended Posts

  • Потребители

МИТЪТ ЗА ЦАР ТЕРЕЙ И ПРОКНА

Атински цар Пандион по време на войната с Тива повикал на помощ тракийския цар Терей ( някои сочат, че бил цар на одрисите ). Като спечелил войната срещу Лабдак, за награда дал за жена на Терей дъщеря си Прокна, която му родила син – Итис. Терей се влюбил в бълдъзата си Филомела и я озлочестил, а после за да не може тя да се оплаче за станалото й отрязал езика. Филомела успяла да съобщи все пак на сестра си, като изтъкала платно върху което описала случилотто се ( според едни чрез образи, а според други го изписаса с букви ). За отмъщение двете сестри убили Итис, сготвили го и го поднесли на Терей за храна. Когато царят разбрал, ги подгонил, за да ги накаже. Тогава боговете превърнали Прокна в лястовица, Филомела в славей, Терей в папуняк, а Итис във фазан.

В тази легенда е отразен процеса на взаимопроникване на тракийската и елинската култура. При елините браковете били моногамни, докато сред траките била разпространена полигамията. Навярно, в действителност разказа е за тракиец, който се оженил за две гъркини, което било в разрез обаче с техните схващания за брака и си отмъстили, а гръцките автори за да оправдаят канибалската постъпка на “добрите и цивилизовани” елинки добавили изнасилването от “лошия и див” варварин. Това показва, че процесът на културен обмен не е нито бърз, нито лесен.

Редактирах "Трокия"в заглавието <ahttp://nauka.bg/forum/uploads/smile.png' alt=':)'> (byzantiner)

Редактирано от byzantiner
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, съгласен съм с изводите. Интересно ми е обаче дали и елините са възприели някои неща от траките и кои са те, има ли начин да ги открием?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За Елевзинските мистирий ли става дума? Защото те са въведени от цар от тракийски произход. Въобще мистириите са си от тракийски произход. Траките и египтяните си падали по по-пищни религиозни обряди. Докато раните гръцки и римски обряди били доста семплички.

Из схолийте Еврипидовата драма "Финикийките":

"Евмолп пък бил цар на траките. Говори се, че той дошъл в Елевзина, за да изпълни Елевзинските мистирии. Говори се, че той чужденеца пръв бил посветен и затова от него били създадени в Атина първите жреци евмолпиди."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребители

В тази легенда е отразен процеса на взаимопроникване на тракийската и елинската култура. При елините браковете били моногамни, докато сред траките била разпространена полигамията. Навярно, в действителност разказа е за тракиец, който се оженил за две гъркини, което било в разрез обаче с техните схващания за брака и си отмъстили, а гръцките автори за да оправдаят канибалската постъпка на “добрите и цивилизовани” елинки добавили изнасилването от “лошия и див” варварин. Това показва, че процесът на културен обмен не е нито бърз, нито лесен.

Да, възможно е да се направи подобно тълкуване, но аз лично винаги съм се смущавал от интерпретация на митове. Най - малкото защото се натрупват много пластове в тях и понякога е трудно да се отделят, да се различат всички рудименти от малко по- късните напластявания. В този смисъл канибализма може да е нещо съвсем друго, много по- древно и рядко ( ако не и изобщо никъде в текст) незасвидетелствано. В Илиада имаме множество остатаци и натрупвания от съвсем различни епохи. Много зависи и кога точно е записан мита като текст. Понеже Илиадя например се казва, че била записана най- рано при Пизистрат. Въпреки че гледам много резервирано на подобен род тълкувания, не мога да отрека, че релацията направена с брака е много добра :) !! За канибализма обаче не можеш да бъдеш сигурен, дали не е нещо много древно, изоставено много рано или нещо подобно..или пък някакво "отражение" на някакъв ритуал. Та такива работи...все пак съм склонен да се съглася с извода накрая, доколкото се отнася до първите столетия /да кажем...../ на контакт.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Интерпретацията свързано с полигамията при траките и моногамията при елините се обляга на запазените сведения.

Що се отнася до канибализма :hmmm: не се сещам за някакви ритуали в тази насока у гърците. Жертвоприношения на деца - такова нещо вече срещаме в Троянския цикъл - Ифигения. Но не се говори за някакъ обряд, пък дори и заместен символично с разни предмети - вино, разчленяване на кукла...

В народните ни песни се среща мотив, сходен с този от мита за Озирис и Изида. Дори и да приемем, че иде реч за някакъв древен пласт, свързан с тракийските божества Херос и Бендида, то пък в този случай не става дума за деца.

Може да има някакво финикийско влияние свързано с култа на Ваал, дошло заедно с корабоплаването и буквите в Гърция. Но струва ми се в този мит си е по-скоро класически тип на убийство на дете, в случая за отъщение.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...