Отиди на
Форум "Наука"

Христо Ботев


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Христо Ботев

Ето - съвсем накратко:

Христо Ботев е роден на 25 декември 1847 г. (нов стил — 6 януари 1848 г.) в гр. Калофер в семейството на даскал Ботьо Петков и Иванка Ботева.

Първоначално (1854–1858) учи в Карлово, където е учител Ботьо Петков, а по-късно се завръща в Калофер, продължава учението си под ръководството на своя баща и през 1863 г. завършва калоферското училище. През октомври същата година заминава за Русия и се записва като частен ученик във Втора Одеска Гимназия, от която е изключен през 1865 г. заради свободолюбивите си идеи, и защото е престанал да посещава учебните занятия.

В 1866 г. живее в Одеса при поляци революционери. Записва се за студент в Одеския университет.

Известно време е учител в бесарабското село Задунаевка.

През 1867 г. се завръща в Калофер и замества болния си баща в училище.

1867 г., 11 май - На празника на Кирил и Методий произнася слово, с което открито призовава към борба срещу чорбаджии и турци и малко по-късно окончателно напуска Калофер - завинаги..

По това време, във вестник „Гайда“, редактиран от П. Р. Славейков, е публикувано първото стихотворение на Хр. Ботев — „Майце си“.

От октомври 1867 г. живее в Румъния. Работи в Браила като словослагател при Димитър Паничков, където се печата в. „Дунавска зора“. Участва в театрални представления. През следващите години се мести от град на град, известно време живее заедно с Васил Левски.

През 1872 г. е арестуван за конспиративна революционна дейност и е изпратен във Фокшанския затвор, но бива освободен, вследствие от застъпничеството на В. Левски и Л. Каравелов.

Започва работа като печатар при Каравелов, а по късно - като сътрудник и съредактор на революционния орган. Това е началото на активната му дейност като журналист и под негова редакция започва да излиза новия орган на революционната партия — в. „Знаме“.

След смъртта на Васил Левски (1873 г.) отношенията му с Л. Каравелов, който се отдръпва от революционните идеи, секват, а самият Ботев оглавява българската революционна емиграция.

През 1875 г. съвместно със Стефан Стамболов издава стихосбирката „Песни и стихотворения“.

Май 1876 г. — вследствие от новината за Априлското въстание, Ботев започва дейност за организиране на чета и става нейн войвода.

От Гюргево се качва с част от четата на кораба „Радецки“ и на 17 май заставят капитана да спре на българския бряг - при Козлодуй.

Четата не среща подкрепата на българите, води тежки сражения в Балкана, в едно от които Ботев е убит...

1876 г., 18 май - Първата среща на четата с турски войски в местността Милин камък.

На 20 май 1876 г. е последният тежък бой — привечер, след сражението, куршум пронизва Ботев. Това се случва в подножието на вр. Камарата във Врачанския балкан.

Поет, публицист, журналист, преводач, литературен критик, революционер и мислител, Христо Ботев се превръща в икона за българите, в национален символ. Автор е само на 20 стихотворения, но поезията му дава облика на българската литература и до днес, а цялото му творческо наследство предлага една радикална версия на българската национална философия.

-------------

Официалният сайт за Христо Ботев

http://www.hristobotev.com/

----

Статия от Людмил Стоянов

http://liternet.bg/publish5/lstoianov/hbotev.htm

---

Още един сайт за Хр. Ботев

http://liternet.bg/publish5/hbotev/

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

От четата на Хр. Ботев:

Загинали за свободата - 94 д.

Заточени - 26. д.

Починали в затвора - 2 д.

Дочакали освобождението - 76 д.

Общо - 198 д.

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...
  • Потребител

Темата е доста стара, но ще си позволя да пиша тук. Защо Ботев е дърпан от всякакви политически движения? За фашистите Ботев е фашист, за комунистите той е комунист, а за нацистите е нацист. Каква е била идеологията, която е изповядвал?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според Стоян Заимов Л. Каравелов, Ангел Кънчев, В. Левски, Атанас Узунов и Хр. Ботев по чувства и по мисли били сенсимонисти. (Миналото, бел. на с. 531)

Социальные идеалы сенсимонизма

Сенсимонисты были убеждены в том, что уже скоро настанет время, когда всякая эксплуатация человека человеком прекратится и все люди соединятся в ассоциации: «Всеобщая ассоциация — вот наша будущность. Всякому по способностям, всякой способности по её делам! — вот новое право, которым должны быть заменены права завоевания и рождения, человек не будет более эксплуатировать человека, но... будет эксплуатировать мир, отданный во власть ему». Существующее анархическое хозяйство уступит место централизованному, плановому хозяйству[6].

Эта организация будущего имеет, однако, мало общего с системой коммунизма, в которой «все части равны»: сенсимонизм стремится не к уничтожению собственности, а лишь к преобразованию её, что бывало и раньше. «Изучая историю, мы видим, что законодательство никогда не переставало вмешиваться в организацию собственности: или оно определяло природу предметов, которые могли быть усвояемы в собственность, или регулировало пользование собственностью и передачу её». При этом видоизменения собственности совершаются так, что она делается достоянием все большего числа трудящихся лиц и в то же время все благоприятнее становятся для трудящихся их отношения к капиталистам. «В будущем единственное право на собственность будет заключаться в способности к мирному труду и состоять в направлении, употреблении и эксплуатации собственности» без права передачи её другому лицу.

Владельцы земель и капиталов превратятся в простых хранителей орудий производства, распределяющих их между рабочими. Такая организация низведет царство Божие на землю, укрепит господство свободы, уничтожит привилегии рождения. «Нам беспрестанно повторяют, что собственность есть основание общественного порядка; мы сами провозглашаем эту вечную истину. Вопрос только в том, кто будет собственником?.. Человечество устами Иисуса провозгласило: нет более рабства; устами Сен-Симона оно провозглашает: всякому по его способности, всякой способности по его делам, — нет более наследства!»

https://ru.wikipedia.org/wiki/Сенсимонизм

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 часа, Pesho681 said:

Каква е била идеологията, която е изповядвал?

Как да се разбере,когато някои историци твърдят,че "Символ-верую" е фалшификат?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...