Отиди на
Форум "Наука"

Икономика на края на света


Recommended Posts

  • Потребител

Единственият начин в този случай е да се сменят кметовете и чиновниците.

Освен това, ако в една държава мафията е толкова силна, а държавата е слаба, мафията ще поеме контрол върху икономиката.

Следователно не този е пътят.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

е добре де, но кой работодател ще иска да ангажира много хора за извършването на дадена работа(строене на магистрали, почистване и тн), ако приемем, че има технология, която може да го направи? Ако аз давам парите, обективно, ще предпочета машини да я свършат, вместо много хора. Най-малкото заради очевидната разлика в заплащането . защото много машини могат да се поддържат от малко хора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами ще има такива работодатели, защото фирмите ще са по-малки, и ще нарастне броят на работодателите. вместо да имаш 10 фирми за строителство, ще имаш 10 000, в които може да работят по 2 души и всяка ще прави по 5 км, което ще е достатъчно, тъй като разходите за заплати ще са по-ниски. С други думи, освободените работници ще станат работодатели. Икономиката ще се децентрализира.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

какво според теб ще стане, ако аз имам фирма с 10 служителя и благодарение на технологиите те правят по 10км магистрала на ден. Примерно говоря. И цената ми е 1000 единици на км.

И съответно други 5 фирми, които имат 1000 служителя, правят по 1км на ден и цената им е 100000 единици?

Или 500 фирми, с по 10 служителя и правят по 1 км на ден, като общо цената им е 100000 единици?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

извинявай, вярно звучи малко объркано :)

представи си, че ти управляваш държавата Х. Решавате, че на държавата и е нужна нова магистрала. Отделяте определени пари за изграждането и. Почвате да търсите фирми, които да я построят. какво търсите в тези фирми? цената, която искат за направата на 1км магистрала и евентуално качествтото на строителство.

Появяват се 2 фирми на конкурса.

Моята фирма предлага цена от 1000 жълтици на 1км за изграждне и много добро качество на строеж.Време за построяването - 1г

Втората фирма предлага цена от 100 000 жълтици на 1км за изграждане и някакво поносимо качество. Време за построяването - 3г.

Цената на 1км на моята фирма идва от малкото хора и добрата технология.Технологията дава и доброто качество. Ибързината в строежа.

Втората фирма, тъй като има много строители и малко технология, предлага доста по висока цена.И по ниско качество.И по бавно.

Ти, като управник на въпросната държава, коя фирма ще избереш?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

не отговори на въпроса :)

а технологията не е по-скъпа от ръчния труд. напротив - много по евтина е. много!

Ръчния труд винаги ще е по-скъп и затова ще го замени технологията. (Пример - земеделието)Защото никой не иска да плаща, ако може да не плаща за извършването на дадена работа и пак да я свърши.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

не отговори на въпроса :)

а технологията не е по-скъпа от ръчния труд. напротив - много по евтина е. много!

Ръчния труд винаги ще е по-скъп и затова ще го замени технологията. (Пример - земеделието)Защото никой не иска да плаща, ако може да не плаща за извършването на дадена работа и пак да я свърши.

въпросът ти не го разбирам просто. нищо не определя цифрите които цитираш, защото са случайни. не знам какво да отговоря в случая.

за механизирания труд не съм сигурен. според мен е по-евтино да наемеш 10 човека, отколкото да плащаш амортизации и наеми за машини.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ценностната система е обективно наложена, защото се формира от обективни външни фактори, като среда и икономика. Изменят ли се тези фактори, изменя се и системата както сам казвашл

2> Държавата няма как да не се намесва, нали затова е държава. Тук мисля Ник1 може да каже много неща, според мен, зависи от "софтуера", културата и пр. В САЩ също вече има държавна намеса, все по-пресираща.

сега процесът на раздробяване едва започва, но щом го има в един сектор, ще обхване цялата икономика. Освен това раздробяването е характерно за сектора на услугите, а именно те доминират в света, и ще стават още по застъпени.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Някъде по-горе бе споменато че сме минали по-големи кризи. Може би, но не в такъв мащаб - глобален.

Сега се събраха много неща за справяне:

- Свръх производство

- Свръх популация

- Глобализация

- Криза в духовен (вкл. културен и научен) план. Задръжките, които религиите ни даваха отпаднаха. Да не споменавам за всякакви странни права (като се почне с обратните). Парите станаха основната цел (независимо от сладките приказки). Досега парите работеха като стимул. Сегашната дългова криза показва, че народонаселението се подържа на системи (финансови) и че цялата финансова система боксува.

- Боклуци

- Природно равновесие - флора и фауна.

- И в същото време ставаме все по-болни. Първо търпим много по-малко стрес на тялото от предците си, и второ - все повече болни хора. Бум на аутизма, и др. болести по горния етаж, затлъстяване, нездравословно хранене (включително и гладуване).

