Отиди на
Форум "Наука"

тай чи


slacker

Recommended Posts

  • Потребител

Много са лицата на тайдзицюан (тай чи чуан) и множество са неговите интерпретации. Официалното начало на изкуството датира през 17 век, когато генерал Чън Уантин, представител на 9-то поколение от фамилията Чън решава да обедини в едно, традиционни китайски упражнения на чигун (цигун) с бойните прийоми на ушу. В резултат се ражда едно от най-смъртоносните бойни изкуства познати ни днес и система, развиваща енергетиката на човека и подобряваща неговото здраве. Неслучайно днес тайдзицюан е най-разпространеното бойно изкуство от т.нар „вътрешни стилове”.

Поради своята комплексност, дълбините до които тайдзицюан може да доведе удивява милиони хора по света. Днес той е предпочитан заради своя ефект и палитрата от възможности, които предоставя за отключването на човешкия потенциал. Бавните и меки движения на тайдзицюан не само спомагат за вътрешната хармония, но и предлагат алтернативен поглед върху бойните изкуства като цяло. Сковаността се заменя от гъвкавост и отпуснатост, която пък подобрява вътрешната проходимост на тялото. Така жизнената енергия (чи) постепенно започва да се движи нормално по енергийните меридиани в тялото и да отпушва вътрешните блокажи на енергийната ни система.

Именно затова много хора практикуват тайдзицюан – за работа с енергията, като част от вътрешната алхимия. Интегрирайки в себе си всичките си плюсове и ползи, философията на Ин и Ян, петте първоелемента и китайската традиционна медицина, тайдзицюан разкрива потенциал, много по-добър от всяка една чигун система заради по-голямата си комплексност. Всички движения на тайдзицюан се активизират чрез долната част на корема, която област на китайски се нарича дан тиен (в превод „поле на енергията”). Дан тиен се явява резервоара на енергията в тялото. Ръцете и краката никога не се движат самостоятелно – те винаги са водени от дан тиен, което генерира сила и координира останалата част от тялото. Това генерира и спирална сила, която при схватка причинява вътрешни наранявания у противника. Практикуващият тайдзицюан насочва съзнанието си към дан тиен и по време на статичната медитация (която е неизменна част от практиката на Чън стил), и по време на динамичната медитация (практикуване на формата). Дан тиен се пълни с енергия, а съзнанието се изчиства от излишества, което му позволява да стане едно с тялото и енергията. По този начин цялото същество действа като една еднородна съзнателна маса, тъй като всички движения се пораждат от силата на енергията вътре в тялото, а не отвън. Ето защо тайдзицюан е едно от т.нар. „вътрешни бойни изкуства”, което за разлика от външните стилове (чиято люлка е манастирът Шаолин) избира подход на разбиране отвътре-навън, за разлика от останалите стилове ушу (китайски бойни изкуства), които чрез външна форма в течение на практиката търсят вътрешно разбиране за нещата. Няма по-малко стойностен подход към материята – и вътрешните, и външните стилове имат своите достойнства. Тук е и ролята на потенциалния практикуващ - да се постави във философската дилема дали може да проектира нещо навън, ако преди това го няма отвътре.

В контекста на всичко казано дотук за вътрешните принципи на тайдзицюан и работата с енергия (чигун), може би се подразбира, че движенията във формите не са произволни, особено когато говорим за Чън стил. Те генерират леенето на чи по каналите, важните акупунктурни точки се активират, което на физическо ниво улеснява и увеличава кръвообръщението в тялото, издигайки го до пълния му капацитет, снабдява клетките с максимално количество кислород, подобрява умственото равновесие и ендокринната система, стабилизира сърдечната и белодробна дейност. Поради вече свободно течащия поток от чи в организма (в резултат на практиката на тайдзицюан) множество заболявания биват прекратени и доста често напълно премахвани. Артрит, ревматизъм, всякакви костни проблеми са доказано лечими през годините чрез тайдзицюан. Вътрешната среда на тялото също се детоксикира и подобрява качествено, тъй като чрез движението на гръбначния стълб всички органи биват масажирани по време на практика, което респективно винаги поддържа един прекрасен тонус. Всички гореизброени факти формират естественото продължение на работата с енергията чрез тайдзицюан – говорим за произтичащият от предния, следващ аспект на практиката, а именно – за здравето на човека, което за много бива проблем. Това е и главната причина за милиони хора по света да се обърнат към тайдзицюан като универсален самолечител.

Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация – България предоставя възможността за практика на Чън стил тайдзицюан в България. В момента глава на фамилия Чън и пазител на традицията се явява Чън Сяоуан – 19-то поколение майстор. През различните етапи на своя живот той е бил обучаван от своя дядо – Чън Факъ, баща си – Чън Джаосюй, както и от чичовците си Чън Джаокуей и Чън Джаопи. Чън Сяоуан има значителен принос за популяризирането на тайдзицюан. Освен, че самият той е изключителен майстор на тайдзицюан, той успява да систематизира знанието, което носи тайдзицюан и да го предава по-лесно на учениците си. Чрез своята организиция – WCTA (Chen Xiaowang World Taijiquan Association) Чън Сяоуан организира множество семинари по цял свят, които увеличават интереса към бойното изкуство тайдзицюан и го правят все по-популярно и достъпно. Най-накрая и у нас, официалното представителство WCTA – Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация – България, предлага възможност за групово и индивидуално обучение на Чън стил тайдзицюан, благодарение на един от вътрешните ученици на грандмайстор Чън Сяоуан. За допълнителна информация и контакт http://www.taiji-bg.com

Бивайки част от безценното културно наследство на Китай, надяваме се изкуството на тайдзицюан да има широк прием в България и да достигне до дълбините на повече хора. Защото макар и различен, Пътят на всички ни е общ.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Ето част от един български форум, посветена на това бойно изкуство - http://daobg.com/index.php?showforum=77

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • 5 месеца по късно...
  • Потребител

Историята на Тайдзицюан, както всяка история, е изложена на свободната воля на тълкувателите си. Опитвайки се да се върнем назад във времето, неизбежно сме изправени пред възможността да грешим и нищо да не се е случило така, както ни го представят източниците, с които разполагаме. Особено, когато става въпрос за късчета от многопластовата история на Китай.

След поредица от въстания, през 1644 година династия Мин окончателно губи политическата и икономическа власт в Китай и за един от най-титулуваните пълководци на тази династия - Чън Уантин - не остават много възможности за избор, и той се завръща в родното си село Чъндзягоу.

Чъндзягоу е създадено през XІV-ти век от Чън Бо, който се счита за родоначалник на семейство Чън. Селцето възниква в област, подходяща за земеделие и както повечето поселища из провинциите на Китай в онези смутни времена на непрекъснати граждански войни и метежи, е обект на постоянни набези и ограбвания. Но за разлика от много създадени и бързо сравнени със земята селища от онова време, Чъндзягоу бързо успява да си спечели име на непревземаема крепост и да устои на неспирните разбойнически нападения. По този начин бойното изкуство, прилагано от семейство Чън и благодарение на което селцето оцелява през вековете, придобива слава, която в течение на годините расте все повече и повече.

И така - губейки през 1644 година всички награди и почести и изхождащите от положението му облаги, които е притежавал като велик пълководец на династия Мин, Чън Уантин - 9-то поколение представител на семейство Чън, се завръща към живота на своите предци и се заема с нелеката задача да систематизира уменията и да опише знанията за бойното изкуство, довели до запазване на семейството му вече над три века.

В края на своя живот той пише: "Спомням си предишните години, в които храбро се сражавах срещу вражеските армии и всичко, което съм рискувал. Но сега, когато съм стар и слаб, животът за мен се състои от разработване на техники за бой и от обучението на младите, за да станат те пълноценни членове на обществото." Именно Чън Уантин за първи път съединява идеите на Даоин и Туйна с бойното изкуство. Той създава система, която обединява оздравителните упражнения на Цигун с бойните прийоми на Ушу. Той взема прийоми на самоотбраната и ги превръща в особена разновидност на Цигуна, наричайки го Чансъгун или "техника на копринената нишка". Това довело до сливане на две коренно различни направления в едно. Чън Уантин въвежда в бойното изкуство учението за меридианите и изобретява техниката "бутащи ръце", която преди него никой не споменава. В своите изследвания Чън Уантин се опира главно на труда на живелия през XVІ-ти век военачалник Ци Дзигуан, където били описани всички по-известни по онова време системи на Ушу. Чън Уантин заимства голяма част от съдържащото се в тези трудове, като дава своя трактовка на нещата и ги привежда в съотвествие със своята теория. Така са създадени няколко форми, които по-късно стават известни като Тайдзицюан. Изпълнението на тези форми позволявало на изучаващите ги да се научат да ползват собствената си енергия в боя.

Доколкото в записките на Чън Уантин за първи път се среща понятието Тайдзицюан и доколкото може да се проследи родословното дърво, свързващо всеки един от познатите ни до днес велики майстори на Тайдзицюан с Чън Уантин и понеже предшествениците на Чън Уантин са ни неизвестни, бихме могли да приемем, че Чън Уантин може да бъде считан за праотец на всички стилове на Тайдзицюан.

