Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Програма за споделен превоз Транспортър


Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля 40 спътника в рамките на мисията за споделено пътуване Транспортър 4!

2022-1-april-spacex-transporter-4-launch

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

1 април 2022 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Тъй като НАСА и СпейсЕкс отложиха следващите два полета на пилотираните кораби "Крю Драгън" заради започналите днес изпитания на лунната ракета "Спейс Лонч Систъм" с кораба "Орион", Илон Мъск реши да не губи време. Той цели през 2022-ра година да проведе около 60 космически мисии. Като резултат днес, на 1-ви април, в 19:24 ч. българско време излетя ракета "Фалкън 9" с мисията за споделено пътуване "Транспортър 4", посветена по извеждането на 40 спътника в орбита. Мисията бе изпълнена успешно!

Истинско чудо е, че ракетата излетя навреме. Метеоролозите предвиждаха само 30% шанс за благоприятни условия. Ако "Фалкън 9" не беше изстреляна днес поради метеорологични или технически причини, тестовете на "Спейс Лонч Систъм" можеха да отложат и нея. Но часове преди старта времето неочаквано се оправи. 

За нуждите на полета бе употребена първа степен, обозначена като "B1061". Това бе седми полет за нея, като преди днешния старт степента е била използвана за извеждането в космоса на първия и втория редовен екипаж от астронавти до Международната космическа станция в рамките на програмата на НАСА за комерсиални превози, на спътника "SiriusXM-8", на товарната мисия до МКС "CRS-23" с кораба "Карго Драгън", на новия рентгенов телескоп на НАСА "IXPE" и на партида сателити "Старлинк". Днес "B1061" отново си свърши работата безупречно и след това кацна върху плаваща платформа в Атлантическия океан.

Сред изведените 40 спътника най-голям е немският "EnMAP", който тежи 910 килограма и ще провежда наблюдения на Земята. Любопитен факт е, че първоначално сателитът трябваше да лети с индийска ракета "PSLV", но впоследствие бе преместен на американската ракета "Фалкън 9". На борда на ракетата летяха и четири спътника "ÑuSat" на компанията Satellogic, които ще снимат планетата ни във видимата и инфрачервената област на електромагнитния спектър. Също така мисията включваше специална преходна степен "Allmighty Alexius", посредством която бяха изведени осем сателита в специализирани орбити - четири CubeSat-а "Клеос", три микроспътника на Чилийския университет и пасивен полезен товар на Спейслъст "Upnomosphere".

Днешният полет бе 12-ти за СпейсЕкс през 2022-ра година. 

Видеозапис от изстрелването - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4470-2022-1-april-transporter-4

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля десетата мисия за споделено извеждане на товари Транспортър!

2024-5-march-transporter-10-launch-1024x

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

5 март 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес в 00:05 ч. българско време от космическия център Ванденберг в Калифорния бе проведено успешно изстрелване на ракета “Фалкън 9” с десетата мисия за споделено извеждане на полезни товари “Транспортър”. Постижението беше черешката на тортата за натоварените последни 24 часа, през които станахме свидетели още на изстрелването на пилотиран кораб “Крю Драгън”, на партида интернет спътници “Старлинк” и на изпитание на “Старшип” с отрепетиране на обратното броене.

Но от всички програми, които движи СпейсЕкс, бих казал, че “Транспортър” е най-спорната. Към днешна дата това представлява най-евтиният достъп до околоземна орбита, като цената на извеждането на един килограм полезен товар възлиза само на 6 000 долара. По този начин фирмата на Илон Мъск подбива всички останали конкуренти, които се целят в нишата на микроспътниковите технологии, без реално СпейсЕкс да е микроспътникова фирма. Допреди няколко години си мислехме, че бъдещето на малките космически апарати е в строежа на специализирани и евтини микроракети, които ще ги извеждат в специализирани орбити. Реалността се оказа по-различна: далеч по-евтино е да се ползва услугата “Транспортър”, а за специализираните орбити могат да се внедрят довеждащи буксири. “Транспортър” оказва огромен натиск върху нишовия пазар за микроспътникови ракети и реално само една фирма оцеля – Рокет Лаб с ракетата “Електрон”. Брансъновата Върджин Орбит фалира, а Астра е на ръба на фалита. Тези, които оцеляха, се целят вече в среднотоварните ракети с надеждата, че дори и след “Старшип” ще има бъдеще за тях, колкото и да е крехка тази надежда. Що се касае до “Транспортър” – според Санди Търти от Рокет Лаб, това е програма, предназначена да убие всеки нов играч на космическия пазар.