Всички тези неща се усилват много от глобализацията. Сега сме като тлъст американец дето не може да си дигне з-ка, в количка с ток, с бутилка и тръбичка, с маса дълг и много претенции. Беззащитен да се оправя сам, просто системата още го пази. Това е сега америка. Европа тръгна по този път, дано се осъзнае навреме (има признаци).

Живеем в свят, който е уязвим от много места, просто не се знае от къде ще ни дойде. Тези неща никой политик няма да ги каже. Ако ги каже значи още има шанс.

За глобалността си прав. Но дори и това вече се е случило, преди стотици години. Има кризи - има и решения.

За духовната криза. Няма такова нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Никакво намаляване на данъци и държавна намеса, а точно обратното. Защото именно страните, в които държавната намеса и данъците са най-големи, просперират - Германия, Китай, Виетнам, Скандинавия, не САЩ, където има силна рецесия и криза.

Решението не е и да се ангажират хора в големи проекти, а всеки човек да си правя своя малък частен проект за много ама много ограничената си пазарна ниша. Защото бъдещето е тясна индивидуализация на търсенето, което ще провокира раздробяване и множене на предлагането.

Това което описваш го има и днес в ред страни Зимбабве, Северна Корея, Куба ... цъфнали, че вързали

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

какво според теб ще стане, ако аз имам фирма с 10 служителя и благодарение на технологиите те правят по 10км магистрала на ден. Примерно говоря. И цената ми е 1000 единици на км.

И съответно други 5 фирми, които имат 1000 служителя, правят по 1км на ден и цената им е 100000 единици?

Или 500 фирми, с по 10 служителя и правят по 1 км на ден, като общо цената им е 100000 единици?

Т.е., как така ще спираме ръста на производителността на труда, нали? Наистина е трудно.

Един от ръководителите на Японската национална банка, дали не беше и самият й председател, разказал в средата на 90-тте години на група български банкери следната история:

В края на 50-тте или началото на 60-тте години на 20 век (когато нашите комунисти спяха като заклани в догматиката си!), Японската държава започва национален проект за магистрали. Търсейки финансиране, говори, разбира се с МВФ или Световната банка, не знам вече. Онези идват, сядат, правят разчетите и казват - ОК, такъв и такъв (оттук нататък ша замоля професионалните икономисти да не ми се сърдят за лаическата неточност в терминологията) процент автоматизация и механизация и т.н.

Японците обаче не щат! Съобразжението е, че ако има свръхмеханизация, парите от проекта ще се концентрират като печалби на няколкото фирми, които оперират с тази механизация и/или я притежават, а те (японското правителство тоест), кой знае защо искали по-голяма част от парите да идат сред хората.

Чисто икономически е много глупаво, но чисто държавнически май не е... Разбира се, иде реч за баланс, или дори за отпускане на клапана, а не за изпълненията на Мао.

Ето сега се строят в БГ магистрали, което, несъмнено е нужно като слънцето и въздуха, защото комуникацията е в основата на икономиката. Обаче кой печели от тях? От тия огромни цени на километър? Няколко големи фирми. Заплатите не ги знам какви са, но не са като IT сектора, поръчките не ги знам как се взимат, но никога не е било при кристална яснота... Често фирмите не са български, а нечии някъде в някой търговски регистър.

Излиза, че това раздвива икономиката само косвен, но самите проекти не носят пари на хората. Те носят пари само когато сравнително голям процент от хората са ангажирани в производството.

Не ща да звуча волунтаристично, но май така излиза.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В Зимбабве няма държавна намеса. Обаче има в Скандинавия.

Алвич, стига, наистина.

Не стига, че не е вярно, ами и е манипулативно. В Зимбабве има такава държавна намеса, че чак отнеха на белите всички ферми. Кой знае защо Международният съд в Хага не изисква екстрадицията на Мугабе за етническо прочистване и престъпление срещу човечеството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Т.е., как така ще спираме ръста на производителността на труда, нали? Наистина е трудно.

Един от ръководителите на Японската национална банка, дали не беше и самият й председател, разказал в средата на 90-тте години на група български банкери следната история:

В края на 50-тте или началото на 60-тте години на 20 век (когато нашите комунисти спяха като заклани в догматиката си!), Японската държава започва национален проект за магистрали. Търсейки финансиране, говори, разбира се с МВФ или Световната банка, не знам вече. Онези идват, сядат, правят разчетите и казват - ОК, такъв и такъв (оттук нататък ша замоля професионалните икономисти да не ми се сърдят за лаическата неточност в терминологията) процент автоматизация и механизация и т.н.

Японците обаче не щат! Съобразжението е, че ако има свръхмеханизация, парите от проекта ще се концентрират като печалби на няколкото фирми, които оперират с тази механизация и/или я притежават, а те (японското правителство тоест), кой знае защо искали по-голяма част от парите да идат сред хората.