За първи път Тайдзицюан излиза извън пределите на фамилия Чън при Чън Чансин - 14-то поколение майстор от фамилия Чън. Той синтезира седемте разработени от Чън Уантин форми до двете основни - познати и до днес форми на класическия Чън стил - първа традиционна форма - Лаодзя И Лу и втора традиционна форма - Лаодзя Ър Лу. От първата форма по-късно са произлезли и най-разпространените в момента стилове на Тайдзицюан - Чън, Ян, У, Сун и Хао.

Чън Чансин е първия майстор, който приема за ученик човек извън фамилията Чън. Това е Ян Лучан, чиито многочислени победи над различни съперници дали повод на неговите съвременици да го назоват Непобедимия.

По това време Чън Юбън - също 14-то поколение майстор от фамилия Чън създава още една форма, която наричат Сяодзя - или "Малка форма". Движенията се извършват в същата последователност, както и в Лаодзя, но изпълнението им изисква много по-тясно пространство.

С течение на времето промените по формите продължават и така се стига до възникването и утвърждаването на Ян стила, заслуга за което се приписва на Ян Лучан. Познатият днес стил У се оформя под въздействието на ученика на Ян Лучан - У Цюаню и неговия син - У Дзиенцюан. Сун Лутан разработва стила Сун, а Хао Уейджан поставя основите на Хао стила. Разбира се, успоредно с тези утвърдени вече стилове възникват и десетки други направления, но повечето от тях не успяват да се съхранят с времето или остават с малка популярност и така като деления в Тайдзицюан се оформят познатите ни сега стилове - Чън, Ян, У, Сун и Хао.

В началото на XX-ти век Тайдзицюан получава широко признание и разпространение в Китай. От 1928 до 1957 г. в Пекин живее един от легендарните майстори на Тайдзицюан - Чън Факъ - 17-то поколение майстор от фамилия Чън. Чън Факъ доразвива семейното изкуство, създавайки още една форма - Синдзя или "Нова форма". Традицията продължават синовете и племениците на Чън Факъ, които формират уменията и дават насока на търсенията на добре известните ни майстори от съвремеността - Чън Сяоуан, Чън Джънлей, Уан Сиан и Джу Тиенцай.

В наше време глава на фамилията Чън и пазител на традицията се явява Чън Сяоуан - 19-то поколение майстор. През различните етапи на своя живот той е бил обучаван от своя дядо - Чън Факъ, баща си - Чън Джаосюй, както и от чичовците си Чън Джаокуей и Чън Джаопи.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Тай Дзи Цюан за тези, които се интересуват от детайлното му и пълно изучаване във всичките му страни могат да потърсят школи които предлагат такова изучаване една от тях е "Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация България" там се изучава Чън стил. А тук има малко видео за тези които се чудят, какво е това http://taiji-bg.com/bg/video.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител

София стартира нова група за начинаещи по Тайдзицюан. За повече инфо, вижте сайта на Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - България http://www.taiji-bg.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Има нов документален филм за бойните изкуства в Китай, включително и Чън Тайдзицюан. Филма се казва "Warriors of China / Китайски воини" и е качен в замундата от Световната Чън Тайдзицюан Асоциация - България http://www.taiji-bg.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител

Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - България стартира в София нова група за начинаещи по Тай Чи (стартира на 18.09.2011). В Пловдив, нова група стартира на 12.09.2011.

За повече инфо, вижте сайта на Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - България http://www.taiji-bg.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация България Ви кани на Семинар в гр. Пловдив - 12, 13 Ноември 2011. Класически Чън Стил Тайдзицюан с Майстор Ян Зилберсторф 20-то поколение Майстор от фамилия Чън. Вътрешен ученик на Грандмайстор Чън Сяоуан (19-то поколение Майстор от фамилия Чън, пазител на традицията на Чън Стил Тайдзицюан), асоцииран към фамилия Чън в 20-то поколение от Грандмайстора. Основател и Ръководител на Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - Германия, най-голямата Тайдзицюан организация в Европа Обучава в над 15 държави по света, а само в Германия - в над 80 града

За контакти:

http://www.taiji-bg.com/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

@loop

Във варна Ян Зилберсторф беше 2006 година Юни месец.

За момента незнам какви школи има там. Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация засега там не провежда тренировки, дали нещо е планирано, не знам. София и Пловдив за момента.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител

Грандмайстор Чън Сяоуан пристига в България! - за четвърти пореден път!

http://workshops.taiji-bg.com/

През 2009 година е поставено началото на Световна Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - България, която започна да функционира като български клон на Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация. Тренировките се провеждат в град Пловдив и в град София. Световната Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация - България работи за популяризирането и развитието на Тайдзицюан в България.

http://workshops.taiji-bg.com/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...