Общо 53 спътника достигнаха космическото пространство, като 28 от тях са на фирмата ЕкзоЛонч. Посредством посредничеството на НАСА бе изпратена мисията “Елана 57”, като в нейния ход Университетът за наука и технологии на Мисури ще изпита нов, експериментален йонен двигател. Друга мисия на НАСА “ЛизиСат-1” ще изпробва нов софтуер за автономен космически полет.

Спътникът “МетанСат” ще измерва разпределението на метана по цялото земно кълбо – важна задача с цел ограничаването на безразборното му освобождаване в атмосферата, което води до влошаване на проблема с глобалното затопляне.

За нуждите на днешното изстрелване бе използвана ракета “Фалкън 9” с рециклирана първа степен, известна под сериен номер “B1081”. На седмата минута след старта степента извърши меко кацане върху наземната площадка LZ-4. Това бе петият полет за нея.

Около час и 51 минути след изстрелването на “Транспортър-10”, СпейсЕкс изстреля и партида спътници “Старлинк”, като това беляза нов рекорд за най-кратко време между две мисии на фирмата на Илон Мъск. Фактически “Фалкън 9” все още освобождаваше в космоса спътниците от “Транспортър-10”, докато другата “Фалкън 9” със “Старлинк” излиташе – т.е. двете мисии временно даже се припокриха!

През 2024 г. фирмата СпейсЕкс е изстреляла общо 22 мисии, което означава, че ракета “Фалкън 9” лети средно веднъж на 2.9 дни. Изглежда все по-вероятно, че компанията, дори и да не успее да проведе всичките 144 изстрелвания за 2024 г., ще е много близко до постигането на това число.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/05/spacex-transporter-launch/

  • 5 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля наведнъж 116 спътника!

2024-17-aug-falcon-9-launch-1024x675.jpg

На снимката: ракета “Фалкън 9” излита от базата Ванденберг. Photo credit : SpaceX

17 август 2024 г. 09:50 ч.

Светослав Александров. Снощи в 21:56 ч. българско време от космическия център Ванденберг в Калифорния бе проведено успешно изстрелване на американска ракета “Фалкън 9”. На борда ѝ имаше 116 спътника, които бяха изведени в хода на програмата за споделено пътуване “Транспортър”.

Това бе 11-тото изстрелване за тази програма.

За нуждите на полета бе използвана ракета с употребявана първа степен, която преди вчерашния старт бе извела мисиите SDA-0A, SARah-2 и девет партиди “Старлинк”. На осмата минута след старта степента извърши меко кацане върху наземната площадка LZ-4. Извеждането на спътниците в орбита бе сложно, като горната степен трябваше да проведе общо четири запалвания, за да могат да бъдат позиционирани в нужните орбити.

На световната карта се появи нова космическа държава – африканската страна Сенегал изпрати своя първи изкуствен спътник! Спътникът носи название GaindéSat-1A, като той пътува на борда на специализирания интегратор за освобождаване на микросателити Екзопод, построен от фирмата Exolaunch. Тук е коректно да подчертая, че докато повечето спътници бяха изведени в орбита директно от втората степен, някои от тях разчитат на интегратори, предоставяни от посредници – такива на Еxolaunch, ISISpace, SEOPS и Maverick.

А пък италианската фирма D-Orbit извозва общо пет спътника посредством буксир на име ION.

