Отиди на
Форум "Наука"

Зимни гуми - закон


Recommended Posts

  • Потребител

В Закона за движението по пътищата пише на какви условия трябва да отговарят гумите:

Чл. 139. (1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат:

...

4. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като, ако е зимна гума може да се изнси до протектор, около 1,6 мм. Толкова и лятната през лятото. Че с тази пропаганда за 4 мм ще забравим колко е по принцип.

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Нужни ли са зимните гуми

 

Пътна агенция обяви, че от 11 ноември има готовност за зимно поддържане на пътищата, от 15 ноември влизат зимните изисквания към гумите, а на този фон въпросът нужни ли са зимни гуми, няма еднозначен отговор. Според едно проучване на агенция Ipsos, поръчано през 2017 година от "Нокиан", през зимата 34% от шофьорите в България карат с летни гуми. То е обхванало 1800 души от Германия, Полша, Чехия, Италия, Франция, Румъния и България.Единствено във Франция са по-склонни да карат с "грешни" гуми, като там цели 44% от водачите не сменят обувките на колата зиме и лете. Не е изненада, че най-педантични в това отношение се оказват германските шофьори, като само 23% от тях не се съобразяват със сезона.

През 2016 година в парламента в продължение на месеци вървеше дискусия дали зимните гуми да са задължителни в периода 15 ноември - 1 март. В крайна сметка в Закона за движение по пътищата се записа компромисното решение - шофьорите да карат с гуми, предназначени за зимни условия с до 1.6 мм. грайфер или с летни и всесезонни, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Аргументът беше в някои части на България зимата е по-мека.

Какви са разликите

Основната разлика между зимните и летните обувки за леки автомобили е каучуковата смес, от които са направени. Тези за експлоатация при ниски температури са от по-мек материал. Това е причината експлоатацията им в жега да ги съсипва много бързо.

 

Лятна (на земята) и зимна гума. Разликата в шарката се вижда. Различна е и каучуковата смес.

 

Лятна (на земята) и зимна гума. Разликата в шарката се вижда. Различна е и каучуковата смес.

Летните гуми при ниски температури се вдървяват, което влошава драстично сцеплението им с настилката. При това положение, дори да няма сняг и киша, спирачният път се увеличава, а рискът от прибоксуване, поднасяне и загуба на стабилност се увеличават. Друга основна разлика между зимната и лятната гума е шарката, или оформлението на грайфера. При зимната той е направен така, че да се "вкопчва" в снега, както и да изхвърля кишата изпод гумата.

Летните обувка на колата са с дизайн на шарката оптимизиран за изхвърляне на вода. Има и трети вид гуми - всесезонни. При тях сместа и шарката са направени така, че да дават прилични резултати и в жега и в студ. За мнозина те са нито риба, нито рак, тоест посредствени са и при двата сценария. Според вече споменатото проучване на Ipsos от 2017 година едва 9% от анкетираните български шофьори смятат, че изборът им е добър вариант.

Вариант ли е всесезонната гума

Не малко специализирани тестове на гуми обаче показват, че скъпа всесезонна гума може да е по-добра от евтина зимна. Освен това се пестят пари, заради липсата на втори комплект. На лице е и по-голямо удобство - липсват разправиите около смяната на гумите. Освен това колата е готова дори за сняг през август или май, което се е случвало, особено в планините.

Ако се върнем на въпроса, трябва ли задължително всяка кола да има два комплекта гуми, то универсалният отговор е - "Зависи". Зависи основно от това къде се експлоатира тя и по какви маршрути се кара през зимата.

Собствениците на автомобили живеещи на юг от Стара планина и по морето (с изключение на планинските райони в тези зони) спокойно могат и да не купуват зимни и летни гуми. В повечето случаи летните ще са достатъчни и за зимата, с шофиране с едно на ум, че спирането и стабилността няма да са като през лятото. Падне ли сняг обаче колата е по-добре да не се кара. Закъсването е гарантирано на първия дори слаб наклон, а спирането ще е истинско предизвикателство. Заблуда е, че автомобил 4Х4 може да се справи със снега дори с летни гуми - не, просто и четирите гуми ще боксуват.

