Отиди на
Форум "Наука"
Galahad

И в Белгия изкараха на продан белите манастири

Recommended Posts

Продават църква за 1 евро

Осем века след построяването й, църквата в градчето Бинш, Белгия, живее последните си часове като място за поклонение на вярващи, съобщи Франс прес.

Може би е криза на вярата и затварят храмове и манастири заради липса на богомолци? Но дали кризата в европейското общество не е по-дълбока? В случая една толкова стара постройка губи предназначението си. И това става, защото няма пари за поддръжка - за ток, за ремонт на покрива ... Това много напомня ситуацията у нас. И възниква въпросът дали ние отиваме къде тях или те идат къде нас? Но може би по-съществения каламбур е дали икономическата криза води до закриването на храмове или закриването на храмове води до икономическа криза? Ние живеем във високотехнологично общество и би трябвало успешно не само да градим новото, но и да поддържаме и надграждаме старото. Но ето че се оказва невъзможно. И ето че обществото доста прилича на труп - има си всички органи, но не функционира. Разбира се преструктирирането е част от развитието на обществото. Но в случая по-скоро няма преструктириране, а рухване. Нещо се изгуби живеца, който тласкаше обществото напред - научно, икономически, демографски ...

Редактирано от Galahad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Направо не мога да повярвам. Дори без богомолци една стара църковна сграда винаги е ценност. Това е готов музей. Същото се отнася за всеки стар храм, разбира се. Но това не е изолиран случай, такива знам доста от Франция и Великобритания, а сигурно ги има и другаде. Съответният храм просто губи предназначението си и един прекрасен ден практичната община го продава или разрушава, при това без сградата да е в изтървано състояние (което пък става у нас). Не знам кое е по-лошо, светотатството или обикновената липса на пиетет към историята. Във всеки стар храм се преплитат толкова много ценности - от вярата през историята до изкуството, че просто умът ми не побира как, по дяволите, може да се вдигнат ръце от такова място. Според мен никакви съображения не могат да имат значение.

От чисто верска гледна точка може да се припомни, че по принцип "свято място пусто не остава", но че когато благочестието си отиде, Бог може да остави дори светините Си на запустение. И това е страшен знак за обитателите на мястото, което губи светилището си. Дори не непременно знак за някакви неблагополучия, а за липса на какъвто и да е духовен климат. Това би могло да бъде разбрано не само от вярващ християнин, но и от всякакъв друг вярващ човек. Светилището си е светилище и толкова. В най-лошия случай то не трябва да се пипа. В най-добрия трябва да се поддържа. Дори да не е заради вярата, то от едното благоприличие.

От историческа и културна гледна точка вдигането на ръце от осемвековна действаща сграда е връх на простащината и безхаберието.

Но няма нужда да плача на чужди гробища, у нас редовно и без никакъв обществен интерес се оскверняват паметници, храмове и гробове. Безнаказаността на такива деяния и безразличието към паметта са симптоми на все по-труднообратимо загниване.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Плюсове и на двамата за всяка дума. Но, както каза колегата, да не плача и аз на чужди гробища. Недоумението и изненадата обаче остават.

Имаше един филм, "Ловецът на елени"; където един от героите отказа с безразличие глътка шампанско, а другият герой му каза - който е изгубил вкус за шампанско, е изгубил вкус за живот. Изгубили ли са нещо белгийците...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не се съмнявам за белгийците. Както казва и добрият папа Бенедикт: "Западът е спрял да обича себе си".

Но какво да кажем за българите?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Явно корените на икономическата криза са много по-дълбоки и опитите да бъде преодоляна с наливане на пари в пробитата кофа Гърция няма да помогне с нищо. Но това, което изглежда последица, по-скоро е причина. ЕС подобно на въпросната черква обединява много стари държави. Но зад древната и доскоро лъскава фасада се оказва, че дебнат много проблеми - липса на пари за ремонт на покрива, за плащане на сметките на тока ... или както се нарича по актуалному - дългова криза. Но сградата само по себе си не се е самоосигуравала и самоподдържала. Тя е създадена и поддържана от вярата и когато вярата е изчезнала, то и самата сграда е почнала да се руши. Самата Европа в продължение на векове е била обединявана от християнството. Имало е много държави. За немските принцове дори казвали, че княжествата им били толкова малки, че като си легнели, главата и краката им стърчели в чужда територия. Тези държавици не винаги са живели в мир и разбирателство. Но когато надвиснела опасност, то именно християнската вяра е била онова, което ги е обединявало за общи действия.

Но какво днес споява общия европейски дом? Може би еврото в криза, Шенгенската завеса или китайските стоки залели сергиите на цяла Европа? Не е невъзможно да има обединена Европа. Невъзможно е това да стане по пътя, по който сега се върви.

Share this post


Link to post
Share on other sites

безразличието и апатията са признак на умиращо общество.

Между другото едно време комунистите превръщаха църквите в зали за волейбол, така че историята се повтаря - но този път на запад.

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Днешната българска народопсихология е продукт на тоталитарното комунистическо образование, според което държавата е монополист по отношение на всяка обществена дейност. По отношение на църковните сгради обаче практиката е съвсем различна от теорията. Минали са 2000г. от появата на християнството, но в една голяма част от този период то съвсем не е подкрепяна от държавата религия. Иначе казано строежът и поддръжката на черквите, ако изобщо е било допускано от държавата, то са полагани доста усилия да става в колкото може по-малък мащаб:

До ІVв. християнството е преследвана религия.