Макар че известна част от спътниците на борда бяха частни, имаше такива и на космически агенции. Австралийската космическа агенция бе качила три специализирани мисии. Европейската космическа агенция (ЕКА) прати два спътника, единият от които тества възможностите на изкуствения интелект за наблюдения на Земята, а другият е арктически метеорологичен спътник, който представлява прототип на бъдеща групировка за наблюдаване на северния полярен регион.

И, разбира се, два спътника са на НАСА. Те ще изпитат нови технологии за разгръщане на слънчеви панели и ще демонстрират модерни възможности за заснемане в инфрачервената и ултравиолетовата област на електромагнитния спектър.

Най-големият клиент за снощния полет бе американската фирма Planet, която бе качила общо 36 спътника от нейната групировка “Дав”, както и първият за фирмата хиперспектрален спътник.

Други фирми, които качиха спътници, са Capella Space, Iceye, iQPS, Satellogic, Spire и Umbra.

След снощното изстрелване общият брой на спътници, изведени от СпейсЕкс в хода на програмата “Транспортър”, надхвърли 1 000. С това фирмата на Илон Мъск е най-големият микроспътников превозвач. СпейсЕкс планира да провежда три мисии “Транспортър” годишно плюс две от другата програма за споделено возене на товари “Бандуагън”.

Следващото изстрелване на СпейсЕкс за годината ще е на 20-ти август – по програмата “Старлинк”. То ще бъде последвано от още един полет по програма “Старлинк” на 21-ви август.

А след това става изключително интересно – на 26-ти август ще бъде изстрелян пилотиран кораб “Крю Драгън” в хода на частната програма Поларис – и за пръв път след приключването на програмите “Джемини” и “Аполо” през 60-те и 70-те години на миналия век астронавти ще се отдалечат на разстояние от Земята по-голямо от 1 000 километра!!!

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/17/spacex-launches-116-satellites/

  • 10 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля над 70 космически апарата, сред които две възвръщаеми капсули!

2025-24-june-transporter-launch-716x1024

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

24 юни 2025 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. Днес в 00:25 ч. българско време СпейсЕкс изстреля успешно 14-тата мисия за споделено довеждане на товари в космоса от програмата „Транспортър“! На борда на ракетата-носител пътуваха над 70 космически апарата, в това число две възвръщаеми капсули – една европейска и една на съоснованата от българина Делян Аспарухов компания Варда.

Ракетата-носител „Фалкън 9“ бе оборудвана с първа степен, известна под сериен номер „B1071“, за която днешният полет бе 26-ти. След като си свърши работата, на 8-мата минута степента извърши меко кацане върху роботизираната платформа „Разбира се, че все още те обичам“, която обслужва космодрума Ванденберг в Калифорния, откъдето бе проведено изстрелването.

Една от спускаемите капсули, която летя, носи името „Никс“ и е разработена от европейската аерокосмическа фирма The Exploration Company. Офисите на фирмата са в Мюнхен и Бордо, като целта ѝ е до 2028-ма година да започне да провежда товарни превози до Международната космическа станция, а след 2035 г. да е в готовност и за пилотирани мисии. The Exploration Company предупреждава, че за да може да стане корабът пилотиран, трябва да има подкрепа от страните-членки на Европейската космическа агенция, тъй като инициативата ще струва минимум €1 милиард.

Exploration-Company-Plots-Crewed-Future-

Бъдещият пилотиран кораб „Никс“. Image credit : The Exploration Company.

Засега фокусът е върху товарните мисии, от които днешното изстрелване бе първото. Летялата днес капсула „Никс“ бе само демонстратор, при това не пълномащабен. Според информацията, разпространеан от фирмата, мисията е постигнала частичен успех. Тя благополучно е достигнала орбита, като космическият кораб е бил стабилен, влязъл е в атмосферата, преминал е през фазата на най-голямото нагряване и се е свързал с наземното ръководство успешно. Малко преди приводняването обаче радиовръзката прекъснала.

Важното е, че в Европа най-накрая започва развитието на комерсиална космическа индустрия с превози от Земята до орбита и обратно. По-добре късно, отколкото никога.