 

Нужни ли са зимните гуми

© Goodyear

За споменатите райони всесезонните гуми са най-добрият избор, най-малкото защото не оставят колата "на трупчета" при някой инцидентен снеговалеж.

Те са добър вариант и за собствениците на автомобили, които ги ползват особено в градовете, ако не са планински разбира се и рядко минават през планински проходи. Пътуващите много из цялата страна, любителите на зимните спортове, живеещите в малки населени места, особено в планините, задължително трябва да заложат на зимните гуми. При възможност е препоръчително да ползват автомобили 4Х4, като в багажника има и комплект вериги.

Приносът на българския "гений"

Българският гений ражда и друг подход - зимни гуми на двигателния мост и летни на другия. Така колите с предно предаване имат чифт зимни обувки отпред и летни отзад, а при моделите със задно предаване позиционирането е наопаки.

Този подход обаче крие много рискове, тъй като задните колела по правило са отговорни за стабилността, а овладяването на колата, при поднасяне на задницата, е далеч, по-трудно. В същото време предните гуми отговарят за управляемостта и ако те са летни, автомобилът ще е склонен към изправяне на завоите. Това решение ще влоши драстично и спирането, тъй като при спиране натоварването е по-голямо на предните колела, заради инерционните сили и по-правило по-голямата тежест на предницата, заради мотора.

Нужни ли са зимните гуми

© АПИ

Какво е важно за гумите през зимата

Както за зимните, така и за летните гуми, важен фактор за добрата работа на гумите е и тяхната възраст. При активна употреба, те трябва да се сменят на всеки шест години, дори да не са напълно износени. На десетата година пък се изхвърлят задължително, независимо колко често се ползва колата. Тук е моментът да се отбележи, че възрастта се отчита от годината на производство (т.нар. DOT), а не от монтирането. Така че, ако някой продава нови гуми твърде евтино, е добре да се провери дали те не са отлежавали в с години в някой склад. Същото важи и при покупка на гуми "втора ръка", които са "като нови".

Важна особеност през зимата е, че гумите е добре да бъдат напомпени с 0.2 бара над посочените от производителя на автомобила стойности, тъй като заради разликите в температурите налягането пада. Проверката му обаче трябва да се прави, когато те са студени, а не след няколко часа шофиране, те винаги показват по-високо налягане.

"Правилното налягане в гумите има огромно влияние върху поведението на автомобила и износването на гумите. Ниското налягане в гумите намалява безопасността като увеличава спирачната дистанция и влошава поведението в завоите, а гумата става по-лесна за пробиване", казват експертите.

През зимата гумата трябва да има грайфер от поне четири милиметра, въпреки, че по българското законодателство и при 1.6 мм. е в норма, ако е зимна. Проверката на дълбочината на протектора може да стане с монета или с кибритена клечка.

В първия случай се взима монета от два лева и ако грайферът не покрива сребристият кант, обувките на колата са за смяна. При проверката с кибритена клечка грайферът трябва да стига над частта, по която е възпламеняващата се част.

Глобите

При шофиране през зимата с гуми с грайфер под 4 мм, ако не са зимни и 1.6 мм, ако са зимни, глобата е 50 лв. и се отнемат 6 контролни точки. Ако имаме нарушаване на целостта на гумата под някаква форма, тази неизправност може да попадне в групата на значителната и опасна техническа неизправност. В този случай законодателят предвижда спиране от движение на превозното средства, а санкцията е поне 200 лв.

Нужни ли са зимните гуми

© МВР

История на зимната гума

Днес за всеки е очевидно, че в страните с ясно изразена зима се използват зимни гуми, които се сменят с друг тип през лятото. Но това не винаги е било така.

Нужни ли са зимните гуми

© Нокиан

Първите зимни гуми в света са произведени през 1934 година от Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, предшественик на днешния производител Nokian Tyres. Фирмата прави гумата Kelirengas за камиони с ремарке.