След VІв. властта на вазантия към земите, върху които днес е Бългтария е по-скоро номинална и там върлуват езически племена, които по-скоро рушат и ограбват черкви, отколкото да строят. Когато идва Аспарух не само черквите и манастирите са помляни, ами и градовете върху територията, върху която създава държавата си.

До ІХв. България е езическа. Едва в периода ІХ-ХІVв., т.е. 5 века замите са в християнски държави, но това не винаги е българската и дори не винаги е православна държава.

В периода ХІV-ХІХв. българия е в пределите на Османската империя, която от ХVІв. е и държавата на духовния глава на мюсюлманите - халифа.

После има 65г. когато България може да се каже, че отново е християнска. Началният период от това време е бялазан с подвизите на Свирчо дето рушал софийските черкви въпреки протестите на гражданите. Пак в този период са две световни войни и две национални катастрофи.

И после имаме 70г. - ранен социализъм, размит социализъм и се стигне до последните 20г. на упадъчен социализъм.

Излиза, че в по-голямата част от времето, в което е съществувало християнството градежа на черкви е било по-скоро удар срещу властта, отколкото насърчавано или осъществявано от държавата дело.

В белгийския случай проблемът е много по-голям и по-дълбок. От една страна това не е просто сграда, а сграда на 800г., а такива обекти не се срещат чак толкова често. Тук вече е ролята на държавата, защото говорим за културен обект в държава, която съмква от гражданите си адски големи суми под формата на данъци и осигуровки, но в крайна сметка се оказва, че културните обекти все пак трябва да се преотдредят за комерсиални цели. И естествено възниква вапръсът, защото държавата трябва да взима големи данъци от корпорациите, след като не може да се поддържат сградите с некомерсиална цел? Би било по-добре при това положение парите да си останат в корпорациите, а не да се взимат от държавата само за да могат с тях да злоупотребяват бюрократи и еврократи. В една такава ситуация като белгийската държавата започва да изглежда доста излишна (доближанат се те до комунизма май :biggrin: ). Но да оставим държавата и да се върнам да въпроса.

Изключвайки старинността на сградата от гледна точка на културно-историческото наследство, но времето в което е съществувала и поддържана е един доста дълъг период. За местните - период на сигурност и просперитет. Каквито и причини да се изтъкват за преотреждането на сградата, то си остава факт, че тамошната общност е в криза. За сравнение тъй обсъжданата във форума Гърция като загиваща продължава да строи доста прилични черкви, при това масово. Да не говорим, че старите са приведени в пълна изправност. А тези, дено не могат да плащат явно са белгийците.

(Иначе всичко са едни постройки)

Много повече от постройки е. Църква означава общност, т.е. тя е преди всичко обединение от хора, а едва на второ място сграда. Но като сграда тя нито в миналото, нито днес има аналог или заместител. В тази сграда всяка седмица и на всеки празник се събира цялата енория - т.е. градчето, селото или квартала. Тя е свързана също с мероприятия, в които учставт голям брой хора - сватби, кръщенета и погребения. Разбира се и днес има обществени сгради като стадиони, дискотеки, театри, кина ... Но те събират определени групи от населението и то обикновено тази част, която може да си плати входа. Алеко Константинов след посещението на една от черквите в САЩ отбелязва, че тя по архитектура и дизайн доста прилича на черква, но с тази разлика, че в театъра се плащало преди да се влизе, а в черквата се влизало и след това започвало да се плаща. Но истината е, че дори да не си платиш не те изхвърлят от черквата, докато в повечето обществени сгради за масови събирания без плащане не може да се влезе. А и докато богомолците са един голям колектив, то клиентите са по-скоро една случайна маса. Трансформацията на колектива в маса е признак, че европейската цивилизация е навлязла в дълбока криза. И така, както за миналото приемаме построените катедрали (в по-широк смисъл култови сгради) като един от надеждните маркери за наличието на цивилизация, така и рухването на материалните носители на цивилизация е признак за нейната криза. Други сигурни презнаци са трайната демографска криза на Стария континент, към която през последните години съвсем логично се добави и навлизането в трайна икономическа криза и стопански упадък.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не съм религиозен, но усещам, че има нещо гнило в това да се продават храмове, особено такива, които са натоварени и с история, а от тук и с памет. Един храм не е просто постройка (постройка е кафенето, кръчмата, чалготеката и т.н), а дом на някаква човешка вяра в нещо уж добро и надземно. Т.е храмът е някакъв своеобразин дом на човешката душа, а щом си готов да продадеш дома на душата си за едно евро... нищо добро няма да произтече от това. А и забелязвам модерната тенденция да не се тачи и пази паметта и всеки е направо озверял да живее за момента и само за него.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз лично съм много религиозна и съм аблолютно ВЪЗМУТЕНА от факта, че се позволява това! Но дори и човек да не вярва, то най-малкото всяка църква е културен, исторически и дъховен паметник! Само един човек, напълно лишен всякакви възможни ценности, може да си позволи безумието да купи църква и да я превърне в нещо долнопробно, нещо, което не дава нищо стойностно на никой...

Редактирано от science_girl_101

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...