Варда изпрати в космоса своята четвърта мисия „Уинебаго“. Същественото при нея е, че това е първият космически кораб, който компанията на Делян Аспарухов е конструирала самостоятелно, без чужда помощ! Доскоро корабите бяха създавани по заявка от американската фирма Рокет Лаб. „Уинебаго-4“ също така за пръв път е оборудвана с топлинен щит, създаден директно от Варда, на базата на материала PICA.

Защо Варда постъпва по този начин? Допреди няколко десетилетия конвенционалната мъдрост в космонавтиката бе фирмите да се специализират единствено в строежа на отделни компоненти. Така за създаването на космическите кораби протичаха работни процеси, пръснати в различни щати. Проблемът на тази дългогодишна политика е, че корабът се оскъпява, никой от отделните участници в проекта не усеща мисията като своя (съответно работата се върши през пръсти и има възможности за провал, а после поддоставчиците си прехвърлят топката за това кой е виновен) и най-лошото: космонавтиката десетилетия тъпчеше на едно място. СпейсЕкс доказа, че може да се работи по различен начин: всяка фирма да конструира сама космически кораби, като произвежда компонентите си самостоятелно с минимален аутсорсинг. Това се нарича „вертикална интеграция“. Чудесно е да видим, че Варда също следва тази политика.

2025-16-may-varda-returns-earth-1024x684

Спускаема капсула на „Варда“. Photo credit : Varda Space Industries

„Уинебаго-4“ ще престои в космоса няколко седмици, след което ще се завърне на Земята с парашут. Наскоро Варда получи петгодишно разрешително, което дава възможност на фирмата да изстрелва и връща неограничен брой кораби, стига летателният им профил да е един и същ. Това ще позволи редовни курсове до орбита и обратно. Варда се специализира в орбиталното производство и най-вече в създаването на лекарства.

Нека сега да обърнем внимание на останалите космически апарати. Като правило един спътник, който лети в рамките на програмата „Транспортър“, може да се отдели директно от горната степен на ракетата-носител, започвайки самостоятелен полет, но като алтернатива може да използва специализиран хардуер на посредник. Такъв посредник е фирмата Exolaunch от Германия, която качи диспенсър с 45 спътника. Клиентите на Exolaunch за този полет бяха от САЩ, Великобритания, Литва, Финландия, Белгия, Германия, Австралия, Канада, Южна Корея, Франция, Япония, Испания, Норвегия, Италия и Гърция. Сред по-съществените полезни товари на Exolaunch бе спътниковата платформа ЕлараСат на австралийската фирма Гилмор – от която, между другото, очакваме и дебютно ракетно изстрелване през идните дни.

Освен Exolaunch, италианската фирма D-Orbit качи на ракетата две довеждащи платформи от серията ION. За своята мисия компанията превозва 5G-комуникационен експеримент от Франция и горивна система, проектирана от японската фирма Пейл Блу.

НАСА качи мисията PADRE, която ще изучава Слънцето в рентгеновия диапазон на електромагнитния спектър с цел изследването на поляризацията на слънчевите изригвания.

Днешното изстрелване бе 77-мо за ракетите „Фалкън 9“ през 2025 година. СпейсЕкс цели до края на годината да осъществи до 170 изстрелвания.

Следващото значимо изстрелване за СпейсЕкс трябва да е на пилотирания кораб „Крю Драгън“ с комерсиалната мисия „Аксиом-4“ и четирима астонавти на борда, включително първите пътешественици от Индия, Полша и Унгария след края на епохата „Интеркосмос“. Мисията се бави вече близо две седмици заради продължаващото изтичане на въздух откъм руския сегмент на Международната космическа станция – проблем, който НАСА и Роскосмос все още не могат да разрешат ефективно. Сега очакваме корабът най-накрая да излети утре, на 25-ти юни, в 09:31 ч. българско време.

https://cosmos.1.bg/space/2025/06/24/spacex-launches-transporter-14/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.