През 1936 г. компанията разработва и произвежда по-малка зимна гума за леки коли. Първата зимна гума е с напълно нов вид шарка на протектора, тъй като каналите са изцяло напречни, осигурявайки захващане като със зъбци при мек сняг и кал.

В момента се разработват зимни гуми за различните пазари - например гумите за Северна Америка, Скандинавските страни и Централна Европа са много различни.

https://www.dnevnik.bg/skorost/2022/11/13/4414569_nujni_li_sa_zimnite_gumi/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако хванеш черен лед, или под кашата е заледено.....Няма смисъл с каква гума си. Като не караш внимателно, ще научиш физиката....

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте отново, колеги! Бихте ли казали от коя марка зимни гуми сте останали доволни? Търся бюджетен вариант зимни гуми. Трябват ми за Голфа. Благодаря предварително! 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравей колега! Ако си със стандартния размер гуми за Голф  4 - 195/65/15, аз бих ти препоръчал Фалкен. Гумата е под шапката на Гууд Иър и цената е приемлива. Тази марка гуми наистина си заслужават! Аз ти ги препоръчвам. 😎

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.11.2022 г. at 22:13, Naiden Goshev said:

Здравейте отново, колеги! Бихте ли казали от коя марка зимни гуми сте останали доволни? Търся бюджетен вариант зимни гуми. Трябват ми за Голфа. Благодаря предварително! 🙂

https://www.adac.de/news/winterreifen-test-2022/

https://www.tyrereviews.com/Article/2022-Auto-Bild-Winter-Tyre-Test.htm

 

Преглеждам тест страниците. До преди имах предвид АДАЦ но от както чух, че и те били подкупвани от години наред....Гледам и цените и че кои са достъпни и решавам....Обикновенно зимните са около нокия/понеже те са ги изобретили/, най-добри...

Но зависи и от джоба и на къде ходи човек...

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.11.2022 г. at 23:13, Naiden Goshev said:

Здравейте отново, колеги! Бихте ли казали от коя марка зимни гуми сте останали доволни? Търся бюджетен вариант зимни гуми. Трябват ми за Голфа. Благодаря предварително! 🙂

И двата голфа ги обзаведох с vredestein

Не съм много сигурен, но май използвах класацията на ADAC или някакви швейцарци.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

От всички зимни гуми среден клас, които съм имал, най-доволен съм от Фулда.  Поне когато имаше, сняг бяха много добри. За това си купих пак, но сега новите 2 години сняг не са виждали. При нас минават масово на всесезонни, че само си скапваме зимните. 5 г. не е имало сняг. Последния беше 2016-17.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте, пичове! Какво мислите за Сумитомо:book: За тази марка почти нищо не знам, но сервизите, които посетих ми ги препоръчват. Да не са някои пластмасови джапанки?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Моите зимни гуми са за смяна и сега се чудя какви да си купя, да са хубави. Бъпреки ,че каквито и да са по балканите пак ще е с вериги :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 месеца по късно...
  • Потребител
On 7.11.2022 г. at 20:30, Naiden Goshev said:

Здравейте! Знаете ли дали по закон сме длъжни да караме колите си със зимни гуми? Някъде пише ли го? 🧐

В България законът изисква автомобилите да бъдат оборудвани със зимни гуми или да имат монтажируеми вериги по време на зимни условия на пътя. Въпреки това, няма задължително изискване за ползване на зимни гуми през целия зимен период. Обаче, това може да се изисква при зимни условия, като сняг, лед или голяма влажност на пътното платно.Изискванията за зимни гуми обикновено се определят от местни закони и регулации. За конкретна информация и изисквания за България, е най-добре да се консултирате с местните органи за пътна безопасност или да проверите последните версии на законодателството, които се отнасят до употребата на зимни гуми на територията на страната.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има изискване да са зимни или с грайфер поне 4мм. Което означава, че всесезонните и летните, като станат 4мм са само за лятото. Зимна може да се кара до маркера, мисля 1,6мм беше. Но е много трудно откриваема тази стойност. Лятна и всесезонна също до толкова, но само летния период.

Производителите на гуми се изказваха, че не е добра идея да се хвърля гумата преди достигане на маркера.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!