Чисто икономически е много глупаво, но чисто държавнически май не е... Разбира се, иде реч за баланс, или дори за отпускане на клапана, а не за изпълненията на Мао.

Ето сега се строят в БГ магистрали, което, несъмнено е нужно като слънцето и въздуха, защото комуникацията е в основата на икономиката. Обаче кой печели от тях? От тия огромни цени на километър? Няколко големи фирми. Заплатите не ги знам какви са, но не са като IT сектора, поръчките не ги знам как се взимат, но никога не е било при кристална яснота... Често фирмите не са български, а нечии някъде в някой търговски регистър.

Излиза, че това раздвива икономиката само косвен, но самите проекти не носят пари на хората. Те носят пари само когато сравнително голям процент от хората са ангажирани в производството.

Не ща да звуча волунтаристично, но май така излиза.

Именно! чудесен пример.

Но ако японците са имали "акъла", така да го кажем и най-вече възможноста да откажат и да предвидят последствията, то дали масата страни ще го направят? Най-вече дали ще имат този лукс да кажат не. да имат избор. или дали печалбата (под формата на спестени пари) от наемането на такива фирми (с технологии :) ) няма да наклонят везните в по-голямата част от останалия свят?

Дано доживеем да видим.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Именно! чудесен пример.

Но ако японците са имали "акъла", така да го кажем и най-вече възможноста да откажат и да предвидят последствията, то дали масата страни ще го направят? Най-вече дали ще имат този лукс да кажат не. да имат избор. или дали печалбата (под формата на спестени пари) от наемането на такива фирми (с технологии :) ) няма да наклонят везните в по-голямата част от останалия свят?

Дано доживеем да видим.

Суровата реалност показва, че не, няма да имат повечето от тях, защото високата технология и слабото гражданско общество генерират олигархия ежеминутно.

Само умните знаят как да преминат..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами тука не е виновна държавната намеса, а лудият Мугабе.

Но той не е сам в тази страна. Имаше много ентусиазирани помощници.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Мерси:)

http://books.google.bg/books?id=u8VhO1H-UqMC&pg=PA20&lpg=PA20&dq=%22labor+force+by+industry%22+Japan&source=bl&ots=6Ki7ko3zH9&sig=8UKf3GJwU5p8Ow5MqSmA1R_w3Q4&hl=bg&sa=X&ei=ttuaT4HXJ_Pa4QS_rJyBDw&sqi=2&ved=0CCcQ6AEwAA#v=onepage&q=%22labor%20force%20by%20industry%22%20Japan&f=false

Ей тука има графика, която показва много интересно нещо за Япония - заетите в т.нар. вторичен сектор, т.е. производството на готови за потребление стоки от двете групи, т.е. в леката и тежката промишленост, остава относително еднакъв в целия следвоенен период - (21.8 през 50-тте, 34.5 през 60-тте и 70-тте и 25.9 днес.... ). Имаме дори увеличение на относителния дял в двете крайни точки - от 50-тте до днес с 4%.

Още един аргумент, че няма икономика без производство. Дори страните, които живеят от финанси, да речем (няма такива в чист вид), биха живяли само заради производството на останалите.

Освен чисто икономическата страна, тези въпроси имат и социална - една е културата в спекулативните общества, друга е в произвеждащите. Създава се трудова етика, ценят се други, по-градивни качества, особено там, където има вложно индустриално производство, имаме висока култура по правило.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мерси:)

http://books.google.bg/books?id=u8VhO1H-UqMC&pg=PA20&lpg=PA20&dq=%22labor+force+by+industry%22+Japan&source=bl&ots=6Ki7ko3zH9&sig=8UKf3GJwU5p8Ow5MqSmA1R_w3Q4&hl=bg&sa=X&ei=ttuaT4HXJ_Pa4QS_rJyBDw&sqi=2&ved=0CCcQ6AEwAA#v=onepage&q=%22labor%20force%20by%20industry%22%20Japan&f=false

Ей тука има графика, която показва много интересно нещо за Япония - заетите в т.нар. вторичен сектор, т.е. производството на готови за потребление стоки от двете групи, т.е. в леката и тежката промишленост, остава относително еднакъв в целия следвоенен период - (21.8 през 50-тте, 34.5 през 60-тте и 70-тте и 25.9 днес.... ). Имаме дори увеличение на относителния дял в двете крайни точки - от 50-тте до днес с 4%.

Още един аргумент, че няма икономика без производство. Дори страните, които живеят от финанси, да речем (няма такива в чист вид), биха живяли само заради производството на останалите.

Освен чисто икономическата страна, тези въпроси имат и социална - една е културата в спекулативните общества, друга е в произвеждащите. Създава се трудова етика, ценят се други, по-градивни качества, особено там, където има вложно индустриално производство, имаме висока култура по правило.

япония е най-задлъжнялата държава в света и единствената в азия до момента, която е създавала финансово-спекулативни балони с мащабите на англосаксонските ...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...