Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

В допълнение искам да дам няколко примера, които илюстрират какво радикално влияние върху културата оказва появата на земеделието преди около 10 000 г. Ето това е нещо наистина радикално, променящо традициите, исторически модернизиращо и тн., а не 20-ят век. От появата на земеделието изхождат всички по-сетнешни различия между хората по света, това оформя религиите и полигическите идеологии които властват сега. Изключително интересно е как си приличат племената в басейна на Амазонка, по конкретно племето piraa, племената в басейна на р. Конго -масаите, бушмените малко по на юг и папуасите на о.Папуа Нова Гвинея ( вкл. тези от Ириан Ява). Въпреки че никога не са имали контакт по между си, те са изумително уникални по следното:

1. Тези племена нямат никакви, ама абсолютно никакви религии, не познават магиите, нямат дума за душа.

2. В тях властва изумително социално равенство и сексуална свобода. Мъжът и жената са равни, жената е свободна да има връзка с колкото си иска мъже, може да има дежа от други, за които се грижи цялото племе, идеята за брак и вярност не съществува.

3. В тези племена няма вождове. Има шаман, който е лечител, но шеф, цар, лидер на племето просто няма. Всички са равни, заедно взимат решения, социални конфликти и слоеве не същестуват.

Кое е общото между всички тези племена? Ами това, че нямат земеделие. Това са общества на ловчи и събирачи, или хортикултуристи ( главно в Африка и нова гвинея). Всъщност те са това, което сме били всички ние преди появата на земеделието.

Какво можем да заключим?

1. Отношенията мъж-жена зависят преди всичко от това обществото минало ли е през интензивно земеделлско развитие или не. Там където не се е появило земеделие, мъжът и жената са равни, жената е напълно свободна и невърна на мъжа си.

2. Социално-политическата организация, т.е политическият строй зависи от това дали се е появило поливното земеделие или не. Там, където земеделие няма, няма социално напрежение, няма социални класи, няма и диктатури. Цари пълно равноправие и демокрация. обратно - именно появата на интензивно земеделие е причина за появата на авторитарни и деспотични режими. Защо Исландия има първия парламент в Европа още от 9 век - ами защото Исландия не е имала земеделие.

3. Формата на религията и дали изобщо има религия зависи преди всичко от това има ли земеделие или не. Появата на земеделието води до силно негативни последици, в резултат се появяват трите авраамистични религии. как става това съм описа подробно в темата култура-религия-народ.

Да синтезирам - религията, демокрацията или социализмът не зависят от историческата модернизация и социалните промени на 20 век или дали си неутрален или не. Зависят от много по сложни, стари и зле проучени фактори. С тях естествено етноцентричната история не желае да се занимава.

Споменатите особености са подробно описани от д-р Д. Евърет, американски антрополог.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 55
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор

Мисля, че тврде много разширяваш периметъра за аналогии. Това са съвсем примитивни общества и трудно биха могли да са отнесени към съвременния, и то частен български въпрос.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Мисля, че тврде много разширяваш периметъра за аналогии. Това са съвсем примитивни общества и трудно биха могли да са отнесени към съвременния, и то частен български въпрос.

напротив, всичко съвременно и частно българско, в т.ч социализъм и християнство, и останалите културни особености, са пряко свързани с така представените процеси. Трябва малко мацабно мислене ако искаме да си изясним неща като религия, етнос, социализъм, демокрация. Мисля, че е крайно време да излезем от частно българското и да търсим общочовешките фактори, довели въобще до създаването на това българско.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
ОК:) Но да отдадем на частното и общото значението, което имат.

Ами това правим, ти отдаваш на частното, а аз на общото. Въпросът е, че частното се обяснава с общото, няма как да е иначе.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Алвасарейро не е чувал през социализма за мафия, борци и пр. Алвасарейро, ако ти не знаеш, че аз съществувам, това не значи, че аз не съществувам!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!